Top Gun, 1998 (9. évfolyam, 1-12. szám)
1998 / 6. szám
AR KATONAI REPÜLŐI IX. pülők vannak együtt, mint Újváry hadnagy, Gräser hadnagy, a Monarchia hadseregének legfiatalabb vaskoronarendes hadnagyai, Risztics törzsőrmester, Udvardy törzsőrmester, Hefty tiszthelyettes, Takács törzsőrmester, Szijjártó őrmester, akik mindannyian többszörös aranyéremmel vannak kitüntetve. Háry hihetetlen emberismerete mindig ki tudja egyensúlyozni, páratlan tapintatosságával az ellentéteket. A Háry-századnak a legnagyobb gépínség idején is van mindig 15-20 darab startképes gépe, ami arra vall, hogy itt mindenki vállvetve dolgozik azon, hogy a gépek állandóan üzemképesek legyenek. A repülőtélek tökéletes ismerője Háry százados, akit úgy tisztjei, mint altisztjei rajongásig szeretnek. Valóságos legendás híre kelt nálunk is ennek a századnak, amelyikről sokan közülünk, mint egy elérhetetlen ideálról álmodnak. Itt Dél-Tirolban különösen a magyar pilóták emlegetik gyakran a Háry-századot, ahová igen szeretne mindegyik menni, de a felsőbb parancsnokságok nem engednek el innen senkit sem.” E sorok írójának megadatott, hogy a Magyar Királyi Honvéd Légierőben térben és időben találkozhatott Háry „Tatával”. Mindenki így hívta, nevezte őt - természetesen -a háta mögött. Szeretet, nagyrabecsülés és tisztelet, ezt érezte vele szemben minden alárendeltje. Élő szobra volt ő a repülő embernek, az öreg „fliegernek”. Akkor volt boldog, ha alárendeltjeit a levegőben találta. Repülni és minél többet repültetni! Ha a legkedvesebb gépe, a „kék Weihe” (FW 58) feltűnt a horizonton, és az elöljárók pattogni kezdtek, a leszállás után gépéből kiszálló Tata nem engedte a sorakozót, jelentésbeadást, a repülőüzem azonnali folytatását rendelte el. Hja, akkor - ilyen szempontból - más világ volt. Már az első világháború alatt - tréfásan - Háry Cirkusznak is nevezték a Flikk 42-eseket. Honnan ez az elnevezés? A légi cirkusz fogalmát még Richthofenék találták ki. A vadászrepülők tömeges légi harca Flandria egén alakult ki elsőnek. Hamar rájöttek, hogy az állandó mozgás, irányváltoztatás alapját képezi nemcsak a párharcnak, de a légtérfigyelésnek is, így volt ez, és igaz is volt két világháborún keresztül. Ez a műrepüléssel összekötött „hempergés” a levegőben + követési gyakorlat, ez volt a „cirkusz”. Az első világháború nagy túlélői mondták, hogy Háry pilótái egytől egyig igazi légi akrobaták is voltak. Más századoknál talán hónapok alatt repültek annyi gyakorló Immelmannt, dugóhúzót vagy bukfencet, mint Háryék csak egy nap alatt. Elmondták, hogy a „kőarcú” parancsnok csak akkor mosolyodott el, ha a motorok dörgését hallhatta. 1917/18 telén, a nagy és győztes áttörés után lecserélték a 42-esek öreg Bergjeit a kiváló Albatros D-litasokra. Ez, a Monarchia legsikerültebb vadászgépe, igen mozgékony volt, kiválóan fordulózott, de azért a Sopwithek némileg gyorsabbaknak bizonyultak. Persze kezdetben nem mindenkinek jutott a D lllasból, amelyet egymás közt csak „dédrej”-nek becéztek. Talán Hefty Frigyes volt az egyetlen, aki nem versengett az újért, inkább repült tovább a Berg „kisasszonnyal”. Már a Piavéig szorították vissza a mieink az olaszokat, amikor Hefty felszállási parancsot kapott a frontvonalon dolgozó egyik felderítőnk védelmére. Hefty gyorsan emelkedett 3500-ig, és a Piave egyik szigete, a Papadopoli és persze a Montello között kereste a saját felderítőt. Egyszerre csak Vittorio irányában két kis gép és általuk közrefogva egy nagy, azaz két vadász és egy bombázó tűnik fel a párás horizonton. - Ezek a mieink! - gondolja Hefty, és keményen megnyomja a Berget, majd élesen felhúz, pontosan a két vadász közé, elégedetten feléjük nevet, aztán elsápad, majd pedig ütközésig löki a Berg magassági kormányát! Kokárdák a sajátnak vélt gépeken! A Berg menekül, zuhan, a strébnik úgy zúgnak, mint egy tűzoltózenekar, sebesség 300 km/óra körül, ilyenkor szokott a Berg szárnya lecsavarodni. De nem, a gép lassan kijön a zuhanásból, magasság 2000 m! Még egy fél perce 3500- an voltak. Az olaszok későn kapcsoltak, hogy ott a préda közöttük! Leszállás után - természetesen - mindenki Hefty tévedésén szórakozott. A kialakult vita rövidesen átment a Berg és a D lllas feletti véleményeltérések irányába. Háry hallgatott, de amikor pilótái már túlságosan szapulni kezdték egymás gépeit, átvette a szót: „Ne szájaljatok! Mars fel a gépekkel! Risztics, Udvardy, Takács dédfejekkel, Hefty a Berggel! Én meg figyelem, ki jut lövéshez.” Így is lett. A négy gép negyedórán belül ötszázra emelkedett. Nem mentek - szándékosan - magasabbra, hogy a földről minden mozzanat látható legyen. Hefty támad először, neki Riszticsnek, mintha le akarná verni Daimlerjének légcsavarjával! A parancsnok a földről figyeli a gyakorló légi harcot, gondolatban mintegy pontozza „fiait”. Jó a pont akkor, ha az egyiknek sikerül beülni a másik mögé. Tehát mindegyik a másik hossztengelyébe törekszik, s ez a földről is jól látható. Risztics dühös, mert nem sikerült Heftyt - az említett módon - elkapni. Udvardy ravaszul a pillanatot lesi, Takács rácsapásokkal igyekszik. Berg azonban csodálatosan engedelmeskedik gazdájának, magasságvesztés nélkül fekszik a túldöntött fordulókban. Egy-egy pillanatban Hefty már támadásba menne át, de tudja, hogy akkor nem tudná eléggé szemmel tartani a másik kettőt. A szédületes fordulózásban préselődnek a pilóták, a gyorsulások londoni Cassner Mihály főhadnagy. Repülő hősi halált halt 1918 októberében következtében Hefty önkéntelenül meg-megnyomja a lőbillentyűt, de ez csak reflex most, hiszen a fegyvermester teljesen hatástalanította a géppuskákat. Rakéta száll az ég felé, jelzi, hogy leszállási parancs van. Félkörben állnak Háry előtt, aki somolyogva ugrasztja őket: „Tessék! Micsoda emberek vagytok, még lövéshez sem jutottatok, jól elbánt veletek a Hefty! Képzeljétek, hogy egy Spad hagyott volna faképnél titeket!” Hefty jogosan volt büszke, bár Risztics hiúságát csak két nap után tudta megbékíteni. Nem kevés vermutjába került ez neki... Mindezt csak azért írtam le, hogy érzékeltessem, milyen parancsnokuk is volt a negyvenketteseknek. Háry László nevelő és irányító parancsnok volt. Ha tehette, mindig a pilótái élén repült bevetésre. 1918 nyarán 87 ellenség feletti bevetést és két légi győzelmet könyvelhetett el. A Háry Cirkusz. Balról (felső): Proksch, Hefty, Seelinger, stillmungus, Háry, Újváry, Risztics, Udvardy. Balról (alsó): Craf, Pfeiffer, Szijjártó, Takács, Oberst, Hofstätter, Aussitz. TOP GUN 15