Top Gun, 1998 (9. évfolyam, 1-12. szám)

1998 / 6. szám

csak szakaszvezető. Háry azonnal felfedezte Udvardy vadászerénye­it, nem is engedte el őt a háború végéig. 1917. július 10-én kettős légi győ­zelemmel hívta fel magára a fi­gyelmet. Görztől (mai Gorizia) északra, a Monte Sabotino fölött kialakult légi harcban 1 Spadot és 1 Nieuportot lő le, ezért arany vi­­tézségi érmet kap. Akkoriban ritka volt a kettős légi győzelem! 1917. szeptember 23-án Stroh­schneider főhadnaggyal kettes­ben vadásznak a Doberdo felett. Ezen a napon újra kettős légi győ­zelmet arat, Kostanjevicánál egy Savoia-Pomigliót és egy Spad va­dászt lőtt le. Három nappal később, szeptem­ber 26-án hármas rajban Strohschneider főhadnaggyal és Mayerl őrmesterrel, két osztrák századtárssal. Ekkor következett hatodik győzelme, egy Spad felett. Pontosan egy hónappal később Grado fölött elkapott egy olasz hidroplánt. 1917. november 11-én légi harc­ban súlyosan megsebesült, hóna­pokig kellett az ágyat nyomnia. 1918 tavaszán azonban visszajön, és csatlakozik a Piave alsó szaka­szán harcoló századához. Az „arany triumvirátus” újra mű­ködni kezd, Hefty, Risztics, Ud­vardy! Ekkor légi győzelmeinek száma hét és tulajdonosa az arany vitéz­­ségi éremnek, kétszer a nagy­ezüstnek és kétszer a kisezüst­­nek. 1918. május 26-án az akkoriban még újonc Újváry hadnaggyal az 57-esek egyik felderítőgépét kí­sérik. Mélyen a front mögött vannak, Treviso felett 10 angol vadász támadja őket. Heves légi harc alakul ki, amelyben a még gyakorlatlan Újváryt szorongat­ják, de Udvardynak sikerül a két támadót leválasztani. Közben két saját gép harcképtelenné válik, de mindkettőnek sikerül saját te­rületre vitorlázni és kényszer­­leszállni. Ekkor kapta meg a má­sodik aranyérmet, és ekkor lép­tetik elő őrmesterré. Ugyanekkor érte el kétszázadik bevetését is, majd 1918. június 20-án a mon­­tellói harcokban egy Hanriot bánja a vele való találkozást. Ez a nyolcadik. Már nincs messze a háború vége, de addig 10-re emelte légi győzelmeinek szá­mát, s így 12. az osztrák-magyar egyesített ászlistán. Ekkor már törzsőrmester, Újváry László hadnagy egyike volt a Háry-század korban legfiatalabb és legígéretesebb tagjainak. Frontszolgálatát 1917- ben kezdte az olasz fronton a Flik-21-es felderítőszázadnál. En­nek a századnak volt alapító pa­rancsnoka a nevezetes Fekete- Örs Oszkár százados, aki később az első vadásziskolát szervezte meg. Az ambiciózus Újváry pilóta akart lenni, és el is érte, hogy átképez­zék. így került átmenetileg a Flik-58-asokhoz Lukáts Károly százados, századparancsnok alá­rendeltségébe. Lukáts, aki szintén megfigyelőként kezdte frontszol­gálatát, gyorsfelderítő százada szervezetszerű kísérővadászának osztotta be Újváryt. Ebben a szá­zadban is számos magyart talá­lunk. A század kísérővadászait Aviatik-Berg gépekkel szerelték fel, melyeknek egyik jellegzetes­sége volt a négyágú légcsavar és az ék alakú századjelvény gépeik oldalán. Kaszala Károly 1918 májusában Újváryt már a Háry-században találjuk, ahol a háború végéig négy légi győzel­met aratott. Egyebek között 1918 augusztus végén a front heti jelen­tése is kiemeli, hogy Újváry ne­gyedik légi győzelme egy új konstrukciójú Sopwith volt. Ez a gép viszonylag épen került aztán műszaki átvizsgálásra, majd pe­dig az asperni arzenálba. Újváry 1918 őszén kapta meg a III. osz­tályú Vaskoronarendet. A háború után 1923-ban a Fran­­ce-Roumaine Társaság engedélyt kapott a légi forgalom megindítá­sára. A Magyar Aero Szövetség javaslatára Gergye József, Kucse­­ra János, Risztics János, Hefty Frigyes, Grosschmid István és Kálmán László pilóták között ott találjuk Újváry László nevét is, aki 1938-ban már az Air France légi­­forgalmi kapitányaként tér haza, és őt bízzák meg új légiforgalmi pilótagárda kiképzésével. Újváry egyike a megalakult Malert veze­tőinek, neve fogalom lett a ma­gyar repülőtársadalomban. E so­rok írója mint egykori repülőalapi növendék egy ízben - akaratán kí­vül - kapcsolatba került Újváry kapitánnyal. Ez az epizód a Pumák földön-égen című könyvben ol­vasható. A háború utáni nemzedék bizony személyesen ismerhette és példa­képként elismerhette az első vi­lágháború magyar repülő hőseit! Tobai Tibor Folytatása következik. TOP GUN 17 Pr­iáim 'Alb­um A TOP GUN magazin cikkeinek szerzőjeként többnyire ismert, de egyre gyakrabban új nevek­kel is találkozhatnak olvasóink. Sokan tisztelik meg szerkesztőségünket bizalmukkal, és repü­léssel összefüggő munkájuk, kedvenc hobbijuk vagy kutatási szakterületük érdekességeit köz­lésre alkalmas formába öntve elküldik címünk­re. Ezt a spontán - és rendkívül hasznos - folyama­tot szeretnénk most új szerzőknek bemutatko­zási lehetőséget teremtve rendezett mederbe terelni. Négy témakörben várunk 8-10 gépelt oldal (1800 betű/oldal) terjedelmű, illusztrációkkal el­látott cikket olvasóinktól: 1. Repülőgéptípusok 1945-1998 2. Légi harcok, különleges bevetések, szárazföl­di-tengeri csaták 1945-1998 3. Haditechnikai eszközök (légiharcrakéták, légvédelmi fegyverek) 4. Európai országok légiereje A beküldési határidő folyamatos. A közlésre al­kalmas cikkeket megvásároljuk. A cikk kísérőlevelében szíveskedjenek telefo­nos elérhetőséget feltüntetni, hogy vélemé­nyünket minél gyorsabban közölhessük a mű szerzőjével. A közlésre alkalmatlan cikkeket nem küldjük vissza, de titkárságunkon átvehe­tők a fel nem használt írásművek. Értékelésünk­nél csak két kategória létezik: közlésre alkal­mas­­ vagy közlésre ebben a formában alkal­matlan, a cikkek átírására, stilizálására szer­kesztőségünk nem vállalkozhat. Egy kis lelki támogatás leendő első cikkes szer­zőinknek: a TOP GUN munkatársai között már csak két „alapító atya” van, a többiek mind vet­ték a bátorságot, és postára adták írásművüket. Szerkesztőségünk címe: 1068 Budapest, Város­ligeti fasor 38.

Next