Top Gun, 1998 (9. évfolyam, 1-12. szám)
1998 / 6. szám
csak szakaszvezető. Háry azonnal felfedezte Udvardy vadászerényeit, nem is engedte el őt a háború végéig. 1917. július 10-én kettős légi győzelemmel hívta fel magára a figyelmet. Görztől (mai Gorizia) északra, a Monte Sabotino fölött kialakult légi harcban 1 Spadot és 1 Nieuportot lő le, ezért arany vitézségi érmet kap. Akkoriban ritka volt a kettős légi győzelem! 1917. szeptember 23-án Strohschneider főhadnaggyal kettesben vadásznak a Doberdo felett. Ezen a napon újra kettős légi győzelmet arat, Kostanjevicánál egy Savoia-Pomigliót és egy Spad vadászt lőtt le. Három nappal később, szeptember 26-án hármas rajban Strohschneider főhadnaggyal és Mayerl őrmesterrel, két osztrák századtárssal. Ekkor következett hatodik győzelme, egy Spad felett. Pontosan egy hónappal később Grado fölött elkapott egy olasz hidroplánt. 1917. november 11-én légi harcban súlyosan megsebesült, hónapokig kellett az ágyat nyomnia. 1918 tavaszán azonban visszajön, és csatlakozik a Piave alsó szakaszán harcoló századához. Az „arany triumvirátus” újra működni kezd, Hefty, Risztics, Udvardy! Ekkor légi győzelmeinek száma hét és tulajdonosa az arany vitézségi éremnek, kétszer a nagyezüstnek és kétszer a kisezüstnek. 1918. május 26-án az akkoriban még újonc Újváry hadnaggyal az 57-esek egyik felderítőgépét kísérik. Mélyen a front mögött vannak, Treviso felett 10 angol vadász támadja őket. Heves légi harc alakul ki, amelyben a még gyakorlatlan Újváryt szorongatják, de Udvardynak sikerül a két támadót leválasztani. Közben két saját gép harcképtelenné válik, de mindkettőnek sikerül saját területre vitorlázni és kényszerleszállni. Ekkor kapta meg a második aranyérmet, és ekkor léptetik elő őrmesterré. Ugyanekkor érte el kétszázadik bevetését is, majd 1918. június 20-án a montellói harcokban egy Hanriot bánja a vele való találkozást. Ez a nyolcadik. Már nincs messze a háború vége, de addig 10-re emelte légi győzelmeinek számát, s így 12. az osztrák-magyar egyesített ászlistán. Ekkor már törzsőrmester, Újváry László hadnagy egyike volt a Háry-század korban legfiatalabb és legígéretesebb tagjainak. Frontszolgálatát 1917- ben kezdte az olasz fronton a Flik-21-es felderítőszázadnál. Ennek a századnak volt alapító parancsnoka a nevezetes Fekete- Örs Oszkár százados, aki később az első vadásziskolát szervezte meg. Az ambiciózus Újváry pilóta akart lenni, és el is érte, hogy átképezzék. így került átmenetileg a Flik-58-asokhoz Lukáts Károly százados, századparancsnok alárendeltségébe. Lukáts, aki szintén megfigyelőként kezdte frontszolgálatát, gyorsfelderítő százada szervezetszerű kísérővadászának osztotta be Újváryt. Ebben a században is számos magyart találunk. A század kísérővadászait Aviatik-Berg gépekkel szerelték fel, melyeknek egyik jellegzetessége volt a négyágú légcsavar és az ék alakú századjelvény gépeik oldalán. Kaszala Károly 1918 májusában Újváryt már a Háry-században találjuk, ahol a háború végéig négy légi győzelmet aratott. Egyebek között 1918 augusztus végén a front heti jelentése is kiemeli, hogy Újváry negyedik légi győzelme egy új konstrukciójú Sopwith volt. Ez a gép viszonylag épen került aztán műszaki átvizsgálásra, majd pedig az asperni arzenálba. Újváry 1918 őszén kapta meg a III. osztályú Vaskoronarendet. A háború után 1923-ban a France-Roumaine Társaság engedélyt kapott a légi forgalom megindítására. A Magyar Aero Szövetség javaslatára Gergye József, Kucsera János, Risztics János, Hefty Frigyes, Grosschmid István és Kálmán László pilóták között ott találjuk Újváry László nevét is, aki 1938-ban már az Air France légiforgalmi kapitányaként tér haza, és őt bízzák meg új légiforgalmi pilótagárda kiképzésével. Újváry egyike a megalakult Malert vezetőinek, neve fogalom lett a magyar repülőtársadalomban. E sorok írója mint egykori repülőalapi növendék egy ízben - akaratán kívül - kapcsolatba került Újváry kapitánnyal. Ez az epizód a Pumák földön-égen című könyvben olvasható. A háború utáni nemzedék bizony személyesen ismerhette és példaképként elismerhette az első világháború magyar repülő hőseit! Tobai Tibor Folytatása következik. TOP GUN 17 Priáim 'Album A TOP GUN magazin cikkeinek szerzőjeként többnyire ismert, de egyre gyakrabban új nevekkel is találkozhatnak olvasóink. Sokan tisztelik meg szerkesztőségünket bizalmukkal, és repüléssel összefüggő munkájuk, kedvenc hobbijuk vagy kutatási szakterületük érdekességeit közlésre alkalmas formába öntve elküldik címünkre. Ezt a spontán - és rendkívül hasznos - folyamatot szeretnénk most új szerzőknek bemutatkozási lehetőséget teremtve rendezett mederbe terelni. Négy témakörben várunk 8-10 gépelt oldal (1800 betű/oldal) terjedelmű, illusztrációkkal ellátott cikket olvasóinktól: 1. Repülőgéptípusok 1945-1998 2. Légi harcok, különleges bevetések, szárazföldi-tengeri csaták 1945-1998 3. Haditechnikai eszközök (légiharcrakéták, légvédelmi fegyverek) 4. Európai országok légiereje A beküldési határidő folyamatos. A közlésre alkalmas cikkeket megvásároljuk. A cikk kísérőlevelében szíveskedjenek telefonos elérhetőséget feltüntetni, hogy véleményünket minél gyorsabban közölhessük a mű szerzőjével. A közlésre alkalmatlan cikkeket nem küldjük vissza, de titkárságunkon átvehetők a fel nem használt írásművek. Értékelésünknél csak két kategória létezik: közlésre alkalmas vagy közlésre ebben a formában alkalmatlan, a cikkek átírására, stilizálására szerkesztőségünk nem vállalkozhat. Egy kis lelki támogatás leendő első cikkes szerzőinknek: a TOP GUN munkatársai között már csak két „alapító atya” van, a többiek mind vették a bátorságot, és postára adták írásművüket. Szerkesztőségünk címe: 1068 Budapest, Városligeti fasor 38.