Top Gun, 1998 (9. évfolyam, 1-12. szám)
1998 / 5. szám
FLIK 1-t. Az eredetileg felderítő századot 1918 tavaszán Jindra Ottó százados parancsnoksága alatt szervezték át önálló vadászszázaddá. Jindra után Makláry-Maczurek Béla főhadnagy vette át a parancsnokságot. Ebben a században szolgált még a 4 légigyőzelmes Graslovics szakaszvezető és Endresz György, az első magyar óceánrepülő is. A század fő feladatát a cattarói hadi kikötő és a német hajók támaszpontjának védelme képezte. Makláry-Maczurek Béla öt légigyőzelmével a 29. helyet foglalta el az I. világháborús ászlistán. Első, győzelmes légi harcát már Dél-Tirol hegyei fölött vívta meg, egy angol vadászt lőtt le úgy, hogy saját gépe 32 találatot kapott. FLIK 14-1 Ezt a századot Adolf Heyzelem parancsnoksága alatt 1917 nyarán szervezték át tiszta vadászszázaddá. Már mint ilyen vett részt a 12. isonzói nagy áttörésben. 1918-ban a feltrei repülőtér adott otthont számukra, és a magyar Benedek Károly főhadnagy vette át a parancsnokságot. Benedek az olasz fronton az elsők között került felderítőként bevetésre Aisovizzából, még fejlesztett Lohnerekkel. Ez volt a Flik 12- es század. Ekkor Benedek még megfigyelőtisztként repült. Itt találkozott össze az akkor még újonc pilótával, Hefty Frigyessel. Benedek rövid ideig „vendégszerepelt” a Flik 38-asoknál is, a románok ellen vívott erdélyi harcok idején, ahol Kazay Kálmán, Demeter Lénárd és Szendrey László voltak a magyar bajtársai. Innen került vissza újra az olasz frontra. Benedek Károly főhadnagy 1918. május 19-én a Monte Cismon felett angol Sopwith vadászokkal vívott elkeseredett légi harcban, Phönix Dllesében, halálfejes gépében repülve, egy Sopwith Camelt lelőtt, de őt is oly súlyosan eltalálták, hogy a feltrei repülőtér elérése előtt gépével lezuhant, és hősi repülőhalált halt. A tizennégyeseknél szolgált még két magyar pilóta. Urbán Károly törzsőrmester egy napon halt meg Benedekkel, de nem légiharcban, hanem új gép berepülésekor. Egy légigyőzelme volt, amelyet egy Sopwith felett aratott. Laczkó József szakaszvezető 1918 márciusában került a századhoz, július 7-én bevetésről nem tért vissza... így történt, hogy a 14-esek elvesztették magyar parancsnokukat. Utódja az a Stanger Rudolf főhadnagy lett, aki utolsónak hagyta el pilótaként a przemysli várat. Stanger főhadnagy megfigyelőjével, Lehmann György századossal 1915. március 22-én a Flik 11 -es utolsó - még repülőképes - gépével szállt föl az erődítmény területéről, a vár parancsnokának, Kuzmanek altábornagynak parancsára, hogy megvigye a vár védőinek utolsó üzenetét, amelyet a hadsereg parancsnokságához intéztek. Flik 41-1 Első, önálló vadászszázadként 1916/17 fordulóján alakult meg Godwin Brumowszky százados parancsnoksága alatt. Őt már ismerik az olvasók, ő szórta szét 1916-ban ama nevezetes orosz „cárparádét”. Megfigyelőből pilótává képezte át magát, és tábori pilótaként, még 1916 őszén, az Isonzófronton küzdő Flik 12-eshez került. Ennek a századnak a magvából fejlesztették ki a Flik 41-J-t, melynek élén - válogatott pilótáival együtt - hőstettet hőstettre halmozott! Gyakorlatilag a háború végéig megtartotta beosztását. Negyvenkét légi győzelméből 35-öt igazoltak, és így mindenképpen az osztrák-magyar monarchia vezető ásza lett. Ha legjobb pilótáinak sorából néhány nevet felsorolunk, akkor láthatjuk - volt érzéke a jól repülő és igen bátor repülőgép-vezetők kiválasztásához és azonos szintre képzéséhez. Linke Crawford, Risztics János, Hefty Frigyes, Gräser Ferenc, Kaszala Károly és Fejes István mind-mind szolgáltak Brumowszkynál. Kaszala Károly kivételével ezek a kiváló vadászrepülők sorra AZ I. VILÁGHÁBORÚ MACYi rowsky százados (10 légigyőllSSifiiiiiiUit'M) Az évszázad első nagy világháborúja véget ért tehát, de múlhatatlan nyomot hagyott a világ népeinek történelmében, és irányt szabott a technika fejlődésének. Az utóbbin belül a repülés volt az, amely katalizátorként megalapozta számos iparág komplex műszaki fejlesztésének szükségességét. A semmiből kialakult katonai repülésen belül kialakultak a csapatnemek, felderítők, bombázók és vadászrepülők. Az utóbbiak feladata lett a leglátványosabb, mert ők vívták meg - főként egymással - a légi harcok zömét. Hasonlatos volt ez akkoriban még, a régi lovagi párviadalokhoz. Akik ezeket a légi harcokat megvívták - döntő többségükben - nemcsak bátrak voltak, de lovagiasak is. Ennek igazolására csak egy példa: 1917. március 15-én a déltiroli Levico osztrák-magyar repülőterére rácsapott egy magános olasz Spad vadászgép, és egy jelentőhüvelyt dobott le. A benne elhelyezett magyar nyelvű levél így hangzott: - A bátor és lovagias magyar repülőket nemzeti, nagy ünnepükön üdvözöljük! A következőkben sorra vesszük a legnevezetesebb osztrák-magyar vadászszázadokat, megemlékezünk róluk és azokról a magyar honfitársainkról, akik önfeláldozó hősiességükkel elismerést és dicsőséget szereztek népünknek. 18 TOP GUN