Top Gun, 1998 (9. évfolyam, 1-12. szám)

1998 / 5. szám

FLIK 1-t. Az eredetileg felderítő­ századot 1918 tavaszán Jindra Ottó száza­dos parancsnoksága alatt szer­vezték át önálló vadászszázaddá. Jindra után Makláry-Maczurek Béla főhadnagy vette át a pa­rancsnokságot. Ebben a század­ban szolgált még a 4 légigyőzel­mes Graslovics szakaszvezető és Endresz György, az első magyar óceánrepülő is. A század fő fel­adatát a cattarói hadi ki­kötő és a német­­ hajók támaszpontjának védelme képezte. Makláry-Maczurek Béla öt lég­igyőzelmével a 29. helyet fog­lalta el az I. világháborús ász­listán. Első, győzelmes légi harcát már Dél-Tirol hegyei fö­lött vívta meg, egy angol va­dászt lőtt le úgy, hogy saját gé­pe 32 találatot kapott. FLIK 14-1 Ezt a századot Adolf Hey­­zelem­ parancsnoksága alatt 1917 nyarán szervezték át tisz­ta vadászszázaddá. Már mint ilyen vett részt a 12. isonzói nagy áttörésben. 1918-ban a feltrei repülőtér adott otthont számukra, és a magyar Bene­dek Károly főhadnagy vette át a parancsnokságot. Benedek az olasz fronton az elsők között került felderítőként bevetésre Aisovizzából, még fejlesztett Lohnerekkel. Ez volt a Flik 12- es század. Ekkor Benedek még megfigyelőtisztként repült. Itt találkozott össze az akkor még újonc pilótával, Hefty Frigyes­sel. Benedek rövid ideig „ven­dégszerepelt” a Flik 38-asoknál is, a románok ellen vívott erdé­lyi harcok idején, ahol Kazay Kálmán, Demeter Lénárd és Szendrey László voltak a ma­gyar bajtársai. Innen került vissza újra az olasz frontra. Benedek Károly főhadnagy 1918. május 19-én a Monte Cismon felett angol Sopwith vadászokkal vívott elkeseredett légi harcban, Phönix D­ll­esé­­ben, halálfejes gépében repül­ve, egy Sopwith Camelt lelőtt, de őt is oly súlyosan eltalálták, hogy a feltrei repülőtér elérése előtt gépével lezuhant, és hősi repülőhalált halt. A tizennégyeseknél szolgált még két magyar pilóta. Urbán Károly törzsőrmester egy na­pon halt meg Benedekkel, de nem légiharcban, hanem új gép berepülésekor. Egy lég­igyőzelme volt, amelyet egy Sopwith felett aratott. Laczkó József szakaszvezető 1918 márciusában került a századhoz, július 7-én bevetés­ről nem tért vissza... így történt, hogy a 14-esek el­vesztették magyar parancsno­kukat. Utódja az a Stanger Ru­dolf főhadnagy lett, aki utolsó­nak hagyta el pilótaként a przemysli várat. Stanger főhadnagy megfigye­lőjével, Lehmann György szá­zadossal 1915. március 22-én a Flik 11 -es utolsó - még repü­lőképes - gépével szállt föl az erődítmény területéről, a vár parancsnokának, Kuzmanek altábornagynak parancsára, hogy megvigye a vár védőinek utolsó üzenetét, amelyet a had­sereg parancsnokságához in­téztek. Flik 41-1 Első, önálló vadászszázadként 1916/17 fordulóján alakult meg Godwin Brumowszky szá­zados parancsnoksága alatt. Őt már ismerik az olvasók, ő szór­ta szét 1916-ban ama neveze­tes orosz „cárparádét”. Megfi­gyelőből pilótává képezte át magát, és tábori pilótaként, még 1916 őszén, az Isonzó­­fronton küzdő Flik 12-eshez került. Ennek a századnak a magvából fejlesztették ki a Flik 41-J-t, melynek élén - váloga­tott pilótáival együtt - hőstettet hőstettre halmozott! Gyakorla­tilag a háború végéig megtar­totta beosztását. Negyvenkét légi győzelméből 35-öt igazol­tak, és így mindenképpen az osztrák-magyar monarchia ve­zető ásza lett. Ha legjobb pilótáinak sorából néhány nevet felsorolunk, ak­kor láthatjuk - volt érzéke a jól repülő és igen bátor repülő­gép-vezetők kiválasztásához és azonos szintre képzéséhez. Linke­ Crawford, Risztics Já­nos, Hefty Frigyes, Gräser Fe­renc, Kaszala Károly és Fejes István mind-mind szolgáltak Brumowszkynál. Kaszala Károly kivételével ezek a kiváló vadászrepülők sorra AZ I. VILÁGHÁBORÚ MACYi rowsky százados (10 légigyő­llSSifi­iiiiiUit'M) Az évszázad első nagy világháborúja véget ért tehát, de múlhatatlan nyomot hagyott a világ népeinek történelmé­ben, és irányt szabott a technika fejlődésének. Az utóbbin belül a repülés volt az, amely katalizátorként megalapozta számos iparág komplex műszaki fejlesztésének szükséges­ségét. A semmiből kialakult katonai repülésen belül kialakultak a csapatnemek, felderítők, bombázók és vadászrepülők. Az utóbbiak feladata lett a leglátványosabb, mert ők vívták meg - főként egymással - a légi harcok zömét. Hasonlatos volt ez akkoriban még, a régi lovagi párviadalokhoz. Akik ezeket a légi harcokat megvívták - döntő többségükben - nemcsak bátrak voltak, de lovagiasak is. Ennek igazolására csak egy példa: 1917. március 15-én a déltiroli Levico osztrák-magyar repülőterére rácsapott egy magános olasz Spad vadászgép, és egy jelentőhüvelyt dobott le. A benne elhelyezett magyar nyelvű levél így hangzott: - A bátor és lovagias magyar repülőket nemzeti, nagy ünnepükön üdvözöljük! A következőkben sorra vesszük a legnevezetesebb osztrák-magyar vadászszázadokat, megemlékezünk róluk és azokról a magyar honfitársainkról, akik önfeláldozó hősiességükkel elismerést és dicsőséget szereztek népünknek. 18 TOP GUN

Next