Top Gun, 1999 (10. évfolyam, 1-12. szám)

1999 / 12. szám

HA-LID, gysz: 18423508, HA-LIE, gysz: 18423510) egészült ki az alapszerződésben előírt 5 darabos kontingens. A típusátképzést a szovjet oktató­pilóták végezték a magyar hajózóállomány részére (Berényi Attila, Gách György, Fejér Botond, Kucsera József, Majoros János, Pirithy Mátyás, Stifter Já­nos, Szivák Nyikolás, Zsíros And­rás, Kun Miklós, Molnár Béla, Wit­­tinger Kálmán), s annak befejezté­vel az első járat október 15-én 08 óra 30 perckor indult Stifter János főpilóta vezetésével Szombathely­re, majd néhány perc múlva a deb­receni járat is elindult Szivák Nyi­koláj pilótával. Az első öt gép Li—2P 21 üléses utasszállító változatú volt, még 625 kW (850 LE) teljesítményű AS-61 típusú motorokkal voltak felszerel­ve, amelyeket rövidesen 773,5 kW- os AS-62, majd AS-62IR típusra cseréltek át. A gépek festése egy­séges natúr fém-ezüst volt, a füg­gőleges farokfelület teljes széles­ségében felfestett keskeny nemzeti jelzéssel, illetve nagyméretű fekete lajstromjelekkel. A törzsön, az ab­laksor felett MASZOVLET felirat volt látható, rövidesen pedig az orr-részre felkerült az első változa­tú vállalati embléma is. A következő négy gép 1947-ben érkezett: a HA-LIF lajstromjelű Li-2P változat (gysz: 18425604) augusztus 21-én, majd a HA-LIG (gysz: 1842601) és a HA-LIH (gysz: 18427005), valamint a HA-LIS (gysz: 18427006) szep­tember 17-én repült át Kijevből Budaörsre. A HA-LIG lajstromjelű gépet rövidesen teherszállítóvá alakították át és a MASZOVLET idején ezzel végezték a külföldi áruszállításokat. A HA-LIH 14 utasüléssel jött, majd 1948-ban átalakították 28 ülésessé. 1948-ban újabb két LI-2P változa­tú repülőgép került a társaság állo­mányába, amelyeket a légügyi ha­tóság HA-LIK (gysz: 18427501) és a HA-LIL (gysz: 18428003) lajstromjelekkel regisztrálta. A típussal az első esemény 1949. június 4-én következett be, amikor a Budapest-Pécs útvonalon jára­tot teljesítő HA-LIE lajstromjelű gépet Kun Miklós, Kiss János piló­ták, illetve Majoros János II. világ­­háborús pilóta az NSZK-beli Mün­chen repülőterére repülték át. A német hatóságok a gépet vissza­adták, az utasok közül azonban csak kevesen tértek haza. A honvédség 1949-ben kapta meg az első négy Li-2T változatú teherszállító változatú gépeit, amelyek szeptember 13-án érkez­tek meg Kecskemétre (gysz: 18433109, 18433201,19433203, 18433209). A gépek sötét hadi­zöld színűek voltak, a szárnyakra, a függőleges irányfelületre és a törzsre a február 15-én rendszere­sített felségjelzés volt felfestve. A nyilvántartásban ugyan még S-101, S-102, S-103 és S-104- es jelzéssel szerepeltek, de az idő­közben megváltozott jelzésrend­szer miatt ezek már nem kerültek felfestésre. Ugyancsak ekkor kap­ták a gépek a katonai terminológi­ából azóta közismertté vált „Teve” típuselnevezést is. A Kecskeméten lezajlott átvételüket követően né­hány nap múlva Mátyásföldre re­pülték át a gépeket, ahol az I. Ön­álló Szállítórepülő Raj kötelékében megkezdték rajtuk a pilóták típus­átképzését. Sajnos, ez az év tartogatta a típus első katasztrófáját is, ami a HA-LIK lajstromjelű géppel tör­tént október 14-én Pécsett. A ked­vezőtlen időjárási viszonyok kö­zött végrehajtott leszállási manő­ver során a repülőgép felhőbe ke­rült, s mivel egy téves értelmezés miatt az irányadót is kikapcsolták - Molnár Béla pilóta megpróbálta a földlátást helyreállítani, de a süllyedő géppel 10 óra 32 perckor Kővágószőllősnél, 350 méter ma­gasságban hegyoldalnak ütköztek. A gép személyzete, Molnár Béla I. pilóta, Bartos József másodpilóta, Újszászi János rádiós, Minár György hajózószerelő, Tandari Já­nos gyakorló szerelő, valamint az egyetlen utas, Reiter Endre életü­ket vesztették, míg a fedélzeten tartózkodó biztonsági kísérő vi­szonylag könnyebb sérüléseket szenvedve, életben maradt. A következő évben a hadseregben sorra került szervezeti változások keretében a típus mennyisége és funkciója pozitív irányban módo­sult. Mindenekelőtt sikeres típus­vizsgát tett a kijelölt állomány (Ko­­ronkai Károly százados, Tanai Já­nos törzsőrmester, Prégler Viktor törzsőrmester, Pálfi Sándor törzs­­őrmester, rádiós, Szabó László törzsőrmester, megfigyelő, Tarpa­taki Tibor őrmester, rádiós, Vág­­völgyi László törzsőrmester, hajó­zószerelő, Takács Béla törzsőr­mester, megfigyelő). Rövidesen intézkedés történt a gépek felhasz­nálását illetően is: így egy géppel szállító feladatokat láttak el (109), a többi pedig a REMI-hez került lé­­gifotó-térképész (201), célvontató (209), illetve a Kilián iskola részé­re megfigyelő-tantermi célokra (203) történő átalakításra. a Q pv tavaszán egy kisebb faj- 151 DU súlyú esemény történt a HA-LIG lajstromjelű géppel. Kiss István másodpilóta vizsgarepülése során, leszálláskor „hosszúra jött”, kifutott a budaörsi repülőtér terüle­téről, s annak nyugati oldalán orra állt. A baleset során a vizsgáztató Li-2 - SM-75 átalakítás a „Vádindítvány" című filmhez. Szolnok, 1980. augusztus Szentgyörgyi Dezső a lábát törte, a gép pedig javíthatóan megsérült (segédpilóta Bartos, szerelő Mol­nár, rádiós Peterdi). A Rákóczi Hadrend keretében a honvédség (elvben) két szállítóre­pülő alegységét összevonták és megalakították a 16. Vegyes Re­pülőszázadot, Rekettyés László hadnagy vezetésével Szolnokon, ám az áttelepülést elhalasztották, és az alakulat továbbra is Mátyás­földön maradt, s végül is Budaörs repülőterét kapták állomáshelyül, ahonnan a MASZOVLET május 7- vel bezárólag átköltözött az újon­nan átadott Ferihegyi repülőtérre. A katonai szállítórepülés gép­parkja szeptember hónap során újabb két darab Li-2-essel bővült: 5-én Szilágyitelepen átvették a 901- es oldalszámú gépet (gysz: 18435901), majd 8-án pedig a 902- est (gysz: 18435902). A típus hazai történetében a követ­kező két év igen mozgalmasnak bi­zonyult. 1951. január 13-án Buda­örsön Dombi László törzsőrmester a futó működését oktatta a 306-os oldalszámú LI-2P repülőgépen, aminek során a futómű csapját „be” helyzetbe tették, emiatt a gép álló helyzetben „leült”. A légcsava­rok néhány tolla megsérült. A polgári és katonai viszonylatban az év márciusáig a MASZOVLET- nél 10, a légierőnél pedig 7, össze­sen tehát 17 darab Li-2-es állt szolgálatban. A honvédségi gépek közül 2 darab a 35. Vegyes Repü­lőezrednél, 3 darab a 16. Szállító­­repülő Ezrednél, 1 darab a Kilián Iskolán, egy másik pedig kor­mánygépként üzemelt. Március 18-án a kaposvári (régi taszári) repülőtéren Jobban Fe­renc főhadnagy, repülőgépvezető, Ujj György alhadnagy, megfigyelő, Rimmel László őrmester, hajózó- TOP CM­ 17

Next