Top Gun, 2000 (11. évfolyam, 1-12. szám)
2000 / 1. szám
k laktak, avagy fejezetek a szovjet kísérleti repülés történetébről BOK-1, -7, -8 és BOK-11-es nagy magasságú kísérleti repülőgépek A szovjet pilóták 1934 és 1937 között sorozatban végeztek látványos nagy hatótávolságú rekordrepüléseket, a Tupoljev tervezte repülőgépekkel. Az alkalmazott géptípusok sorából az ANT-25, vagy RD (Rekord Damoszty, magyarul rekord távolság) szerepelt a leggyakrabban, amely különleges, igen karcsú szárnyakkal, és egy motorral volt felszerelve. Ezek közül a repülőgépek közül egy, 1937 júliusában leszállás nélküli repülést hajtott végre Moszkva és a kaliforniai San Jacinto között. Az ANT-25-ös típusnak megközelítőleg húsz változata készült a katonai kísérleti intézet számára. Közülük néhányat átvett a BUK (a Különleges Fejlesztésű Repülőgépek Hivatala), hogy ezeket átalakítsa speciáis nagy magasságú kísérleti géppé. A BOK-t, a BOK-7 és a BOK-8-ast különleges turbófeltöltős M-34-es motorral szerelték fel, amely a többi motornál sokkal jobban bírta nagy magasságokban lévő ritkább, oxigénszegényebb levegőt. Az utolsó változatot, a BOK-11- est, ezzel szemben már alapvetően, mint nagy hatótávolságú és magasságú stratégiai felderítő repülőgépként szándékoztak alkalmazni, ezért az elejétől fogva eszerint fejlesztették. A BOK-11 -est egy Csaromszkij tervezte kétütemű dízelmotorral látták el. Az ACs-40-est mechanikus és turbina meghajtású feltöltővel szerelték fel. Különös gonddal választották meg az alkalmazott üzemanyagot is, hogy annak hőértékét a leghatékonyabban lehessen kihasználni, és hogy minél kedvezőbb legyen a magassági repülőképesség. Később a német Junkers Ju—86P és Ju—86R magassági felderítő repülőgépeken is hasonló felépítésű kétütemű dízelmotorokat alkalmaztak. Az ANT—25-ösök legtöbbjénél a törzset átépítették, és a hagyományos pilótakabint lecserélték, egy hengeres túlnyomásos „kapszulával". Az átlátszó fülketetőt csavaros megoldással rögzítették a fémkapszulához, melynek oldalán - körkörösen - körablakokat helyzetek el. A fényképről is látható, hogy nem lehetett túl jó a kilátás a kabinból, így a repülés legkritikusabb szakaszaiban (fel- és leszálláskor) nagy volt a baleseti kockázat. A repülőgépet oly módon tervezték, hogy képes legyen a levegőben maradni akár 72 órán (3 nap!!!) keresztül is. Nehéz még elképzelni is, hogy milyen pszichikai és fizikai terhelésnek voltak kitéve a pilóták, akiket napokra bezártak ebbe a kényelmetlen, szűk kabinba. A leginkább előforduló betegség a klausztrofóbia, a bezártságtól való félelem volt. Emiatt a földön kísérleteket kellett végezni, a személyzetek állóképességének vizsgálatához. A BOK-11 ettől függetlenül egy jó fejlesztés volt, amely alapjául szolgált a jövő túlnyomásos kabinnal felszerelt repülőgépeihez, de mint harcászati típus, nem felelt meg a követelményeknek. A tesztje minden látványosság nélkül zajlott nem úgy, mint a Jak-7GK túlnyomásos kabinú vadásztípusnak, amely sikeres karriert futott be. Gál József 2 TOP GUN AAJjJ JAJIXJ'J ASIAN AEROSPACE 2000 - SINGAPORE 2000.02.24. - 03.02 Részvételi díj: 275000 Ft/fő ISA 2000 - BERLIN 2000.06.10. - 13. Részvételi díj: 28500 Ft/fő AIRLIFT 2000 - FAIRFORD (ANGLIA) 2000.07.20. - 25. Részvételi díj: 72200 Ft/fő FARNBOROUGH - LÉGISZALON 2000.07.27. - 31. Részvételi díj: 59300 Ft/fő LÁTOGATÁS AZ AEROSPATIALE MATRA AIRBUS TOULOUS-I ÜZEMÉBEN 2000.10.31. - 11.06. Részvételi díj: 59900 Ft/fő JELENTKEZÉS: FORGÓ TRAVEL 1184 Pestszentlőrinc 1039 Békásmegyer Üllői út 368. Madzsar J. u. 1. Tel/fax: 294-3178, 291-5040 RÉSZLETFIZETÉSI LEHETŐSÉG!!!