Történelemtanítás, 1980 (25. évfolyam, 1-6. szám)

1980 / 1. szám

történelemtanítás számára. Hangsúlyozom, ez a dolog egyik oldala, a tartalmi meghatározottság. A másik oldal azonban a tartalmon túl a formai meghatározott­ság, a fajtaság kérdése. Az, hogy tulajdonképpen mit is tartunk történelmi forrás­nak. A válasz roppant egyszerű: a történelem mindennemű fennmaradt emlékét. Mégpedig minden fennmaradt emlék annyira forrás, amennyire magában hordja a múltat, annak adott részét, darabját. Nincs tehát köze a forrás értékéhez annak, hogy mi módon, csak annak, hogy milyen mértékben őrzi meg a múltat. Nincs tehát prioritása az írott forrásoknak, legfeljebb olyan jellegű mennyiségi előnye, hogy a gyakorlatban az írott forrásokat szokták leginkább felhasználni. S épp ez a gya­korlat, meg a felhasználás praktikus egyszerűsége ad mégis határozott prioritást az írásos forrásoknak az iskolai történelemtanítás mindennapjaiban. Mert ezek leginkább kéznél vannak, legkönnyebben felhasználhatók, s magának a felhasz­nálásnak a módjai, módszerei leginkább bejártak, kialakítottak, mert azt hisz­­szük, hogy az írott forrás beszél leginkább önmaga helyett, meg bizonyos mérték­ben helyettünk is. Ez pedig elégnek tűnik ahhoz, hogy biztosítsuk számára a már emlegetett prioritást. Az írott források kiemelt szerepüket tehát nem föltétlen önmagukban, hanem inkább oktatási megszokásainkban hordozzák. Az írásos történelmi anyag amennyi­re minden másnál teljesebb egyik oldalról vizsgálva, mert a megtörtént dolgoknak több oldalát képes egyszerre megvilágítani, mint bármilyen más forrás, annál kevesebb lehet más oldalról, a hitelesség, a megismerés megkívánta tárgyilagos­ság oldaláról. Hiszen a legtöbb leírt szöveg magában hordozza, vagy legalább hor­dozhatja leírója egyéniségét, a történelmi objektummal szemben a történelmi szubjektumot. Persze nem egy rendelet, vagy békeszerződés szövegére gondolok — amiben a történelmi szubjektumnak csak legfeljebb mint társadalmi csoport­szubjektumnak van szerepe —, hanem az események leírására, amelyek sohasem azonosak a valóságos eseménnyel, hanem csak azzal, hogy hogyan látta, tapasztalta, hallotta, vagy hogyan szerette volna látni, vagy másokkal láttatni a leíró. A tör­ténelem írásos emlékei bármennyire is a legszélesebb forrásanyagot képezik a tör­ténelmi megismeréshez, jó részüket csak a legszélesebb körű forráskritikával lehet az iskolai oktatásban használni, ehhez pedig a kézikönyvek, forrásszemelvény kötetek vajmi kevés segítséget adnak. Maga az írásos források felhasználása rend­kívül fontos, ugyanakkor nagy körültekintést kívánó, rendszerint közel sem egy­szerű feladat. Ehhez képest egyértelműbb és bizonyos szempontból könnyebb más jellegű, elsősorban a tárgyi és képi források iskolai használata. Azoké a forrás­­fajtaságoké, amelyek a szubjektum közvetítése nélkül adnak hírt a múltban volt dolgokról, amelyek a múlt egy darabját saját eredetiségében hordozzák ma-­­gukban. Senki sem kommentálta őket, legfeljebb valamikor létrehozta. A szub­jektívet tehát csupán, annyiban hordja magában, amennyiben az magának az em­beri történelemnek sajátja, amennyire az ember csinálja a történelmet. Nincs tehát ezekben a forrásféleségekben közvetítő a történelmet csináló és a történel­met megismerő ember között; kimarad a sorból a történelmet magyarázó. Az ön­álló megismerés legkézenfekvőbb primér forrásai tehát a tárgyak, képek, épp ezért felhasználásuk viszonylag egyszerűbb, jórészt mellőzi a forráskritika igen bonyo­lult műveletét. A tárgyaknál és képeknél (nem a képzőművészeti alkotásokra gondolok, hanem a korabeli fotókra stb.) kevésbé tevődik fel a kérdés, hogy mit akar vele elhitetni alkotója, s miért, legfeljebb az, hogy ki csinálta, s miért, a ta­lány tehát kisebb. Ez azonban közel sem jelenti azt, hogy a megismerés kisebb izgalmát, a kevésbé igaz és széles körű élményét nyújtja. A kép és tárgy sok olyat képes elmondani, megláttatni a múltról, amit az írásos forrás nem. Illetve 2

Next