Történelemtanítás, 1981 (26. évfolyam, 1-6. szám)

1981 / 2. szám

zatában. Petőfi Sándor: Magyarország az 1848-as törvények értelmében a leg­messzemenőbb függetlenséget kapta meg. Kossuth szerepe, az ide nem illő ki­fejezések elkerülése. Kossuth csak 1848 szeptemberétől fordult szembe a Habs­­burg-házzal. A nemzetiségek követelésének ki nem elégítése. Helyesen: vagy Jelacicot vagy Jellasics bánt kell feltüntetni. Világosnál kapituláció. „Unruhe”, „Aufstand”, „Empörung” helyett szabadság. Ezek után az osztrák tankönyvekkel kapcsolatos revíziós megegyezésből már csak a felszabadulás utáni történetünkre vonatkozólag adunk kis ízelítőt. Oszt­rák partnereink vállalták, hogy az 1948 utáni történetünket árnyaltabban érté­kelik, mutatják be. Olyan kérdésben pl.,­ mint hogy az 1948 utáni gazdasági át­alakulás „nemcsak a Vörös Hadsereg jelenléte folytán”, hanem a megoldatlan gazdasági-társadalmi fejlődés következtében valósult meg. Épp ezért a jövőben utalni fognak az 1948—56 közötti gazdasági és kulturális eredményekre, majd 1956 reakciós törekvéseire is. Bemutatják az 1956 utáni fejlődés gazdasági és kulturális eredményeit s a külfölddel való kapcsolataink fokozatos normalizálódá­sát. Mivel az osztrák tankönyvek esetében több párhuzamos, ugyanazt a korszakot tárgyaló munkát kellett átvizsgálni, s bár azok közel sem voltak egységesek és tárgyi vagy szemléleti ellentmondástól mentesek, mégis alapvető észrevételeink majd mindegyikre vonatkoztak. Ezért a megegyezést nem az egyes tankönyvek egyes soraira, hanem az egyes történelmi kérdésekre kötöttük valamennyi tan­könyvre vonatkozó érvénnyel. Magyarországon azonban egységes tankönyvsoro­zat van, ezért az átvizsgált magyar általános iskolai és gimnáziumi tankönyvek terén nem kérdésenként, hanem tankönyvenként csoportosítottuk a kiegyezés szövegét. Ennek a szerződésnek az egységes bemutatása még nehezebb, ezért — már terjedelmi korlátaink miatt is — csupán néhány jellemzőt tu­dunk itt kiemelni. Az osztrák kollégák jogos kívánságai nem kis mértékben az árnyaltabb fogal­mazás (és mögötte az árnyaltabb értékelés) igényét tükrözték. Pl. ilyen igénnyel született az általános iskola 6. osztályos tankönyvével kapcsolatos megállapo­dási szöveg: „A következő kérdéseket árnyaltabban és differenciáltabban kell tárgyalni: a vallásszabadságot valóban meg akarták szüntetni, a függetlenséget korlátozni, a rendek hatalmát visszaszorítani törekedtek. A függetlenségi perek­nél írjuk azt, hogy azokat legtöbbször koholt vádak alapján folytatták. Mindkét oldalról árnyaltabban kell megfogalmazni azt a kérdést, hogy milyen összefüggés van a rendi kiváltságosok fenntartása és az ország alkotmányának, függetlensé­gének biztosítása között. Itt két különböző jogi álláspontot kell tisztázni: a rende­két és az udvarét. Azt is tisztázni kell, hogy Bécs miért nézte aggodalommal egy önálló hadsereg felállításának a tervét. Meg kell magyarázni, hogy miért nem került a bécsi politika homlokterébe a török elleni harc kérdése. Helyes megfo­galmazás: nem állt készen arra, hogy a török elleni védekezéssel foglalkozzék, vagy­ nem tudták kihasználni a kedvezőbb helyzetet, mert számukra fontosabb volt nyugati érdekeik érvényesítése.” „ Ugorjunk egy nagyot, s nézzünk egy példát a III. gimnáziumi tankönyvvel kapcsolatban. Ismét csupán a megegyezés szövege kommentár nélkül: „A két fél megállapodott abban, hogy a tankönyv szövege e jelenlegi fogalmazás helyett azt hangsúlyozza, hogy Magyarország a Pragmatica Sanctio elfogadásával nem vált az osztrák tartományokkal közjogilag azonossá. Az osztrák örökösödési há­borúkkal kapcsolatban a magyar fél a következő megfogalmazást fogadja el: .. .Mária Terézia szinte valamennyi országa és tartománya veszélyben forgott...”

Next