Történelemtanítás, 1985 (30. évfolyam, 1-6. szám)

1985 / 6. szám

iskolában tanított, majd 1939 ismét gimnáziumban találta, de ekkor már egyben szakfelügyelő és az Érsekújvári Jubileumi Népfőiskola tanára. A felszabadulás utáni Győrben népi kollégiumot, Celldömölkön gimnáziumot szervez és igaz­gat, majd a szombathelyi tankerület tanulmányi felügyelője. Ezen a poszton sem marad sokáig, a lázas kor szelleme szerint 1949-ben szakérettségis kollégiumot hív életre, a következő esztendőben pedig már a minisztériumban tervezi és ki­vitelezi az új történelem tanterveket, útmutatókat. 1951-től­ nyugalomba vonulá­­sáig a Pécsi Pedagógiai Főiskola tanszékvezető tanára. Másfél évtized útkeresése, gyakorlati felkészülése, rendkívül sokrétű tapaszta­latszerzése után a főiskola saját maga teremtette tudományos műhelyében bon­takozik ki és mélyül el módszertani munkássága, s ugyanakkor szinte egyedül­álló hatást gyakorol a szakmódszertan hazai fejlődésére. Emellett Vas Károly történész volt, egyszerre kutatta és tanította a történelmet és a metodikát. Ku­tatásán, szakmai következetességén és elkötelezettségén kívül ebben a szeren­csés pluralizmusban volt értékeinek alapja. Itt születtek azok a művek, amelyek túlélik alkotójukat, s egyben ércnél maradandóbb emléket állítanak neki. 12

Next