Történelemtanítás, 1988 (33. évfolyam, 2-6. szám)

1988 / 5. szám

történelemtanításban, mint a többségük­ben történelemhamisító romantikus já­tékfilmek, hiszen e filmek nagy többsé­gét nem a történelmi tények, hanem a hollywoodi típusú dramaturgia szabvá­nyai irányítják. A szimulációs történel­mi oktatóprogramokban az adatszerűség, a logikus gondolkodás, az összefüggések kerülnek előtérbe, s a fantázia is, amennyiben itt ugyan jelentős a vizuális elem, azonban kevésbé naturalista, „élet­­hű”, de még fontosabb az alternatívák lehetősége és kipróbálása. A szimulációs oktatási programoknak egyre nagyobb szerepük lesz az „egy életen át tartó ok­tatási folyamatban”, s természetesen az iskolában is. A leírt példák (így az ame­­rikai depresszió, az orosz forradalom, vagy akár a mostani hazai adóreform példája) ugyanakkor inspirációt is jelent­hetnek olyan történelemtanárok számá­ra (hiszen sok ilyen oktatóról tudunk), akik maguk is dolgoznak humán, vagy szűkebben vett történelmi, szimulációs programok kidolgozásán. Végül a számítógép széles körű alkal­mazásának társadalmi következményeit vázolják a szerzők. Ahogyan a mítoszok rombolásával kezdték gondolatmenetü­ket, úgy térnek ismét vissza ugyanoda: „a számítógép csak egy az eszközök kö­zül, amelyeket az oktatásban éppúgy, mint a tudományos kutatásban használni le­het”. És az oktatási környezet, nem pe­dig a gép „alakítja a dolgokat”, az, hogy „az iskoláról és az oktatásról vallott ed­digi elképzeléseink módosuljanak”. Na­gyon fontos az új kommunikációs tech­nológiák hangsúlyozása és a mikroszá­mítógép elhelyezése közöttük, azonban nem technikai, hanem társadalmi-kör­nyezeti vonatkozásaiban. Több alkalom­mal is idézik a szerzők Erdei-Grúz Ti­bor koncepcióját „a jövőre való felkészí­tésről” és ily módon ők már a „komp­lett elektronikus tanulási központ” eljö­vendő, de már nálunk is fragmentumai­ban alakuló korára tekintenek. Figyel­­­­meztetnek a szerzők arra is, hogy mosta­nában a gyerekek a televíziótól máris nagyon sok, az iskolától független isme­retet kapnak és ezt, s általában az új technológiák ilyen szocializációs szerepét mellőzni abszurdum. Tehát sokkal több Dedinszky Ferenc és Horányi István könyve a puszta „tantárgyi segédkönyv­nél”, — az amúgy is inkább az Országos Pedagógiai Intézet és más intézmények szűkebb szakmai feladata — amennyi­ben ők már az informatika társadalmá­nak általános oktatási-nevelési-szociali­­zációs folyamatait vetítik előre, s kiváló pedagógiai érzékkel népszerűsítik. Hi­szen ma hazánkban nagy érdeklődés mu­tatkozik a mikrogépek és a video iránt (és e kettő összekapcsolása, az interaktív video a jövő egyik fontos oktatási esz­köze lesz, amint az máris látható az Egyesült Államokban), sőt jelentős pro­fesszionalista és amatőr, tanár és diák, kutató és szülő, gyerek és felnőtt szak­embergárdánk alakult ki. Hogyan változik meg e nagy technoló­giai-társadalmi átalakulásban, a „jövő iskolájában” a tanár szerepe? „Felvált­­ják-e a gépek a tanárt?” — kérdezik néhányan, bár nálunk inkább talán az a gond, hogy se tanár, se gép... Termé­szetesen a szerzők mindent megtesznek, hogy a tanárokat a mikroszámítógép ok­tatási alkalmazásának nyerjék meg. Ami­kor a mikroelektronika mítoszát rombol­ják, s hangsúlyozzák a gép eszköz jelle­gét, s egy általános oktatási reform ke­reteibe helyezik a mikroszámítógépnek a humán tantárgyi területen történő alkal­mazását, akkor máris megadták a vá­laszt: a tanár irányító szerepe fennma­rad, sőt kiszélesedik, fokozódik. És az utolsó oldalakon mint értelme­zőszótárral és a Novotrade idevágó prog­ramjainak az idézésével immár a gya­korlati terepre vittek át bennünket eb­ben a rövid, hézagpótló, közérthető, át­fogó, frappáns, s hazánkban úttörő jelle­gű kis kötetben. Szekeres Péter Vélemények, viták a felszabadulás utáni történetünkről /­//. kötet (Kossuth Könyvkiadó, 1987.) A Vélemények Viták sorozat újabb ki­adványával örvendeztette meg olvasóit a Kossuth Kiadó. A publicisztikai váloga­tás az 1975 és 1985 közötti időszakban megjelent felszabadulás utáni történel­münkkel foglalkozó cikkeket, tanulmá­nyokat gyűjti csokorba két kötetben. A kiadvány szerkesztője Balogh Sándor, összeállítója pedig Földesi Margit és Rainer M. János. A gyűjtemény aktualitását az adja, hogy az utóbbi tíz évben a napilapok­ban, valamint a politikai és kulturális folyóiratokban megnőtt azon publikációk száma, melyek az 1944/45 utáni magyar 28

Next