Magyar Törvényhozók Lapja, 1943 (11. évfolyam, 1-12. szám)

1943-01-01 / 1. szám

volna a teljes múlt megtagadásával nemcsak szellemileg, de szervezetileg is, azonban a nem­zet­­többségének lelkületével ez nem fér össze, reá nem húzható. Mert az alkotmányosságnak van rugalmassága, annyi, amennyit a mai kor megkíván, ezt láthatjuk éppen a parlament mai működésében, mert amidőn hatásköréből önként átadott egy szűkebb körű bizottságnak intézke­dési jo­got vagy amikor önmaga munkáját gyor­sította meg a gyor­sabb cselekvés érdekében­, mindez azt mutatja, hogy nem kell önmagát fel­­adnia azért, ha tovább is élni akar éppen a­ nem­zet érdekéb­en. Ha áttanulmányozzuk a nemrég leef­ejezett költségvetési és­, megajánlási vita anyagát, akkor amnnak nemc­sak a gyorsasága és nagy teljesítmé­nye különbözteti el a régebbiektől, hanem a fel­­­szólalásokban megnyilvánuló szellem is és ezen a fonton­ akadunk rá arra a részre, amelyet cik­künk címében ,,vakság“-nak neveztünk. A válság jelzőt nem magára az intézményre értjük, hiszen maga a parlamenta­rizmus már kiáltotta a tűz­­prób­át még ezekben az időkben is, ellenben saj­nálattal kell megállapít­anunk, hogy azok a lemi erők, amelyek valamikor régen a magyar parlamentarizmu­st kívülről ostromolták, ma már belül is működnek. Paradoxonnak tetszhe­­tik, azonban kétségtelen, hogy a magyar parla­ment soha s­em volt ennyire liberális­ szellemű, mint ezekben az években, amikor a parlamenta­­rizmu­st ellenző szellemi erők ott belül is szóhoz, fóru­mhoz juthatnak. Olyan nacionalista ostyába bújtatva, amely sokak előtt eltakarja azt a pusz­tító mérget, amely egyenesen­ magának a parla­­mentarizmusnak van szánva. Tagadhatatlan, hogy azokban az időkben, amelyet a mai diva­tos publici­sztika ,,liberális-plutokrata-feudális­­judeo stb.“ jelzők alatt szeret emlegetni, a par­lamenti fórum nem tűrte volna meg azokat a szellemi megnyilvánulásokat, amelyek félreis­merhetetlenül élete ellen irányulnak. Ezek a megnyilvánulások nemc­sak a parlamentben ülő egyes pártok nyílt vagy­ leplezett programpontjai­ban ismerhetők fel, hanem a vezérszónok felszó­lalásaiban is. Csak a megajánlási vitában elhangzott egy-­­két felszólalásra, sőt sokszor a közbveszólásokra utalva ismerhetjük fel ezt a veszélyt és feltétle­nül a mai háborús helyzetnek tulajdonítjuk — amikor valóban kerü­lni kell minden erősebb bel­politikai megn­yilvánulást, mert az összes erők teljes ös­szefogására van szükség — hogy m­intez­r,nem h­at ki a magy­ar politikai közéletre erősebb­ megnyilvánulásban. Mi csak a tényt akarjuk re­gisztrálni, azt, hogy ilyen megnyilvánulá­sok ott kaphatnak nyilvánosságot, ahol a legkevésbé volna helye. De nem is­­akarunk vitába szállni ezekkel a szellemi erőkkel a magyar parlamenta­­rizm­us védelméb­en, hanem szeretnénk enyhén tisztázni egy-két alapfogalmat ebben a vonatko­zásban. Mindenekelőtt hálásak lehetünk Balás Károly képviselő ú­rnak, hogy a megajánlási vitában vé­delmére kelt a parlamentarizmusnak, lám ő is jónak látta ezt a tárgyat választani beszédté­mául s beszédéből szükségesnek tartjuk idézni a következő részeket: „ .. . Az abszolutizmus és a diktatúra nem véletlenül ellenkezik a magyar felfogással, mert nálunk, mondjuk, egy ilyen abszolutisztikus rendszer bevezetése egyenesen tudatos nemzeti katasztrófa volna... A szuverén törvényhozó testületi jelleg mindig megvolt a magyar ország­gyűlésekben és ezt azért említem, mert tudni­való, hogy amikor áttértünk a parlamentáris rendszerre, akkor ezzel nem történt tulajdon­képpen lényegbeli változás. Változás csak a tör­vényhozás összeállításában történt. A parlamen­­tárizm­usnak legfontosabb fundamentuma tulaj­donképpen lényegében a magyar országgyűlé­sekben is megvolt. Ezzel szemben a korporációs rendszer csak tanácsadó testület. A diktátor, az­ államfő mellett taná­csadó szervek vannak, olyan ta­ácsadó szervek azonban, amelyek egyre in­kább csak az államfő parancsait veszik át és tel­jesítik, mind hogy az államfőre befolyást gyako­roljanak a tek­intetben, hogy micsoda rendelke­zéseket, törvényeket vagy bármilyen rendszabá­lyokat adjon ki. .­l Érdekesnek tartjuk ezt a felszólalást azért is, mert a szélsőjobboldali frakciók képviselői ál­landóan a korporációs rendszer megvalósítását sürgetik összes megnyilvánuoásaikban, sőt a kép­viselőházban elhangzott beszédeikben is. Nem csinálnak titkot abból, hogy ők ellenzői a m­ai parlamentáris rendszernek. Sőt az egyik felszó­laló egyene­sen válaszolva Balás Károlynak, ki­jelentette, hogy nekik ne magyaarázza a ,,lib­erá­­lis parlamentárizmust“, mert az nekik nem kell. Íme, valóban lib­erális a mai parlamentarizmus, ha ilyen beszédek elhangozhatnak ott belül is. Imrédiy­ Béla pedig egyik közbe­szólásával azt magyarázta meg, hogy: „Mi tekintélyuralomról beszélünk, nem parancsuralomról.“ Nem nehéz eldönteni a vitát,­­hogy­ mi a különbség a tekin­tély és a parancsuralom között. Semmi. Ugyanis a tekintélyuralomnak csak parancsai vann­ak és pa­rancsuralomnak pedig tekintélye van, ez ta­­gadhatatlan. És a parlamentarizmusnak nincs tekintélye?! Dehogy nincs, annak is van, ha akarjuk vagy­ átélvezzük igazi szuverenitását. Az elő­ő olyan magyar országgyűlés, amely magát „parlamentum publicum­nak“ nevezte 1277-ben ült össze Székesfehérváron, tehát a többszázéves fejlődés vonala tisztán látszik és nem adhatunk igazat ugyancsak azoknak a szél­­­sőjobboldali képviselő uraknak, akik a mai ma­gyar parlamentarizmust úgy akarják beállítani.

Next