Tótfalusi István: Irodalmi alakok nagy lexikona 1. Mítoszok és mondák (2010)

Lexikon - Z

Zurvan Akarana I 427 nyegető árvíz miatt, ~nak hívják. A fennma­radt szöveg kevesebb részletet tartalmaz, mint Atrahaszisz és Um­napisti története, de ezek a részletek lényegében egyeznek amazokéival. Zófár —’ Elifáz, Jób Zoroaszter —­ Zarathusztra Zorobábel­­ vagy Zerubbábel (’Bábel sarja’), Jójákin király unokája, Seab­iel fia a Bibliában (Ezd, Agg, Zak), Káld neve (Ses­­baccár) tanúsága szerint Babilonban született. A fogságból Cirus engedélyével hazatele­pülő zsidó népcsoport vezetője volt; később Dárius kinevezte Júda perzsa helytartójá­nak. Jesua főpappal együtt munkálkodott a Templom újjáépítésén, ahogy az első temp­lomot salamoninak, a másodikat leginkább zorobábelinek nevezték. Tekintélye igen nagy volt a fogság utáni kor zsidóságának szemé­ben. Zakariás­ egyenesen a Messiás-t vagy annak legalábbis előképét ünnepelte benne, bár ezt könyve egyes pontjain elfedi, hogy utóbb a papi szerzők a nevét Jesuátéval he­lyettesítették. Zotmund - bátor búvár a magyar mon­davilágban. I. András király idején a német császár nagy sereggel ostrom alá vette Po­zsony várát. Két hónapi sikertelen harc után hajókat hozatott, és a Duna felől is támadni kezdte a várat. Ekkor egy ~ nevű közvitéz jelentkezett, és azt mondta, hogy ő jó úszó és búvár. Egy éjszaka a hajók alá úszott, sorra mindnek lyukat fúrt a fenekébe; reggelre a ha­jók elsüllyedtek. A császár ekkor feladta az ostromot, és visszatért országába. Zurvan Akarana­­ (’a végtelen idő’) a leg­első létező a perzsa zoroasztrizmusban. Alakja ennek késő szakaszában kristályosodott ki, mint aki a jót és a rosszat, Ahura Mazdá-t és Ahrimanit egyszerre teremtette. ~ azt jöven­dölte, hogy két teremtménye közül azé lesz a hatalom, aki előbb születik meg. Ahriman erőszakkal feltépte a méhét, és ő ugrott el­sőként a földre, ezért ott évezredekre a go­nosz uralkodik, de utóbb ellenfele legyőzi, és akkor a jó veszi át a hatalmat Szaosjant uralma alatt.

Next