Tótfalusi István: Irodalmi alakok nagy lexikona 1. Mítoszok és mondák (2010)
Lexikon - Z
Zurvan Akarana I 427 nyegető árvíz miatt, ~nak hívják. A fennmaradt szöveg kevesebb részletet tartalmaz, mint Atrahaszisz és Umnapisti története, de ezek a részletek lényegében egyeznek amazokéival. Zófár —’ Elifáz, Jób Zoroaszter — Zarathusztra Zorobábel vagy Zerubbábel (’Bábel sarja’), Jójákin király unokája, Seabiel fia a Bibliában (Ezd, Agg, Zak), Káld neve (Sesbaccár) tanúsága szerint Babilonban született. A fogságból Cirus engedélyével hazatelepülő zsidó népcsoport vezetője volt; később Dárius kinevezte Júda perzsa helytartójának. Jesua főpappal együtt munkálkodott a Templom újjáépítésén, ahogy az első templomot salamoninak, a másodikat leginkább zorobábelinek nevezték. Tekintélye igen nagy volt a fogság utáni kor zsidóságának szemében. Zakariás egyenesen a Messiás-t vagy annak legalábbis előképét ünnepelte benne, bár ezt könyve egyes pontjain elfedi, hogy utóbb a papi szerzők a nevét Jesuátéval helyettesítették. Zotmund - bátor búvár a magyar mondavilágban. I. András király idején a német császár nagy sereggel ostrom alá vette Pozsony várát. Két hónapi sikertelen harc után hajókat hozatott, és a Duna felől is támadni kezdte a várat. Ekkor egy ~ nevű közvitéz jelentkezett, és azt mondta, hogy ő jó úszó és búvár. Egy éjszaka a hajók alá úszott, sorra mindnek lyukat fúrt a fenekébe; reggelre a hajók elsüllyedtek. A császár ekkor feladta az ostromot, és visszatért országába. Zurvan Akarana (’a végtelen idő’) a legelső létező a perzsa zoroasztrizmusban. Alakja ennek késő szakaszában kristályosodott ki, mint aki a jót és a rosszat, Ahura Mazdá-t és Ahrimanit egyszerre teremtette. ~ azt jövendölte, hogy két teremtménye közül azé lesz a hatalom, aki előbb születik meg. Ahriman erőszakkal feltépte a méhét, és ő ugrott elsőként a földre, ezért ott évezredekre a gonosz uralkodik, de utóbb ellenfele legyőzi, és akkor a jó veszi át a hatalmat Szaosjant uralma alatt.