Tótfalusi István: Ki kicsoda a Bibliában (1995)

Z, Zs

Zsuzsanna vezetője volt; később *Dárius ki­nevezte Júda perzsa helytartójá­nak. *Jesua főpappal együtt mun­kálkodott a Templom újjáépíté­sén; ahogy az első templomot salamoninak, a másodikat legin­kább zorobábelinek nevezték. Tekintélye igen nagy volt a fog­ság utáni kor zsidóságának sze­mében. *Zakariás­ egyenesen a *Messiást vagy annak legalábbis előképét ünnepelte benne, bár ezt könyve egyes pontjain elfedi, hogy utóbb a papi szerzők a ne­vét Jesuáéval helyettesítették. [III. D2] Zsuzsanna­­ (‘liliom’) jámbor zsidó asszony (Dán), akit férje há­zának két gyakori vendége, a nép két véne megkívánt, és egy dél­után a kertjében, fürdőzés köz­ben meglepve őt, kényszeríteni akarták, hogy háljon velük. Az asszony ellenállt, mire a két vén megvádolta, hogy egy ifjúval lát­ták szerelmeskedni. A közösség hitelt adott a tekintélyes férfiak szavának, s már megkövezni vit­ték őt, amikor az ifjú­­Dániel köz­belépett, és ügyes keresztkérdé­sekkel rábizonyította a vádlókra hazugságukat. A nép dicsérte az ifjú bölcsességét, és a rágalmazó­kat kövezte meg.­­ A novelliszti­­kus elbeszélés Dániel könyvének függelékében található, és csak a katolikus kánonban szerepel. A „vének”, akiket a történet ihlette számos festmény többsége ráncos aggastyánoknak ábrázol, volta­képp javakorú férfiak, a „nép vé­nei” kifejezés ugyanis a tekinté­lyes (de nem feltétlenül öreg) elöljárókat jelentette. A történe­tét már az ókorban jelképnek te­kintették, az ártatlanság győzel­mének a bűn felett, és leginkább szimbolikusan ábrázolták, két vi­csorgó farkas és a köztük reszkető bárány formájában (szarkofágo­kon és a katakombák freskóin). A reneszánsz és a barokk festői igen kedvelték a kertjében fürdő­­ző­k témáját, mert lehetőséget adott a ruhában női testnek ter­mészeti környezetben való ábrá­zolására. A két merénylő vagy a bokrok közül leselkedik, vagy már rárontottak az erényes asszonyra, és dulakodnak vele. A félezernél is több ilyen tárgyú kép közül Pin­­turicchio, Pordenone, Tintoretto, Veronese, Massys, Carracci, Ribe­ra, Rembrandt, Rubens, Bour­don alkotásai a legkiválóbbak. Ritkábban előfordul két másik mozzanat, a lírái előtt áll (Ricci, Bruyn, Lebrun), ill. Dániel bebi­zonyítja az asszony ártatlanságát (Lucas van Leyden, Tiziano).­­ Stradella oratóriumot írt az ártat­lan­­ról.

Next