Transilvania, 1868 (Anul 1, nr. 1-25)

1868-06-01 / nr. 12

Foia Asociatiunei transilvane pentru literatura romana si cultura poporului romanu. !) Acesta foiase cate 3 cole pe luna si costa 2 fr. v. a. pentru membrii asocia- (! tiunei, era pentru nemembrii 3 fr. Pentru străinătate 4 fr. cu porta postei, 1 . Abonamentulu se face numai pe cate 1 anu intregu. — Se aboneaza la J !) Comitetulu asociatiunei in Sibiiu sau prin posta sau prin dd. colectori. \r. \2 j. Brasiovu \. Iuniu 1868. Alllllil I. Despre istori’a Transilvaniei (lupa corn. Emericu Mikó. IV. Deca escursiunile comitelui Mikó făcute asupra istoriei transilvane citate si analisate pana la loculu acesta meritară tota luarea-aminte, apoi credu ca finea acelorasi, cu care purcedemu a ne ocupa mai la vale, o merita indoitu si intreitu. Pentruce suntemu datori noi a ne ocupa cu istoria Transilvaniei si pentruce tocma acuma? Pentruce se ne adunamu documentele si se ne scriemu istori’a patriei? Acestea întrebări puse de c. Miied isi afla respunsurile totu in prolegomen’a sa. Ruinele oragiului Aiudu cu colegiulu de acolo alu reformatiloru, cu bibliotec’a cea bogata si de manuscripte si numismatica, perirea de acolo a opuriloru lui Petru Bod si Benkö, Specialis Transilvania, Thesaurus actorum comitialium, Scriptores transilvaniei, nimicirea in parte mare a bibliotecei comitelui Samuilu Kemény dela Grindu, a colectiunei numite a lui Cserei dela Crasna, depredarea de mai multe bibliotece si archive de ale proprietarUoru, sunt totu atatea admoniţiuni, ca documentele istorice păstrate numai in cate o colectiune ici colea nu sunt nicidecum sigure, ci ca ele trebuescu multiplicate prin tipariu. Unu timpu este inemiculu altuia, unu secolu dechiara celuilaltu resboiu de moarte. Candu se schimba sistemele, oimenii in lupta de principiu in locu de a combate numai pe acelea, sfarma monumentele scrise: cârti.