Transilvania, 2019 (Anul 125, nr. 1-11)

2019-10-01 / nr. 10

TRANSILVANIA 10/2019 64 atât în ceea ce priveşte păstrarea echilibrului între tehnică şi conţinutul propriu-zis, cât şi în adecvarea procedeelor narative la subiectul abordat. Până şi subtila încercare a autorului de a-şi implica cititorii în discursul narativ eşuează. Căci, dacă la început modul de adresare al Paulei („dragii mei”, „îngerii mei”) era menit a include doar copiii, spectatorii de a doua zi ai marelui spectacol al dezvăluirilor complete ale părinţilor lor, treptat, acesta devine tentativa lui Swift de a se adresa tocmai cititorilor romanului. Şi, cu toate că strategia ar fi putut avea sorţi de izbândă, cu condiţia să fie bine condusă către deznodământ, prea frecventa repetare a acestor formule nu face decât să obosească şi se dovedeşte, în cele din urmă, lipsită de acoperire la nivel estetic. Mâine rămâne un roman bine scris, făcând uz de toate procedeele impuse deja de Swift în creaţiile sale anterioare, chiar remarcabile în unele pagini - la nivelul strict al tehnicii narative. Din păcate, însă, atunci când citim o carte, e greu să avem în vedere doar acest nivel - şi nici chiar un autor de talia lui Graham Swift nu poate cere cititorului să se mulţumească cu tehnica. Mai ales că uneori se vede cum (şi de ce!) aceasta nu este suficientă şi nici nu mai poate convinge. Bibliography: Graham Swift, Pământul apelor (Waterland). Traducere de Traducere de Cristina Poenaru şi Maria-Sabina Draga, Iaşi, Editura Polirom, 2010. Graham Swift, Ultima comandă (Last Orders). Traducere de Petru Creţia şi Cristina Poenaru, Iaşi, Editura Polirom, 2009. Graham Swift, Mâine (Tomorrow). Traducere şi note de Cristiana Vişan, Iaşi, Editura Polirom, 2008. David Malcolm, Understanding Graham Swift, The University of South Carolina Press, 2003. Hayden White, Metahistory. The Historical Imagination in Ninetinth-Century Europe, Baltimore & London, The Johns Hopkins University Press, 1975. Hayden White, Figurai Realism. Studies in the Mimesis Effect, The Johns Hopkins University Press, Baltimore & London, 2009. rifi 4#