Tribuna Româna, 1866-1867 (Anul 8, nr. 255-285)

1866-10-10 / nr. 270

Prețîul pt y în mit ia !<’ anna No. 270 Accosta tobcesc ïic time ori pe septcmâna. Abonamintele se facă în Iassi la directionea foieî. uditia Talpalariloru, iar în bucurești și prin districte la esne ditoriile poștelor. IASSII LUNI IO OCTOMVRI ISO 6. Prețîul pe trei lunii 21 leî. ANUL VIII. REVISTA INTERIORA Eaca si searna, odata cu alegerile pentru noulu Parlamentu. De ieri, duminica, s'au atis bitu pe marii lassiului telegrammulu ministrului pentru convocarea colegielor electorale, si astadi ceriulu e innouratu si posomoritii de cu noapte au inceputu a ninge, si acuma ninge, ninge mereu. Searna aceasta care, de perechea aerului, se simtia de mai multe chetie, si care se ammitia riguroasa pentru seracime; tearna de iestimpura se fie grea si amara pentru toti. Cu totii deci cauta se ne stringeiu inima lingă inima , cu toti fara osebire, si cei ce au mai multu, si cei ce aveaul mai putinu, trebuie se gandimn a ajuta celor miserica se plutească de-asupra nevoilor. Fiecare comuna trebue se si caute de seracii sei, si comunele cele avute si prospere sunt toate datoare se alerge intr’ajutoriulu celor lipsite si in miserie. Aceasta datorie ne-o impune si caritatea crestina si interesul comunii bine intiellesu. Si daca caritatea privata si prevederile communale nu vom fi de adjunsu, consiliulu Natiunei va fi intrunita, si compușii Hindu, precumu speramu, din representant« cei mai capabili si onești ai tuturor localităților tierrei, ei se vor sfatui impreuna fratiesce, ca fii ai aceleiași mume, si vor affla ce va fi mai bine de facutu pentru a adjuta si a mangaia pretoti de pretutindene. De asta-data se vor cunoasce bine, si de catra toti, care sunt nemesuratele foloase ale unirei nationale, care este bmiulu nestimatu al fortielor intrunite ale societății. La 26 a liniei curgătoare se începu celle d’ante in operări electorale, si la 7 atunci viitoare vor fi terminate toate alegerile. Timpulu este destulu, pre destulu, pentru ca alegatorii se se intteleaga intre sine asupra oamenilor celor mai capabili si onesti, pre cari i cunoscu deaproape. Pe noi deaca ne-ar întreba cineva in principiu: Pe cine trebue se alegemu? Respunsulu nostru, fara pregeta si după matura cugetare, ar fi acesta: Alegeti pe catu se poate din oamenii ce au figurații, ca onești si capabili, in toate Adunările de la 1857 incoace, dar mai cu sama pe acei ce au fostu deputați in Adunările consultative din 1857. Dintre proprietarii mari funciari, si din tergovetii instariti si onești, alegeți, pe cari a cunoasceti mai maturi, pentru Senatu. Pentru Camera Deputatiloru alegeti intr alesu si mai alesu oameni onesti si de o probitate recunoscuta. Qneci noi nu credemu ca capacitatile noastre se fie toate compromise, si se nu se gaseasca destuii barbati cari se aiba unire cu intelligentia si onestitatea publica si cea privata. Ar fi triștii, foarte triștii, ca se nu se aflie oameni capabili si onești totodata in numenilu bărbaților cari au adjunsu la oarecare renume in Romania. Despre partea noastra avem convicțiunea întemeiata ca nu numai prin comitetele electorale centrale, ca nu numai din cutare seau cutare scoala de popustori politici se potu lua barbatii onesti si capabili de a fi legiuitorii tierrei, onestitatea si capacitatea nu sunt ingremedite numai in orasiele capitale ale României. Nu cautati, deci, desceptilorii alegatori, nu cautati pre departe de voi pe acei cari se ve representa mai bine in Adunarea nationala, invatiati sau neinvatiati, alegeti pre acei cari’i cunoasceti mai de-aproape. qreci de aceia veți fi cei mai siguri ca nu vor lucra reu nici in contra tierrei intregi nici in contra intereselor locale bine intiellese. Credemu ca au venitu timpulu ca se’si aleaga odata tierra representante adeverati si dupre placulu seu, si dupre tupuiu si assemenarea sa. Se citimu luare aminte, si se ne petrundemu bine de circularea d-lui ministru de interne pentru neamesteculu administratiunei in alegeri; inse se inttelegemu mai bine si se nedumerimu insine, ca ceea ce astazi nu mai poate face administratiunea centrala, nici chiar comitetele electorale centrale, trebue se o faca barbatii cu onestate publica si privata, onorabilii nostri concetatieni, din fiecare circumscriptiune electorala. Se inttelegemu cu totii unu lucru, ca daca si din alegerile aceste vor esti deputati prosti si fara onestitate, atunci triumfa opiniunea oligarhiilor de toata specia ; atunci comitetele electorale de or-ce nuantie si din București si din Ias si vor ave cuventu sene dica . Vedeți, tierra politica, tierra capabila, tierra luminata, tierra desceapta si onesta suntemu singuri noi, noi si numai noi! Luați aminte, alegatorilor de toata mana, luați seama se nu daui dreptate sofiștilor acestora. Reproduceam aici telegramma pentru convocarea collegiilor electorale, cum si: circularea ministeriala pentru neamesteculu Guvernului in alegeri. J ! COVOCARE pentru alertarea D-lor Senatori si Deputati. (Telefimonin Na 0027). La 5 curenții espireaza terminul pentru dresarea listelor electorale, reclematiuni, contestări, apeluri &. &. Maria Sa Domnitoriul, in virtutea art. 46 din legea electorala, prin decretul N. 1528 au bine-voitu a convoca colegiurile electorale din toata România pentru alegerea D-lor Senatori si Deputați precum urmeaza : Alegatorii colegiului I pentru Deputați se vor intruni in ziua de 29 Octomvrie curentii la residentia fiecaruia judetia, si vor alege pe deputatul hotaritu de art. 62 din Constitutiune. Alegatorii Colegiului al II pentru Deputati se vor intruni la residentia fiecaruia judetiu in ciua de 30 Octomvrie si vor alege pe deputatul hotaritu de art. 62 din Constitutiune. Alegatorii Colegiului al III pentru deputații de orasie se vor intruni in orasiele de residentia la 31 octomvrie si vor alege pe deputatul sau deputații hotariti de art. 62 din Constitutiune. Alegatorii Colegiului al IV in zilele de la 26 pena la 28 octomvrie inclusivu vor proceda potrivitu art. 7 si 8 din legea electorala la alegerea a cate unu delegații de fiecare 50 alegatori. Delegații aleși din sus disele colegiuri se vor intruni la resiedentia fiecaruia judetiu in dica de 7 noemvrie viitor si vor alege pe deputatul hotaritu de art. 63 din Constitutiune. Alegatorii Colegiului I pentru Senatu se voru intruni la residentia fiecaruia judetiu in dica de 3 noemvrie viitor si vor alege pe Senatorul hotaritu de art. 68 din Constitutiune. Alegatorii Colegiului al II pentru Senatu se vor intruni in dica de 4 noemvrie viitor la resiedentia fiecaruia judetiu si vor alege pe Senatorul cerutii de art. 68 din Constitutiune Profesorii Universităților din București si Iassi in dica de 5 noemvrie viitor vor proceda la alegerea a cate unu Senator hotaritu de art. 73 din Constitutiune. Communicati Dumnevostre aceasta ve roga, D-le Primariu, ca prin inttelegere cu primarii celor alte comune ale districtului, se procedau indata la convocarea alegatorilor, pentru ca sa terminiole fiesate in Domnescul Decretu se se saversiasca alegerea D-lor Senatori si Deputați, prin pazirea intru toate a dispositiuniilor legei electorale. Ministru: ION GINCA. CIRCULARE D. Primar, Maria Sa Domnitorul in virtutea art. 46 din Legea Electorala, prin Decretul N. 1528 din 5 curenții convoacă Colegiile Electorale pentru alegerile generale de Senatori și Deputați. Conformii sus arătatului articol de Lege, Subscrisul n'a lipsitu de a comunica