Tribuna Sibiului, martie 1970 (Anul 3, nr. 631-656)

1970-03-26 / nr. 652

Pig.» Pe urmele scrisorilor nepublicate Rezolvări— răspunsuri Scară şi proiecţie . . Intr-o scrisoare sosită din satul Mindra se arată că de circa un an şi jumătate la căminul cultural nu s-a mai proiectat nici un film, oamenii fiind nevoiţi să meargă pentru o vizionare pînă la Loamneş. In răspunsul primit de la Oficiul cinematografic judeţean Sibiu se recunoaşte că de mult timp nu s-a mai proiectat film la căminul cultural din Mindra. Motivul? Deşi există cabină de proiecţie (căminul din acest sat este construit de cîţiva ani), nu se poate ajunge la ea. Şi aceasta pentru că nu are scară. Cînd totuși s-a mai organizat cite un spectacol cinematografic, operatorul a fost nevoit să se adreseze sătenilor, să împrumute o scară... Oare nu se poate rezolva problema? Consiliul popular comunal are... cuvîntul. Să și-l spună. .. hotărît. „Reîmprospătarea" unor instrucţiuni. 1. Uniunea judeţeană a cooperativelor de consum Sibiu, căreia i-a fost trimisă scrisoarea semnată de Reinhard Sedderz din Şelimbăr, specifică în răspunsul trimis redacţiei: „Cele sesizate sunt juste“. Adică, unii salariaţi ai cooperativei de consum Şelimbăr, înţelegînd în felul lor unele instrucţiuni, condiţionau vînzarea mărfurilor (şi a celor care nu erau cuprinse în instrucţiuni). Conducerea cooperativei le-a făcut instructajul şi le-a arătat cum să muncească, cum să se poarte cu cetăţenii, dar, după cum se vede, unii le-au uitat. „Pentru că salariata Margareta Schuster nu a respectat aceste indicaţii (instrucţiunile respective), conducerea cooperativei Şelimbăr a sancţionat-o cu mustrare cu avertisment“. Nu de alta, ca să-i fie de învăţătură şi ei, dar şi altora care nesocotesc dispoziţiile şi provoacă nemulţumiri cumpărătorilor. Motivări da, soluţionări ba ! Desigur, e mult mai simplu să vii cu justificări decit să iei măsuri, să rezolvi cerinţele justificate ale cetăţenilor. Dar să intrăm în subiect. In scrisoarea semnată de I. Munteanu din Apoldu de Sus, comuna Miercurea Sibiului — în numele a 32 navetişti la Sebeş — se fac două propuneri. Prima, autobuzul de Sibiu — Deva să fie de capacitate mare, iar a doua, acestui autobuz să i se schimbe ora, încît să ajungă la Sebeş înainte de ora 7. Ce răspunde Autobaza T.A. Sibiu? Că nu se poate pune un autobuz de o capacitate mai mare, ci numai de 28 locuri (?!) Dar chiar în scrisoare se arată că mașina este foarte aglomerată, motiv pentru care unii oameni rămîn pe jos. La a doua propunere se arată că nu se poate face nimic, deoarece așa este prevăzut în mersul autobuzelor întocmit pe plan republican. De acord că orarul nu se poate schimba imediat. Dar, propunerile pentru un nou mers al autobuzelor din raza de activitate a Autobazei nu pleacă de aici? Atunci de ce nu s-a reţinut propunerea (cu specificaţia în răspuns), încît la noul mers să se schimbe orarul în funcţie de satisfacerea necesităţilor de transport a majorităţii călătorilor? Cei ce sunt nevoiţi săcălătorească zilnic, doresc fapte nu justificări. Le aşteptăm şi noi... Rubrică realizată de S. MAGEANU VI / Confruntare cu prezentul PLENARA COMITETULUI JUDEŢEAN (Urmare din pag. 1) fului secţiei şcoli de la C.C. al U.T.C., a relevat faptul pozitiv al specializării organelor U.T.C. din judeţ, al organizării muncii U.T.C. pe domenii de activitate. Vorbitorul a arătat că aceste comisii pe probleme nu sunt antrenate în suficientă măsură, nu sunt folosiţi toţi factorii educativi de rigoare. Se necesită pentru consolidarea politico-organizatorică a organizaţiilor U.T.C. folosirea contribuţiei fiecărui membru al U.T.C., un mai mare spirit de discernămînt în prelucrarea şi desfăşurarea activităţilor din cadrul organizaţiilor, o mai mare varietate a acestora în funcţie de specificul de viaţă şi acţiune a diferitelor categorii de tineri. AL U. T. C. în încheierea lucrărilor plenare, a luat cuvîntul tovarăşul VASILE BARBULEŢ, şeful secţiei organizatorice a Comitetului judeţean al P.C.R., care a subliniat atenţia pe care o acordă partidul vieţii şi activităţii tinerilor în frunte cu organizaţia revoluţionară a U.T.C. Pentru mobilizarea eficientă a tinerilor la aplicarea în viaţă a politicii partidului nostru trebuie ca organizaţiile de tineret din judeţ să-şi îmbunătăţească stilul de muncă, să privească lucrurile în perspectiva lor, astfel încît activitatea politico-educativă de tineret să se finalizeze prin pregătirea fiecărui tinăr pentru muncă, prin formarea la fiecare tînăr a unei conştiinţe socialiste ferme. Este nevoie de mai multă preocupare din partea Comitetului judeţean al U.T.C. pentru sporirea eficienţei vieţii de organizaţie, pentru finalizarea optimă a acţiunilor cu tineretul. Un nou post de transformare în cartierul Lupeni In cartierul Lupeni din municipiul Sibiu, a început construcţia unui nou post de transformare, în scopul îmbunătăţirii alimentării cu energie electrică a cartierului. Electricienii din echipa lui Iosif Reisenauer (I.R.E.S.) execută în prezent lucrările de pozare a cablului de 20 KV pentru racordarea noului post de transformare la reţeaua de medie tensiune a municipiului Sibiu. Devierea drumului naţional 14 Pentru evitarea barierei C.F.R. de la ieşirea din Mediaş, în direcţia Sighişoara, s-a elaborat proiectul de deviere a D.N. 14, începînd de la str. Tudor Vladimirescu pînă în zona uzinei „Automecanica". I.R.E. Sibiu, a terminat proiectul pentru instalaţiile de iluminat pe noua magistrală. TIMPUL Vreme frumoasă şi călduroasă cu cerul temporar acoperit. Izolat, averse slabe de ploaie însoţite de descărcări electrice. Vîntul va sufla slab din sectorul sud-vestic. Minimele vor ficuprinse între 5 şi 8 grade, iar maximele vor oscila între 14 şi 22 grade. TELEVIZIUNE 17.30 Emisiune în limba maghiară. 18.05 Film serial. OLIVER TWIST (III). 18.35 Mult e dulce şi frumoasă. 19.00 Telejurnalul de seară. 10.20 Muzică distractivă 19.30 Prim plan. 20.00 Reflector. 20.10 Anunţuri — publicitate. • 20.15 Stagiune lirică TV. 21.05 Anunţuri — publicitate. 21.10 Centenarul lui V. I. Leni... 22.00 Telejurnalul de noapte. 22.10 Actualităţi literare. 22.30 Avanpremieră. 22.40 Disc ’70 — program prezentat de formaţia Casei de discuri „Electrecord“. 23.00 închiderea emisiunii. CINEMA SIBIU, PACEA. Urmărirea (orele 9,00; 11,30; 14,00; 16,15; 18,45; 21,00); TINERETULUI: Rebec ce isteţ (orele 10,00; 12,00; 14,30; 16,30; 18,30; 20,30). MEDIAȘ: PROGRESUL: Via Mala (orele 9,00; 11,15; 14,00; 16,30; 19,00; 21,15); TINERETULUI: Iubirea strict oprită (orele 10,00; 16,30; 18,30; 20,30); UNIREA: Omul, orgoliul, vendetta (orele 10,00; 16,00; 18,00 şi 20,00)! CISNADIE: POPULAR: Winnetou în valea morţii (orele 11,00; 14,00; 16,00; 18,00; 20,00). AGNITA: 8 MAI: Contemporanul tău, seriile I şi II (orele 10,00; 16,00; 18,00 şi 20,00). DUMBRĂVENI: 7 NOIEMBRIE: Asasinatul s-a comis luni (orele 18,00 şi 20,00). BAZNA-BAI: Lovitură puternică (orel( 17,00 şi 19,00). OCNA SIBIULUI: Noile aventuri ale răzbunătorilor (orele 17,00 şi 19,00). COPŞA MICA: POPULAR: Omul momentului (orele 17,00 şi 19,00). APOLDU DE SUS: 23 AUGUST: Profesioniştii (orele 17,00 şi 19,00). Cadru din filmulWinnetou în valea morţii TRIBUNA SIBIULUI Vestitorii primăverii Foto: Fr. NSS MEDIAŞUL IN VIZIUNEA ARTIŞTILOR FOTOGRAFI DE LA CASA DE CULTURĂ Nu de mult a avut loc deschiderea, în aer liber, pe panourile din Piaţa Republicii, a unei expoziţii a artiştilor fotografi de la Casa de cultură din Mediaş, cu tematica anunţată în titlu.. Sunt prezenţi şapte expozanţi cu 66 de fotografii in alb-negru şi color (Gáli Ignat 12, Jozsa Ernest 18, Emil Mureşan 10, Mihai Niculescu 5, Willi Spindler 8, Otto Schreiner 3, Heinz Heiser 10). In intenţia Casei de cultură a fost punerea în faţa publicului a unor peisaje din oraş, unele puţin cunoscute, care, printr-o compunere interesantă a fotografiilor, să iasă din anonimat. Arta fotografică are două componente. Pe de o parte aparatul, care corespunde sau nu unei anumite dezvoltări tehnice, pe de altă parte creatorul, care trebuie să fie posesorul unor deosebite cunoştinţe în domeniul tehnicii fotografice şi să aibă o cultură estetică avansată. Numai în cazul unei corelări a acestor două componente se creează opera fotografică cu mesaj uman, în care se pot găsi idei şi sentimente. Expoziţia de faţă este meritorie prin faptul că arată preocupările unui grup, deşi restrîns, de fotografi medieşeni, care au în centrul atenţiei lor îmbunătăţirea mijloacelor de exprimare artistică. In expoziţie se remarcă două tendinţe. Prima o formează cei care reuşesc să îmbine perfect tehnica fotografică cu o idee interesantă şi valoroasă, creînd adevărate opere. Astfel, lucrările lui Emil Mureşan, sensibil detaşat de grup (în Motiv, Arcade noi, Panoramic sau Poartă spre trecut), ni-l recomandă ca pe un fin observator al realităţii şi în acelaşi timp şi ca pe un gîrditor, care nu se mulţumeşte să facă fotografie descriptivă. Pentru el compoziţia peisajului e o compoziţie a suprafeţelor, una de lumini şi umbre, precum şi una a prezenţei figurii umane. Toate aceste căutări, grefate pe o tehnică ireproşabilă, plină de acurateţe, îl afirmă ca pe o personalitate distinctă. Heinz Heiser (mai ales în două Rapsodii de toamnă sau în Pasiunea) e mult apropiat de cel mai sus amintit. Totuşi se diferenţiază prin faptul că se lasă dominat de o inspiraţie spontană. Tehnica sa ar putea să fie îmbunătăţită printr-o preocupare serioasă pentru acurateţe. O altă categorie este a celor care stăpînesc în înalt grad tehnica, dar care-şi pun mai puţine probleme în căutarea ideii, a mesajului (Mihai Niculescu în Turn, Ernest Jozsa în Torcătoarea, sau Willi Spindler în Opt variaţiuni de iarnă). Lucrările lor sînt totuşi ireproşabile privind claritatea, printr-o trecere fină de la o tonalitate la alta, conferind multă veridicitate. Este salutară prezenţa în expoziţie a lucrărilor color. Tehnica aceasta mai puţin frecventă, necesită o muncă dublă şi o cunoaştere precisă a regulilor cromatice. Cei prezenţi în acest sector dovedesc virtuozitate, reuşind să creeze lucrări de veridicitate apreciabilă. Cele mai realizate cromatic sînt ale lui Gáli Ignat (peisajele de pe Tîrnavă) unde nu există dominante care să supere, avind o compoziţie bine gîndită, fără descriptivism. La fel fotografiile lui Ernest Jozsa, cu o bună distribuţie cromatică. Socotim că, în viitor, atît conducerea Casei de cultură cît şi Comitetul pentru cultură şi artă al municipiului Mediaş, trebuie să acorde un sprijin mai larg unor astfel de manifestări, care la noi încă se situează sub nivelul dorit. PETRE DUMBRAVEANU Lucrări edilitare în cadrul acţiunii de înfrumuseţare a oraşului, o echipă a întreprinderii comunale Sibiu execută operaţii de estetizare a parcului din strada Alba Iulia. Lucrarea vizează totodată demolarea zidului de împrejmuire şi înlocuirea acestuia cu gard viu. O echipă de electricieni, condusă de Ilie Cernea de la I.R.E. Sibiu, a terminat şi a pus sub tensiune instalaţia de modernizare a iluminatului public pe strada Cibinului. In cadrul aceleiaşi acţiuni continuă înlocuirea copacilor ornamentali uscaţi şi corectările de coronamente pe un număr de peste 100 de străzi. Cît de mult depinde de noi! Se întîmplă, uneori, să fim martorii unor evenimente, fapte negative, pe care — deşi au Ioc in imediata noastră apropiere — Ie lăsăm să se desfăşoare, trecem pe lingă ele nepăsători. Or, e vizibil că, dacă am interveni, dacă am lua poziţie, multe din ele n-ar mai avea loc. Bunăoară, zilele trecute, la restaurantul „împăratul romanilor“ din Sibiu s-a intimplat un caz grav: doi oameni, orbiţi de urmările consumului de alcool, şi-au dat friu liber instinctelor şi s-au luat la bătaie. Unul din ei, cel mai solid, l-a lovit atât de puternic pe celălalt, incit acesta a căzut jos şi a murit. Faptele s-au intimplat in văzul aitor cetăţeni care n-au intervenit in cearta celor doi, numai după ce victima era la pămint. Dacă interveneau, cu siguranţă era împiedicat un omor... Pe strada Nicolae Bălcescu, intr-un incendiu, a ars o fetiţă. Cauza incendiului? Părinţii au lăsat-o pe copilă închisă in casă. Aceasta, văzind pe noptieră o cutie cu chibrituti, a luat-o şi a început să aprindă bău după bău. Deodată, dormeza pe care stătea, a luat foc. A ars şi leliţa. In acest caz însă am vrea să atragem atenfia asupra altui aspect. Vecinii, văzind fumul care ieşea din cameră, au anunţat imediat pompierii. Foarte bine au procedat. Dar făceau şi mai bine dacă spărgeau, in acelaşi timp, uşa apartamentului cu pricina. In acest fel, poate că leliţa ar fi fost salvată. Eşti ospătar, vezi că un cetăţean e beat. Nu-1 mai servil Ii faci astfel un bine. Observi un om care se abate de la regulile convieţuirii sociale, atrage-i atenfia, împiedică-1 să facă răul E datoria ta, a mea, a noastră. Depinde, depinde foarte mult de noi... Şi In cazul necinstei. Este adevărat că unul om, cu cît este el , mai cinstit, cu atît li vine mai greu să creadă că alţii ar fi... necinstiţi. Totuşi... Tinărul M. T. se îndrepta intr-o zi spre cantina Consiliului popular municipal. In dreptul poştei, observă un bărbat, cu fata speriată, îmbrăcat cu un palton de piele, prea lung pentru statura lui. Atenţia lui M. T. a fost involuntară. El şi-a continuat drumul spre cantină. A intrat, a fost servit şi a început să mănince. Dar nu apucă omul să termine ciorba, cînd, un tînăr din imediata sa apropiere, stînd lingă cuier, începu să se plîngă că i s-a furat paltonul. „Să ştii, şi-a zis un gînd M. T. — că acela care a trecut pe lingă mine era hoţul în persoană. Dar cum să-i spun eu păgubaşului? Mă va pune să dau declaraţii şi eu nu-1 cunosc pe hoţ. Dar dacă l-aş mai vedea poate că l-aş recunoaşte totuşi... li spun tînărului..." Cel căruia i se furase paltonul era un student. Rămăsese băiatul dezbrăcat in plină iarnă. Dar nu pentru mult timp căci... Intr-o seară, plimbindu-se pe strada Nicolae Bălcescu, M. T. ii vede pe hol. Acesta s-a intîlnit cu citiva prieteni, au stat pufin la taclale și, apoi, Împreună cu un alt tînăr, hoțul a intrat în braseria „Bulevard“. M. T. i-a urmărit îndeaproape. După ce a văzut că hoful s-a dezbrăcat şi s-a aşezat la masă, M. T. a ieşit şi... fuga la miliţie. Doi lucrători de miliţie s-au prezentat repede la faţa locului. Unul, îmbrăcat în haine civile, a intrat in local, s-a prezentat şi l-a invitat pe hoţ însoţească pînă la miliţie. N-a vrut să recunoască. In buzunarul lui a fost găsită însă legitimaţia de student a păgubaşului. După cîteva ore de cercetări — în care lucrătorii de miliţie şi-au făcut datoria — hoţul a recunoscut. Se numeşte Ion Pătrăşcoiu, fost muncitor la „Balanța“. Era, cum s-ar zice, specialist. Furase mai multe paltoane și nu numai paltoane ., lată cum, datorită intervenției tînarului M. T. a fost ptins un hoț. Astfel de cazuri mai există. Depinde, depinde foarte mult de noi. Să facem un așa fel încît judecătorul nostru suprem — conştiinţa — să ne poată spune, atunci cînd intrăm în casă: „Astăzi ai făcut un lucru bun“.i ALEXANDRU GRAD ] CONFERINŢĂ In cadrul activităţilor Casei de cultură a municipiului Sibiu se organizează, la ora 18:00, în sala „Tineretului“ din str. G-ral Magheru nr. 18, conferinţa Paradoxe ale fizicii moderne însoţită de proiecţii. Prezintă ing. Doru Todericiu din Bucureşti. MUZEE Muzeul Brukenthal cu expoziţiile sale permanente de artă, artă populară, galeria de artă şi saloanele baroc, arheologie şi istorie; clădirea din str. Cetăţii nr. 1, secţia de Ştiinţele naturii cu expoziţia specială: „Ocrotirea monumentelor naturii“; clădirea din str. Şcoala de înot nr. 7 cu expoziţia permanentă: „Arme şi trofee de vînătoare“. Anul III fi.652 mintecul mugurilor Există o tendinţă mereu mai activă de a promova tinerele talente, acţiune din care mentorii culturali sau literari îşi fac tot mai serios o îndatorire de conştiinţă. In perimetrul judeţului nostru, fenomenul efervescenţei tinerelor talente a cîştigat in ultimul timp o forţă deosebită, reuşind să revitalizeze un Sibiu hărăzit literaturii, în special prin generaţii mai vîrstnice. Printr-o acţiune largă, adiţionînd contribuţii organizatorice din mai multe părţi, tinerii condeieri sibieni au reuşit să se distingă ca o generaţie literară omogenă, bogată în resurse, ajungînd să-şi impună voci şi în publicistica de specialitate. Acest îmbucurător fenomen reţine atenţia atît prin calitatea mesajului, cit şi prin caracterul cuprinzător al său, izvorînd din serioase preocupări similare în mai multe părţi ale ariei administrative sibiene. In acest climat de atentă stimulare a tinerelor talente literare — participante la cenacluri municipale, orăşeneşti sau liceale — iniţiativa Comitetului judeţean Sibiu al U.T.C. de a edita o culegere de versuri ale elevilor din liceele de cultură generală şi de specialitate se înscrie printre acţiunile meritorii, cu atît mai mult cu cît antologiile şcolare nu sînt prea frecvente. Beneficiind de concursul poetei Mira Preda, îngrijitoarea culegerii, tinerele semnături prezente aici surprind „prin intensitatea entuziasmului şi durata lui, inefabilul adolescentin, miraculoasa întîlnire cu poezia“,după cum remarca, în Cuvînt înainte, Nicolae Găitan, prim-secretar al Comitetului judeţean Sibiu al U.T.C. Culegerea de versuri Cîntecul mugurilor înmănunchează tineri autori care au depăşit cu succes pragul debutului publicistic — precum Nicolae Petru (masiv prezent în culegere), Maria Bilac, Dan Pintescu, Emil Tot, Rodica Gireadă, Ligia Crăciunescu, Florin Mihăescu, alături de nume care îşi discern cu nelinişte şansele afirmării. O vîrstă tînără se cere imperios afirmată, o virstă a entuziasmului și a freneticei dăruiri, în a cărei afirmare ne exprimăm o deplină încredere. T. P. u C.EJ1 Sibiu, unitatea „Republica“ din str. Tractorului, LIVREAZĂ IMEDIAT pentru I.A.S., C.A.P. şi persoanele particulare, la preţuri oficiale: — capete de buşteni de tei pentru foc, cu 105 lei tona, — coajă de tei pentru foc, cu 25 lei tona. Combinatul textil Piteşti angajează prin transfer pentru fabrica de stofe „Argeşana“ Piteşti: — AJUTORI DE MAIŞTRI ŢESĂTORI, absolvenţi de şcoală profesională cu stagiul militar satisfăcut, încadraţi în categoriile de salarizare III şi IV. Salarizarea se va face conform H.C.M. 914/1968. Se asigură locuinţă în oraşul Piteşti. Lămuriri suplimentare la sediul întreprinderii Piteşti, str. N. Bălcescu nr. 186, telefon 1 48 90 şi 1 48 91. INTHIEREA POLIGRAFICĂ SIBIU angajează: ȘEF DEPOZIT MATERIALE Informații: biroul personal, felefon 12530, int. 6, % MICA PUBLICITATE Pierdut certificat de naştere nr. 608 636, eliberat de Sfatul Popular Sebeş, pe numele Aldea Livia, îl declar nul. Pierdut carnet de mecanic agricol nr. 4778, pe numele Lascu Avram şi nr. 4647, pe numele Tuţă Ioan, eliberate de I.M.A. Sibiu. Le declarăm nule.