Tribuna Sibiului, mai 1970 (Anul 3, nr. 683-707)

1970-05-28 / nr. 704

BIBIERA SIBIU ŞI PROLETARI DIN TOATE ŢĂRILE, UNIŢI-VA ! ORGAN AI] COMITETULUI JUDEŢEAN SIBIU AL P.C.R. ŞI AL CONSILIULUI POPULAR JUDEŢEAN Anul III, Nr. 704 Joi, 28 mai 1970 4 pagini 30 bani Vizita tovarăşului NICOLAE CEAUŞESCU în judeţele Botoşani, Suceava Neamţ şi Bacău Miercuri, dis-de-dimineaţă, în Iaşi mai stăruia încă atmosfera sărbătorească în care capitala Moldovei îl întîmpinase în ajun pe conducătorul partidului şi statului nostru, tovarăşul Nicolae Ceauşescu. De-a lungul bulevardului, mulţimea, care marţi după-amiază în întreprinderile vizitate, în piaţa Palatului, vibrase la unison aclamînd pentru partid, pentru politica sa marxist-leninistă, se pregăteşte acum să-i conducă la plecare pe oaspeţii dragi, în persoana tovarăşului Nicolae Ceauşescu, • cei ce muncesc aduc un vibrant omagiu de dragoste şi ataşament forţei conducătoare din patria noastră, nucleului de lumină şi energie care condensează în el voinţa hotărîtă a naţiunii de a înainta spre viitorul luminos, stegarului încercat al poporului, Partidul Comunist Român. Tovarăşul Nicolae Ceauşescu, împreună cu tovarăşii Emil Bodnaraş, ,Virgil Trofin, Emil Drăgănescu, Dumitru Popescu,, Vasile Patilineţ, salută mulţimea care ovaţionează. Comandantul gărzii de onoare prezintă raportul. Răsună acordurile solemne ale Imnului de Stat. După ce se înclină în faţa tricolorului, preşedintele Consiliului de Stat, comandantul suprem al forţelor noastre armate, tovarăşul Nicolae Ceauşescu, trece în revistă garda de onoare formată din militari, membri ai gărzilor patriotice şi ai detaşamentelor de pregătire a tineretului pentru apărarea patriei. Adresîndu-se celor de faţă, tovarăşul Nicolae Ceauşescu aduce mulţumiri pentru manifestarea călduroasă făcută pentru conducerea partidului, pentru partid, şi urează cetăţenilor municipiului şi judeţului Iaşi noi succese în activitatea lor. Elicopterul trece peste dealurile ,domoale şi cîmpiile Ţării de Sus, ale Moldovei, care în această însorită dimineaţă de mai depun mărturie pentru hărnicia locuitorilor de pe aceste meleaguri, Botoşani. La sosire, oaspeţii sunt întîmpinaţi de tovarăşul Gheorghe Ghinea, prim-secretar al Comitetului judeţean de partid, de alţi reprezentanţi ai organelor locale de partid şi de stat. într-o maşină deschisă, secretarul general al partidului străbate oraşul pe străzile căruia, cu mic, cu mare, aproape întreaga populaţie a oraşului a ieşit să-l întîmpine. Conducătorii de partid şi de stat vizitează Fabrica de confecţii din oraş. Oaspeţii apreciază pozitiv calitatea produselor fabricii şi felicită colectivul de muncă pentru succesele dobîndite. Inginerul Ioan Floareş, directorul general al Combinatului textil, îi informează pe conducătorii de partid şi de stat că muncitorii Fabricii de confecţii au hotărît să suplimenteze angajamentul anual cu 1,5 milioane lei, astfel încît pînă la sfîrşitul anului să dea peste plan o producţie de 3,5 milioane lei. La locul de decolare a elicopterului, Înainte de plecare, adresîndu-se celor prezenţi, secretarul general al partidului le-a transmis un călduros salut din partea Comitetului Central al partidului, a Consiliului de Stat şi a guvernului Republicii Socialiste România.In scurta vizită pe care am făcut-o — a spus tovarăşul Nicolae Ceauşescu — am văzut una din întreprinderile oraşului. In cincinalul următor se vor mai construi multe alte întreprinderi industriale, ceea ce va duce la dezvoltarea vieţii economice şi sociale, la ridicarea nivelului de viaţă al locuitorilor judeţului, îmi exprim convingerea că toţi comuniştii, toţi oamenii muncii vor depune eforturi sporite pentru a realiza planul pe acest an, că vor face totul pentru a înfăptui sarcinile ce le revin din programul elaborat de Congresul al X-lea al partidului nostru. Vă doresc noi succese, multă sănătate, viaţă fericită tuturor". Cuvintele tovarăşului Nicolae Ceauşescu sunt primite cu puternice ovaţii, cu urale. Se scandează .P.C.R. " Ceauşescu". Vizita în judeţul Botoşani continuă. Elicopterul aterizează pe o pajişte de lingă comuna Bucecea. Sute de ţărani cooperatori, intelectualitatea comunei, bucuroşi de oaspeţi, îi înconjoară cu dragoste pe conducătorii de partid şi de stat, îi ax clamă îndelung. Preşedintele cooperativei, Gheorghe Alexa, îi conduce pe oaspeţi într-unul din sectoarele de bază, cel zootehnic. Discutând cu factorii responsabili ai comunei, secretarul general al partidului le atrage atenţia că terenul comunei nu este judicios gospodărit, noile construcţii ocupînd suprafeţe mult mai mari decit ar fi fost necesar şi recomandă consiliului să dezbată cu răspundere această problemă de mare importanţă, ştiut fiind că pămîntul este avuţia întregului popor. înainte de a se despărţi de locuitorii comunei Bucecea, secretarul general al partidului le-a spus: -Am vizitat ferma zootehnică a cooperativei dumneavoastră. Am luat cunoştinţă de rezultatele bune, satisfăcătoare pe care le-aţi obţinut. Sper — de altfel şi preşedintele cooperativei şi şeful fermei au spus acest lucru — că producţiile viitoare vor fi mai mari. Două mii de litri de lapte, cit prevedeţi, e bine, dar trei mii e şi mai bine. Cînd veţi obţine atît vor creşte şi mai mult veniturile dumneavoastră. Vă felicit pentru rezultatele obţinute în creşterea producţiei, a averii obşteşti, a bunăstării. Vă doresc ca în acest an, ca şi în anii viitori, să obţineţi rezultate şi mai bune în dezvoltarea, în înflorirea cooperativei dumneavoastră. Vă doresc multă sănătate și multă fericire". (Aplauze puternice, urale; se scandează .Ceauşescu — P.C.R. 1*). ...Suceava. Străvechea cetate de scaun aMoldovei îl primeşte astăzi pe secretarul general al partidului înfăţişîndu-se privirilor ca un oraş modern, puternic, crescut falnic pe temelia puternică a industrializării socialiste. La sosire, oaspeţii sunt salutaţi de Emil Bobu, prim-secretar al Comitetului judeţean de partid. In tribune, mii şi mii de oameni, aclamă îndelung, scandează numele secretarului general al partidului. Cu zîmbete şi flori, bucovinenii spun un emoţionant bun venit iubitului conducător al poporului român. Ca şi la locul aterizării elicopterului, şi în oraş primirea poartă pecetea dragostei şi ataşamentului faţă de partid, a încrederii depline în politica sa internă şi externă. Se vizitează Fabrica de tricotaje .Zimbrul" — unitate modernă, înzestrată cu utilaje de înaltă tehnicitate, în ultimele zile, răspunzînd chemării de a ne înzeci eforturile pentru a depăşi greutăţile pricinuite economiei naţionale de calamităţi, muncitorii de aici au hotărît să lucreze cu o capacitate zilnică de 63 000 de bucăţi în loc de 24 000. Secretarul general al partidului, trecînd prin secţiile de bază ale fabricii de piese de schimb, ia cunoştinţă de procesul de producţie şi recomandă să se urmărească în mod constant, cu şi mai mare atenţie decit pînă acum, reducerea consumului de metal, o mai judicioasă folosire a maşinilor. Totodată, arată tovarăşul Ceauşescu, în întreprindere există condiţii şi forţe care fac posibilă extinderea producţiei de piese de schimb şi în alte sectoare ale economiei decit industria materialelor de construcţii. Tovarăşul Nicolae Ceauşescu ia cunoştinţă cu satisfacţie de faptul că inimosul colectiv de aici, reanalizîndu-şi angajamentele iniţiale, înţelege să-şi aducă o contribuţie sporită la diminuarea pierderilor pricinuite de inundaţii, economiei noastre, realizind la producţia globală şi marfă 4,5 milioane faţă de 2 milioane angajamentul iniţial. Se face apoi un scurt popas la noua şi frumoasa casă de cultură din centrul oraşului. La plecare, în aplauzele entuziaste ale miilor de cetăţeni prezenţi, tovarăşul Nicolae Ceauşescu a spus: .In cursul călătoriei pe care am făcut-o în aceste două zile in judeţele Moldovei, am vizitat şi două dintre întreprinderile oraşului dumneavoastră. Ele ne-au lăsat o impresie plăcută. Am constatat că în aceste unităţi se desfăşoară o activitate rodnică, intensă. De la ultima noastră vizită la Suceava, în oraşul şi în judeţul dumneavoastră s-au petrecut multe transformări. In ce priveşte construcţiile, arhitecţii au dovedit imaginaţie, au făcut lucruri bune. Oraşul devine tot mai modern, mai frumos. Am văzut, de pildă, casa de cultură. Ne-a făcut o impresie buni. Vă urez ca şi activitatea ce se va desfăşura in acest lăcaş să fie la înălţimea cerinţelor populaţiei. La obţinerea realizărilor de seamă înregistrate in oraş şi în judeţ şi-au adus contribuţia pe care vreau să o menţionez în mod deosebit — Comitetul judeţean şi municipal de partid, consiliile populare, preşedintele Consiliului popular judeţean, ceilalţi activişti. Adresez tuturor calde felicitări pentru munca depusă. Urez locuitorilor din oraşul şi judeţul dumneavoastră realizări şi mai frumoase in îndeplinirea sarcinilor trasate de Congresul al X-lea al partidului". Despărţirea conducătorilor de partid şi de stat decetăţenii Sucevei a prilejuit o vibrantă manifestare a stimei şi înaltei preţuiri pe care o nutresc pentru conducătorul iubit al partidului şi statului nostru, tovarăşul Nicolae Ceauşescu, a deplinei adeziuni la politica internă şi externă a partidului, a hotărîrii tuturor de a munci în aşa fel încît în cartea de aur a hărniciei poporului român numele străvechiului ţinut să se înscrie, şi de acum înainte, la loc de cinste. In cursul după amiezii, tovarăşul Nicolae Ceauşescu şi ceilalţi conducători de partid şi de stat au continuat vizita de lucru în alte două judeţe ale Moldovei — Neamţ şi Bacău. In judeţul Neamţ a fost vizitată una din uzinele platformei industriale a Săvineştiului, mare furnizor de fibre şi fire sintetice pentru in- dustria noastră textilă. Secretarul general al partidului a dat o apreciere pozitivă preocupării corrfitetului judeţean de partid pentru perfecţionarea activităţii acestei unităţi, felului cum îndrumă întreaga muncă pentru înfăptuirea hotărîrilor Congresului al X-lea al partidului. La Bacău, printre obiectivele vizitate se află şi întreprinderea agricolă de stat „Avicola", înainte de plecare, pe aeroportul oraşului, în faţa unei mari mulţimi, care a aclamat şi ovaţionat îndelung, a luat cuvântul tovarăşul Nicolae Ceauşescu, care a spus: DRAGI TOVARĂŞI, * Doresc, în primul rind, să vă adresez dumneavoastră, tuturor locuitorilor municipiului Bacău un salut călduros din partea Comitetului Central al partidului, a Consiliului de Stat şi a Consiliului de Miniştri al Republicii Socialiste România. La Bacău încheiem de fapt vizita pecare am făcut-o ieri şi astăzi în această parte a ţării, in judeţele prin care am trecut astăzi — Botoşani, Suceava, Neamţ şi Bacău — ca şi in judeţele şi localităţile prin care am trecut ieri, am constatat cu multă satisfacţie că oamenii muncii din industrie şi agricultură, intelectualitatea, tineretul, bărbaţii şi femeile sunt puternic însufleţiţi de dorinţa de a face totul cu rănile provocate de inundaţii în unele din judeţele din această parte a ţării, şi în general pagubele provocate în multe judeţe din patria noastră, — să fie vindecate intr-o perioadă cit mai scurtă, asigurîndu-se ca activitatea din industrie, din agricultură, din toate sferele vieţii sociale să se reia cît mai rapid în cele mai bune condiţiuni. Doresc să adresez calde felicitări tuturor locuitorilor din judeţele prin care am trecut pentru abnegaţia şi hotărîrea cu care îşi îndeplinesc sarcinile trasate de partid şi guvern. Desigur, tovarăşi, împreună cu celelalte judeţe ale ţării, şi judeţul Bacău — care a fost mai puţin afectat de inundaţii — şi-a luat o serie de angajamente în scopul recuperării pagubelor provocate de catastrofa naturală. Primul secretar al Comitetului judeţean de partid ne-a vorbit aici de citeva zeci de milioane, dar noi apreciem că posibilităţile judeţului Bacău sunt mai mari decît angajamentele luate. Suntem convinşi că organizaţia de partid, comitetul judeţean, comuniştii, muncitorii, ţăranii, intelectualii, toţi locuitorii din judeţul şi municipiul Bacău Îşi vor înzeci eforturile pentru a-şi aduce contribuţia atit la recuperarea într-un termen scurt a pagubelor provocate de calamităţile naturale, cit şi la îndeplinirea în cele mai bune condiţiuni a planului pe acest an şi, totodată, la pregătirea următorului plan cincin-'), , Doresc să mulţumesc tuturor cetăţenilor care în aceste zile şi-au manifestat cu putere dragostea şi ataşamentul faţă de partid, faţă de politica sa marxist-leninistă. Toate acestea sînt dovezi grăitoare ale '• profundei încrederi şi hotărîri cu care locuitorii Bacăului, ca de altfel toţi locuitorii judeţelor prin care am trecut astăzi, întregul nostru popor, înfăptuiesc neabătut politica internă şi externă a partidului; ele exprimă convingerea de neclintit a oamenilor muncii că politica Partidului Comunist Român corespunde pe deplin intereselor naţiunii noastre socialiste. (Aplauze prelungite). Doresc să vă adresez, în încheiere, cele mai calde urări de noi succese în îndeplinirea sarcinilor ce vă revin pentru dezvoltarea judeţului dumneavoastră şi a patriei noastre socialiste. Vă doresc multă sănătate şi multă fericire. (Aplauze puternice, urale; se scandează „P.C.R." — „Ceauşescu"). Prezenţa conducătorilor de partid şi de stat în mijlocul oamenilor muncii de pe meleagurile moldovene, în aceste zile de grea încercare, de luptă eroică împotriva calamită- 1001, constituie pentru fiecare cetăţean o puternică îmbărbătare, un îndemn vibrant la mobilizarea tuturor forţelor şi energiilor creatoare ale întregii noastre naţiuni socialiste pentru înfăptuirea obiectivelor trasate de Congresul al X-lea al partidului. Vizita tovarăşului Nicolae Ceauşescu în judeţele Moldovei a prilejuit o nouă şi puternică manifestare a profundului ataşament al poporului nostru faţă de partid, faţă de conducerea sa, a hotărîrii lui nelintite de a înfăptui neabătut poli-ica sa, consacrată edificării societăţii socialiste multilateral dezvoltate. (Agerpres)  V , c •i- -Ti - La zina „Automecanica** Mediaş, în timp ce, cu mijloace improvizate, se scoate apa din subsolurile clădirilor, in unele hale de producţie, cum sunt secţiile canzangerie şi prelucrări mecanice, muncitorii şi-au început din nou lucrul Foto: TBZD NTJiro Eforturi susţinute pentru f I« 1 »I reictCerca uiiaifUgchivf provocate de inundaţii In aceste zile oamenii muncii îşi înzecesc eforturile pentru învingerea greutăţilor pricinuite de inundaţii, pentru refacerea capacităţilor de producţie. Tenacitatea, dăruirea şi încordarea muncii locuitorilor medieşeni oferă certitudinea că viaţa reintră de la o zi la alta în normal. Principalele obiective asupra cărora este concentrată atenţia Comandamentului municipal Mediaş în momentul de faţă sunt următoarele: repunerea în funcţiune cît mai repede posibil a capacităţilor de producţie a întreprinderilor ce au suferit de pe urma inundaţiilor, consolidarea malului la Luntraşu, redarea în circulaţie a liniei de cale ferată uzinală, ce deserveşte mai multe întreprinderi, construirea digului de la Brateiu şi înlăturarea pagubelor din cartierul stadionului. In paralel cu aceste acţiuni se urmăreşte curăţirea locuinţelor inundate, înlăturarea avariilor clădirilor, astfel încît oraşul să-şi recapete înfăţişarea obişnuită. Pentru ca acest deziderat să fie realizat în timp cît mai scurt sunt mobilizate importante forţe umane şi materiale. Salariaţii întreprinderilor afectate sau nu de inundaţii, tineri, elevi ai şcolilor generale şi licee, ajutaţi de agregate specifice muncii de evacuarea apei — vidanjeze, aspersoare etc. — luptă zi şi noapte ca să transforme această durere din nou în zîmbet. în fiecare întreprindere s-au creat echipe de zidari, instalatori, dulgheri care ajută pe salariaţii sinistraţi la reconstruirea caselor, la curăţirea lor. La uzina „Automecanica", greu încercată de inundaţii, prin abnegaţia oamenilor s-a reuşit ca, în cursul zilei de marţi, secţia cazangerie să reintre în funcţiune cu patru agregate de sudură iar secţia lăcătuşerie cu două. La prelucrări mecanice s-a pus în funcţiune primul lot de strunguri pentru ca întreprinderea să-şi poată acoperi necesităţile interne de moment. Treptat secţia va intra în funcţiune cu întreaga capacitate. Tot în cursul zilei de marţi două fierăstraie alternative şi unul circular şi-au reluat activitatea. O echipă de electricieni de la uzina „Tractorul" Braşov dă un ajutor substanţial salariaţilor întreprinderii în cele 2 schimburi pentru urgentarea lucrărilor. La întreprinderea „8 Mai", secţia marochinărie se află in plină activitate productivă. Din hala cazane a fabricii a fost scoasă apa, iar pînă sâmbătă porneşte la lucru tăbăcăria. Şi atelierul de ştanţă din cadrul secţiei de încălţăminte este pus în funcţiune. Toate acestea constituie dovezi elocvente că oamenii muncii au trecut cu aceeaşi hotărîre, care i-a unit în faţa pericolului, la remedierea avariilor, la reluarea activităţii productive. V. BARBU RIA MEDIAŞ Repunerea în funcţie a capacităţilor de producţie SARCINĂ DE PRIMĂ URGENŢĂ Normalizarea progresează în unităţile economice ale municipiului Pas cu pas,greu încercatul Mediaş îşi revine după dubla lovitură primită de furia apelor dezlănţuite. Dintre rezultatele eroicei bătălii consemnăm cîteva aspecte ce atestă o preocupare asiduă pentru normalizarea vieţii economice şi sociale, întreprinderea de gospodărire municipală asigură alimentarea cu apă potabilă, s-a restabilit transportul urban (excepţie făcînd liniile 1—2, datorită avariilor de la podul de peste Tîrnava), funcţionează reţeaua de telecomunicaţii etc. Exemplul dîrzeniei, disciplinei şi abnegaţiei muncitorilor, tehnicienilor, inginerilor acţionează cu forţă uriaşă biruind greutăţii® imense. După Uzina electrică, Abator, I.G.C.M., o altă unitate economică a reintrat în funcţiune. Este vorba de întreprinderea de transport auto gaz metan. Unitate total inundată, aşezată pe malul sting al Tîrnavei, ca urmare a măsurilor stabilite de comitetul de direcţie şi biroul organizaţiei de bază, printr-o dîrză încordare a puterilor întregului colectiv de muncă, activitatea de producţie a fost reluată in totalitate Am întîlnit aici pe mecanicii Constantin Schneider, Gheorghe Martini, loan Mirică, pe strungarii Teodor Pruş, Constantin Eftimie, pe lăcătuşii Dragomir Roman, loan Velicia, loan Bogdan, pe electricienii Atila Verdeş, Gheorghe Urdea şi mulţi alţii care nu şi-au precupeţit eforturile, lucrînd 12—14 ore pe zi şi chiar mai mult, pentru repunerea utilajelor în funcţiune. „Intensa mobilizare a forţelor — ne declara inginerul şef al întreprinderii, Ilarie Cotau — ne garantează recuperarea rămînerilor în urmă pînă la sfîrşitul lunii iunie a.c. De asemenea colectivul nostru fie muncă a hotărît să-şi respecte angajamentul luat la începutul anului de a da peste plan pînă la sfîrşitul anului un milion lei producţie suplimentară şi 500 mii lei beneficii peste plan". V. BOTO» Ultimele ştiri cu care vă informam din Agnita se refereau la situaţia din ziua de 25 mai cînd la ora 11,20, apele Hîrtibaciului înregistrau cota 405 cm şi dădeau semne de scădere continuă. Iată cum s-au desfăşurat lucrurile , luni, după amiază şi marţi pînă ieri cînd am consemnat aceste rinduri pe baza informaţiilor transmise telefonic de corespondentul nostru I. Andrei. În după amiaza zilei de luni, apele s-au retras de pe majoritatea străzilor oraşului şi reţeaua electrică a putut fi pusă sub tensiune. In aceeaşi seară schimbul trei de la Fabrica de tricotaje a lucrat normal, întregul personal fiind prezent la datorie. Concomitent, cu ajutorul celor 8 pompe care se aflau la dispoziţia comandamentului orăşenesc s-a evacuat apa din subsolul clădirilor inundate. Acţiunea a continuat şi marţi toată ziua, astfel că spre seară în toate cele 134 de case inundate s-au reîntors familiile sinistrate împreună cu bunurile lor. La Şcoala generală nr. 2 şi liceul teoretic, elevii, cadrele didactice. Cetăţenii din comitetele de părinţi au depus o muncă asiduă pentru evacuarea apei din camerele inundate şi din subsolul clădirilor şi cu toate că munca a continuat pînă noaptea tîrziu, marţi dimineaţa cursurile pentru toate clasele au fost reluate şi s-au dasfăşurat normal. Pe baza indicaţiilor comandamentului orăşenesc s-a trecut la evacuarea şi dotarea apei fîntînilor. Toţi cetăţenii Agnitei până la vîrsta de 60 de ani au fost vaccinaţi contra febrei tifoide. Unităţile comerciale şi-au reluat activitatea marţi fără să fi înregistrat pagube. Apele au deteriorat însă o însemnată cantitate de material lemnos aparţinînd IMIX. Cu toate acelea muncitorii de aici au reuşit sa evacueze apa din secţiile inundate şi marţi s-au putut livra 3 camioane de canapele către D.G.L. Si-biu. Ieri au plecat de la 1MIX alte Produse — hîrlie gumată, confecţii,t Ricotaje etc. către diferiţi benefi-iciari. In momentul de faţă, aici toa-’te fortele sunt concentrate pentru terminarea unei comenzi masive la export care va fi livrată la termenul stabilit in contract. Colectivul de muncă de la fabrica de cărămidă din localitate şi-a intensificat eforturile şi pe baza folosirii mai eficiente a capacităţilor de producţie a hotărît să producă cu 250 000 bucăţi cărămizi mai mult decît prevederile planului pe acest an. La FIPA, în prima zi după reluarea lucrului, planul de producţie a fost îndeplinit în ambele schimburi în proporţie de sută la sută. Secţia tăbăcărie care, a suferit unele calamităţi va recupera pierderile in cursul acestei săptămîni. Linia C.F. Sibiu — Agnita este practicabilă din ziua de 26, ora 14, cînd a sosit primul tren în staţie. De asemenea, pe D.N. 106 Sibiu — Sighişoara şi parţial pe DN 141, circulaţia a fost reluată. Spre Făgăraş, se poate circula numai pînă în comuna Cincşor, unde şoseaua mai este invadată de ape. Hîrtibaciul, care a dormit 15 ani în matca sa fără să producă necazuri agniţenilor, şi-a revenit la normal. La Agrafa acum e soare şi cald- ApiâvHaâe« la întreprinderi şi institui ** desfăşoară normal . ALOOIWANWWWeW LA AGNITA Urmele inundaţiei încep să dispară