Tribuna Sibiului, septembrie 1970 (Anul 3, nr. 785-810)

1970-09-17 / nr. 799

Pigm *s ...........immm Orientul Apropiat Iordania — Formarea unui guvern militar provizoriu AMMAN 16 (Agerpres). — In Iordania a fost constituit, în cursul nopţii de marţi spre miercuri, un guvern militar provizoriu, sub preşedinţia generalului de brigadă Mohamed Daoud, care deţine şi portofoliul afacerilor externe. Guvernul civil, prezidat de Abdel Moneim Rifai, şi-a prezentat demisia la numai cîteva ore după un nou acord intervenit între oficialităţile de la Amman şi Comitetul Central al Rezistenţei Palestiniene, în vederea lichidării stării de tensiune din Iordania. Regele Hussein l-a numit pe generalul Habes Majali în funcţia de şef al Statului Major, pe care o deţinea pînă în prezent şeful statului. Intr-un mesaj difuzat de postul de radio Amman se arată că „principala sarcină a cabinetului militar provizoriu este de a pune capăt luptelor fratricide dintre forţele militare iordaniene şi organizaţiile rezistenţei palestiniene, prin aplicarea tuturor acordurilor încheiate pentru încetarea focului"1. La puţin timp după constituirea sa, guvernul militar provizoriu a instituit legea marţială pe întregul teritoriu al Iordaniei şi a cerut membrilor organizaţiilor de comando palestiniene să depună armele la cartierele lor generale pînă miercuri la ora 16:00 GMT. Comitetul Central al Rezistenţei Palestiniene, întrunit în şedinţă extraordinară, a condamnat constituirea cabinetului militar provizoriu şi a făcut apel la declanşarea unei greve generale în ţară, începînd de joi. S-a hotărît unificarea tuturor formaţiunilor militare ale organizaţiilor palestiniene sub un comandament unic în fruntea căruia a fost numit Yasser Arafat. Totodată, Comitetul Central al Rezistenţei Palestiniene a decis reintegrarea în rîndurile sale a Frontului Popular pentru Eliberarea Palestinei, suspendat în urma recentelor deturnări de avioane. In calitatea sa de comandant al forţelor rezistentei palestiniene, Yasser Arafat a publicat un ordin prin care se interzice categoric fedainilor „de a deschide focul împotriva poziţiilor militare ale armatei iordaniene, atît în oraşe, cît şi in sate şi în taberele de refugiaţi, în afară de cazurile de legitimă apărare“ , anunţă postul de radio Cairo, citat de agenţia France Presse. Tot miercuri, Yasser Arafat a adresat un apel regelui Hussein şi celorlalţi şefi de state arabi, în legătură cu situaţia din Iordania, în urma constituirii guvernului militar provizoriu. JAPONIA, în numeroase oraşe ale Japoniei continuă cu însufleţire demonstraţiile populaţiei împotriva pactului militar japono-american împotriva existenţei bazelor americane militare pe teritoriul Japoniei, împotriva războiului dus de S.U.A. în Asia de Sud-est, în fotografie: aspect de la demonstraţia care a avut loc în oraşul Tokyo Delegaţia parlamentară română condusă de tovarăşul Ştefan Voitec, işi continuă vizita in Bulgaria SOFIA 16 — Trimisul special Agerpres, S. Morcovescu, transmite: Delegaţia parlamentară română, condusă de Ştefan Voitec, preşedintele Marii Adunări Naţionale, a vizitat miercuri Sfatul Popular al Capitalei R.P. Bulgaria. Preşedintele Comitetului Executiv al Sfatului Popular, arhitect Gheorghi Stoilov, a prezentat tabloul realizărilor din capitala bulgară în anii construcţiei socialismului şi a vorbit despre planurile dezvoltării în perspectivă a oraşului. In continuare, oaspeţii români au vizitat noile cartiere de locuinţe din Sofia. După-amiază, a fost depusă o coroană de flori la Mausoleul lui Gheorghi Dimitrov, aducîndu-se un cald omagiu memoriei marelui fiu al poporului bulgar, militant de seamă al mişcării comuniste şi muncitoreşti internaţionale. Delegaţia a făcut apoi o vizită ministrului agriculturii şi industriei alimentare, Vîlkan Şopov, care a vorbit oaspeţilor despre unele probleme actuale ale dezvoltării agriculturii. Seara, Prezidiul şi Biroul Adunării Populare au oferit o recepţie în cinstea delegaţiei. Au luat parte Ivan Mihailov, membru al Biroului Politic al C.C. al P.C.R., vicepreşedinte al Consiliului de Miniştri, Peko Takov, membru supleant al Biroului Politic al C.C. al P.C.R., ministrul comerţului interior, Vladimir Bonev, membru al Secretariatului C.C. al P.C.R., prim-vicepreşedinte al Consiliului Naţional al Frontului Patriei, alte personalităţi cu funcţii de răspundere în viaţa parlamentară bulgară, oameni de cultură şi artă. Au participat, de asemenea, ambasadorul Nicolae Blejan şi membri ai Ambasadei. Sava Ganovski preşedintele Biroului Adunării Populare Bulgare şi Ştefan Voitec au rostit toasturi în care au evocat prietenia frăţească dintre popoarele român şi bulgar cu vechi şi bogate tradiţii, au scos în evidenţă importanţa recentei Intîlniri dintre delegaţiile de partid şi guvernamentale conduse de tovarăşii Nicolae Ceauşescu şi Todor Jivkov pentru adîncirea şi întărirea continuă a relaţiilor tovărăşeşti dintre ţările, partidele şi popoarele noastre. Budapesta. Comunicat în legătură cu actul pirateresc săvîrșit asupra avionului TAROM BUDAPESTA 16 (Agerpres). — In legătură cu actul pirateresc săvîrșit asupra avionului companiei TAROM, presa ungară a publicat un comunicat în care se arată că persoanele vinovate de acest act sînt Biro Miklós, Mamusits Janos şi Karácsony Géza, cetăţeni unguri, care, făcînd uz de arme au forţat echipajul avionului de pasageri românesc, ce zbura pe ruta Bucureşti — Budapesta — Praga, să aterizeze pe teritoriul R.F.G., la München. Persoanele de mai sus, dintre care două au comis infracţiuni de drept comun, precum şi soţia unuia dintre ei şi cei doi copii minori, au cerut azil politic la München. Ministerul Afacerilor Externe al R.P. Ungare a intervenit de urgenţă pe lîngă guvernul R.F.G., pentru extrădarea cetăţenilor unguri care se fac vinovaţi de punerea în pericol a securităţii zborurilor internaţionale. In ceea ce priveşte infracţiunea comisă — se arată în comunicatul ungar — miliţia continuă cercetările. îlMH Lucrările Consiliului pentru comerţ şi dezvoltare • Intervenţia reprezentantului României GENEVA 16 (Agerpres). — Sesiunea a X-a a Consiliului pentru comerţ şi dezvoltare îşi continuă lucrările, în cadrul dezbaterilor largi, care au avut loc în legătură cu dezvoltarea comerţului cu articolele manufacturate, reprezentantul român, Iosif Păţan, a subliniat faptul că delegaţia română consideră de o deosebită importanţă şi de primă urgenţă eliminarea obstacolelor netarifare şi a practicilor comerciale restrictive impuse de ţările dezvoltate exporturilor de produse manufacturate şi semifinite provenind din ţările aflate în curs de dezvoltare. El şi-a exprimat speranţa că într-un viitor apropiat se va putea ajunge prin eforturile comunităţii internaţionale la un acord general în domeniul introducerii sistemului general de preferinţe nereciproce şi nediscriminatoriu în favoarea acestor exporturi. Delegatul român a reliefat necesitatea asigurării unei reduceri substanţiale a tarifelor vamale, aplicată după criterii economice indiferent de grupa în care sunt incluse în cadrul UNCTAD ţările care urmează să primească preferinţe, poziţia geografică şi regimul social economic al acestora. La punctul de pe ordinea de zi privind politica în domeniul produselor de bază, delegatul român, Ion Pah, a scos în evidenţă importanţa pe care România o acordă examinării acţiunilor internaţionale întreprinse în acest sector, dezvoltarea comunităţii internaţionale — a arătat el — presupune măsuri concrete pe linia asigurării unui acces mai larg pe pieţele occidentale pentru produsele de bază provenind din ţările aflate în curs de dezvoltare. Vorbitorul a menţionat faptul că măsurile protecţioniste tarifare şi netarifare aplicate de ţările capitaliste dezvoltate au o influenţă nefastă asupra exporturilor şi economiei ţărilor aflate în curs de dezvoltare, precum şi asupra schimburilor economice externe ale României. Greva muncitorilor de la „General Grave repercusiuni asupra • • economiei americane ■ DETROIT. 16 (Agerpres). — Greva muncitorilor de la Corporaţia General Motors, principalul producător de automobile din S.U.A., a devenit efectivă în cursul zilei de marţi. 145 de uzine ale cunoscutei firme, situate în 31 de state americane şi 2 provincii canadiene, și-au încetat lucrul. Muncitorii au instalat în fața Uzinelor G.M. pichete de grevă, care barează intrarea în incinta acestora. Deși reluarea negocierilor în vederea încheierii unui nou contract de muncă colectiv a fost fixată pentru marţea viitoare, cei mai mulţi dintre observatorii politici apreciază că mişcarea revendicativă a muncitorilor de la G.M. va dura între şase şi opt săptămîni. , Greva va avea repercusiuni extrem de grave asupra economiei americane. Se apreciază că încetarea lucrului, care va costa zilnic firma constructoare 30 milioane dolari, va afecta și alte 40 000 de întreprinderi care livrează produse de aproximativ 11 miliarde de dolari anual. In total, greva va costa economia americană suma de 120 milioane dolari pe zi. In cazul cînd greviştii vor obţine satisfacerea revendicărilor formulate, muncitorii de la celelalte firme constructoare de automobile din S.U.A. vor cere, la rîndul lor, cu prilejul negocierilor în vederea reînoirii contractelor de muncă, aceleaşi condiţii pe care le-au obţinut colegii lor de la G.M. în acelaşi timp, un alt sector important al economiei americane a fost paralizat de grevă. Este vorba de transportul feroviar, unde 40 000 de muncitori au încetat tot marţi lucrul. «E» TIMP DE DOUA ZILE, LA VARŞOVIA A AVUT LOC O ÎNTÎLNIRE DE LUCRU între reprezentanţi ai Consiliului Central al Sindicatelor din R.P. Polonă şi Uniunii Sindicatelor din Germania occidentală (D.G.B.). Pe ordinea de zi a întrunirii au figurat probleme legate de evoluţia relaţiilor directe dintre organizaţiile sindicale poloneze şi cele vestgermane. Delegaţia vest-germană a fost primită de Ignacy Loga-Sowinski — preşedintele C.C.S. din R.P. Polonă. După cum se ştie, contactele dintre centralele sindicale din Polonia şi R.P. a Germaniei au fost iniţiate în aprilie a. c. cînd, la invitaţia C.C.S., o delegaţie a D.G.B., condusă de preşedintele Uniunii, H. O. Vetter, a făcut o vizită oficială în Polonia. In ultimul timp, au avut loc vizite în Polonia ale organizaţiilor sindicale din R.F. a Germaniei din industriile hîrtiei şi pielăriei. • ÎN CAPITALA MARII BRITANII A FOST DAT PUBLICITĂŢII REZULTATUL MINIREFERENDUMULUI, privind aderarea Angliei la C.E.E., organizat în oraşul Wells, de „Mişcarea pentru libertatea politică“. Comunicatul relevă că din cei 7 000 de electori ai Wells-ului, 2 672 s-au pronunţat împotriva intrării Marii Britanii în Piaţa comună, 494 s-au declarat favorabil, iar restul s-au abţinut. Răspunzînd celei de-a doua întrebări privind organizarea unui referendum pe scară naţională asupra problemei aderării britanice la C.E.E., 2 718 votanţi s-au declarat pentru, iar 550 contra , încurajaţi de acest rezultat, conducătorii acestei mişcări vor insista pe lîngă guvernul de la Londra pentru organizarea unei consultări largi în întreaga ţară. • DUPĂ CUM ANUNŢA AGENŢIA TASS, prezidiul Sovietului Suprem al U.R.S.S. l-a numit pe Vasili Tolstikov ambasador al Uniunii Sovietice în Republica Populară Chineză. V. Tolstikov este membru al P.C.U.S., membru al Prezidiului Sovietului Suprem al U.R.S.S. şi a deţinut din anul 1962 funcţia de prim-secretar al Comitetului regional Leningrad al P.C.U.S. dIN CADRUL CELUI DE-AL 7-LEA CONGRES MONDIAL DE SOCIOLOGIE de la Varna au fost prezentate mai multe rapoarte asupra unor probleme importante cum sunt, de pildă, sociologia şi prognoza socială, tineretul — factor al progresului social, importanţa sociologiei în ţările în curs de dezvoltare etc. In cadrul discuţiilor, prof. Roman Moldovan, vicepreşedinte al Academiei de Ştiinţe Sociale şi Politice a Republicii Socialiste România, a vorbit despre problemele planificării în România. La rîndul său, prof. Pavel Apostol a abordat posibilităţile de stabilire a unor contacte mai strînse între sociologii din întreaga lume. Ovidiu Bădina, directorul Centrului de cercetări pentru problemele tineretului, a vorbit despre problemele actuale ale tineretului. • CAMPANIA PENTRU ALEGERILE LEGISLATIVE parţiale de la 20 septembrie de la Bordeaux capătă noi dimensiuni prin poziţiile publice adoptate de Pierre Mendes France şi François Mitterrand, care au refuzat să acorde girul lor lui Jean-Jacques. Servan Schreiber, secretarul general al Partidului radical. In cursul unei emisiuni televizate, Mendes France şi-a exprimat nemulţumirea asupra felului cum este dusă campania electorală de la Bordeaux, care a relevat el, „nu poate constitui un exemplu de democraţie“. Mendes France s-a pronunţat împotriva candidaturii lui Jean- Jacques Servan-Schreiber. La rîndul său, Franţois Mitterrand — fost candidat unic al stîngii la alegerile prezidenţiale din decembrie 1965 — a declarat într-un interviu, publicat de ziarul din Bordeaux, „Sud-Ouest“, că greşala lui Servan Schreiber este de a împiedica cu prilejul acestui scrutin realizarea unei candidaturi unice a stîngii. • DUPĂ CUM ANUNŢA AGENŢIA TASS, în capitala Spaniei se va deschide în curînd o secţie TASS, iar la Moscova va funcţiona un birou al corespondentului agenţiei spaniole de informaţii, E.F.E. In legătură cu această problemă, a fost încheiat un acord între directorii generali ai agenţiilor de presă menţionate. • UN VAL DE ATENTATE CU BOMBE de putere mică a fost înregistrat miercuri dimineaţa în capitala argentiniană, Buenos Aires. Printre obiectivele vizate, 17 la număr, figurează reşedinţa ambasadorului Marii Britanii la Buenos Aires, sediul cotidianului liberal „La Nacion“, localul unei agenţii americane de presă, precum şi reşedinţele unor personalităţi politice din capitala ţării. Nu s-au înregistrat victime omeneşti, iar pagubele materiale sunt în general reduse. Potrivit cercurilor politice din Buenos Aires, întrucît atentatele coincid cu împlinirea a 15 ani de la lovitura de stat care l-a înlăturat de la putere pe fostul preşedinte Juan Peron, autorii lor ar putea fi extremişti din mişcarea peronistă. COORDONATE UNIVERSALE /TRIBUNĂ SIBIULUI R.D. GERMANA. In fotografie: Fosta casă a cavalerilor din Palatul în stil Rococo „Belvedere“ de la Weimar, construit în sec. XVIII, devenit azi muzeu, unul din locurile preferate de atracţie ale turiştilor la sfîrşit de săptămînă Situaţia militară din Cambodgia Pnom Penh 16 (Agerpres). Agenţiile de presă relatează că situaţia unităţilor regimului Lon Noi care participă la operaţiunile militare din apropierea localităţii Kompong Thom devine tot mai critică. Aceste unităţi care reuşiseră, în urmă cu cîteva zile, să înainteze, au fost obligate de forţele populare de rezistenţă să se retragă mai mulţi kilometri. Patrioţii cambodgieni au cucerit localităţile Phun Taing Kauk şi Taing Kauk, situate pe şoseaua naţională nr. 6, iar coloana de trupe aparţinînd regimului de la Pnom Penh se găseşte complet izolată între aceste două localităţi. Trecînd la contraatac, unităţile forţelor populare de rezistenţă şi-au consolidat poziţiile de-a lungul întregii şosele naţionale nr. 6, organizînd ambuscade şi provocînd, în acelaşi timp, grele pierderi în oameni şi materiale inamicului. * PNOM PENH 16 (Agerpres). — Unităţi militare ale administraţiei de la Pnom Penh, încercuite de forţele de rezistenţă populară într-o regiune situată la aproximativ 80 km nord de capitala ţării, continuă să se afle într-o situaţie critică. Agenţia U.P.I. menţionează că datorită situaţiei grele în care se găsesc trupele încercuite — cu un efectiv de 5 000 militari — comandantul lor a fost nevoit să se deplaseze la Pnom Penh pentru a cere, de urgenţă, întăriri. Distrugerea de către forţele de rezistenţă populară a podurilor din zona în care se află izolate trupele regimului Lon Noi — Sirik Matak — a făcut însă imposibil accesul pe cale terestră a ajutoarelor. Această încercuire, arată experţii militari, constituie eşecul definitiv al încercării forţelor administraţiei de la Pnom Penh de a „debloca" drumul național nr. 6, care leagă capitala de orașul Kompong Thom. Remaniere guvernamentala în Republica Democratica Congo KINSHASA 16 (Agerpres). — în Republica Democratică Congo (Kinshasa) a avut loc o remaniere guvernamentală, care afectează șapte ministere. Printre schimbările mai importante se numără numirea lui Joseph N’Singa, fost ministru de interne, în funcţia de ministru de stat delegat la Preşedinţia republicii, şi a lui Albert N'Dele, fost guvernator al Băncii Naţionale, în postul de ministru al finanţelor, în calitatea sa de ministru delegat la Preşedinţia republicii, Joseph N'Singa este însărcinat cu coordonarea întregii activităţi ministeriale. Observatorii politici apreciază că numirea lui Albert N'Dele, care a fost timp de zece ani guvernator al Băncii Naţionale, în funcţia de ministru al finanţelor prefigurează schimbări importante în acest domeniu. Intr-un discurs rostit cu cîteva zile înaintea remanierii, președintele Mobutu anunțase unele măsuri în vederea întăririi rolului monedei naționale — zairul — în economie. .........— -— • - ------- ■■■ ■ ...........— REDACȚIA SI ADMINISTRAȚIA Sibiu, str. Octombrie roșu, nr. 2, Tel. nr. 128 10—130 67. 1 31 83. Abonamentele ce fac la oficiile poștale, factorii poștali și difuzorii din întreprinderi «1 Instituții, Tiparuri întreprinderea poligrafică Sibiu — 40 06« * * * ... Pe glob VATICANUS (Agerpres). — Papa Paul al VI-lea a abolit marţi ultimele vestigii militare ale Vaticanului, anunţind desfiinţarea Întregului corp militar pontifical, cu excepţia Gărzii elveţiene, atît de familiare turiştilor. Hotărlrea afectează 700 de persoane, reunite pînă acum în trei unităţi: garda de onoare, garda palatină şi jandarmeria pontificală. Hotărlrea Papei a fost luată la 100 de ani după ce trupele papale au intrat pentru ultima oară în acţiune Împotriva regatului Piemont din nordul Italiei. La 20 septembrie 1870, trupele piemonteze au capturat Insă Roma fără lupte, oraşul fiind declarat capitală a Italiei unite. In viitor, paza teritoriului Vaticanului, având o suprafaţă de 44 de hectare, va fi asigurată de Garda elveţiană, alcătuită din 50 de persoane, care a fost înfiinţată în anul 1506. STOCKHOLM 16 (Agerpres). — Un automobilist suedez a pierit In urma unui straniu accident de circulaţie: automobilul său s-a ciocnit cu un... avion. Aparatul, In care se axau trei persoane, a pierdut brusa din altitudine In momentul cind manevra In vederea aterizării pe aerodromul Rollins, din Suedia centrală. Trenul de aterizaj a lovit automobilul care s-a răsturnat, ucigînd persoana aflată la volan. Deşi grav avariat, avionul a reuşit să aterizeze cu bine. BELGRAD 18 (Agerpres). — Un tren de marfă a fost nevoit să se oprească cu puţin Înainte de intrarea in staţia Brankovo, din cauza unei invazii de gindaci de Colorado, care au acoperit literalmente linia şi terasamentul căii ferate. După cum relatează agenţia Tanjug, condiţiile climaterice din această vară au favorizat dezvoltarea larvelor gîndacilor de Colorado şi imunizarea lor faţă de insecticide. In prezent, agricultorii desfăşoară ample acţiuni de distrugere a dăunătorilor In locurile infestate. LONDRA 16 (Agerpres). — Cunoscuta scriitoare engleză, Agatha Christie, prima femeie-autoare de romane poliţiste, şi-a marcat evenimentul celei de-a 80-a aniversări a naşterii prin publicarea celei de-a... 80-a cărţi. Anul ITT, nr. 799 SPORT LVOV 16 (Agerpres). Aproape 50 000 de spectatori au urmărit miercuri la Lvov pe „Stadionul Prieteniei" meciul internaţional de fotbal dintre echipele Kárpáti din localitate şi Steaua Bucureşti, contînd ca primă „manşă" a competiţiei internaţionale „Cupa cupelor". Fotbaliştii români, care în general, au avut o comportare bună au obţinut victoria cu scorul de 1—0 (0—0). # Echipele de fotbal Dinamo Bucureşti şi Universitatea Craiova au debutat victorioase în noua ediţie a „Cupei europene a tîrgurilor". In jocul disputat în Capitală, Dinamo Bucureşti în vervă deosebită a dispus cu 5—0 (1—0) de Paok Salonic prin punctele marcate de Dumitrache (min. 8, 48, 72) şi Doru Popescu (min. 62, 85). La Craiova, Universitatea a întrecut la limită: 2—1 (0—0) formaţia maghiară Pécsi Dosza. Scorul a fost deschis de oaspeţi în minutul 66 prin Mathe. In continuare, fotbaliștii craioveni au dominat marcînd de două ori prin țară lungă (min. 69) și Strîmbeanu (min. 80). Retururile celor două meciuri sunt programate la 30 septembrie. # ANKARA 16 (Agerpres). — La Ankara, au continuat campionatele mondiale de scrimă, în proba masculină de floretă pe echipe, selecţionata României a învins cu 13—3 echipa Israelului şi cu 11— 5 pe cea a Austriei. Floretiştii români s-au calificat în „sferturi“. # în sferturile de finală echipa R.F. a Germaniei a învins cu scorul de 9—7 echipa României. In meciul cu Franţa, floretiştii români conduc cu 7—2. v- 1 (Agerpres)