Tribuna Sporturilor, 2012 (Anul 22, nr. 1094-1138)

2012-09-10 / nr. 1125

a sporturilor g f Formula 1 10-16 septembrie 2012 Hamilton a triumfat la capătul unei săptămâni dificile din cariera sa, marcată de abandonul suferit în primul tur al etapei precedente, la Spa, de scandalul generat de publicarea pe Twitter a datelor echipei McLaren și de zvonurile privind trecerea sa din sezonul viitor la Mercedes. Britanicul s-a "adunat" după toate acestea şi a fost cel mai rapid, sâmbătă, în calificările de la Monza, apoi a "capitalizat" prima poziţie ocupată pe grila de start într-o victorie clară, a treia din acest sezon şi a 20-a din carieră. La fel cum a făcut colegul său, Jenson Button, săptămâna trecută, Hamilton a luat un start perfect, s-a instalat la conducere şi, exceptând câteva tururi după intrarea la sa la boxe, nu a mai cedat primul loc până a trecut linia de sosire. Astfel, McLaren-Mercedes a reuşit a treia victorie consecutivă, două prin Hamilton şi una înregistrată de Button. Toată acţiunea Marelui Premiu al Italiei s-a desfăşurat în spatele lui Hamilton. Felipe Massa, locul trei pe grilă, cea mai bună poziţie în acest sezon pentru el, l-a depăşit înaintea primului viraj pe Button, dar a reuşit să-i ţină piept pilotului de la McLaren doar până în turul 1953, când Button şi-a recuperat poziţia secundă. O dublă McLaren-Mercedes se configura din ce în ce mai clar, pe măsură ce piloţii echipei de la Woking se distanţau de urmăritorii lor, însă monopostul lui Button a cedat în turul 34 şi pilotul a fost nevoit să-l oprească pe partea dreaptă a pistei. Massa a revenit pe 2, dar din spate a fost ameninţat de Sebastian Vettel şi de Fernando Alonso. Spaniolul a fost al zecelea în calificări, în timp ce Vettel a ocupat locul 5 al grilei. Liderul ierarhiei piloţilor a plecat lansat în cursă, a ajuns pe 8 la finalul turului întâi, apoi a urcat constant, până pe poziţia a cincea în turul 7, în spatele lui Vettel, care în acelaşi timp a reuşit doar o depăşire, întrecându-l pe Michael Schumacher. între cei doi a urmat o luptă pe parcursul mai multor tururi. Alonso a atacat permanent, iar Vettel şi-a blocat de câteva ori cu succes adversarul. Comisarii FIA au fost de părere că germanul l-a forţat pe Alonso să iasă în decor când s-a apărat la o manevră de depăşire şi l-au penalizat pe campionul mondial en titre cu o trecere suplimentară pe la boxe. între timp, Alonso îl depăşise pe Vettel în turul 29, iar sancţiunea primită i-a "lichidat" pilotului de la Red Bull,orice şansă la o poziţie fruntaşă. Şi cum un necaz nu vine singur, Vettel a abandonat în turul 48, când era pe locul 6, din motive tehnice, fiind urmat după câteva tururi de coechipierul său Mark Webber, aflat pe locul 10 în acel moment. Campionatul Mondial de Formula 1 si-a consumat la Monza ultima etapa europeana. In Marele Circ urmează periplul asiatico - american al competiţiei, începând din 23 septembrie, când este programat Marele Premiu al statului Singapore. Cursa se îndrepta către un podium Hamilton - Ferrari cu ordinea Alonso - Massa, deoarece brazilianul şi-a făcut datoria de "locotenent" şi i-a cedat colegului său mai bine clasat locul secund, însă, în ultima parte a cursei, "fenomentul" Sergio Perez şi-a făcut simţită prezenţa pe pistă. Mexicanul de la Sauber, locul 12 în calificări, a început MP al Italiei cu pneuri dure, o strategie diferită de cea a majorităţii piloţilor. El a forţat primul tren de cauciucuri până după jumătatea cursei, a ajuns la conducere, apoi a "căzut" pe locul 8 după trecerea pe la boxe, efectuată în turul 30. "încălţat" cu pneuri medii, când ceilalţi erau pe dure, mexicanul i-a transformat în jaloane mobile pe Kimi Raikkonen, pe Massa şi pe Alonso, urcând până pe treapta a doua a podiumului şi reducând din bucuria Ferrari pentru dublul abandon Red Bull. Acesta este al doilea loc secund pentru Perez şi al treilea său podium în acest sezon. Astfel, Alonso şi Massa au ocupat locurile 3, respectiv 4 şi punctele acumulate de ei produc mişcări importante în clasamentele generale. La Monza, au mai obţinut puncte Kimi Raikkonen (Lotus-Renault) - locul 5, Michael Schumacher - locul 6, Nico Rosberg - locul 7 (ambii de la Mercedes), Paul di Resta (Force India) - locul 8, Kamui Kobayashi (Sauber) - locul 9 şi Bruno Senna (Williams) - locul10, în ierarhia piloţilor, Alonso 179 de puncte, şi-a mărit avansul faţă de ocupantul locului 2, care acum este Hamilton, cu 142 de puncte. Raikkonen, fără nicio victorie în acest sezon, dar cu şase podiumuri şi multe clasări în puncte, a urcat pe locul 3, cu 141 de puncte, iar Sebastian Vettel - 140 de puncte - şi Mark Webber -132 de puncte - au căzut pe locurile 4, respectiv 5. La constructori, echipa de pe primul loc, Red Bull, are 272 de puncte, dar plăteşte tribut abandonurilor înregistrate ieri, permiţând apropierea celor de la McLaren-Mercedes - 243 de puncte şi Ferrari - 226 de puncte. Marele Premiu al Italiei Horoc pentru Hamilton şi Ferrari, ghinion pentru Red Bull Etapa a Xlll-a a Campionatului Mondial de Formula 1 s-a dovedit a fi norocoasa pentru Lewis Hamilton (McLaren- Mercedes) şi pentru echipa Ferrari, dar dezastruoasa pentru campioana mondiala en-titre Red Bull, care şi-a văzut, ieri, ambii piloţi abandonând în Marele Premiu Italiei de la Monza. 1. Fernando Alonso 2. Lewis Hamilton 5. Mark Webber ^sha‘cL ■T*'; I PILOŢI I CONSTRUCTORI 179 pet.; 1. Red Bull 272 pet. 142; 2. McLaren-Mercedes 243 3. Kimi Raikkonen 141; 3. Ferrari 226 4. Sebastian Vettel 140; 4. Lotus Renault 217 132; 5. Mercedes GP 126 6. Jenson Button 101; 6. Sauber 100 7. Nico Rosberg 83; 7. Force India 63 8. Romain Grosjean 76; 8. Williams 54 9. Sergio Perez 65; 9. Toro Rosso 12 10. Felipe Massa 47... 10-12. Hispania, Caterham Marussia. Observator Piţurcă nu-i... Băsescu N I. DOBRA Nici Piţurcă, nici Băsescu nu mi-au plăcut, primul ca fotbalist-antrenor, al doilea ca marinarpolitician. Judecându-i superficial - cum suntem tentaţi s-o facem toţi - amândoi mi se păreau nişte cabotini, care au ştiut să profite de conjuncturi: Piţi a venit când lenei, Iordanescu, Lucescu, Hagi s-au retras de la echipa naţională, iar Mircea Sandu şi cu Dumitru Dragomir n-au avut de unde alege. Traian Băsescu a apărut din... apa mării, tot aşa, părând a fi cel mai indicat pentru a conduce o corabie în derivă, ceilalţi pretendenţi fiind nişte prăpădiţi născuţi de mamele lor înainte de termen. Ştiţi cine m-a făcut să îi urmăresc mai atent şi să încerc a-i judeca mai obiectiv? Mass-media, adică ziarele, revistele, radioul şi televiziunea. Văzând şi citind cât de rău sunt porniţi toţi împotriva acestora - de unde eu însumi aveam nişte dubii destul de mari - încet am trecut în tabăra celor doi "proscrişi", cărora le-am găsit, fără mari eforturi, circumstanţe atenuante şi calităţi, pe care alţii nu le-au văzut sau le-au omis. Acum, pentru că scriu în gazeta de sport, mă voi referi la Piţurcă. N-a fost, ca jucător, unul de rangul lui Dobrin, Bălăci, Iordănescu, Dumitrache, Dinu, Oblemenco, Lucescu şi alţi câţiva, dar a evoluat în echipe importante şi a marcat goluri decisive. A făcut destule prostii în viaţa extra-sportivă, având "boala" jocurilor de noroc şi a aventurilor amoroase (pe care nu le refuzăm nici noi, oamenii de rând!) Poate că mă repet, dar, în ultima vreme, de când e selecţioner, Piţurcă a crescut în ochii mei, pentru că a început să gândească şi să aibă personalitate de când s-a rupt de Mititelu şi de oltenii lui din Bănie. Toţi onaniştii din fotbalul românesc îşi urmăresc doar propriile interese, nicidecum ale reprezentativei: Porumboiu, Becali, Paszkany, Copos şi ceilalţi mafioţi nu fac decât să pună presiune pe Piţurcă, având ca scop nu calificarea echipei naţionale la diferite turnee finale, ci aducerea în faţă a propriilor fotbalişti. j pentru ca, eventual, la o vânzare-cumpărare, să obţină nişte preţuri mincinoase, îmi place de Piţurcă pentru că rezistă la toate tâmpeniile pe care încearcă să i le bage sub pernă gaşca de lingăi din mass-media arvunită de aşa-zişii finanţatori, îl desfid pe Dumitru Dragomir, un virus de care fotbalul românesc nu poate să scape, dar mi-a plăcut de el când le-a dat cu flit proştilor care-l înghesuiau cu microfoanele: "Pentru banii mulţi pe care-i ia, lăsaţi-i pe selecţioner să-şi facă echipa, iar dacă dă chix, şi pe el. Acum, vorbim ca să ne aflăm în treabă". Dacă nu ne calificăm, beliţi-l, dar până atunci nu mai mâncaţi căcat!