Tribuna Sporturilor, 2012 (Anul 22, nr. 1094-1138)

2012-11-05 / nr. 1133

IIIII i f I ► Marele Premiu al Emiratului Abu Dhabi Vener limitează pierderile Sebastian Vettel, plecat ultimul de pe grila de start a Abu Dhabi Grand Prix, a reuşit să limiteze pierderile în clasamentul general al piloţilor de F1 după o evoluţie extraordinară avută pe circuitul Yas Marina, prestaţie încununată cu locul 3 la final, imediat în spatele rivalului său Alonso. Ieri, a avut loc cea mai spectaculoasă ediţie a Marelui Premiu al Emiratului Abu Dhabi de la introducerea acestui Grand Prix în calendarul Formulei 1, în 2009. Cei 24 de piloţi au oferit o cursă palpitantă până la final, cu numeroase depăşiri, cu dueluri roată la roată şi cu două intrări pe pistă ale maşinii de siguranţă, în urma unor accidente, într-o primă fază, calificările de sâmbătă au mers binişor pentru Vettel. Germanul a ocupat locul 3 pe grilă, după coechipierul său de la Red Bull Mark Webber - locul 2 și după cel mai rapid pilot în "Emirate", Lewis Hamilton (McLaren- Mercedes). Liderul clasamentului piloţilor era suficient de "departe" de Fernando Alonso (Ferrari), principalul său rival la titlul mondial, situat pe locul 2 în ierarhia generală, la 13 puncte diferenţă. Spaniolul avusese un început de week-end de coşmar, în care reuşise doar al şaptelea timp în calificări, însă odată ce a trecut linia de sosire, germanului i s-a cerut de la boxe să-şi parcheze monopostul pe marginea circuitului, după o problemă apărută la motorul Renault. Apoi, comisarii FIA nu au reuşit să extragă decât 850 de mililitri de benzină din rezervorul maşinii Red Bull, cu 150 de mililitri mai puţin decât limita mostrei cerute de regulament. Vettel a fost descalificat, fiind nevoit să plece de pe ultima poziţie a grilei de start. Tehnicienii Red Bull au decis să scoată maşina lui Vettel din "parc ferme" şi toată noaptea au muncit să o transforme într-un monopost agresiv, pentru a-i permite pilotului german să depăşească mai uşor. Cutia de viteze a fost schimbată, secvenţele vitezelor au fost modificate, iar suspensia a fost reglată diferit faţă de cum era la finalul antrenamentelor oficiale. Potrivit regulamentului, scoaterea mașinii din "parc ferme" a presupus ca Vettel să plece în cursă de pe linia boxelor. Startul, marcat de câteva incidente, l-a confirmat pe Hamilton în frunte. Tot o confirmare a fost pornirea lentă a australianului Mark Webber, depăşit mai întâi de Kimi Raikkonen (locul 4 pe grilă) şi de Pastor Maldonado (Williams, locul 3 pe grilă), apoi după câteva viraje de Alonso, care urcase o poziţie pe grilă după penalizarea lui Vettel, în turul 9, o coliziune spectaculoasă între Nico Rosberg (Mercedes) și Narain Karthikeyan (HRT) a produs prima intrare a Safety Car-ului pe pistă. Pe Vettel incidentul l-a găsit pe locul 12, după ce întrecuse jumătate din piloții dinaintea sa și după un "contact" cu Bruno Senna (Williams), soldat cu avarierea aripii față a monopostului Red Bull. Sub Safety Car, Vettel a fost surprins de o frânare inopinată a lui Daniel Ricciardo de la echipa "soră" Toro Rosso și în încercarea de a-l evita pe australian, dublul campion mondial a lovit o bornă de pe marginea pistei. Avariile produse aripii faţă au necesitat o trecere pe la boxe, în turul 13. Sebastian Vettel s-a văzut aruncat din nou pe ultimul loc, de data aceasta pe poziţia 21, dar germanul a luat-o de la capăt şi, cu ajutorul calităţilor sale de pilot, dar şi cu cel al intrărilor la boxe efectuate de ceilalți "driver-i", a urcat până pe locul doi - în turul 20 - în spatele lui Kimi Raikkonen (Lotus), care preluase conducerea cursei după ce Hamilton abandonase în turul 20, din cauza unor probleme mecanice. în turul 38, Vettel a efectuat al doilea schimb de pneuri şi a revenit pe pistă pe locul 4, după Raikkonen, Alonso şi Jenson Button (McLaren-Mercedes). Un tur mai târziu, un carambol cu 4 maşini implicate a adus din nou maşina de siguranţă pe pistă. Norocul i-a surâs în premieră germanului, care s-a "lipit" în acest mod de cei 3 piloţi aflaţi înaintea sa. Cu pneuri "soft" mai proaspete decât cauciucurile "medii” ale adversarilor săi, Vettel a mai reuşit să urce o poziţie după ce l-a depăşit pe Button cu 3 tururi înainte de final. Deşi a dat un asalt disperat pentru a câştiga cursa, Alonso nu a putut să îl întreacă pe Raikkonen, pilotul de la Ferrari fiind nevoit să se mulţumească doar cu locul2 şi cu numai 3 puncte recuperate în clasamentul general. Astfel, Kimi Raikkonen şi-a trecut în palmares prima victorie de la revenirea sa în Marele Circ, după doi ani de pauză, dar performerul cursei a fost Vettel, cu o evoluţie excepţională în care a recuperat 21 de poziţii, în clasamentul piloţilor,, Vettel are 255 de puncte, Alonso - 245, iar Raikkonen - 198. La constructori, echipa Red Bull conduce cu 422 de puncte, fiind urmată de Ferrari cu 340 de puncte şi de McLaren-Mercedes cu 318 puncte. Următoarea etapă, penultima, va avea loc în 18 noiembrie, la Austin (SUA), pe un circuit pe care se va concura în premieră. Sezonul 2012 va lua sfârşit la 25 noiembrie, când este programat Marele Premiu al Braziliei, la Sao Paulo. Piloţi 1. Sebastian Vettel 255 2. Fernando Alonso 245 3. Kimi Räikkönen 198 4. Mark Webber 167 5. Lewis Hamilton 165 6. Jenson Button 153 7. Felipe Massa 95 8. Nico Rosberg 93 9. Romain Grosjean 90 10. Sergio Perez 66 Constructori 1. Red Bull 422 2. Ferrari 340 3. McLaren-Mercedes 318 4. Lotus-Renault 288 5. Mercedes 136 6. Sauber 124 7. Force India 95 8. Williams 73 9. Toro Rosso 22 10-12. Caterham, Marussia, HRT0 N __Tribuna > 0 snorturior . —Formula 1 5-11 noiembrie 2012