Katolikus gimnázium, Trsztena, 1891

- 14 -­ tésére-e?). A szaktárgyában jártas tanár — nehogy úgy tűnjék fel a dolog, mintha maga sem tudná, rögtön megadja feleletét, eset­leg megjegyezvén, hogy e kérdést készakarva nem említette a tanítás folyamában, mert azt szükségesnek nem tartotta, vagy mert a tanulók korához és tanulmányaik fokái­hoz vagy felfogó képességükhöz nehéznek ítélte, vagy hogy később jön­ arra a sor, stb. stb. Ha azonban valaki az ily „próbára“ azzal felel, hogy­­ mélyen hallgat, a tanulság irányában levonható anélkül, hogy újabban provokáltatnék a tanár a kérdés megfejtésére s esetleg a tanulók előtt a tanári tekintély szempontjából kényes helyzetbe hozatnék. Itt a túlterhelés kérdése is. Ezt ankéteken, szakczik­­kelyekben, konferenciákon s ki tudja hol és mikor, folyton emle­getjük. De legtöbbször minden csak írott mulaszt marad. Baj az, hogy a pedagógiai követelményeket s a rendeleteket sokszor nagyon hamar elfeledjük, vagy legalább is nem tartjuk nyilván, és feltétlenül vagy legalább folytonosan nem vagyunk különösebb figyelemmel azok iránt oly­képpen, hogy amit egyszer a peda­gógiai belátás s ezen alapuló rendelet, intézkedés kíván, azt min­den áron, egészen a lelkesedésig fokozódó buzgalommal vigyük véghez. E nélkül pedig a legcsekélyebb megalkuvással vagy fi­gyelmen kívül hagyással is­­ igazán élő, elevenen lüktető isko­lai élet nem lehetséges! A testi nevelés követelményeit sem sza­bad figyelmen kívül hagyni. A túlterhelést — amennyiben ez jelentkeznék — minden áron meg kell akadályozni — mint az egységes középiskola kérdésében tartott tanácskozáson a szakelő­adó miniszteri tanácsos mondotta — energikus módon. — Tehát a tanítás szükséges kikerekítése, kiegészítése s a dolgok jól meg­ér­tí­lése által indokolt és követelt határon túl, bőséges, tudom­á­­nyosdit játszó nagyhangú és terjedelmes protektiókat tartani nem szabad. Az imént vázolt eljárásnak azonban ellenkezője is nagy hiba, az t. i., ha azt vélnők, hogy tanári feladatunknak eleget tettünk, ha a tankönyvet jól­­ elmondottuk, esetleg alaposan meg is kurtítva! Nos, ez nem volna tanítás, ez csupán méltatlan „iskolamesterkedés“ lenne, mely a tanulóknak érdeklődését fel­kelteni egyáltalán nem képes, mely egyszerűen száraz csépelge-

Next