Trybuna Ludu, sierpień 1951 (IV/212-242)

1951-08-01 / nr. 212

2 ________________________________ ____________ Dołegarja kwakrów brytyfskich o pobycie w ZSÜR (f) LONDYN (PAP). Po powrocie z podróży po Związku Radzieckim, delegacja kwakrów angielskich zorganizowała konferencję prarową, dzieląc się z dziennikarzami swymi wrażeniami z podróży. Członek delegacji Baily /.łożył oświadczenie, iż wszyscy członkowe delegacji doszli da przekonania, że w Związku Radzieckim nie ma żadnej wrogości w stosunku do obcokrajowców. Odwrotnie, — podkreślił Baily — spotykaliśmy się wszędzie z przejawami przyjaźni i uprzejmości. Delegacja mogła swobodnie poruszać się i dowolnie wybierać to, co chciała obejrzeć. Duże wrażenie wywarła na członkach delegacji nadzwyczajna sumienność i troskliwość tych, którzy organizowali podróże delegacji po Związku Radzieckim. Obecni na konferencji dziennikarze zadali członkom delegacji kwakrów szereg pytań, m. jn. czy delegacja odniosła wrażenie, iż różnice zdań między mocarstwami zachodnimi ZSRR mogą być usunięte drogą a pokojowych rozmów. Na pytanie to Baily odpowiedz1 aP „Niewątpliwie odnieśliśmy takie wrażenie" Ponad 4 miliony osób przebywać będzie iv b.r, w uzdrowiskach ZSRR (f) MOSKWA (PAP). W Związku Radzieckim istnieje obecnie 350 wspaniałych miejscowości uzdrowiskowych, w których znajduje się 2.000 sanatoriów. Liczba miejsc w tych sanatoriach sięga 250.000. W r. 1951 w miejscowościach uzdrowiskowych ZSRR — sanatoriach i domach wypoczyn - kowych, przebywać będzie ponad 4.000.000 osób 50 tys. nieszczęśliwych wypadków w Zagłębiu Ruhry w II kwarlale br (d) BERLIN (PAP). Agencja ADN, powołując się na wiadomości ze źródeł dobrze poinformowanych w Essen podaje, że liczba nieszczęśliwych wypadków w przemyśle górniczym Zagłębia Ruhry wzrosła w drugim kwartale 1951 r. do 50 tysięcy. Przyczyną tych nieszczęśliwych wypadków są zbrodnicze metody eksploatacji ko - palń. Naród chiński uroczyście obchodzi 24 rocznicę istnienia Armii Ludowo-Wyzwoleńczej Przemówienie radiowe Kuo Mo-źo (f) PEKIN (PAP). — Naród Chiński obchodzi uroczyście 24 rocznicę istnienia Armii Ludowo-Wyzwoleńczej. Wielkie uroczystości odbywają się w mieście Nanczan •— kolebce Chińskiej Armii Czerwonej — obecnie Chińskiej Armii Ludowo- Wyzwoleńczej. Załogi wielu fabryk i zakładów przemysłowych oraz chłopi meldują o realizacji zobowiązań podjętych dla uczczenia tej rocznicy. * W związku z 24 rocznicą istnienia Chińskiej Armii Ludowo- Wyzwoleńczej. przewodniczący Glińskiego Komitetu Obrony Pokoju i Walki Przeciwko Agresji Amerykańskiej Kuo Mo-jp, przemawiając przez radio przekazał chińskim rewolucyjnym siłom zbrojnym serdeczne pozdrowienia w związku z ich szczytną rocznicą. W ciągu przeszło 20-letniej uporczywej walki prowadzonej pod kierownictwem Mao Tsetunga i Komunistycznej Partii Chin — oświadczył Kuo Mo-żo —Armia Ludowo-Wyzwoleńcza zdławiła kontrrewolucyjne siły zbrojne Czang Kai-szeka, składające ,gię sponad 8-milionowej armii najmitów kuomintangowskich, obaliła reakcyjne rządy feudalizmu i biurokratycznego kapitału, położyła kres agresywnym wpływom imperializmu i przekształciła nasza ojczyznę w ludowo-demokratyczną republikę Chińska Armia Ludowo-Wyzwoleńcza — stwierdził Kuo Możo — stanowi wielką siłę zarówno pod względem wojskowym i politycznym, jak również w dziedzinie życia kulturalnego i w budowie naszego kraju. Chińskie oddziały rewolucyjne — jeżeli istnieją ku temu możliwości — okazują pomoc robotnikom w produkcji i biorą udział w realizacji gigantycznych planów budownictwa. Wielkie zwycięstwo chińskiej i ewolucji ludowej oraz zwycięstwa ochotników chińskich na Korei — Stwierdził Kuo Mo-żo — posiadają międzynarodowe znaczenie. Wskazując na warunki, w jakich naród chiński wita jubileus: swej armii — mówca wskazał na sukcesy osiągnięte w budowie Nowych Chin, Charakteryzując rozwój ruchu obrońców pokoju w Chinach, Kuo Mo-żo podkreślił, że do 20 lipca ponad 343.000.000 osób, tj. 72,4 procent całej ludności Chin złożyło swe podpisy pod Apelem Światowej Rady Pokoju w sprawie zawarcia Paktu Pokoju między 5 wielkimi mocarstwami, a ponad 339.000.000. tj. 71,5 procent całej ludności Chin opowiedziało się przeciwko remilitaryzacji Japonii przez imperialistów amerykańskich. Jednocześnie ludność Chin złożyła na fundusz uzbrojenia ochotników chińskich walczących w Korę; pieniądze na zakupienie 2.253 sa rńolotów. Kuo Mo-żo zakończył swe przemówienie okrzykiem na cześć Komunistycznej Partii Chin, Mao Tse-tunga i żołnierzy Armii Ludowo-Wyzwoleńczej, jYa marginesie Dwie zagadki i moral ZAGADKA 1. PYTANIE: Radio przez pół godziny bez przerwy powtarzało we wszystkich odmianach słowo wolność. Jaka to była audycja? ODPOWIEDŹ: Była to audycja Głosu Ameryki przeznaczona dla zagranicy. ZAGADKA 2. PYTANIE: Pewien dziennikarz amerykański (agencja United Press zataiia niestety jego nazwisko) zaproponował 122 osobom spotkanym na ulicy podpisanie petycji składającej się z kilku punktów. Podpis pod petycją złożył tylko jeden człowiek. 120 odmówiło tłu - macząc się obawą przed kon - sekwencjami. 20 oskarżyło dziennikarza, że jest komuni - stą, jeden oznajmił, że nie podpisze „ulotki komunistycznej“, inny tłumaczył się, że nie może podpisać, bo chce .zostać urzędnikiem i stara się o św:a - dectwo lojalności. Co było treścią petycji? ODPOWIEDŹ: Wyjątki z Deklaracji o N eyodłcgłości Stanów Zjednoczonych. MORAŁ PYTANIE: Dlaczego propaganda Głosu Ameryki budzi obrzydzenic? ODPOWIEDŹ: Bo poza tym, że jest reakcyjna, jest głupia ł obłudna. UK TRYBUNA LUDU Kampania przygotowawcza do Zlotu berlińskiego wzmogła w zachodnich Niemczech walkę o pokój i przeciw remilitaryzacji Artykuł Maxa Reinianna na łamach „Neues Deutschland“ (f) BERLIN (PAP). Do Berlina przybywają codziennie ze wszystkich stron świata dalsze delegacje młodzieży na Zlot Młodych Bojowników o Pokój. Dobiegają końca przygotowania do przewidzianych w ra - mach Zlotu setek imprez artystycznych i sportowych. Między innymi w igrzyskach sportowych udział weźmie znana radziecka drużyna piłki nożnej moskiewskie „Dynamo“/ Przewodniczący Komunistycznej Partii Niemiec Max Rei - mann, omawiając na łamach „Neues Deutschland“ nrzyjrotowania młodzieży Niemiec zachodnich do Zlotu, stwierdza min.: „Trwająca od kilku miesięcy wśród młodzieży robotniczej, sportowców, uczniów i studentów całych Niemiec zachodnich, kampania przygotowaw - cza do Zlotu berlińskiego, wzmogła mobilizację sił w. wal - ce przeciwko remilitaryzacji przygotowaniom imperialistów do nowej wojny. Odwagi i bohaterstwa czącej o pokój młodzieży wal - — pisze Reimann — nie złamie faszysta Lehr, który skoncentrował wzdłuż granicy Trizonii wielkie siły policji, by uniemożliwić młodzieży Niemiec .zachodnich przybycie na Zlot berliński. Nic nie zdoła -po - wstrzymać młodzieży zachód - nio - niemieckiej,' która przybędzie do stolicy Niemiec, by zadokumentować wspólnie młodzieżą całego świata swoją z zdecydowaną wolę walki o utrwalenie pokoju. Przybędzie ona do Berlina, by złożyć przed światową opinią publiczną przysięgę, że odda wszystkie siły walce przeciwko remilitaryza -cji i wyzyskowi w Niemczech zachodnich, przeciwko podże - gaczom wojennym, walce o jednolite, miłujące pokój, niezależne i demokratyczne Niemcy ze stolicą w Berlinie — stwierdza w zakończeniu Max Reimann. PARYŻ (PAP). Szwajcarski Komitet Przygotowawczy Zlotu Młodych Bojowników do w Berlinie informuje, że dele - gacja młodzieży szwajcarskiej na Zlot składa się z 380 członków — przedstawicieli wszystkich warstw społecznych, „SZTAFETA POKOJU“ W DRODZE DO BERLINA WIEDEN (PAP). Włoch, Austrii, Albanii, Młodzież Buł - garii, Rumunii; Węgier i Cze - chosłowacji bierze udział w „sztafecie pokoju“, na cześć Zlotu Młodych Bojowników o Pokój w Berlinie. Młodzież włoska przekazała sztafetę na granicy chłopcom austriacko - włoskiej i dziewczętom w Austrii. W Bratysławie młodzież austriacka przekazała chłopcom i dziewczętom sztafetę Cze - chosłowacji. W Bratysławie oczekują też uczestników „sztafety pokoju“, która przebiegła przez Albanię, Bułgarię, Ru - munię, Węgry i Czechosłowa - cję. Z Bratysławy „sztafeta pokoju“ uda się do Berlina. KOPENHAGA (PAP). Na cześć Zlotu Młodych Bojowni - ków o Pokój w Berlinie odbyło się w Kopenhadze święto mło - dzieży. W uroczystościach, obok delegatów na Zlot berliński wzięły udział tysięczne rzesze młodzieży i mieszkańców Ko - penhagi. „Rzqd“ Adenauera bezprawnie zabrania działalności Rady Związku b. Ofiar Hitleryzmu w Trizonii Fala protestów przeciwko aktowi terroru (f) BERLIN (PAP). W związku z wydanym przez „rząd“ Adenauera dekretem, zakazującym działalności na terenie Niemiec zachodnich Rady Związku b. O- fiar Hitleryzmu (VVN), zarząd Międzynarodowej Federacji U- czestników Ruchu Oporu, Ofiar i Więźniów Faszyzmu opublikował oświadczenie, w którym stwierdza, że zakaz ten jest nowym aktem terroru, wymierzonym, jak za czasów Hitlera, przeciwko walczącym o pokój i demokrację towarzyszom niemieckim. Wydając zakaz „rząd“ Adenauera uczynił dalszy krok lou , faszyzacji Niemiec zachodnich. Ten brutalny, bezprawny akt podyktowany został chęcią usunięcia jeszcze jednej przeszkody z drogi ku pełnej remilitaryzacji Niemiec zachodnich ; przygotowaniom wojennym w myśl rozkazów imperialistów amerykańskich. Ostry protest przeciw bezprawnemu zakazowi działalności VVN wystosował do ministra spraw wewnętrznych w Bonri Lehra zarząd VVN w Hamburgu. W proteście swym zaiząd podkreśla, że wydanie zakazu działalności na terenie Niemiec zachodnich VVN, jest aktem terroru faszystowskiego i podeptaniem najszlachetniejszych idei demokracji i wolności. Szeregowi członkowie Labom* Party potępiają politykę rządu Artykuł sekretarza KP W. Brytanii - Pollitła (d) LONDYN (PAP). Dziennik „Daily Worker“ publikuje artykuł sekretarza generalnego Komunistycznej Partii W. Brytanii — Harry Pollitta, który komentuje liczne rezolucje zgłoszone na porządek dzienny mającej się odbyć w październiku konferencji partii labourzystowskiej. Harry Pollitt wskazuje na istniejące objawy „nadciągającej burzy protestu" przeciwko polityce rządu labourzystowskiego. 260 rezolucji — stwierdza Pollitt — wyraża wrogi stosunek do polityki rządu we wszystkich decydujących zagadnieniach polityki wewnętrznej i zagranicznej Mówiąc o możliwości zwycięstwa zwolenników wyżej wymienionych rezolucji na konferencji Labour Party Pollitt podkreśla: Aby osiągnąć sukces na konferencji partii labou-rzystowskiej należy codzienną, nieustanną prowadzić walkę. Jeśli będziemy pracowali rażeni, jeśli będziemy wspólnie walczyli, konferencja partii labourzystowskiej może spowodować decydujące zmiany w samej partii i w jej kierownictwie. Zmiany te pomogą stworzyć podstawę dla decydującego zwycięstwa nad partią konserwatywną w czasie wyborów parlamentarnych. ' . , V Przemysł rumuński wykonał plan za I półrocze br. w 107,8 proc. (f) BUKARESZT (PAP). — Państwowa Komisja Planowania i Główny Urząd Statystyczny Rumuńskiej Republiki Ludowej opublikowały komunikat o wynikach wykonania planu gospodarczego w I półroczu 1951 r. Komunikat stwierdza, że pół roczny plan produkcji przemysłowej wykonany został w 107,8 procentach. Poważne osiagwęcia gosnodarki czechosłowack!ej (f) PRAGA (PAP). — Państwowy Urząd Planowania Czechosłowackiej Republiki Ludowej opublikował wyniki wykonania planu gospodarczego w I półroczu 1951. Plan produkcji przemysłowej w I półroczu br. wykonany został w 101,3 procentach. W porównaniu z I półroczem roku ubiegłego produkcja przemysłu czechosłowackiego wzrosłą o 12,5 procent. Studenci amerykańscy w \or«egii potępiają rakt ISA-Franco (f) SZTOKHOLM (PAP). Jak podaje dziennik „Ny Dag", studentów amerykańskich, stu9 diujących na uniwersytecie w Oslo, opublikowało w prasie norweskiej Ostry protest przeciwko sojuszowi między US*A i Hiszpanią frankistowską. W dniu święta armii Chin Ludowuch 1 sierpnia 1927 roku, ,w mieście Nanczan, dwa korpusy armii kuomintagowskiej powstały przeciw kontrrewolucyjnemu- rządowi Czang Kaiszeka. Był to dzień narodzin okrytej chwałą armii narodowo-wyzwoleńczej Chin. Jak się stało, że skromne stosunkowo siły wojsk rewolucyjnych mogły przekształcić się w armię, która w nieustannych, bohaterskich zmaganiach wyzwoliła naród chiński spod jarzma obcych zaborców imperialistycznych i rodzimej reakcji; w armię, która stoi dziś niezachwianie na straży ciężko wywalczonej niepodległości i wolności ojczyzny, która stanowi potężny czynnik pokbju i bezpieczeństwa narodów Azji i całego świata. Stało się tak dlatego, że armia narodowo-wyzwoleńcza od pierwszej chwili swego powstania wyrażała dążenia najszerszych mas narodu chińskiego do zerwania pęt ucisku narodowego i społecznego; dlatego, że od pierwszej chwili, na czele armii narodowo-wyzwoleńczej stoją tacy przywódcy jak Mao Tse-tung i Czu Teh. że k erownictwo-armią narodowo - wyzwoleńczą od pierwszej chwili spoczywało w mocnych, niezawodnych rękach Komunistycznej Partii Chin, która — kierując się stalinowskimi wskazaniami — umiała na każdym etapie, wokół klasy robotniczej zmobilizować do walki o słuszną sprawę setki tysięcy i miliony chłopów chińskich. To właśnie — słuszna droga, głęboka więź masami, poparcie olbrzymiej większości naro? du — było i jest źródłem wspaniałych zwycięstw wojsk narodowo - wyzwoleńczych, źródłem potęgi armii Ludowych Chin. 24 lata minęły od chwili powstania w Nanczan, ale jakże wielka i bogata w wydarzenia jest droga, którą w ciągu tego krótkiego stosunkowo okresu przebyła armia ludu Chin. Wojska narodowo - wyzwoleńcze potrafiły skutecznie odpierać liczne ofensywy przeważających liczeDhie i wyposażonych przez obcych imperialistów sił Czang-Kai-szeka. Potrafiły one, przy stałym poparciu okolicznej ludności dokonać nie mającego precedensu w historii „długiego marszu“ do północnych rejonów Chin i utworzyć tam mocne bazy oporu przeciw japońskim najeźdźcom, którzy usiłowali zagarnąć i podporządkować sobie całe Chiny. Podczas, gdy klasy rządzące, swą antynarodówą polityką sprzyjały agresji japońskiej, Komunistyczna Partia Chin konsekwentnie walczyła 0 jednolity front narodowy w obronie ojczyzny. Na kierowanej przez nią armii narodowo-wyzwoleńczej spoczywał główny ciężar walki przeciw imperialistycznym najeźdźcom. Całe Chiny obiegła sława bohaterskich bojów 8-ej i Nowej 4-tej armii, które zadawały druzgocące ciosy agresorom. Na tyłach wojsk japońskich, organizowane i kierowane przez komunistów oddziały partyzanckie bezlitośnie nękały agresorów, wyzwalając w różnych częściach kraju obszary zamieszkałe przez dziesiątki milionów ludności. Rozgromienie militarystycznej- Japonii przez Armię Radziecką-uwolniło Chiny od groźby japońskiego imperializmu. Miejsce jego zajął jednak drugi zaciekły wróg'narodu chińskiego — imperializm amerykański. By zawładnąć całymi Chinami, Waszyngton i Wali Street uzbroiły po zęby szkolone i kierowane przez amerykańskich generałów wojska czangkaiszekowskie do brato- Dojezej wojny przeciw ludowym obszarom Chin. Tu znowu pokazała się żywotność i siła armii narodowo-wyzwoleńczej, stanowiącej nierozerwalną jedność z ludem chińskim. Siły rewolucyjne, entuzjastycznie wspomagane i witane przez ludność całego kraju, w zwycięskim marszu zmiotły z kontynentu chińskiego amerykańskich imperialistów i ich czangkaiszekowskich zauszników. 1 października 1949 roku spełniły się najśmielsze marzenia ludu pracującego Chin. Pod wodzą Mao Tse-tunga powstała Chińska Republika Ludowa. Dziś zwycięska Armia Ludowa mocno stoi. na straży Nowych Chin Żołnierze armii wyzwoleńczej Chin, pokazali innym, uciśnionym narodom Azji, jak ąję o wolność walczy i jak się tę wolność zdobywa. Dzi.ś ochotnicy chińscy niosąc braterską pomoc swym braciom koreańskim, chronią jednocześnie własną ojczyznę przed zbrodniczymi zakusami amerykańskiego imperializmu. Dziś armia Chin Ludowych u boku niezwyciężonej Armii Radzieckiej, ramię w ramię z wojskami krajów demokracji ludowej stoi na straży nokoju w światowym froncie antyimperialistycznym, któremu przewodzi Wielki Stalin. W dniu święta wspaniałej armii Chin Ludowych naród polski złączony węzłami wspólnoty interesów i braterskiej przyjaźni z Ludowymi 1 Chinami, śle narodowi chińskiemu i jego siłom zbrojnym najserdeczniejsze pozdrowienia. Odrodzenie W „Prawdzie" z dnia 20 lipca br. ukazał się poci powyższym tytułem artykuł iuw. J. Makarenki, warszawskiego korespondenta gazety. Artykuł ten z nitwielkimi skrótami podajemy poniżej: W odległości 5—6 godzin jazdy samochodem z Warszawy na zachód, na południowy - zachód, na północny - zachód, bądź wreszcie na północ leżą rozległe polskie ziemie odzyskane, przemianowane zgodnie ze starymi nazwami historycznymi na: Ziemię Lubuską, Opole, Pomorze, Kaszuby, Żuławy, Warmię i Mazury. W potocznej mowie nazywa się je „Ziemiami Zachodnimi“. W wyniku zwycięstwa bohaterskiej Armii Radzieckiej nad hitlerowskimi Niemcami i zgodnie z uchwałami Konferencji Poczdamskiej, te rdzennie polskie ziemie, zagarnięte w dalekiej przeszłości przez niemieckich zaborców, wróciły do Polski Było rzeczą oczywistą, że dawna granica między Polską i Niemcami narzucona została przemocą przez niemieckich zaborców Obecnie z tej sztucznej linii granic polsko - niemieckich nie pozostało ani śladu. Ziemie Zachodnie na zawsze i całkowicie zrosły się z macierzą. -Na Ziemiach Zachodnich — w miastach i wsiach tętni życi, nasycone intensywną pracą; od budowano i uruchomiono setki fabryk, na niezmierzonych polach szumią ciężkie kłosy, zielenią się młode ogrody i zagajniki. Na zachodzie, podobnie jak w centralnych, wschodnich i południowych rejonach kraju odczuwa sie ten sam rytm nowego, bogatego życia, jakim żyje cała Polska, walcząca o socjalizm. Pracowity naród polski rzeczywisty i prawowity gospodarz tych ziem dokonał tu w ciągu 6 lat olbrzymiej pracy. W pierwszych latach po wprowadzeniu ustroju demokracji ludowej jednym z głównych zadań stało się dla Polski zagospodarowanie Ziem Odzyskanych. Dla narodu polskiego była to sprawa niezmiernie żywotna. W krótkim czasie zaludniono Ziemie Zachodnie, których obszar stanowi jedną trzecią powierzchni kraju W odpowiedzi na apel rządu, w sposób zorganizowany i na zasadach dobrowolności przybyło tu kilka milionów robotników i chłopów z przeludnionych centralnych i wschodnich rejonów Polski. Obecnie łącznie z milionem autochtonów, którzy mimo wielowiekowego ucisku narodowego zachowali język ojczysty i narodowe ohyczaje, ludność Ziem Odzyskanych wynosi około 6 milionów mieszkańców. Przesiedleńcy mocno i trwale usadowili się na nowym miejscu szybko odbudowali przedsiębiorstwa przemysłowe, obsiali wszystkie leżące odłogiem pola i odrodzili cały ten przebogaty kraj. Aby sobie uprzytomnić rozmiary dokonanych na Ziemiach Zachodnich robót przy odbudowie, należy mieć na uwadze ogrom zniszczeń dokonanych przez cofającą się armię niemiecko - faszystowską. Całkowicie zostały zburzone wielkie przedsiębiorstwa przemysłowe, zniszczone i zatopione kopalnie węgla i metali. Miasta zburzono niemal w 50 procentach, wysadzono w powietrze względnie spalono około 30 procent zabudowań wiejskich. Na wsi wybito niemal zupełnie konie i bydło rogate. Reakcja faszystowska ze śmiertelnym wrogiem narodu polskiego — starym anglo-amerykańskim szpiegiem Mikołajczykiem na czele, starała się za wszelką cenę storpedować akcję zaludnienia i odbudowy , Ziem Zachodnich. Zgodnie z dyrektywami Waszyngtonu i Londynu szerzyła ona prowokacyjne pogłoski o rewizji granic Polski Angielscy i amerykańscy imperialiści oraz ich sługusi w Niemczech zachodnich twierdzili, że naród polski nie jest zdolny do odbudowy Ziem Odzyskanych. Rozzuchwąleni gwałciciele uchwał poczdamskich głosili Vszem wobec, że Ziemie Zachodnie przeistoczą się w pustynię. Niedawno odbyliśmy dłuższą podróż po Ziemiach Zachodnich i przekonaliśmy się na własne oczy, jak wiele zdążył tu dokonać naród polski. Widzieliśmy pracujące z pełnym obciążeniem przedsiębiorstwa przemysłowe, kopalnie, koleje i porty. tętniące pracą twórczą miasta i wsie. Na miejscu wczorajszych ruin wyrosła sieć rusztowań od Jakże dalekie jest to wszystko nędznych „przepowiedni“ anglo-amerykańskiej propagandy, która głosiła wrzaskliwie, że „Ziemie Zachodnie orzeisloczą się w pustynię!“ Życie ma swoje prawa. Tam gdzie przybywają ludzie, aby budować tworzyć w imię pokoju i lepszej i przyszłości, śladem ich nieuchronnie przybywa życie. Tak stało się również z Ziemiami Zachodnimi. Naród polski tchnął w nie życiodajną siłę i ziemie te zakwitły bujnym życiem. Demokratyczny rząd Polski uczynił wszystko, co było możliwe, aby jak najszybciej odrodzić Ziemie Zachodnie. Nie tylko zorganizowano ludnienie na wielką masowe zaskalę, ale tu przede wszystkim skierowano wielką ilość sprzętu technicznego, dokonano poważnych inwestycji. Dość powiedzieć, że wydatki na odrodzenie Ziem Zachodnich wyniosły w r. 1946 przeszło 26 procent inwestycji dokonanych na terenie całego kraju, w r. 1947 wyniosły bez mała 32 , rocent inwestycji, w r. 1948 wzrosły do 38 procent. a Dzięki temu faktycznie już w okresie planu trzyletniego całkowicie odbudowano gospodarkę Ziem Zachodnich Sześcioletni plan budowy fundamentów socjalizmu otwiera przed Ziemiami Zachodnimi nowe, szerokie perspektywy. Dalszy ich rozwój, podobnie jak rozwój całej Polski, iść będzie przede wszystkim po linii szybkiej rozbudowy przemysłu. W ciągu 6 lat odbuduję się tu, zrekonstruuje i zbuduje przeszło sto wielkich przedsiębiorstw przemysłowych. Po omówieniu wielkich perspektyw rozwoju ■ przemysłowego Ziem Zachodnich i podaniu konkretnych przykładów, autor pisze w dalszym ciągu: Anglo-amerykańscy imperia - liści — dążąc do uniemożliwienia narodowi polskiemu twórczej pracy przy zagospodaiowaniu Ziem Odzyskanych, rozniecają coraz szerzej w Niemczech zachodnich nastroje odwetu. Aie naród polski ze sm Kojem i pewnością odradza swe odwieczne ziemie. Jesteśmy tu nie od wczoraj — mówią polscy ludzie pracy. — Ziemie te należały do naszych przodków, obecnie zaś słusznie i sprawiedliwie zostały nam zwrócone. Broniąc Ziem Zachodnich przed zamachami anglo-amerykańskich imperialistów i faszystowskich odwetowców naród polski korzysta ze zdecydowanego poparcia Związku Radzieckiego, jak również opiera się na trwałej przyjaźni z masami pracującymi Niemieckiej Republiki Demokratycznej, które uznały zachodnią granicę Polski za nienaruszalną granicę pokoju i przyjaźni. Dla narodu polskiego, podobnie jhk dla całej postępowej ludzkości, sprawa Ziem Zachodnich jest ostatecznie i na zawsze rozstrzygnięta. Tym właśnie tłumaczy się tak szybkie tempo odbudowy tych ziem i entuzjazm pracy, którym przepojony jest tutaj każdy dzień powszedni Walka o wpływy na Bliskim Wschodzie zaostrza antagonizm między Anglią « USA (f) TEL AVIV (PAP). Prasa krajów Bliskiego Wschodu w dalszym ciągu żywo komentuje niedawne zabójstwo króla Trans jordanii Abdullaha, podkreślając zgodnie, że u podłoża tego za bójstwa leży zaostrzająca się walka amerykańsko - angielska o wpływy na Bliskim Wschc dzie. Dziennik „Al Hamiszmar“ pisze: „Morderstwa polityczne stały się częstym zjawiskiem w tej Części świata“. Tłem wszystkich tych zama - chów morderczych było dążenie Amerykanów do wyparcia Anglików z zajmowanych p?zez nich pozycji na Bliskim i Środkowym Wschodzie. -— Wywiad angielski — jak stwierdza dziennik egipski „Al Dżumhur-Al Misri“ — łączy niedawne zabójstwo b. premiera Libanu Solha z zabójstwem króla Abdullaha i uważa, że oba te zabójstwa zostały przygotowane przez Amerykanów, po dobnie jak poprzednio zabójstwo premiera Iranu Razmary. Sprawa następcy AbduUa - ha nie została jeszcze ostatecznie wyjaśniona. Ale jedno jest jasne; antagonizm między Stanami Zjednoczonymi i Anglią na Bliskim Wschodzie wkracza w stadium jeszcze zacieklejszej walki, co z kolei przyczyni się niewątpliwie do. po głębienia przeciwieństw, rozdzie rających blok atlantycki. Szjbko postępują prace przebudowie magistrali piaskowej na Śląsku wielkiej inwestycji planu 6-!etnśego (d) Ukończone w lipcu br. cztery mosty i wiadukty, jeden przepust, około 180.000 m sześć, wykopów i nasypów, 8 km ułożonych torów — to plon pracy w jednym tylko miesiącu budowy magistrali piaskowej, potężnej inwestycji planu 6-letniego. Magistrala będzie dostarczała piasek do wielkich zbiorników podsadzkowych przy szybach kopalń. Stąd piasek wtłaczany będzie silnymi strumieniami wody do pustych komór po wybranym węglu. Osiadając na dnie, piasek wypełni wy/obic.ka aż po strop i stworzy podporę górnych pokładów kopami, chroniąc tereny powierzchniowa przed osuwaniem się, a budynki — przed uszkodzeniem. Piasek zajmie miejsce olbrzymich filarów oporowych z węgla, które obecnie pozostawia się dla zabezpieczenia ppwierzchni. Miliony ton węgla „zamrożone“ w filarach pójdą do eksploatacji. Magistrala, to łącznie 79 km. trasy oraz około 80 km. linii bocznych do kopalni, to setki mostów, wiaduktów i przepustów, kilometry głębokich wykopów i wysokich nasypów. to ponad 150 km. torów dla najcięższego typu lokomotyw parowych, a w 80-tonowych przyszłości — dla lokomotyw elektrycznych, to wreszcie olbrzymi dworzec zbiorczy skąd dziesiątki torów pobiegną wę wszystkich kierunkach zagłębia węglowego. Wiele odcinków magistrali jest już gotowych, roboty ziemne wykonane są ’ w ponad 60 procentach. Gotowy jest już tabor. ‘ Już w bieżącym roku, po kopalń „Saturn“, magistrala umożliwi rozbudowę kopalń „Wieczorek“ i „Rozbark“. Ogromna praca i liczne trudności techniczne czekają jeszcze budowniczych magistrali. Dla wykonania dotychczasowych robót trzeba było wykopać ponad 2 miliony metrów sześciennych ziemi i tyleż wznieść na nasi py. zużyć około 59.000 metrów sześciennych betonu, prawie 3.000 ton żelaza zbrojeniowego, setki ton konstrukcji stalowych, zmontować ponad 5.000 ton szyn kolejowych i z górą 180.000 sztuk podkładów. Uchwała Prezydium Rządu w sprawie gospodarki makulaturą (f) Zagadnienie właściwej gospodarki makulaturą — cennym surowcem dla przemysłu papierniczego, zastępującym w dużym stdpniu celulozę i‘ ścier drzewny — jest przedmiotem uchwały powziętej prźfez Prezydium Rządu. Uchwała ta nakłada na wszystkie urzędy, instytucje i przedsiębiorstwa obowiązek dzenia i odpowiedniego gromaprzechowywania wszelkich zniszczonych papierów, akt archiwalnych, których okres przechowywania zgodnie z obowiązującymi przepisami upłynął, a także druków', gazet, opakowań papierowych, tekturowych itp. Kierownicy poszczególnych jednostek- organizacyjnych — w myśl uchwały — mają wyznaczyć specjalnych pracowników, którzy zajmować się będą zbieraniem makulatury i przekazywaniem jej do zbiornic Centrali Odpadków Użytkowych. Pracownicy ci pełnić będą funkcje związane ze zbiórką poza godzinami'pracy, pobierając ustalone wynagrodzenie, Prócz tego Centrala Odpadków Użytkowych zorganizować ma z udziałem miejskich rad narodowych zbiórkę makulatury w domach prywatnych. Ze sportu Gereben zwycięzcą III międzynarodowego turnieju szachowego w Sopocie W atmosferze niezwykłego napięcia rozegrana została w dniu dzisiejszym ostatnia runda turnieju międzynarodowego. Wyniki tej rundy są następujące: Gereben wygrał z • Arłamowskim. Popov wygrał Cie.iką. Tiojanesęu wy.srcł z Szebe- /. stienem. Koch wygrał z Szabo, Hermann wygrał ze Śliwą. Balcarek wygrał z Gadałińskim. Partie Neykirch — Makarczyk i Plater — Szilagvi zakończyły sie remisowo. Ostateczny wynik turnieju jest następujący: pierwsza nagrodę w wysokości 7 tysięcy złotych zdobył Gereben, uzyskując 12 pkt. drugą nagrodę w wysokości 5 tysięcy złotych zdobył Trojanescu. fria’ac 11,5 pkt... trzecia nagrodę (4 tysiące złotych) zdobył Szilag.yi — 10.5 pkt., czwarta nagrodę (3,5 tysiąca złotych) zdobył Popov — 10 pkt., piata Makarczyk (3 tysiące złotych) — 8.5 nkt.. szósta i siódmą nagrodę po 2.250 złotych zdobyli Koch i Szabo. którzy mają po 8 pkt., ósma nagrodę (1.500 złotych) zdobył Sebestien — 7,5 pkt.. wreszcie dziewiątą nagrodę w wy - sokości 1,000 złotych podzielili Śliwa i Neykirch, którzy mają po 7 pkt. Miejsca nie nagrodzone zaleli: Plater i Herman po 0.5 pkt., Balcarek o pkt.. Ai'łamo\vsk1 3,5 pkt., Gadaliński 5 pkt., Cie.ka 2.5 pkt. V środę odbędzie sie uroczyste zamkniecie turnieju i rozdanie nagród po czym rozegrany zostanie turniej błyskawiczny. (L) Wspaniały wyczyn szybownika radzieckiego 24 ub. m. radziecki pilot szybowcowy Aleksander Miednikow w pi zelocie szybkościowym po trójkącie 100 km w kategorii szybowców jednomiejscowych osiągnął średnią szybkość 77,14 km/godz. Wspaniały ten wynik osiągnięty przez Miednikowa jest lepszy od oficjalnego rekordu, świata w tej konkurencji. należącego do szwajcarskiego pilota Mauera i wynoszącego 69,6 km-godz. Wynik Miednikowa został zatwierdzony przez Komisję Sportową Cen tralnego Aeroklubu im. Czkałowa iako rekord ZSRR. a dokumenty z *pgo lotu zastana przesłane do FAI dla zatwierdzenia jako rekordu świa t* Tenisowe mistrzostwa Polski W odbywających sie w Sopocie tenisowych mistrzostwach Polski rozegrane zostały we wtorek 31 ub.m. półfinały i finały w grze oodwóine.1 mężczyzn oraz ćwierć i półfinały gier pojedynczych kobiet i gier mieszanych. Sensacją było zdobycie mistrzostwa Polski przez pare Niestrói. Kowalczewski, która w półfinale pokonała parę Bratek. Ślusarz 6:3. 5:7. 6:2, 6:4, a w finale zwyciężyła parę Chytrowski. Skonecki H. 6:1. 3:6. 6-4, 6:4. Chytrowski i Skonecki H pokonali w półfinale parę Piątek. L.icis 6:1, 3:6, 4:6, 6:4, 6:2. V pozostałych spotkaniach uzyskano następujące wyniki: gr4y pojedyncze kobiet (Półfinały): Rudow^ka — Ostaszewska 6:0. 6:1. Jędrzejowska — Jaśkowmkówna 6:1, 6:1. Gry mieszane (ćwierćfinały): Ostaszewska. Olemiszyn — Tłocz.yńska. Niestrój — 6:2, 6:2. W półfinale para Jędrzejowska. Bratek pokonała paie — Tomaszewska. Stefański 6:2, 6:3. I Zakończenie mistrzostw nastąpi w środę 1 sierpnia br. Nr 212 Otwarcie zabytkowej katedry wrocławskiej (f) W obecności Dyrektora Urzędu do Spraw Wyznań, min. Antoniego Bidy odbyła się we Wrocławiu uroczystość poświęcenia i oddania do użytku, odbudowanej ze zniszczeń wojennych wspaniałej katedry Wro - cławskiej. W udekorowanej narodowymi i błękitnymi fla - gami świątyni, ozdobionej herbami miast Dolnego Śląska, pierwszą sumę pontyfikalną celebrował ks. Prymas Stefan Wyszyński w obecności licznych księży biskupów i ordynariuszy diecezji zachodnich. Grupa dziennikarzy zagrań rznyrh opuściła Polskę (f) W tych dniach opuściła Polskę grupa dziennikarzy przybyłych z NRD, Chin, Czechosłowacji, Węgier, Rumunii i Bułgarii. Dziennikarze ci zaproszeni byli w związku z uroczystościami ku czci Feliksa Dzierżyńskiego i Święta Odrodzenia. Dziennikarze zwiedzili War - szawę, Kraków, Nową Hutę, Katowice, Wrocław oraz Oświęcim. Kronika difdomatyczna W dniu 31 bm. nowomianowany Ambasador Nadzwyczajny ł Minister Pełnomocny Rumuńskiej Republiki Ludowej w Polsce Pan Nicolas Dinulesco złożył wizytę wstępną Ministrowi Spraw Zagranicznych dr Stanisławowi Skrzeszewskiemu, Prognoza pogody •w dniu 1 bm. (f) Rano mglisto. w ciągu dnia dość pogodnie, po chłodnej nocy temperatura maksymalna do 27 st. Wiatry słabe zmienne, przeważnie iednak z kierunków wschodnich i południowo - wschodnich.