Trybuna Ludu, październik 1961 (XIV/270-300)

1961-10-20 / nr. 289

______ DU Proletariusze |^|1| ^ ^ B" § §8 ■•''!& & "||k Ilf 1|| M"' S Jjl |f| Organ KC wszystkich krajów jfiffi Ü ~ 1^/ Ü iB 8^ SB ra js fjg W&gM ■ ^ m ^ J jggf g| Polskiej Zjednoczonej --Lä£*£je -- JHL JÜ. y MJF UIL M 1 ĘJL MLA ^LWl ^ W m. Partii Robotnic^ NR 289 (4501) ROK XIV WARSZAWA — PIĄTEK 20 PAŹDZIERNIKA 1961 ROKU WYDANIE Ä Cena 50 gr Na trybunie XXII Zjazdu KPZR — tow. Władysław Gomułka wygłasza przemówienie powitalne. CAF — telefoto tow. W. GOMUŁKI na str. 3 Tekst przemówienia Serdeczne życzenia i pozdrowienia z Polski dla XXII Zjazdu KPZR Załogi zakładów pracy i instytucji, członkowie organizacji społecznych, uczestnicy odbywających się obecnie . narad i konferencji przesyłają na adres ambasady ZSRR w Warszawie. bezpośrednio do prezydium XXII Zjazdu KPZR bądź do bratnich organizacji Związku Radzieckim listy w depesze z serdecznymi pozdroi wieniami i życzeniami owocnych obrad. Komitet Centralny ZMS przesłał depeszę do KC Leninowskiego Komsomołu z gorącymi braterskimi pozdrowieniami dla całej młodzieży radzieckiej: Młodzież polsko — czytamy w depesxy - razem * wami, * wielki rr zainteresowaniem śledzi obrady XXII Zjazdu KPZR, który ma ogólnoświatowe, historyczne znaczenie, który twórero rozwija nieśmiertelną namę marłusizmu-leninizmu, ukazuje perspektywy zbudowania komunizmu i utrwalenia pokoju na całym świeci«, Z wielką radością pneciylaliśmy referaty tow. Chruszczowa, i zapoznaliśmy się x wysoką oceną partii dla swojego wiernego pomocnika — Leninowskiego Komsomołu. Gratulujemy wam, towarzyszeI W ciągu ostatniej doby odbyło się w podziemiach i na powierzchni największej Krakowskim Zagłębiu Węglow wym kopalni „Siersza” szereg masówek, na których omawiano przebieg obrad XXII Zjazdu KPZR. W masówkach uczestniczyło ponad 5 tys. górników. Wypowiedzi górników stały się podstawą do uchwalenia tekstu telegramu, który w imieniu całej załogi kopalni skierowany został do prezydium XXII Zjazdu KPZR. ,,Z uwagą śledzimy wasze obrady, - brzmią słowo telegramu — których wyniki będą drogowskazem I przykładem również dla naszej partii I narodu. Solidaryzując się w pełni z ideami KPZR życzymy wsocnialemu Zjazdowi na Kremlu jak najbardziej ©wocnych obrad" W godzinach popołudniowych 19 bm. odbyło się uroczyste posiedzenie prezydium MRN Szczecina z udziałem członków KM PZPR oraz KM FJN, na którym uchwalone tekst depeszy do honorowego obywatela Szczecina — N. S. Chruszczowa. W depeszy tej czytamy m. in.: „Mieszkańcy Szczecina, którega je steścic, drogi towarzyszu, honorowyrr obywatelem - przesyłają Zjazdowi najserdeczniejsze życzenio pomyślnych obrad, a wam długich lat życia powodzenia w walce o najwznioślejsze ideały ludzkości — postęp, pokój socjalizm"CPAP) 7,7 min ton stali w 1962 r. Płynne paliwo do martenów + Nowe gatunki stali Ok. 7,7 min ton stall — o przeszło pół miliona ton więcej niż w br. — wyprodukować mają w 1962 r. polscy hutnicy. Ten wydatny przyrost produkcji stali uzyskany zostanie przede wszystkim w wyniku wzrostu wydajności pracy, postępu technicznego i intensyfikacji procesów wytwórczych. Zagadnienia te omawiano bm. na toczącej się w Kato19 wicach naradzie specjalistów hutnictwa z udziałem ministra Przemysłu Ciężkiego — Franciszka Waniotki. Doniosły zwrot w technologii wytwarzania stali w przyszłym roku przyniesie zastosowanie na szeroką skalę do opalania pieców martenowskich płynnego paliwa — odpadowego oleju uzyskiwanego przy rafinacji ropy naftowej. W 19S2 -r. na całkowite opalanie tym paliwem przejdzie 14 pieców stalowniczych, a w ok. 40 stosowane ono będzie jako domieszka do tradycyjnego gazu generatorowego. W następnych latach, w miarę rozszerzania tej metody, z hut znikną oddziały czadnic produkujące gaz generatorowy. Dużą wagę przywiązują również hutnicy do opanowania produkcji nowych gatunków’ stali — o wyższej wytrzymałości i lepszej jakości. Uzyska się to przez rozwój nowoczesnej technologii, jak odlewanie stali w próżni oraz tzw. ciągłe Odlewanie stali. W Siad za stalowniami hul „Baildon”, „Batory” i „Warszawa”, urządzenia do odlewania stali w próżni uruchomione zo staną jeszcze w tym roku w stalowni huty im. 1 Maja, a w 1962 roku w hucie „Kościuszko” prawdopodobnie w hucie „Dzierżyński”. Pierwsze polskie urządzenie do ciągłego odlewania stali stanowiące ostatnią nowość techniki hutniczej, ruszy w tyra roku w hucie „Baildon”, a drugie — w początku przyszłego roku w hucie „Jedność”. Ten system odlewania stali, eliminujący wstępne jej walcowanie (zbędne stają się walcownie zgniatacze) — ma, według fachowców, wielką przyszłość. (PAP) Trzęsienie ziemi w Chile SOWY JORK (PAP). Siine wstrzą sy podziemne dały s-ę odczuć śjodę po południu w południowe; części Chile. Wstrząsy trwały około 40 minut, a ich siła dochodziła do 8 stopni (w 12-stopniowej skali międzynarodowej). W mieście Conception wybuchła panika wśród ludności. Liczne domy uległy zawaleniu. Sieć elektryczna została zerwana. Uszkodzeniu uległy także Jinic kolejowe. Trzęsienie ziemi nie spowodowało na szczęście ofiar w ludziach, jednakże straty materialne są duże. Prognoza pogody Według prognoz PIHM, nadal Polska znajdować się będzie na skraju układu wyżowego. Nie należy więc spodziewać się istotnych zmian w sytuacji barycznej w dniu dzisiejszym. W ciągu cacego dnia będzie się utrzymywalo zachmurzenie umiarkowane z możliwością większych przejaśnień. Nada. ciepto, temperatura maksymalna do 20 stopni. Wiatry urniarkoumne z kierunków południowowschodnich. (a) Na XXII Zjeździe KPZR rozpoczęła się dyskusja Przemówienie powitalne tow. W. Gomułki MOSKWA (PAP), W czwartek o godz. 10 czasu moskiewskiego XXII Zjazd KPZR wznowił obrady. Na posiedzeniu porannym rozpoczęła się dyskusja nod sprawozdaniem Komitetu CenTalnego KPZR oraz nad referatem o projekcie programu partii, które zostały wygłoszone przez Nikitę Chruszczowa w ciągu pierwszych dwć«h dni obrad Zjazdu oraz nad sprawozdaniem Centralnej Komisji Rewizyjnej. W czwartek przemówienia powitalne na Zjeździe wygłosili przewodniczący delegacji Komunistycznej Partii Chin, tow. Czou En-lai, przewodniczący delegacji Polskiej Zjednoczonej Part i Robotniczej, tow. Władysław Gomułka oraz przewodniczący delegacji Francuskiej Pariii Komunistycznej, tow. Maurice Thorez. (OD WŁASNEGO KORESPONDENTA „TRYBUNY LUDU"! Moskwa. J9.X Czwartkowe posiedzenie poranne XXII Zjazdu otworzy! jako przewodniczący tow. Breżniew. Udzielił on głosu pierwszemu mówcy w dyskusji nad referatami tow. Chruszczowa i nad referatem Centralnej Komisji Rewizyjnej I Sekretarzowi Moskiewskiej Miejskiej Organizacji Partyjnej, tow. Demiczewowi, Tow. Domie ze w przypomniał ogromne znaczenie tej pracy, która dokonana została po XX Zjeździe KPZR w dziedzinie ustanowienia leninowskich norm życia _ partyjnego. Podał on imponujące fakty osiągnięć mas ludowych Moskwy na progu Zjazdu. Między innymi wspomniał, iż w minionym dziesięcioleciu siedmiokrotnie wzrosło tempo budownictwa Moskwy. W bieżącym roku zbudowane zostanie w Moskwie 3.700 tysięcy metrów kw. powierzchni mieszkalnej. Żadne miasto na świecie — oświadczył tow. Demiezew — nie zna takiego tempa budownictwa. Wiele miejsca poświęca tow. Demiezew problemowi nowoczesnego budownictwa w ogromnym Moskiewskim Zagłębiu Budowlanym. Charakteryzuje on także działalność moskiewskich ośrodków twórczych — literatów, plastyków, filmowców. Poza tym mówca potępił działalność antypartyjnej grupy. Mołotowa, Kaganowicza. Malenkowa i Woroszyłowa. I Sekretarz KC Komunistycznej Partii Ukrainy tow. Podgornyj, który zabiera głos jako następny mówca, stwier-dza przede wszystkim, iż Republika Ukraińska ma na swym koncie ogromne postępy gospodarcze w okresie po XX Z jeżdzie. Jeżeli chodzi o rolnictwo, Podgornyj stwierdza, że podobnego urodzaju, jak w tym roku, Ukraina nie znała jeszcze nigdy. Mówi o. organizacyjnej pracy dokonanej pod wpływem krytyki na styczniowym plenum KC KPZR i stwierdza, że w rolnictwie ukraińskim zachodzą i zajdą bardzo szybkie i doniosłe zmiany Ciepie słowa poświęca mówca sprawom przyjaźni między ukraińskim i rosyjskim narodem. Następnie tow. Podgornyj mówi o antypartyjnej grupie, a zwłaszcza o działalności Kaganowicza na Ukrainie. Uważam — oświadczył tcw. Podgornyj — iż Kaganowicz wyrządził partii i narodowi bardzo wiele szkód. I Sekretarz Leningradzkiego Obwodowego Komitetu Partii tow. Spiridonow stwierdza, iż teraz widać, jak słuszne było stanowisko partii, która potępiła kult Stalina. Za haniebną tzw. leningradzką sprawę, oprócz awanturnika Berii, odpowiedzialny jest Malenkow. To Malenkow jednoczył tę antypartyjną grupę dla walki w imię obrony starego kursu. Spotkał się jednak z nowym Komitetem Centralnym, zwartym i mocnym. W imieniu leningradzkiej organizacji tow. Spiridonow wyraża podziękowanie Centralnemu Komitetowi i tow. Chruszczowowi, którzy tak wiele zrobili dla pełnej rehabilitacji leningradzkich komunistów i leningradzkiej organizacji partyjnej, i dla przezwyciężenia kultu jednostki. Ludzie pracy obwodu leningradzkiego — powiedział Spiridonow — pomyślnie realizują zadania 7-latki. Tempo rozwoju przemysłu jest tak szybkie, iż w roku 1963 będzie można osiągnąć poziom produkcji przewidziany na koniec planu 7-letniiego, tj. na rok 1965. Jako następny mówca zabiera głos tow. K. Mazurów, I sekretarz KC Komunistycznej Partii Białorusi. Określa on nowy program Partii jako wybitne dzieło twórczego marksizmu. Mazurów wskazuje na to, iż sprawa likwidacji pozostałości kultu jednostki i przywrócenia leninowskich norm życia partyjnego miała ogromne znaczenie dla partii i narodu radzieckiego. Zdecydowane rozbicie antypartyjnej grupy i przezwyciężenie pozostałości kultu jednostki — mómi Mazurów — były dla naszej partii dobrodziejstwem. Przypomina on wybitną rolę, jaką w dziele rozbicia antypartyjnej grupy odegrał tow. Chruszczów. Po czerwcowym Plenum 1957 r. — mówi tow. Mazurów — stały się . znane liczne fakty haniebnej działalności tej grupy. Mazurów wskazuje na bezpośredni udział Malenkowa w prześladowaniu (w 1935 r. wraz z Jeżowem) kierowniczych kadr partii i inteligencji twórczej Białorusi. Mówca stwierdził, iż przemysł Białorusi wykona 7-letni plan globalnej produkcji w ciągu 5 lat. W bieżącym roku produkcja przemysłowa Białorusi będzie o 40 proc. wjjższa niż w 1958 roku (na progu 7- latki). Następny mówca tow. Sz. Raszydow, I sekretarz KC Komunistycznej Partii Uzbekistanu mówi o tym, jak rozwiązany został problem narodowościowy w ZSRR. Prawidłowe rozwiązanie tego problemu nazyw# on historyczną zasługą Partii Komunistycznej. Za życia jednego pokolenia — mówi Raszydow — naród uzbecki dokonał olbrzymiego skoku od fcudallzmu do socjalizmu. Jako przykład tow. Raszydow wskazuje gruntowne przemiany, które zaszły w uprawie bawełny na terenie Uzbekistanu; Republika ta jest największą radziecką bazą uprawy tej rośliny. W bieżącym roku sprzedano już państwu w Uzbekistanie ponad 2 min. Son bawełny, a więc o 400 prawie tysięcy ton więcej niż w ub. roku. Planuje się w 1965 r., iż Uzbekistan produkować będzie 4 min. ton bawełny rocznie, w końcu zaś dwudziestolecia (w r. 1980) — nawet 7 min ton. Leninowska idea stworzenia w tzw. „głodnym stepie” wielkiej bazy uprawy bawełny staje się rzeczywistością. Pustynia przetworzona zostaje w ziemię urodzaju i obfitości. Mówiąc o rewolucji kulturalnej w Uzbekistanie, Raszydow wskazuje, że pracuje tam dziś 120 instytutów naukowych, w tym także instytut fizyki jądrowej. Rokrocznie uczelnie Republiki opuszcza około 30 tys. specjalistów ze średnim i wyższym wykształceniem O rozwoju gospodarki, narodowej Kazachstanu opowiada uczestnikom Zjazdu następny mówca tow. D. Kunajew, sekretarz KC Komunistycznej I Partii Kazachstanu. Utworzone tam zostały fundamenty nowej wielkiej metalurgicznej bazy na wschodzie kraju. Po raz pierwszy w -swej historii Kazachstan zaczął produkować surówkę żelaza i koks. Powstała tam w niezwykle krótkim czasie poważna baza surowcowa dla metalurgii całego południowego Uralu. Rozwija się hutnictwo metali kolorowych, przemysł węglowy, energetyka. Wielkim zwycięstwem całego narodu radzieckiego — mówi tow. Kunajew — było zagospodarowanie ziem nowych w Kazachstanie. Życie bezlitośnie zakpiło z pseudoproroków spośród antypartyjnej grupy, którzy sprzeciwiali się planom zagospodarowania ziem nowych na wschodzie kraju. Tow. Kunajew wskazuje na osiągnięte już na tych ziemiach sukcesy. Opracowane są i realizowane praktyczne środki, które pozwolą — stwierdza on — potroić produkcję zbóż na ziemiach nowo zagospodarowanych. W ciągu najbliższego dwudziestolecia Kazachstan stanie się krajem potężnego przemysłu i wysoko rozwiniętego rolnictwa. Odkryto tam bardzo cenne zasoby nafty. Może tam powstać nowe wielkie zagłębie naftowe. Tow. Kunajew nawołuje do szybszego wykorzystania bogactw Kazachstanu w interesie całej gospodarki narodowej ZSRR, (Dokończenie na str. 2> Październikowy nawrót ...wiosny 6 stopni w Kłodzku, 20 w Warszawie • 7 suchych tygodni (INFORMACJA WŁASNA; Prawdziwy nawrót wiosny przeżyli 19 bm. mieszkańcy wschodniej części kraju. O godz. 5 zanotowano w Warszawie 15 stopni, a przed południem słupek rtęci podniósł się do 19 stopni. W Radomiu, Tarnowie, Krakowie i innych miejscowościach położonych w rejonie południowo-wschodnim było nawet pc 20 stopni. W tym samym czasie zachodnia część kraju byta objęta falami chłodnego powietrza. Temperatury rzędu 7-8 stopni zanotowano przed południem w Zielonej Górze, Zgorzelcu, Poznaniu i Szczecinie. Najzimniej byto w Kłodzku, termometry wskazywały tylko 6 stopni. ' Przyczyną tego ewenementu atmosferycznego jest bruzda niżowa, która przebiega przez Polskę dzieląc Europę na dwie strefy. Na wschodzie ciepło, niczym wiosną, np. na Nizinie Węgierskiej przed południem było 25 stopni, ale już w Niemczech usadowiła się jesień. Temperatury nie przekraczają 8—9 stopni,. np. w Paryżu, Londynie. Towarzyszą im typowo jesienne mżawki. Butze śnieżne wystąpiły natomiast we... Włoszech. Drobne i niewielkie opady wystąpiły niemal w całej chłodniejszej strefie kraju, aż po Łódź i Gdańsk. Ba.rdzo przydadzą się polom i lasom, mocno już przesuszonym. Od siedmiu bowiem tygodni deszcze skrzętnie omijają nasz kraj. W tegorocznej aurze nie ma umiaru. Do ostatnich prawie dni sierpnia deszcze występowały w nadmiarze; wieloletnie normy opadów „wykonane" zostały z nadwyżką. Od września sytuacja zmieniła się diametralnie. Opadów ciągle niewiele, daleko da ilości zwykłej o tej porze roku, Wprawdzie w ostatnich dniach nieco pokropiło, niemniej październikowa norma jest nadal poważnie zagrożona. Złota jesień, słoneczna, a nade wszystko sucha, daje już o sobie znać, ale z tej mniej przyjemnej strony. Przede wszystkim jej skutki są widoczne na polach, ale również w wysychających potokach górskich, w obniżającym się poziomie wód gruntowych. Posucha w prawdziwym tego słowa znaczeniu dotknęła Bieszczady. W rejonie tym - jak informuje PIHM - poziom wód gruntowych jest niepokojąco niski a niektóre mniejsze potoki wysychąją całkiem. Niekorzystnie również przedstawiają się zasoby wody na Podkarpaciu i Górnym Śląsku. Różnica poziomu wody gruntowej obecnie i w latach o przeciętnej ilości opadów sięga 1-1,5 metra w różnych stacjach pomiarowych. Podobnie spodek poziomu wód gruntowych, lecz nieco mniejszy, zanotowano w okolicach Sandomierza, Radomia oraz na południowym zachodzie. Na pozostałym obszarze kroju sytuacja hydrologiczna nie odbiega wiele od przeciętnie obserwowanej. Natomiast rzeki przechodzą kryzys. Wisła, Bug i Odra w środkowym biegu znajdują się poniżej poziomu określonego przez fachowców „średnią niską wodą". Notowane obecnie stany wód zaliczyć można do rzędu jednych z najniższych. Posucha tegoroczna nie dorównała jeszcze tej sprzed dwóch lat. Aktualna sytuacja hydrologiczna jest korzystniejsza, aniżeli w roku 1959. Jak sie będzie dalej kształtowała zależeć będzie przede wszystkim od ilości opadów w okresie jesieni oraz wczesnego albo późnego nadejścia zimy. No razie jednok co do tego trudno stawiać jakieś prognozy. Przedłużająca się posucha w niewielkim stopniu zahamowała siewy ozimin. Żyto jest już w zasadzie zasiane. W większości województw - wyjątek stanowią zachodnie - kończy się również siewy pszenicy. Niestety brak dostatecznej ilości wilgoci w glebie ujemnie odbił się na wschodach ozimin. Dotyczy to zwłaszcza terenów południowych i południowo-wschodnich. W pozostałych rejonach kraju wschody żyta oceniane są jako średnie, a nawet dobre. Lepiej, niż żyto przedstawia się rzepak ozimy. Przy pięknej pogodzie sprawnie na ogół przebiegają zbiory okopowych, Wykopki ziemniaków poza północnymi PGR-ami są już zakończone. Zbiór buraków cukrowych natomiast przekroczył półmetek. (hd) jbOO Podpisanie polsko-brazylijskiej umowy o wymianie kulturalno-naukowej Prezydent Goulart przyjął min. Rapackiego RIO DE JANEIRO (PAP). Prezydent Brazylii Joao Goulart w obecności ministra Spraw Zagranicznych S. Dantasa przyjął w czwartek w swej rezydencji ministra Spraw Zagranicznych PRL A. Rapackiego i odbył dłuższą rozmowę na interesujące obie strony tematy ekonomiczne kulturalne oraz międzynarodoi we. Poruszona została m. in. sprawa Niemiec i Berlina. Rozmowa odbyła się w bardzo serdecznej atmosferze. Po spotkaniu z prezydentem Goulartem ministrowie spraw Zagranicznych Polski i Brazylii w obecności premiera Tancredo Ncvesa podpisali pierwszą w historii stosunków polsko-brazylijskich umowę mającą na celu rozszerzanie i popieranie wymiany kulturalnej, naukowej i sportowej między obu krajami. Następnie premier Brazylii podejmował ministra spraw zagranicznych PRL obiadem w swojej rezydencji Minister A. Rapacki złożył również w czwartek wizyty przewodniczącemu Najwyższe, go Trybunału Brazylii, oraz przewodniczącym obu izb kongresu. W piątek minister spraw zagranicznych PRL A. Rapack udaje się rano z Brasilii do stolicy stanu Parana — Kurytyby (Dalsze informacje z pobytu tow. Rapackiego to Brazylii na str. 2) W ciągu 10 lat 115 tys. ten maszyn i urządzeń z ZSRR dla Huty im. Lenina Blisko 115 tys. ton maszyn i urządzeń dostarczyły już na plac budowy kombinatu im. Lenina załogi radzieckich zakładów przemysłowych. W tym roku mija 10 lat dostaw radzieckich dla inwestycyjnych potrzeb czołowego obiektu polskiej metalurgii. Pierwszy transport urządzeń ze Związku Radzieckiego nadesłany został na plac budowy w 1951 roku. • Najbardziej intensywne dostawy nastąpiły w latach 1953 — 1955. Ze wszystkich niemal radzieckich okręgów przemysłowych huta im. Lenina otrzymała ok. 68 tysięcy ton maszyn i urządzeń. Były to kompletne dostawy dla podstawowych rejonów produkcyjnych kombinatu — wielkich pieców, 2 walcowni blach, siłowni, stalowni i in. samo tylko wyposażenie walcowni blach na gorąco pochłonęło blisko 20 tys. ton radzieckich maszyn i urządzeń. W br. Związek przekaże nam dalszych Radziecki ok. 5 tys. ton maszyn i urządzeń. Będzie to wyposażenie dla siłowni, koksowni oraz wielkiego pieca nr .4 — największego w polkim hutnictwie. (PAP) - i Dla uczczenia XXII Ziazdu KPZR, pracownicy walcowni blach na zimno w hucie im. Lenina podjęli szereg zobowiązań produkcyjnych, których wartość określa się kwotą 66 min zł. Na zdjęciu* fragment hali walcowni blach na zimno Foto CAF — Sokołowski iJ°i W NUMERZE: Mgr T. RYBACKI Trzeba postawić kropkę nad „i" (Wchodzi w życie ustawa o gospodarce terenami) W. TYCNER Konflikt. K. GOLDE U progu ósmego roku wojny (Korespondencja z Paryża) Dr W. WO.TTYNSKI Władysław Spasowski (W 20 rocznicę śmierci) ZB. KLACZYNSK1 Zwykły bohater i widownia (Film) „Warszawska Trybuna" Korespondenci „Trybuny” donoszą: ................. ................ Rozbudowa kieleckiej stacji przekaźnikowej TV KIELCE. Zakończone zostały prace budowlane, adaptacja wnętrz budynku, instalacyjne związane z uruchomieniem nowego nadajnika stacji przekaźnikowej TV na Świętym Krzyżu. Nowy nadajnik o mocy proniieniowania" kilowatów zostanie zainstalowany i uruchomiony" 1 stycznia 1962 r. "Jednocześnie rozpoczęły się prace budowlane związane j budową dużej, nowoczesnej stacji nadawczej, telewizyjnoradiowej. W roku 1963 wybudowany ~~źost~anie ’ tu buiynck dla aparatury nadawczej oraz maszt antenowy wvsokołci_llń._na. Będzie tu pracował nadajnik telewizyjny o mocy 150 kilowatów promieniowania oraz nadajnik radiowy na fałach ultrakrótkich dla regionalnej kieleckiej rozgłośni radiowej. Po uruchomieniu nowego nadajnika TV program telewizji katolickiej odbierać będzie można nie tylko na terenie całej Kielecczyzny, ale również w części województwa lubelskiego i rzeszowskiego. Woda transportuje węgiel KATOWICE. W kopalni ^Andaluzja" trwają prace związane z montażem nowoczesnego urządzenia do hydraulicznego transportu urobku ż podziemi' na powierzchnię. Woda, o ciśnieniu ponad 60 atm., transportować będzie rurociągiem węgiel z głębokości kilkuset metrów. Będzie to drugie tego typu urządzenie w przemyśle węglowym. Jeszcze w tym roku w kopalni „Rydułtowy” przekazany zostanie do eksploatacji oddział „hydro’T W .roku 1962 zamierza się w przemyśle węglowym przetransportować - przy pomocy wody 1.030 tys. ton węgla. Metodę tę stosować będą kopalnie: „Siersza”, „Kościuszko _ Nowa”, „Milowice”, „Andaluzja”, „Dębieńskie” i „Rydułtowy”. (józ) (g)