Trybuna Ludu, sierpień 1965 (XVIII/211-241)

1965-08-02 / nr. 212

Esa Trybuna Ludu ssgi NR 212 (5960) ROK XVIII ______________WARSZAWA, PONIEDZIAŁEK 2 SIERPNIA 1965 R. WYDANIE A Cena 50 gr W WIETNAMIE: Partyzanci przerwali połączenia lądowe mipdzy Da Nang i stolicami prowincji nadbrzeżnych Samoloty USA zbombardowały szpital w Huong Ehe i szkoły w mieście Winh LONDYN (PAP). Agencja Reutera donosi z Południowego Wietnamu, że partyzanci przerwali w niedzielę ostatnie połączenie lądowe — szosę nr 1, łączącą bazę Da Nang z innymi, leżącymi na północ nadbrzeżnymi miastami tego kraju. W odległości 25 km na północ od Da Nangu, powstańcy uszkodzili na wspomnianej drodze most, wysadzając w powietrze jego 9-metrowe przęsło. Przed przystąpieniem do akcji partyzanci ostrzelali silnym ogniem z moździerzy posteru nek rządowy, który strzegł mostu. Obecnie Da Nang nie ma połączenia lądowego z miastami Hue, Tam Ky i Quang Ngai, stolicami nadbrzeżnych prowincji. W nocy z soboty na niedzielę powstańcy południowowietnamscy zaatakowali kilka pla cówek rządowych w pobliżu Sajgonu oraz w delcie Mekongu. NOWY JORK (PAP). Agencja UPI donosi z Sajgonu, że w dniu 1 bm. powstańcy ooludniowowietnamscy przeprowadzili szereg ataków na po zycje wojsk reżimowych i oddziały amerykańskie. W • pobliżu miejscowości Kam Le powstańcy zaatakowali oddział amerykańskich marines. Jak stwierdza UPI, wielu marines zostało rannych. Ataku dokonano w odległości zaledwie 10 mil od wielkiej bazy .amerykańskiej w Da Nang. Amerykanie skierowali przeciwko powstańcom samoloty, które przez szereg godzin bombardowały i ostrzeliwały domniemane pozycje powstańców. W nocy z soboty na niedzielę oddziały powstańcze zaatakowały w okolicach Sajgonu 15 garnizonów wojsk reżimowych, w tym również garnizon miasta Long An, będącego stolicą prowincji. HANOI (PAP). Jak podaje Wietnamska Agencja Telegraficzna, startujące z lotniskowców VII floty i z baz w Syjamie samoloty amerykańskie bombardowały gęsto zaludnione miejscowości Wietnamu Północnego w prowincjach Quang Bin, Hoa Tin, Nghe An, Than Hoa i Ning Bin. Piraci amerykańscy zbombardowali i ostrzelali z dział pokładowych szpital w miejscowości Huong Khc oraz dzielnice mieszkalne i gmachy szkolne w mieście Winh. Misja Łącznikowa Naczelnego Dowództwa Wietnamskie; Armii Ludowej przesłała do Międzynarodowej Komisji Nadzoru i Kontroli protest przeciwko barbarzyńskiej akcji USA. Wietnamska agencja telegraficzna podała również, że w lipcu oddziały armii ludowej DRW zestrzeliły 69 amerykańskich samolotów i wzięły do niewoli 6 pilotów W późniejszym komunikacie agencja podała, że w niedzielę 1 bm. zestrzelono nad DRW w prowincji Nghe-An jeden myśliwiec amerykański, a kilka innych samolotów uszkodzono. PARYŻ (PAP). Agencja Frań. ce Presse informuje, że w niedzielę rano samoloty amerykańskie bombardowały dwa urządzenia radarowe w Północnym Wietnamie. Ponadto obiektem ataków lotnictwa USA były mosty i pojazdy na drogach, w okolicach na południe i na zachód od Hanoi. Shastri zapowiada nową inicjatywę krajów niezaangażowanych w sprawie Wietnamu NEW DELHI (PAP). Premier Shastri po powrocie z 4-dniowej wizyty w Jugosławii oświadczył w niedzielę rano, iż kraje niezaangażowane zamierzają podjąć nową inicjatywę w sprawie Wietnamu, wykorzystując w tym celu kanały dyplomatyczne. Mówiąc na temat sytuacji w Wietnamie, Shastri podkreślił, że położenie kresu działaniom wojennym ma niezwykle duże znaczenie, a zarówno Jugosławia jak i India oświadczyły, że zaprzestanie bombardowań może przyczynić się do wytworzenia nowej atmosfery. Również poważne znaczenie ma zwołanie konferencji zainteresowanych stron. Narodowy Front Wyzwolenia Wietnamu Południowego powinien wziąć również udział w rozmowach. Shastri podkreślał kilkakrotnie znaczenie zwołania konferencji na bazie układów genewskich Komunikat o rozmowach jugosłowiańsko-indyjskich zamieszczamy na str. 2 Masy pracujące Wenezueli domagrją się uwolnienia więźniów politycznych HAWANA (PAP). Jak donosi z Ca. racas Agenda Prensa Latina, Zjednoczona Centrala Pracujących Wenezueli l ponad 50 innych organizacji związkowych opublikowało oświadczenie domagające się zwolnienia więźniów politycznych. Oświadczenie podkreśla, że stan zdrowia wielu więźniów jest zty dotyczy to zwłaszcza sekretarza generalnego KP Wenezueli Jesusa Faril . wybitnego działacza związkowego Torresa i innych. Niedawno zmarł w wiezieniu z powodu choroby członek Biura Politycznego KC KP Wenezueli Luis Emiro Arietta., Ludzie pracy Wenezueli — głosi oświadczenie — domagają się niezwłocznego przeniesienia Jesusa Farii i Torresa z wiezienia do jakiegoś zakładu leczniczego, gdzie zapewniono by im odpowiednie leczenie. W oświadczeniu przypomina się o wielokrotnych apelach do rządu w sprawie amnestii dla więźniów politycznych. Jednakże rząd pozostaje głuchy na te żądania i nie tylko nie zwalnia więźniów politycznych, ale co więcej, wzmaga represje w stosunku do patriotów. W ostatnich dniach na mocy zarządzenia prezydenta Leóni z 3) lipca aresztowano już ponad 200 osób. Żćłwie tempo budownictwa szkolnego W ciągu I półrocza przekazano zaledwie 700 izb lekcyjnych, łj. 13 proc. planu rocznego Szkolnictwo podstawowe otrzymać ma w tym roku ponad 5 tys. nowych izb lekcyjnych. Przeszło 600 izb oraz ponad 6 tys. stanowisk w warsztatach ma przybyć szkołom zawodowym. Zwiększy się też o ponad 6,5 tys. liczba miejsc w internatach oraz o ponad 5 tys. miejsc w przedszkolach. Przeważająca część obiektów szkolnych powinna być gotowa przed rozpoczęciem nowego roku szkolnego a więc na 1 września. Realizacja tych zamierzeń, jak wynika > informacji z poszczególnych okręgów szkolnych, jest jednak poważnie opóźniona. W ciągu pierwszego półrocza przekazano do użytku zaledwie 700 sal lekcyjnych dla szkól podstawowych, tj. 13 proc. planu rocznego. Podobna sytuacja jest w innych działach szkolnictwa. Szkoły zawodowe w ciągu 6 miesięcy br. otrzymały tylko 113 lokali do nauki i 726 stanowisk pracy w warsztatach; szkoły specjalne — 10 sal lekcyjnych: przedszkola — 1170 miejsc a internaty — 448 miejsc. Gorsze, niż w poprzednim roku rezultaty w zakresie budownictwa szkolnego są spowodowane słabym zaawansowaniem robót już w pierwszych miesiącach roku bieżącego. Ważna przyczyna powstałych trudności jest brak wykonawców w niektórych województwach. W województwach, gdzie są największe kłopoty z wykonaniem planu budowy nowych szkól przedstawiciele ministerstw: gospodarki komunalnej, budownictwa i oświaty przeprowadzili w lipcu szczegółową inspekcję, O- trzymali oni w większości zapewnienie ze strony wykonawców inwestycji szkolnych, że opóźnienia zostaną do końca wakacji odrobione. (PAP) Przedpola pięciolatki w rolnictwie MHJABBY W IRONIE Kolejne wypowiedzi w naszej akcji „Miliardy w bilonie' zamieszczamy dziś na stronie trzeciej.. Przypomnijmy pokrótce, w czym sedno naszej kampanii publicystycznej, dyskusji prowadzonej na łamach „TL" (szczegóły zainteresowani znajdą w artykule redakcyjnym wydrukowanym w „Trybunie" 11 czerwca br.). 210 miliardów złotych na rolnictwo i dla rolnictwa — taki jest program przyjęty na IV Zjeidzie PZPR. To są złotówki, które trzeba dopiero zamienić na budynki, maszyny, nawozy... Minął rok od podjęcia uchwały. W zakładach t zjednoczeniach branżowych, w _ państwowych gospodarstwach rolnych, w gromadach i wsiach toczą się dyskusje nad planami pięcioletnimi. Wyłania się z nich wiele problemów, obraz możliwości i kłopotów. Podzielcie się swymi uwagami, wskażcie co pomaga, a co przeszkadza w realizacji zadań. Naszym celem jest spopularyzowanie dobrych inicjatyw i doświadczeń. Ale także — ujawnienie kłopotów, jakie się zarysowują i jakie już występują w przygotowaniach do realizacji zadań rolnictwa w nadchodzącej pięciolatce. Pod wszystkie adresy związane z „210 miliardami złotych" kierujemy nasze pytania. Zwracamy się do naukowców, pracowników rolnictwa i przemysłu, konstruktorów, wszystkich zainteresowanych rozwojem rolnictwa. Zapytujemy: ES lak przedstawia się konkretna już sytuacja, co pomaga a co przeszkadza w realizacji Waszych zamierzeń i zadańi Q Co należy jeszcze przedsięwziąć, by zagwarantować foinicfwiyokrerione uchwałę IV Zjazdu PZPR dostawy środków produkcji! B lak rolnictwo przygotowuje śię do prawidłowego i efektywnego wykorzystania zwiększonych nakładów inwestycyjnych i dostaw środków produkcji! Przypominamy. Czekamy na listy z nagłówkiem „Miliardy w bi onle". Jednocześnie informujemy naszych korespondentów, którzy nadesłali wypowiedzi, że publikujemy materiały na tyle systemalycz nie, na iie pozwalają tamy gazety. Prognoza pogody Jak podaje P1HM — driś u Warszawie wystąpi zachmurzenie niewielkie lub umiarkowane. temperatura maksymalno ok. 22 st., wiatry słabe lub umiarkowane, przeważnie z kierunków południowo-zachodnich (PAP) W 21 rocznicę Powstania Warszawskiego Ludność stolicy oddała hołd poległym Jak co roku — 1 sierpnia Warszawa oddała hołd poległym i zamordowanym w dniach powstania 250 tysiącorr mieszkańców miasta — żołnierzom i ludności cywilnej Punktualnie o godz. 17, o której 21 lat temu rozpoczęły się tragiczne, 65 dni trwające zmagania — na powązkowskim Cmentarzu Wojskowym zapłonęły wysokie światła zniczów Przed mogiłami najmłodszych, tych co „jak książkę do rąk wzięli śmierć” — żołnierzy batalionu „Zośka”, „Parasol” i „Szarych Szeregów” — nie kończącym się pochodem przechodzą trzy pokolenia mieszkańkańców stolicy: rodzice i krewni, rówieśnicy poległych oraz młodzież, dla której obraz gruzów Warszawy jest już odległą historyczną przeszłością. Tysiące wiązanek kwiatów i świec pokryło mogiły cmentarza na Woli, gdzie znaleźli miejsce spoczynku nie tylko żołnierze różnych ugrupowań, których pseudonimy i szarże odczytać można z marmurowych tablic, ale również — 40 tys. ofiar masowej, popowstaniowej eksterminacji ludności cywilnej. Warty honorowe zaciągnęli towarzysze broni poległych — byli żołnierze AL i AK, przed symbolem Warszawy walczącej — Pomnikiem Nike na Placu Teatralnym. Licznymi światłami rozjarzyły się tablice pamiątkowe na ulicach Warszawy na setkach nowych domów upamiętniających upór, wytrwałość tych, co przeżyli. (PAP) Gdzie drwa rąbią, tam kłopotów nie brakuje Pracowite lato leśnych ludzi 2.326 tvs. ha zalesień ♦ W tym roku — 21 min drzew I krzewów ♦ 900 osad leśnych w pięciolatce (INFORMACJA WŁASNA) Lasy zaludniły się mrowiem wczasowiczów, turystów obozów i campingów. Ta, zresztą stale rosnąca wypoczynkowa funkcja lasów, nie zmienia jednak ich podstawowych zadań produkcyjnych. Aczkolwiek do leśnych żniw dalckc leśnicy — mają mnóstwo roboty. Trwają prace pielęgnacyjne i hodowlane, trwa eksploatacja i selekcja drewna prowadzone są roboty inwestycyjne od ’ melioracji po budownictwo osad leśnych. Wartość produkcji lasów państwowych (bez przemysłu) wyniesie w br. 11,1 miliarda zł z czego na akumulację przypadnie 5,1 miliarda chodzi tu jednak złotych. Nie głównie wartość, lecz przede wszystkim o O to, że przy zwiększonej produkcji drewna administracja leśna stara się nie dopuszczać do uszczuplenia drzewostanu, osiągać w naszych wyjątkowo trudnych warunkach — wzrost produktywności lasów. Znacznej poprawie uległy warunki pracy leśników. Wystarczy wskaźnik powiedzieć, że ogólny mechanizacji prac zrębowych wzrósł do 36 proc. a jeszcze przed dziesięciu laty leśnicy dysponowali zaledwie... 277 piłami mechanicznymi. Obecnie jest ich już ponad 5 tys. Podobnie poprawiły się warunki najtrudniejszych robót transportowych. Otóż w 1954 roku cały transport leśny liczył 400 pojazdów. Obecnie Zakłady Transportu Leśnego posiadają j-mndernizowany tabor liczący 2 900 pojazdów, w tym samochody wyposażone w mechaniczne urządzenia do wyładunku i załadunku drewna oraz specjalne ciągniki gąsienicowe do zrywki. Warto tu dodać, że transport dłużyc został w stu procentach zmechanizowany, że również w stń procentach zmechanizowano tzw. transport gospodarczy, wewnątrz nadleśnictw. Szybko rozwijająca się mechanizacja pozysku i transportu drewna — wyprzedza jednak zaplecze techniczne. Pozostaje ono w jaskrawej dysproporcji ze stanem maszyn i pojazdów. Dlatego też w następnej pięciolatce przewiduje się budowę 239 dalszych stanowisk naprawczych oraz pełne zaspokojenie potrzeb remontowych leśnictwa przez własne zakłady usługowe. Bardzo poważny postęp osiągnięto w zalesianiu. Ogrom tych prac obrazuje imponująca ilość, bo 2 miliony 326 tys. ha powierzchni zalesionej w ciągu dwudziestolecia. Tempo zalesień nadal wzrasta. Wystarczy powiedzieć. że lasy posiadają obecnie szkółki o powierzchni tys. ha, produkujące rocznic 3,5 fi miliarda sadzonek. Systematycznie prace pielęgnacyjne prowadzone obejmują już w br. 10 milionów ha lasów, Jest to niewątpliwie wielki sukces załóg leśnych, zważywszy niedostateczną sieć dróg leśnych, niedostateczną wciąż jeszcze mechanizację robót pielęgnacyjnych oraz rzadką sieć osad leśnych. Regulacja nych w lasach stosunków wodpaństwowych należy do istotnych zadań związanych z podniesieniem produktywności lasów. X w tei dziedzinie postęp jest dość znaczny. Na ogólną, wymagającą zmeliorowania powierzchnię ok. 1 miliona ha — stosunki wodne uregulowano na obszarze 426 tys. ha. Obok zalesień. duże znaczenie dla rozwoju gospodarki ma prowadzona od lat kampania zadrzewieniowa. W ciągu ostatnich czterech lat zasadzono ponad 49 milionów drzew i 54 miliony krzewów. W roku bieżącym, zgodnie z planowo przebiegającymi pracami, zasadzi się dalszych 10 milionów drzew i 11 milionów krzewów. Znakomite postępy osiąga się również w upowszechnianiu hodowli topoli. Największe sukcesy w tej dziedzinie osiąga województwo katowickie. W stosunkowo wolnym tempie realizuje się jednak inwestycje socjalno-bytowe. Wynika to głównie z wieloletnich zaniedbań gospodarki i niedoinwestowania leśnej w okresie przedwojennym. Wystarczy powiedzieć. że dla pełnego zaspokojenia inwestycyjnych potrzeb leśnictwa należałoby wydatkować blisko 32 miliardy złotych. (Mowa o wszystkich cjach produkcyjnych, inwestysocjalnych, kulturalnych). Plan pięcioletni przewiduje łączne nakłady na gospodarkę leśną w wysokości 2.611 miliarda złotych. Z funduszy tych wybuduje się m. innymi 900 osad leśnych, 340 km dróg. 127 stanowisk naprawczych, wyposaży 90 brygad mechanicznych, zmelioruje 59 tys. ba lasów, zelektryfikuje 1 400 osad. Poprawią się warunki bezpieczeństwa i higieny pracy. Wydatki na te cele wzrastają w porównaniu z obecną pięciolatką o 50 proc. Zmiany na lepsze spodziewać się należy również w organizacji ochrony zdrowia załóg leśnych, co wciąż jeszcze pozostaje jednym z trudniejszych problemów, ze względu na rozproszenie, odległości, warunki pracy leśników i robotników leśnych. J (zj) Warszawiacy tłumnie przybyli na Cmentarz Wojskowy na Powązkach. Na grobach poległych w powstaniu żołnierzy zapłonęły znicze. Foto A. Marczak Pierwsza niedziela sierpnia Mieszkańcy miast spędzali niedzielę na łonie przyrody ♦ Wielu rolników pracowało przy żniwach W pierwsza niedzielę sierpnia w większości rejonów kraju było na ogół słonecznie. Tylko gdzieniegdzie występowały przelotne opady. Nie przeszkodziły one jednak mieszkańcom miast i ośrodków przemysłowych w wypoczynku świątecznym, w spędzeniu niedzieli na słońcu, na świeżym powietrzu, w lasach, nad rzekami i jeziorami. Wczasowicze i urlopowicze przebywający na Wybrzeżu Gdańskim, Półwyspie Helskim i okolicach Krynicy Morskiej w pełni korzystali ze słońca, chociaż nad samym morzem wiały wiatry, Chłodne lato sprawiło, że więcej niż normalnie osób spędza urlopy i wakacje w górach, olbrzymia rzesza wczasowiczów i turystów przebywająca w Zakopanem — pierwszą niedziele sierpnia miała słoneczną. Chociaż było chłodno — w górach tylko 6 st. ciepła — trasy tatrzańskie zaroiły sie od wycieczkowiczów Do Morskiego Oka dotarło ich około 15 tys. Przez większa cześć dnia słońce świeciło również w Sudetach i Karkonoszach. W rejonie Karkonoszy odpoczywa obecnie — poza wczasowiczami w domach FWP i w zakładowych ośrodkach — ponad 5 tys. osób Pa kwaterach prywatnych oraz kilka tysięcy pod namiotami. W Karpaczu bawi ok. 10 tys. urlopowiczów, któjrzy spędzili niedziele na wyciecz- Ikach pieszych i autokarowych. I Podobnie spędzają urlopy wczasowicze w Szklarskiej Porębie ’Świeradowie—Zdroju i Bieruto‘ wicach I Od wczesnego ranka sznur sajmochodów, motocykli i skuterów ciągnął z Krakowa. przede wszystkim w stronę Zarabia koło {Myślenic oraz do Skały Kmity w okolicach Zabierzowa. W Zarabiu ZMS-owcy.z Oświęcimia i Żywca zorganizowali wiele atrakcyjnych imprez, m. in. zawody kajako-Wielu rolników, wykorzystując sprzyjające warunki atmosferyczne kontynuowało w niedzielę żniwa. Załogi niektórych PGR-ów, m. in. w powiatach Tomaszów. Hrubieszów. Biała Podlaska. Radzyń, Parczew- i Włodawa — młóciły kombajnami rzepak oraz kosiły żyto. Prace Polowe wykonywało też wielu lubelskich rolników gospodarujących indywidualnie. Bezdeszczowy dzień wykorzystywali także na prace żniwne gdańscy rolnicy, zwłaszcza na Żuławach. (PAP) Rozmowa prezydenta Tito z Hamanem BELGRAD (PAP). Prezydent Jugosławii J. Broz-Tito przyjął w sobotę na wyspie Brioni A. Harrimana, specjalnego wysłannika prezydenta USA, przebywającego z wizytą w Jugosławii. W spotkaniu uczestniczyli K. Popovic i ambasador USA w Jugosławii. Jak podaje agencja Tanjug, Tito i Harriman odbyli długą rozmowę. Po spotkaniu z prezydentem Tito na Brioni, Harriman powrócił do Dubrovnika, Korespondenci „Trybuny” donoszą: W przyszłym roku „wieczne" mleko z Mławy Nowoczesna proszkownia mleka w Mławie przygotowuje się do podjęcia produkcji „wiecznego” mleka. Nastąpi to dopiero w roku przyszłym, ale nowy wyrób wart jest tego, żeby jeszcze trochę na niego poczekać. „Wiecznie” świeże mleko w proszku oczywiście nie będzie wcale takie wieczne. Mleko bowiem zachowa świeżość przez 20—30 lat. Stanie się to dzięki przesyceniu mlecznego proszku azotem i zapakowaniu do hermetycznych puszek. Cały zabieg odbywać się będzie we wnętrzu specjalnej aparatury. Jej producentem będzie podwarszawska Fabryka Aparatury Mleczarskiej w Marysinku. Warto przypomnieć, że obecnie okres gwarancyjny mleka w proszku wynosi pół roku. (chmiel) Włókniarskie wczasowisko Ł0DŻ. Związek Zawodowy Pracowników Przem. Włókienniczego, Odzieżowego i Skórzanego otwiera niebawem nowy duży obiekt w ośrodku wczasowym w Arturówku (woj. łódzkie). Trwają już roboty wykończeniowe wewnątrz gmariiu Wokół urządza się kwietniki skwery, dojazdy. Dzień w dzień do Arturówka przybywają ekipy zakładów pracy, które w czynie społecznym pomagają w robota: h Powstały też brygady wczasowiczów mieszkających w domkach campingowych Arturćw-Wa Główny budynek włókniarskiego wczasowiska pomieści 100 osób. Łącznie więc na całym terenie będzie mogło wypoczywać około 400 wczasowiczów. Centralny budynek posiada zaplecze gospodarskie, salę widowiskową, bibliotekę czytelnię. (h. i.) Wizytówka ß bardzo poszukiwana 1800 wyrobów posiada znak jakości ▼ 500 wyrobów nie zdało „jakościowego" egzaminu ♦ Kłopoty z zapleczem badawczym (INFORMACJA WŁASNA) Znak jakości, jaki mogą uzyskać wyroby wyróżniające się pod względem wartości użytkowej, trwałości, estetyki i nowoczesności jest coraz bardziej poszukiwaną wizytówką przez zakłady produkcyjne. Praktyka wykazała, że towary z tym znakiem cieszą się większym zaufaniem klientów na rynku. W sumie wizytówkę tę posiada już ok, 1800 wyrobów produkowanych przez 400 zakładów. W przemyśle bawełnianym np. czołowym producentem są Andryehowskie Zakłady Przemysłu Bawełnianego, które uzyękały znak jakości dla 16 wyrobów- W przemyśle wełnianym takich tkanin o wysokich walorach użytkowych — jest ponad 70. Z wyrobów przemysłu metalowego zasłużoną marką cieszą się m. in. żelazka elektryczne z regulatorem temperatury i silniki motocyklowe zakładów metalowych w miej2 scowości Nowa Dęba. O rosnącym zainteresowaniu przedsiębiorstw znakiem jakości, świadczy zwiększająca się liczba zgłoszeń zakładów ubiegających się o tę legitymację dobrej produkcji. W roku bieżącym na jakościowy egzamin w Biurze Znaku Jakości zaplanowanych zostało ok. 1580 wyro bów, w tym z zakładów przemysłu ciężkiego — 456 wyrobów, przemysłu lekkiego 332, przemysłu spożywczego — skupu ok. 260 oraz m. in. s zakładów drobnej wytwórczości — 130 wyrobów. Program zgłoszeń w I półroczu br. jest wyższy niż zaplanowany. Do Komisji ekspertów i rzeczoznawców wpłynęło już ponad 1270 wyrobów z tego dość duży procent poza planem choć realizacja zaplanowanego programu w niektórych resortach, głównie w MPC, kuleje Dotyczy to zwłaszcza zgłoszeń towarów branży elektrotechnicznej, które objęte są obowiązkową oceną i kontrolę przez Biuro Znaku Jakości. Znak jakości w pierwszym półroczu br. uzyskało 585 wyrobów. Najwięcej, gdyż 175 — przypada na zakłady przemysłu lekkiego. M. in. zdobyło go 95 wyrobów przemysłu włókienniczego, 31 — dziewiarskiego, 25 — skórzanego i 16 — przemysłu odzieżowego. (Dokońctenie na str. 21 TOTO-LOTEK 1, 2, 7, 27, 34, 41, (49) SYRENKA 6, 7, 16, 23, 46 MAŁA SYRENKA 2, 5, 8, 11, 12, 25 W HOMERZE: B. RYCHWALSK1 Kosztowna decentralizacja (Problemy transportu samochodowego) J. BRODZKi Błędy naprawione (Korespondencyjne rozmowy) Miliardy w Mionie (Przedpola pięciolatki w rolnictwie) W. IWANICKI Katowicka inicjatywa (Na tematy dniał A. WITKOWSKI Opakowania na rozstajnych drogach (Margines czy ważna dziedzina gospodarki?; (b. roi.] JASZCZ r, Zagrożona miłość do Mielna (Kartka z wczasów) l-Trąby jerychońskie (Film: Groźna katastrofa kolejowa Saßdsmterzeni 2 osoby poniosły śmierć ❖ Przesila 2 m!n zl slrał W sobotę ok. godz. 21 w miejscowości Metan — pod Sandomierzem miała miejsce katastrofa kolejowa. Pociąg towarowy jadący z Sandomierza w kierunku Skarżyska - Kamiennej -tópadł na niestrzeżonym przejeździe kolejowym na pozostawiony na torach spychacz. W wyniku zderzenia parowóz wraz z sześcioma wagonami—w tym cztery cysterny wypełnione ropą — wykoleił się. Od rozbitego parowozu zapaliła się płynąca wzdłuż torów struga ropy z rozbitych cystern. Wybuchł pożar, w którym zginęli maszynista — Michał Świst i jego pomocnik — Jan Paterek, obaj z Rozwadowa. Parowóz oraz 4 cysterny i 4 wagony towarowe uległy całkowicie zniszczeniu, strawione przez ogień. Po wielogodzinnej akcji straży pożarnych ogień ugaszono w niedzielę o godz. 4 nad ranem. Na odcinku około 80 metrów tor uległ poważnym uszkodzeniom, na skutek czego nastąpiła przez ponad 24 godziny przerwa w ruchu. Straty oblicza się na przeszło 2 min zł. Jak wykazały pierwsze wyniki śledztwa prowadzonego przez organa MO oraz prokuraturę — przyczyną katastrofy było pozostawienie na torach kolejowych — spychacza. Jak się okazało — sprawcy tego czynu — pracownicy Okręgowego Zarządu Wodnego w Sandomierzu, podczas przejeżdżania przez tor kolejowy byli w stanie nietrzeźwym. Na miejsce katastrofy przybyły komisje z Dyrekcji Okręgowej PKP z Lublina oraz Ministerstwa Komunikacji. (PAP) W Kijowie - sensacyjna porażka lekkoatletów USA Polonia Bytom zwycięża Sportowa niedziela przyniosła sensacje największego kalibru. Jest nią zwycięstwo lekkoatletycznego zespołu męskiego ZSRR nad drużyną USA. Jest to pierwsza w historii światowego sportu porażka lekkoatletów amerykańskich. Świetnie spisali się w niedziele również nasi piłkarze. Drużyna Polonii Bytom, która bierze udział w rozgrywkach amerykańskie! Interligi pokona’a w pierwszym meczu półfinałowym zespól New Yorkers 3:0 (1:0). Szczegółowe relacje z tych imprez i inne informacje sportowe na stronie 6 Bołotnlkow (z prawej) pokonał po wspaniałym finiszu mistrza ołlm, pijskiego Schula CAF — Photofax: Walka z epidemią cholery w Iranie KAIR (PAP). Irańskie Ministerstwo Zdrowia podało, że wi wschodnich rejonach kraju zanocowano 89 wypadków cholery. Władze zarządziły izolację terenów do•tkniętych epidemią. ograniczenia w ruchu Wprowadzono ludności we jWschodniej części kraju. Północna i jpołudniowo-wschodnia granica Ira* jnu została zamknięta. Na tereny Inawiedzone epidemią wysiano ekipy ^lekarskie i szpital połowy. W porjcie lotniczym Teheranu zarządzono jkwarantannę dla pasażerów przybywających z południa i wschodu kraju