Tudomány és Mezőgazdaság, 1969 (7. évfolyam, 1-6. szám)

1969-11-01 / 6. szám

nagymértékben összefüggnek a természe­ti feltételekkel, a természet és a társada­lom szüntelen harcával. Midőn a társa­dalmi haladás, a termelőerők fejlődésé­nek ügye napirendre került, a víz ellen és a vízért folytatott harc mindenkor a fejlődés egyik kulcskérdése, a haladás előrelendítő­je, vagy fékezője volt. A nemzet legjobbjai felismerték ezt és a haladást gátló, mostoha vízviszonyok gyökeres megváltoztatását mint nemzeti jelentőségű ügyet állították előtérbe. A reformkor vezető gazdaságpolitikusa Szé­chenyi István és a plebejus forradalmár, Táncsics Mihály éppúgy, mint a kor vízi­mérnökei, köztük elsősorban Vásárhelyi Pál: az árvizek megfékezésében, a víz­szabályozás megoldásában látták az or­szág gazdasági fejlődésének, kulturális felemelkedésének megalapozó feltételeit. Vásárhelyi egész pályafutása, a megyei mérnökgyakornokoskodástól az egész or­szág vízimunkálataiért felelős központi hajózási felügyelőségig, növekvő felada­taival, ismereteinek, látókörének az ak­kori világszínvonalat átfogó bővítésével, haladó társadalmi, politikai szemléleté­nek következetes érlelődésével, szinte előkészítette, kijelölte őt a nagy alkotás­ra, élete főművének, a Tisza-szabályozás egységes műszaki tervének kidolgozására. Talán már pályájának első állomásán — amikor Borsod megyei mérnökgyakor­nokként járta a tiszamenti tájakat — fo­ganhatott meg lelkében a gondolat: a Ti­sza szabályozása, áradásainak megféke­zése. Már mérnöki pályája kezdetén, amikor a kor legjelesebb vízimérnökének, Huszár Mátyásnak vezetésével a Körös­menti felmérési munkák során megis­merkedett a Tisza-völgy hidrológiai vi­szonyaival tovább érlelődhetett benne a korábban tápot kapott gondolat. A dunai „mappáció” páratlanul tökéletes térképei, szintezési, vízhozammérési munkái már nemzetközi viszonylatban is úttörő jelen­tőségűek voltak és mind előkészületet je­lentettek az életművet majdan megkoro­názó alkotás: a Tisza-szabályozás tervei­nek megalkotásához, valóra váltásának megalapozásához. Előbb azonban még egy — szintén kor­szakos jelentőségű — nagy alkotás fűző­dött Vásárhelyi nevéhez: a Vaskapu sza­bályozása. Az Al-Duna hajózhatóvá téte­le, a hajózás megindítása a Duna teljes hosszán Vásárhelyi és Széchenyi termé­keny, közös munkásságának egyik kima­gasló eredménye. A Duna e munka által vált nemzetközi jelentőségű víziúttá és alkalmassá történelmi hivatásának telje­sítésére, a Duna-menti országok közötti kapcsolat és együttműködés fejlesztésére. Most pedig épül és rövidesen üzembelép az aldunai Vaskapu duzzasztó és erőmű, amely a Tiszának e pontjától 770 km tá­volságban felduzzasztva a Dunát, sőt a Tisza alsó szakaszát is és a Duna eleven erejét az európai kontinens egyik legna­gyobb vízierőművében hasznosítja, egy­ben a dunai hajózás fejlődésének újabb szakaszát nyitja meg. Az 1845-ös év fordulatot jelentett Vá­sárhelyi életében, de egyidejűleg mér­földkőnek bizonyult Magyarország víz­­gazdálkodásának történetében is. Vásár­helyi ekkor élete le­gfőbb művének meg­alkotásához kezd, életének legnehezebb küzdőterére lép. Előbb csak a Felső-Tisza szabályozására kiterjedő ún. „előleges ja­vaslatot” dolgoz ki, majd az egész Tisza egységes szabályozásának tervét alkotja meg, amelyet 1846 márciusában terjeszt a Tiszavölgyi Társulat Választmányi ülé­se elé. A terv újszerű, bátor gondolatai, a nagybirtokosok tiltakozása az ármentesí­tés költségeinek viselése ellen szenvedé­lyes vitákat váltott ki. Vásárhelyi igazá­nak tudatában, meg nem alkuvó követ­kezetességgel harcolt az önző, szűklátó­körű maradiság ellen. A Széchenyi-emlékoszlop Tiszadobon

Next