Almási Balogh Pál (szerk.): Tudománytár 1837. Literatura 1. kötet

Az 1835-dik évi külföldi philosophiai munkák, tudományrendszeresen. [Összeáll.] Nyíry István. [Bibl.] 1837. Literatura. 1. k. 1. füz. 129-152

Philosophiei­ literaturája 1835. 145 40. IX-dik kiadást ért: Die Unsterblichkeit der mensch­lichen Seele aus allen Zweifel gesetzt durch J. G. HEYNIG, Privat-Gelehrten zu Plauen. Ugyan ott (Sclimid). (1 tall). b) Cosmologiai könyv nem jött ki. Közelítni hozzá: 41. Die Lehre vom Menschen, von C. Fr. LESS­ING. Leipzig, 4­2. Kötet, mellyekben, emberről, világról, Isten­ről, világ czéljáról beszélt, de igen alaptalanul. e)A­ philosophiai theologia több munkála­tokkal gazdagodott: 42. Religionsphilosophie in ihrer Übereinstimmung mit Vernunft, Geschichte und Offenbarung, dargestellt von Al­bert Lepp. Jul. OHLERT, Dr. und Prof. in Königsberg. Leipz. Barth. (­­tall.) Első könyv: A' vallás elosztva az ösméret­kútfejeire nézve, mellyek: 1. az érzés, 2. az érzéseknek értelem által való felfogása, az­az a' fogalmak' tehetsége. 3. és az okosság, az­az az elvek' tehetsége. Így hozza le a' tudós szerző, hogy a' vallási tisztelet tárgyára nézve: 1. az érzések sokistenűséget (polytheismus), — 2. a' puszta fogalmi értelem istennélküliséget (atheismust) szülnek, és 3. csak az okosság állítja elő az egy Istenséget. — Második könyv: A' vallás' philosophiája észkép-valósági (ideal-real) szem­pontból. Itt az Istent a' magábanvaló létében gondolja meg. Szemléli Őt a'máslétbe való átmeneteiben (Isten és vi­lág), — majd az emberekre való gondviselésben; végre az embereknek az Istenhez való viszonyát az az a' vallást veszi fel. — Harmadik könyvében, ezen istentudományi nézeteinek a' történetből ki tetsző igaz létét mutatja meg. Végre be­zárja munkáját a' philosophiának és kereszténységnek viszo­nyával, ezeknek az okosságitanban (Vernunftwissenschaft) va­ló megengesztelődésekkel, (Hegel, Schelling). 43. Jacob Böhme: Eine Gedankenreihe über das im Leben der Menschheit sich Gestaltende religiöse Moment, v. A. Ernst UMBREIT. Heidelberg, Moor (S­tall.) Nem annyi­ra a' Böhme Jakab tudományát vagy történetét használja a' szerző, mint azoknál fogva menő gondolat­sorzatok által felébreszteni azt, „mi módon lehet az egymás ellen törekvő napi történetek árjai között, egy bátorságos belsőkép­ élesz­tett álláspontot nyerni és azt megtartani." 44. Speculative Entwickelung der ewigen Selbsterzeu­gung Gottes, aus Franz v. Baaders sämmt/ichen Schriften, zusammengeordnet von Dr. Franz HOFFMANN. Prof. der Phi­losophie zu Würzburg. Amberg, Schmidt. (% tall.) Mint czim­je mutatja a' Baader rejtélyes e's csuda hasonlításokkal tel­jes szellemében. 45. Über die Bedingungen eines speculativen Theismus, von J. II. FICHTE. Eberfeld, Büschler. A' Cousin ür mun- TUDOMÁNYTÁR ÚJ F. T KÖTET. II. FÜZET.

Next