Luczenbacher János (szerk.): Tudománytár 1843. Értekezések 13. kötet
HETÉNYI JÁNOS: Az ész' 's philosophia' új védelme, az ó, és újkori kétkedés' ostromai ellen. [Tanulmány] [2. r.] 1843. Értekezések. 13. k. 2. füz. 86-104
védelme. 93 Hogy a' chepsis, a' sophisticálás' szüleménye, és csupán álokoskodás által tarthatja fenn magát az avatatlanok előtt, mutatják Sextusnak következő szavai: „Időtöltésül még egybehasonlítom a' képzelődésre nézve a barmokat az emberekkel. Meglátandjuk, hogy ezeknek szintolly igényeik vannak a' hitelességre, mint nekünk embereknek. Az ész a' dogmaticusoknak fölvilágosítása szerint, kik nekünk leghatározottabb elleneink, áll a' hasznos' kívánásában, a' károstoli óvakodásban, az ezekre szükséges fogások' ismeretében, és azon erények' megszerzésében, mellyek a' szenvedelmek ellen irányozvák. Úgy de mi mind ezeket feltaláljuk a' kutyában; mivel az, hol jóllakást reméli, oda fut, elfut onnan, hol félhet az ütlegtöl. Bír erényekkel is, jelesen a'jogossággal, mivel őrzi jóltevőit, az idegeneket pedig, kik őt bántják, fenyegeti. Ha ő bír jogosság' erényével, úgy bir többi erényekkel is , mivel a bölcselők tanai szerint ezek kapcsolatban vannak egymással. Ő saját orvosa magának, ha gyomra vosz, füvet eszik, melly őt hányásra bírja , és egészségét visszaadja. A' szólás' tehetségéről nem szükség sokat beszélnünk. Hiszen a' beszédet némelly dogmaticusok úgy adák ki, mint akadályt az erényszerzésben, és tanítványaiknak a' tanulási évek alatt hallgatást parancsoltak. A' madaraknak legalább nagy belátást, és szóló tehetséget kell tulajdonítanunk, mivel ezek nem csak a'jelenvalókat tudják, hanem még a' jövendőket is értik, és jelek által megjelentik. A' barmok tehát ha szintúgy észbe veszik a' külső jeleneteket mint mi, szintúgy különböznek ezek ezen észbevételekben mint mi; ezekből az foly, hogy mi megmondhatjuk ugyan, miként jelennek meg előttünk a külső tárgyak ; de milyenek ezek magukban , — vossxsvov — azt említett okoknál fogva függőben kell hagynunk." ') Hypotypos. 1. 14.