Luczenbacher János (szerk.): Tudománytár 1843. Értekezések 13. kötet
HETÉNYI JÁNOS: Az ész' 's philosophia' új védelme, az ó, és újkori kétkedés' ostromai ellen. [Tanulmány] [2. r.] 1843. Értekezések. 13. k. 2. füz. 86-104
90 philosophia' getni apránként azon finom szálakat, 's fonalakat, mellyek teszik a hit', az erény', a' társas bátorlét', eskü', szóval a' polgárisodás' fölséges szövedékét. Igen, mi nem iskolának beszélünk, hanem az emberiség, és polgárisodás' érdekében működünk, hatalmat, és tért akarva kivívni az észnek, és az egyéneket szintúgy, mint egész nemzeteket üdvözítő philosophiának. A' második században élt Aenesidemus, hogy minden ismeret' lehetségét megdönthesse, tagadta még az okozati fogalom' valóságát is; ezen alapon, mivel úgymond megfoghatlan az oknak az okozathozi viszonya. Agrippa már írt arról, hogy minden tudományok alaptalanok , minden ismeret csak alanyi, és épen nem tárgyas; nincs semmi bizonyos, sem közvetlen, sem közvetve. Sextus Empiricusnál pedig egészen kiképezve látjuk ezen emberi észt megyalázó módszert, mellyet érdekes leend magának Sextusnak szavaiból bővebben megérteni: ,,A' kétkedés , — így szól illy czímű könyvében : Hypotyposean, vagy a pyrrhói alaptan 1-sö könyve' 4-töl 14-dik fejezetében — olly tehetség, melly által érzéki és gondolható tárgyakat minden tekintetben egymásnak ellenében tehetünk, melly munka által, mivel a' dolgok ellen harczoló okok egyensúlyban vannak, elsőben ítélet felfüggesztésre, azután egy kedvűségre jutunk. — — egyensúlynak nevezem az okoknak egyenlő igényét, a' hitelességre; mennyiben a' két szemközt álló okok közül egyik sem bírhat bennünket arra, hogy vagy mint igaznak mellé álljunk, vagy azt, mint igaztalant félrevessük. Egykedvűség pedig nem egyéb, mint lelkünknek háboríttatlan nyugalma, és a' kínzó nyugtalanságtóli szabadúlása. — Azon fő elv, mellyre skepsis, mint alapra támaszkodik az; minden okalapnak más egyensulya áll átellenében: nyilván ez bír minket arra, hogy semmi vélemény — dogma — mellett ne nyilatkozzunk. Némellyek a' vélemény alatt értenek igaznak állítását valamelly lát-