Tükör, 1964. július-szeptember (1. évfolyam, 14-26. szám)

1964-07-07 / 14. szám

TÖRÖKÖK A VÉRBN­! Tévés barátom úgy lengeti meg a hírt, mint basák lófarkas zászlaját: — öregem, törökök a Várban ... Mátyás király templomának tor­nyán még tíz óra sincs, már fenn já­rok Buda várában. A külső kapunál hallani lehet az őrszemek távoli fel­kiáltásait. Könnyed fölénnyel be­mondom a jelszót: »­tévé« —, és a kapu máris kitárul. Hosszú gyalog­lás után felkapaszkodom egy fal te­tejére, aztán egy másikra, innen kes­keny pallón át egy lépcsőhöz érek. Ismét mászás (harminc fok árnyék­ban!), és a rondella-téren, a mellvé­­des sáncon megpillantom a­­ törö­köket. Sokan vannak. Bégek, janicsárok, mutefellikák, csauszok, fegyveresen. Odébb háremhölgyek eunuchokkal. Még arrébb ifjak nemes paripákon. Egy kis társaság a tűző nap elől a fák árnyékába menekül. A csoport ékessége a szépséges Telit, Abdur­rahman vagy rövidebben Abdi basa, méghozzá az utolsó budai basa­­ leánya. Az öreget nem látom itt. Azt mondják, vele csak este találkozha­­tom a Király-fürdőben. Telli társa­ságában van viszont Petneházy Fe­renc délceg kuruc kapitány. És Ihánzádé Mehemed, a hosszú fehér­­szakállú jeruzsálemi főimám. De nincs sok időm a szemlélődés­re, mert Mamcserov bég (akit min­denki rendező úrnak szólít) paran­csára máris előhoznak egy palan­­kint. Ez egy brokát selyemmel fedett hordszék. Ebben ül a szépséges Telli. Amikor aztán egy félmeztelen gyaur — őt meg operatőrnek titulálják — kezében egy filmfelvevővel elkiált­ja: »Nekem jó!­« — a főimám és a ku­ruc kapitány megragadják a négy ru­dat, s a palánkint cipelni kezdik. Teltivel a brokátok mögött. Jó játék. Megismétlik vagy tízszer. Később egy kövér, izzadó ember szaladgál fel és alá, mezítelen láb­bal, nyakában török édességekkel teli tálcával, és kiabál: »Vegyetek pilá­fot, édes piláfot!« De nem vesz tőle a kutya se. Úgy kell neki. Kiderül ugyanis, hogy a piláfárus tulajdon­képpen egy mutefellika, Abdi basa titkos kémje, akit ráküldött szegény kurucunk nyakára. Nyavalyás spicli. Ismételje csak meg ő is vagy tízszer a produkciót. — Egy óra szünet! — kiált most egy szemmel láthatóan tekintélyes janicsár, Telli, Petneházy kapitány, Ihánzá­dé főimám, meg a többiek »kilépnek a képből«. És Jókai Mór Az Utol­só Budai Basa című novellájá­ból készülő tévéfilm hőseivel elindu­lok az Országház utcai Fekete Hol­lóba — ebédelni. A szépséges Telli (Váradi Hédi), akit Petneházy (Mécs Károly) She­­kerbuli­nak, Cukorfalatnak becéz — nagyon megéhezett. De nem piláfra, — pirított májra. Csodálkoznak is a budai győző, Lotharingiai Károly kései utódai, az itt ebédelő német turisták, e musz­­linbugyogós, színes fejdíszű, lehelet­finom tünemény étvágyán. A főimám és a kuruc kapitány, méhser híján megisznak még egy-egy duplát, az­tán kilépünk az utcára. És ekkor jön a romantika. Megren­­dezetlenül. Egyenesen Váradi Hédi lába elé. Egy szál rózsa képében. A Műszaki Egyetem kollégiumának ab­lakából dobják le a kedvesen inte­gető srácok. Vége az ebédidőnek. Visszame­gyünk 1­6­8­5-be. (Sietnünk is kell, mert már közdig Lotharingiai Ká­roly, és az ő felszabadító serege.) Nézem Tellit, és nagyon sajnálom. Mert én már tudom, amit ő még nem. Elkerülhetetlen végzetét, amit Jókai Mór így írt meg: »Egyszerre előugrott kétfélét a két mutefellika, egyik hirtelen hátraszorította az ál­dozat két karját, a másik éppen olyan gyorsan lenyomta fejét, arccal a föld felé és egy handzsárvillanás alatt a fő hajfürtjeinél fogva a zsol­dos kezeiben maradt. Telli feje volt...« Ha Allah így rendelé, legyen így, mondta annak idején az utolsó budai basa. És ez a véleménye most a tv- VÁRKONYI ANDRÁS FÉNYKÉPEZTE: SÁNDOR ZSUZSA A fölmem­­ a hatodik forduló után (Mamcserov Frigyes rendező és Kemény László színművész) Barátkozás az ebédszünetben (Váradi Hédi és egy névtelen szereplő)

Next