Tükör, 1965. július-szeptember (2. évfolyam, 27-39. szám)

1965-08-31 / 35. szám

közük ehhez a vásárlóknak? Miért nincs egyetlen szó sem arról, mit tudnak ezek a gépek, miben kü­lönböznek a többi típustól? Úton-útfélen hirdetik a „Biztosí­tási és önsegélyező csoportot” ez­zel a kísérő megjegyzéssel: „én is belépek”. Kérdés: ki tudja, miért? Mit nyújt ez a hosszúnevű intéz­mény? Új boltot hirdet az Óra és Ékszer­kereskedelmi Vállalat. Kiemeli ezt a két szót: „Arany- és ezüstáruk” — jóllehet, nála nyilván nem fő­kötők kaphatók —, de a lényeg, az új bolt csak a nyolc soros szöveg végén olvasható. „Figyelje augusztusi olcsó árain­kat” — harsogja a Kálvin téri Áruház hirdetése, felsorolva a ki­árusítás árait. Csupán arról nem ejt egyetlen célzást sem, hogy ezek a bizonyos augusztusi árak a kiárusítás miatt olcsók. Tíz könyvet hirdet, közös előfize­tést szervezve, a Magyar Könyv Vállalat, ezzel a szöveggel: „A vá­logatás könyvei minden igényt ki­elégítenek”, ami példátlan na­­gyotmondás, és nem pótolja az öt­letet. „Nyári feladat a tanulóifjúság ré­szére” — olvasható az újsághirde­tésben, amely merész kanyarral hozzáteszi: „Kevés fejtörés árán értékes nyereményhez juthatsz, ha részt veszel” stb. — kiemelés a hirdetésben —, ami, enyhén szól­va, etikai baklövés, méghozzá ser­dülő korúaknak címezve. Áttérve a plakátokra: Tárcsaküllemű kör a József Attila Szabadegyetem öles hirdetménye, a küllőkön egybefolyó és csak nyaktekerve olvasható feliratok, a hirdetett előadássorozatok. Pedig a plakát elsősorban funkcionális művészet, célzata egyértelmű, s elemi feltétele a böngészést nem kívánó közérthetőség. A Rapid gyorsmosószer új plakátja: ördög­figura, amely a mosószer hatására angyallá változik, ámbár ez csak bonyolult vizsgálódással fedezhető fel; a folthatású rajz zavaros. Az autóbuszon látható, elgázolt, laposra nyomott figura, a kétségek elkerülése végett még két autóke­réknyom is áthalad rajta, felirata pedig ez: „Nézzen körül, hogy ne érje meglepetés”. Csak nem ezt, a jobb esetben is örök nyomorék­­sággal ijesztő állapotot becézi a plakátszerző „meglepetésnek”? Hemzseg a hirdetésekben a nyelvi pontatlanság, a magyartalanság. „Széles körű felhasználási terüle­ten használható” raktári állványt reklámoz, kiemelten tálalt hirde­tésben a MÜART; „tanácsadással szolgálunk” — közli az orvosok­nak címezve az OMKER Minta­terme. Eddig azt elemeztük, hogyan mondja, pedig az sem utolsó, mi­ről mit mond a reklám! A közhasznú ismereteket tekintve: még keveset. Rendelet írja elő, hogy a másod-harmad osztályba sorolás okát az árun jelölni kell, de erre alig van példa. Az élelme­zésügyi minisztérium, utasítását az élelmiszerek tárolási határidejének kötelező feltüntetéséről tömérdek esetben megkerülik. A kezelési utasítások, például a szintetikus anyagok mosási, vasalási előírásai elenyészően ritkák. (A napokban lép életbe a könnyűipari és a bel­kereskedelmi minisztérium utasí­tása, amely kitűnő tájékoztató módszer, úgynevezett „használati KRESZ” bevezetését rendeli el. Más-más színű mezőkben, ábrák­kal jelzik majd a kezelés különbö­ző módját. Jó az ötlet, csak tart­sák is meg mindenütt, és főleg: a KRESZ ne adjon felmentést a szö­veges használati utasítások készí­tésének eddig is jobbára elmulasz­tott kötelezettsége alól!). A reklám tájékoztató szerepéről még annyit: Érdeklődtünk a KERMI-ben, a kereskedelmi for­galomba hozatalt engedélyező in­tézetben: hány új árucikket en­gedtek át az elmúlt félévben? ösz­­szesen 332 könnyűipari tennék s egész sor gépipari, vegyipari, élel­miszeripari újdonság előtt nyílt meg a kereskedelem kapuja. Szá­molva a sorozatgyártás tömérdek gondjával is, jogos a kérdés: miért olyan kevés az új cikkeket beha­rangozó, a hazai piacot előkészítő reklám? Az óvatos tartózkodás a reklám­tól szemmel látható egyébként a főváros utcáin is. Nincs túlzás benne: a belvárosi utcákon lényegében nincs plakát, s alighanem másutt is több a szük­ségesnél a tiltó tábla. „Hirdetések felragasztása tilos!” Miért nem le­het fő üzleti negyedünkben, a Bel­városban, külön palánk háttérrel, jól megválasztott pontokon plaká­tot ragasztani? (Naponta átlag 300—350 ezer ember tartózkodik a Belvárosban.) A reklám és a városkép másik fontos érintkező pontja: a neon. Jó, hogy egyre több neon­hirdet­mény van Budapesten. Kevésbé jó az elhelyezés — a reklám és a vá­roskép nézőpontjából egyaránt. A­ Fővárosi Neonberendezéseket Gyártó Vállalat közlése szerint: kapacitásuk engedné, hogy az évi 1000—1200 új neon közül több ki­magasló, nagyobb vagy hatáso­sabb berendezést készítsenek. Az ellenvetés: ez többe kerül. De néz­zünk végig este például a Kör­úton: oldalt két neoncsík húzódik, és felül jobbára sötétek a házak, holott a portál-neonoknak leg­alább egy részét — lényegében azonos költséggel — sokkal válto­zatosabban is elhelyezhetnék. Ami a pénzt illeti: a kiemelkedő vagy nagy neonok túlnyomó több­ségét — és az ezután készítendők többségét is — három „pénzes” in­tézmény: az OTP, az Állami Biz­tosító és a Csemege Vállalat állít­ja fel. Üdvös, hogy áldoznak a vá­rosképre, de hát ami sok, az sok. Budapest külső képében hovato­vább OTP várossá, biztosító köz­ponttá­ változik. Kevesebb lesz az árny és több a fény, ha végképp nem restelljük a reklámot. A reklámot, amely — ha időben, igazat, tartalmasat hatáso­san mond —, társadalmi, népgaz­dasági igényt elégít ki! TÁBORI andrás FOTÓ: SÁNDOR ZSUZSA Közh­ime­lé­dik Idegenforgalom, lakáskultúra, vendéglátóipar... Ott találunk valóban színes, ízléses reklámot, ahol szívesen és hozzáértéssel foglalkoznak vele­ ­ .

Next