Tükör, 1966. január-március (3. évfolyam, 1-13. szám)

1966-03-15 / 11. szám

A lakás a pestimrei Vörös fény utcában, pedánsan ren­des és meglepően rendhagyó. Konyha nincs, csupán egy parányi szoba. A berendezést tán törpék részére készítették. Az egyetlen felnőtt bútor , a heve­rő. A fejpárnák mögött, a fal tö­vében miniatűr kert zöldell. A páfrányok között tavacska csillog, s a kavicsos utakat egy szökőku­­tacska hajszálsugarai permetezik. Fejünk felett a ventillátorként forgó fémcsilláron váltakozó fé­nyek gyulladoznak. A szobát Bach orgonazenéje tölti be. S az egyet­len ablak előtt, négy apró lábán, ott áll az­­ elektromos agy. A bű­vös szekrénybén emeltyűk, gom­bok, villódzó varázsszemek pis­lognak. Egy találékony — Úgy látom, itt megtalálták a bölcsek kövét, — fordulok a házi­gazdához, amikor ámulatomból magamhoz térek. — Igen. A fényből és zenéből ke­vert hangulatot, — feleli Haraszty István. Az imént ugyan ő engedett be a kertkapun, de sötét este lévén, csak most jutok hozzá, hogy job­ban szemügyre vegyem. Idősebb­nek képzeltem, valami öreg ezer­mesternek. S egy 32 éves fiatal­ember áll előttem. Láthatóan él­vezi ámulatomat. Majd szerényen is, de büszkén is, így folytatja: — Ami itt látható, mindent én ter­veztem, én is csináltam. Letelepszünk a vörös bársonnyal bevont, apró fotelekre. Mintha a padlón ülnénk, a cigaretta, a ha­mutartó, a kávéscsésze a szőnyeg­re kerül. S a beszélgetésből egy rövid, de tanulságos élettörténet kerekedik ki. — Apám városi tisztviselő volt, ő még egy kilincset sem tudott meg­­reparálni. Hatéves voltam, ami­kor megjavítottam egy öreg vek­kert. S ahol akkoriban laktunk, Kispesten, a Jókai utcában, az udvar végén egy mészkődarabot találtam a falba beépítve, ebből faragtam ki az első szobromat: egy guggoló alakot. — S most mi a foglalkozása? — Lakatos vagyok, és szakoktató tanár a kettes számú ipari tanuló­­intézetben. Ezt az elektromos agyat szabad időmben készítet­tem. — S mi mindent tud az agy? — Amivel beprogramozom. Pél­dául este, a hírek után kikapcsol­ja a rádiót, éjjel az ágyamat fűti, hajnali ötkor bömbölő zenével ébreszt, de addigra már vizet me­legít a mosdáshoz, megfőzi a ká­vét, a vendégnek ajtót nyit, de a hívatlan vendéget bezárja a la­kásba, s ha elmentemben valamit itthon felejtenék, egy kigyulladó reflektorral utánam kiált. S végül 40 féle világítás-variációt teremt. Amíg mesél, mindent bemutat. Le­ül az ágya szélére, s míg a falra akasztott telefontárcsán egy-egy számot tárcsáz, az agy pontosan intézkedik. — Mennyi vezeték kellett mind­ehhez? — 800 méter. Ez tartja a falakat is, különben rég összedőlt volna a ház. S a hangjába most először vegyül a keserűség. — A lakásom ugyanis mosókonyha volt. E­miatt nem tudok megházasodni. — S érdemes volt egy mosókony­hába ennyi munkát beleölni? — Ez csak egy kis előtanulmány ahhoz, amit majd csinálni szeret­nék, ha egyszer lakásom lesz. Egyelőre telekre spórolunk . . . — S hol tanulta mindezt? — Autodidakta vagyok. S a fémszobrászat? A kovácsolt­vas bú­tor­ok? — Ez az igazi kedvtelésem. Egy szobrászstúdióba járok, ott La­­borcz Ferenc szobrászművész a mesterem. Újra körülnézek a szobában. Min­den tárgy karcsú, légies és acélos. Az egyik szobrának ezt a címet adta: A XX. század végén. Töré­keny bronzember hódol a maga emelte gigantikus tornyok előtt. A bronzgémek csoportjában há­rom karcsú test vonalai fonódnak össze szép kompozícióvá. A béke­galamb nem egyéb, mint egy szel­lemesen meghajlított fémlap, de éppen ez a kis hajlítás teszi ga­lambbá. Ezek már nem csupán egy ezermester játékai. A szob­rokban már az ihlet szólal meg. S a praktikus használati tárgyak: az evőeszközök, a bronzdobozok, a szellemesen megoldott üvegfogla­latok, a falra akasztható, s egy­ben a talpára állítható villany­lámpa, a falakon függő fémpla­kettek mind-mind egy mesterien ügyes kéz alkotásai. Még egy kis játék egy szökőkúttal, a fényekkel, a zenélő magnóval, azután elbúcsúzunk Haraszty Ist­vántól. S amikor a kertkapu be­zárul mögöttem, a technikában járatlan, kétbalkezes ember ámu­latával nézek vissza a kis házra, amelyet már elnyelt a sötétség. Ezúttal azonban már nem az elek­tromos agyat csodálom, amely ve­zényszóra működik, hanem ennek a rokonszenves fiatalembernek nyugtalan és találékony agyát, amely — örömök és gondok köze­pette — csak úgy, játékos szen­vedélyből, ebbe a düledező mosó­konyhába a jövő század lakását varázsolta. MÓLNÁR AURÉL Fotó: SZALAY ZOLTÁN 14 .

Next