Tükör, 1966. január-március (3. évfolyam, 1-13. szám)

1966-01-11 / 2. szám

szívlelendő. Erről beszélnek egyébként jóval nyíltabban, üde poézissel Kovács Margit varázslatos terrakotta szob­rai, csoportjai és gyönyörű domborműve: „Álmodik a pásztor és a nyáj”. A szinte végtelen regiszterű Gádor István képzeletéből ismét új ötletek, formai és színmeg­oldások születtek. Gorka Géza mindössze két edényé­vel is bizonyít. Bizonyítja, hogy nemcsak úttörője volt a modern magyar kerámiá­nak, hanem állandó fejlesz­tője, előrevivője. Mellettük és utánuk több kerámikus­­nemzedék nőtt föl, a kiállí­tók többségét ma már ők ké­pezik, és munkásságukon érezni, hogy jól sáfárkodnak elődeik kerámia-kultúrájá­val. (Gorka Lívia, Janáky Viktor, Várdeák Ildikó, Ja­kab Borbála, Schrammel Imre.) ★ A kerámiával egyenértékű, szép fejlődésről ad számot az üveg. Itt is őselemek meg­értése és a művészi alakító készség harmóniája szülte az eredményeket. Akár Szabó Erzsébet egyedi darabjait nézzük, akár a karcagi gyár termékeit, vagy a legújabb parádi formákat, a kellemes ritmusok, a jó arányok, a fi­nom­­ színek szereznek örö­möt. Az enteriőrök között az Ipar­­művészeti Vállalat mutat be néhány kellemes berende­zést. Egyszerűségében meg­kapó Bedécs Sándor zöld sakk-sarka. Egy másik jó­vonalú, tompára hangolt színű belsőben Juris Ibolya őszi napfény-tónusú, szép függönye tűnik föl, kár, hogy nincs teljes méretében be­mutatva. S ugyanilyen ren­dezési tévedés az is, hogy Bozsóky Anna nagy, figurá­lis függönyét raffolva akasz­tották föl, s ezáltal nonfigu­ratív hatást kelt. A faliszőnyegek, függönyök többsége felnagyított grafika vagy textilminta, s mint mustrák sem rokonszenve­sek. Szuppán Irén kisméretű faldíszítő textiliái példák arra, hogy nem a méret te­szi a mestert, sem a harsogó szín, hanem az őszinteség, a sokat emlegetett elmélyü­lés és elsősorban a szakma feltétlen ismerete. Jóleső ér­zés volt megpillantani az iparművészeti kiállítás ka­­valkádjának egyik szobabel­sőjében Rozgonyi Erzsébet fém teáskészletét, ami kor­szerű, emberszabású, egy­szerű. ★ Iparművészetünk, ha most őszintén, elfogultság nélkül szembenéz önmagával és le­vonja e kiállítás tanulságait, bizonyára meglátja, mennyi tennivalója van még a kor­szerűség, az egyszerűség és az emberre szabás dolgában. Üvegek a karcagi gyárból (Suha Zoltán, Somkuti Katalin és Mikó Sándor tervei) Gádor István merész mesevárost épített kerámiából (Tinovói házak) Varjú és kos groteszkek — hegesztve (Soltész György — Papp Zoltán) Várdeák Ildikó: Virágváza Harmonikus, modern duó: Szilviczky Margit ötletes falisző­nyege — Jakab Borbála vázája

Next