Tükör, 1967. július-szeptember (4. évfolyam, 27-39. szám)

1967-07-11 / 28. szám

Othello öli meg Desdemonát. A hiányzó tőr okozta nehéz drámai helyzet így megoldódott. Ha Bánk bán a megjátszott tőrt tovább megjátszva ragadja ki a ki­rálynő kezéből és a stilizált semmivel öli meg a magyarok elnyomóját, a kö­zönség nevetett volna. A tárgyak minden korban uralkodtak a színházban. A görög drámaversenyek idején még nem voltak kellékek, de az Erzsébet-kori színházban már övék volt a vezető szó. Shakespeare színészei még jelmezek és díszletek nélkül játszottak, de a királyné igazi kelyhet emelt föl, hogy kiigya belőle a mérgezett bort Hamlet egészségére. A tárgyaknak ez a „vezető szerepe”, mint említettem, a leg­modernebb színpadokon is tart.­­ A tárgyaknak is jellemük van a szín­házban. Moliére komikus alakjaihoz ko­mikus kellékek tartoznak. A képzelt be­teget tekintélytől pöffedő orvosságos do­bozok, elhízott tégelyek, gőgtől meg­nyúlt kristélyek veszik körül, az úrhat­nám Jourdain urat egy fantasztikusan felcicomázott, színekben repdeső turbán avatja a hőn óhajtott „mamamusi” mél­tósággá. Moliére tudósai réfnyi hosszú papírszalagról olvassák fel tudományos intelmeiket és szabályzataik gyűjtemé­nyét. A tárgyak nemcsak komikus vonatko­zásban lehetnek elméretezettek. Miller „Az ügynök halála” című drámájában a főszereplő Willy Loman nemcsak a budapesti előadáson cipelt két óriási méretű, árumintákkal teli táskát, hanem a világon mindenütt így lépett színre a dráma elején. E mű légkörében, a sze­rep víziószerűségében a táskáknak tra­gikusan nagyoknak kell lenniük.­­ Léteznek olyan kellékek, amelyek dísz­let nagyságúra nőnek. Ilyen Shaw Cae­sar és Cleopáteájában a Szfinx. Nem díszlet, egyértelműen kellék, előtte sé­tál Julius Caesar és elmondja hatalmas monológját az afrikai és és az afrikai hódítás szépségéről. Ekkor kidugja fe­jét a Szfinx mancsa mellől egy kislány és odaszól Caesarnak: „Bácsi!” Caesar megrémül, kardja után kap. Ezt a szín­­padilag szinte egyedülálló pillanatot egy monumentálissá növesztett kellék segít­ségével éri el az író.­­ Vannak olyan színdarabok is, amelyek­ben a kellékek úgyszólván elárasztják a színpadot. Különösen az úgynevezett abszurd drámákban van nagy szerepe ennek a kellék­áradásnak. Harold Pin­ter „A gondnok” című drámája — szin­te úgy mondhatnám — kellék­ kórussal kezdődik. Az író utasítása szerint a szo­bában egyedül levő Mick szeme minden tárgyon megáll. Néhány mutató az író által megadott tárgyak közül: kétágú létra, szenesvödör, fűnyírógép, szatyor­kocsi, összecsavart szőnyeg, forrasztó­lámpa, dobozok, mindenféle dísztárgyak, ruhafogas, pár deszkadarab, egy vil­­lanyrezsó, régi villany kenyérpirító. A felsoroltakon kívül még számos izgalmas kellék teszi rendetlenné, kuszává, értel­metlenné és egyben életszerűvé a szín­padot. Előfordul az is, hogy a kellék főszerep­lővé lép elő. Ionesco „Székek” című tra­gikus burleszkjében rengeteg széket ci­pel ide és oda az öregember és az öreg­asszony, ezek a székek egyre élőbbé vál­nak, embereket, férfiakat, nőket szemé­lyesítenek meg. Ezek a székek viselked­nek, úgyszólván vitatkoznak, érvelnek, társadalmat teremtenek. Wilder „Hajszál híján” című drámájá­ban a félelmetesen közeledő jégkorszak, a végső fagy iszonyatát úgy érzékelteti az író, hogy Antrobus egy aranyhalas medencét és madárkalitkát szorít magá­hoz, teste melegével védve a kis élőlé­nyeket a szobájába mindjárt betörő fagytól. A két kellék ezekben a pillana­tokban szereplőtársa a színésznek.­­ Nem kis gondot okoz a kellékesnek, ami­kor azt hallja, hogy jelképes tárgyakra van szükség a következő darabban. A jelképes tárgyakat általában nem szere­tik a kellékesek, sok gond van velük. Csehov Sirály című drámájában be kell hozni egy lelőtt, döglött sirályt. Ez még csak rendjén van, ezen a sirályon nem lehet vitatkozni. Ám a következő felvo­násban a színpadon kitömött sirályt kell látnunk. Ez a kitömött sirály már több­féle lehet, csak egyféle nem: olyan si­rály, amelynek nincs jelképisége. A da­rabban az igazi sirály Nyina volt, a fia­tal színésznő. A vadászaton lepuffantott sirálynak kitömötten úgy kell tartania a szárnyát, úgy kell a levegőbe dőlnie, hogy az embert a felröppent és örökké szállni tudó tehetségre emlékeztesse.­­ Régi dolog, hogy a kellékek élnek, he­lyet követelnek maguknak. Nem lehet a színpadra betenni telefont úgy, hogy azon egyszer ne beszéljenek vagy a klasszikus csehovi példát idézve: ha a falon puska lóg, annak a következő fel­vonásban el kell dörrennie. Idegen tárgyat nem tűr a színpad. Ka­rinthy tréfája volt, hogy kis kabaréda­rabja színhelyére egyik este betétetett egy kerékpárt. A színhely polgári szo­bát ábrázolt. A nézők egész idő alatt azt figyelték, hogy mikor történik már va­lami a kerékpárral, egyáltalán, hogy ke­rült ide a szobába és mikor jut végre szerephez. Szünetben nagy vitát folytat­tak a kerékpár-kérdésről.­­ Gyermekkoromban megszoktam a kel­lékeket. Szüleim utazóládájában pulóve­rek és törülközők közé karikás ostor, ki­rályi korona volt csomagolva. Nekem ezek a kellékek éppen olyan természete­sek voltak, mint a suszter fiának a kap­tafa és a dikics. Most is azok. Szeretem a színpadi tárgyakat, az igazi kellékek ösztönöznek, lelkesítenek drámaírás köz­ben. Tisztelem is őket, indokolatlanul egy hamutálcát sem merek színpadra ráncigálni. Puskát — miután szereplői­met nem szoktam halálba küldeni — so­hasem használok. Tudom, ha puszta de­korációként vagy az érdekesség ked­véért valamikor mégis színpadra vinnék egyet, engem, rosszabb esetben a dara­bomat lőné le. NYÁRI TÉMÁK Vágyálom Álcázás dScattu­ti □ 15

Next