Tükör, 1968. január-március (5. évfolyam, 1-13. szám)

1968-02-20 / 8. szám

harmonikus, sőt nagyon" »►együtt van«. Mindjárt el is mond egy jó kis sztorit a műszempillá­­ról. Egyszer az udvarló­ja lecsókolta a moziban, s ő nem merte figyel­meztetni, nehogy kiáb­rándítsa. Így aztán 600 forintba került a gyön­gédség, a puszi, tudni­illik ennyibe kerül egy valamirevaló külföldi, párizsi műszempilla. Amit a gáláns lovag el­fogyasztott, öt éve dolgozik a szak­mában. — Hát szakma ez? — kérdezem. — Az, mégpedig nehéz. Fizikai munka. Ezt egyelőre nem értem, meg kell még hallgat­nom mind az ütőjüket. Gottesmann Kati nem is sokat időz ennél a do­lognál, ő még nem érzi a fáradtságot, s a szak­ma nehézségeit, a mo­dern tündérség nyűgeit, ő a boldog tündér. Csi­­bészesen bájos arcocs­kája, mozgékonysága, kötetlen, felszabadult csevegése is ezt a hatást kelti. Elvált, most egy fiatal és »»menő« zeneszerző udvarol neki. A lényeg azonban az ő mosolyai alól is mind­untalan előtűnik: a mo­dern tündéreknek ala­posan meg kell dolgoz­niuk a tündérkedésért Budapesten. Egy bemu­tatón való fellépésért, amely akár háromszori előadás is lehet és el­tarthat egész nap, 100— 140 forintot kapnak, s ugyanakkor maguknak kell gondoskodniuk ci­pőről, harisnyáról. Ez a legnagyobb adójuk, a harisnya. Nem mehet­nek fölszedett harisnyá­ban a kifutóra. Egy ru­háért, amit 7-8-szor is próbálnak, harminc fo­rintot kapnak, egy rek­lámfotóért egy százast. Ezekből tevődik ki a jö­vedelmük: szezonban nekik, a sztároknak ösz­­szejön 3—3,5 ezer is. Kati tiltakozik. — De nem ennyit kere­sünk! Mert aki azt mondja, hogy ennyit ke­res, az becsapja önma­gát is. Ennek legalább a fele rezsi. És nem ci­vil rezsi: gáz, villany, lakbér, hanem manö­­ken-rezsi: smink, haris­nya, közlekedés, öltöz­ködés, és a sok várako­­zás közbeni értelmetlen fogyasztás. Hirtelen nagyot kanya­rí­tok a beszélgetésen: — Ha a Szentivánéji álom tündérszerepeit a manekenek közt kellene kiosztani, maga melyi­ket osztaná magára? Melyiket vállalná? — Puckot. — De hiszen az fiú. — A mai maneken is majdnem fiú. Ezek után egy igazi Puck-os történet: a minap a villamoson egy kötekedő, morcos öregúr egy néhai tábla­bíró konzervatívizmusá­val belekötött hosszú­­szárú ulánus­ csizmája miatt, mondván: — Mondja, kisasszony, mire jó magának ez a borzasztó hosszú szárú csizma? — Arra ural, hogy eb­ből nem látszik ki a fa­lábam. A táblabíró leszállt a következő megállónál... Gottesmann Kati húsz­éves, még keresi végső tündéralakját, máris odatartozás, ha e­gy lány megbetegszik, kenyér nélkül marad, nincs SZTK-juk, és ha a betegség véletlenül hosszabb, akkor az egész szezon oda, nem tud ké­szülni, ruhákat próbálni a nagy bemutatókra (Pogány Klári már csi­nált végig bemutatót mellhártyagyulladással), az egész éve oda. A magyar smink tönk­reteszi az arcot, kény­telenek külföldit hasz­nálni, az meg méreg­drága, a franciának ép­pen most ment fel az ára. Megállítom az áradást. — Kitől tanulta a szak­ma fortélyait? — Cipitől. — Nagy maneken volt? — Igen. — És most? — Hozzáment egy fog­orvoshoz, most lent él­nek valahol vidéken, Baján vagy Mohácson. Vagy Ajkán? Ajkán. — Ki volt a legnagyobb magyar maneken a kö­zelmúltban? — Orsi. Az Orsi. — Már nem dolgozik? — Állítólag Párizsban. De már nem fiatal. Húszéves lányait hagy­ta itthon, de még most is bemutat Párizsban. — Mi volt benne a nagy? — Nem tudom. A lé­nye. Erre született. Rendkívül kulturált volt, több nyelven be­szélt, és olyan vékony volt, hogy az már nem is igaz. — Szép volt? — Nagyon érdekes. Vége az iménti fásult­ságnak, Klári szeme is kifényesedik, s én meg­érzem, hogy ez a meg­­hatódottság nem csak a nagy elődnek szól, ha­nem magának a szak­mának, ami miatt eny­­nyit szenved, de amit szenvedélyesen szeret. — Ellensége van? — Nem tudom. Biztos. — Mit terjesztenek a rosszakarók egy manö­­kenről? — Rólam például azt, hogy gyerekem van vi­déken. — Kedves . . . — Fütyülök rá. Bella Italia, 12 TAIfAf*C óra 7 perc. Ta- InllHud­kács Zsuzsa hét 7CN­7CA percet késik. Ö­fcÖUtCH akarta itt a randevút és szán­dékos a kérése is: fél az egye­dül való várakozástól. Félénk, bizonytalan, mérlegelő: mért kell ez a riport, ki találta ki, kik lesznek benne? Megnyugtatom, és följegy­­zem: fekete télikabát, kendő, valamint szoknya, pulóver. Egyenruha? Az ő válasza is ugyanaz, ami a többieké: prak­tikus meggondolásból hordja ezt az öltözetet. Zsuzsa pályája látszólag si­mább mint társnőié. Leérettségizik, kirakatrendező­­dekoratőri technikumot is vé­gez, ilyenként egy fél évet dol­gozik is, aztán közben lassan beletörik, belerázódik a ma­­nökenségbe is, egyre többet hívják, noha ő még csak há­rom éve csinálja. Most már nem kirakatrendező, de nem is csak a manökeni pénzekből él, reklám­grafikához is ért. Kap különféle megbízásokat, mert jól rajzol. No, és a férje ope­ratőr a tévében. Van egy kis Steyr Puch-juk, a férje szen­vedélyesen szereti a motort, motorcsónakversenyző, bajnok. — Minden szabad idejét a ko­csi alatt tölti. — A kocsiban, nem? — Nem, dehogyis. Mindig bütyköl rajta valamit. Nevetünk. Zsuzsa akkor a leg­szebb, ha mosolyog. — Szakmai továbbképzés van maguknál? — Van. Volt. — Kár. Reméltem, hogy leg­alább egy olyan foglalkozás van Pesten, ahol az nincs. — Tavaly rendeztek nekünk egy háromhónapos mozgás­képző balett-tanfolyamot. — Hasznos volt? Vállat von. Nem nyilatkozik. Aztán megjegyzi, hogy »sokat spicceltünk«. Majdnem elfelejtem föltenni neki az udvariatlan — itt szin­te gálád — kérdést. — Hány éves? — Huszonnégy. — Mi kell ahhoz, hogy valaki jó maneken legyen? — kérde­zem meg. — Pontosság, megbízhatóság. — Köszönöm szépen. Szerencsekívánatokkal fejez­zük be a beszélgetést. — S ha egy manekennek sze­rencséje van? Nem tud rá válaszolni kapás­ból. Némi gondolkodás után a »jó partit csinál«-nál köt ki, de aztán el is hessenti egy »azt minden csinos lány megcsinál­­hatjá«-val. S ottmarad a he­lyén, kicsit tanácstalanul. BÁRTFAI * ~r SZTENYA ST cendens sugallatra? Nem tudom, de amikor elő­ször hallottam a nevét, mindjárt úgy éreztem, hogy »nagy szám« lesz, nagy eset. Az unifor­mist: fekete kabát, ken­dő, ő is azt viseli, és első pillantásra csak vi­lágosszőke haja, szabá­lyos szépsége látszik megkülönböztető erejű­nek. A többi lány is mind szép, szép és érde­kes. Sztenya szabályo­san, mélyen szép. Mondom neki. Nem til­takozik, nem veszi bók­nak. Tudja, használja, kis túlzással azt lehet mondani, ez a kenyere. A formája a kenyere. Lengyel lány. Tíz éve él Magyarországon, ide jött férjhez, beszédén már alig érezni az ide­gent. Lengyelországban testnevelő tanár lett volna belőle, középfokú testnevelési iskolát vég­zett, magasugró volt, 158-at is ugrott, az az egyéni csúcsa. Jó ered­mény. Huszonnyolc esztendős. □ 9

Next