Tükör, 1971. október-december (8. évfolyam, 40-52. szám)

1971-11-02 / 44. szám

A Thália Színház költözködésre kész felfordulásában alig talá­lom. Harsányi Gábor az öltöző­ben fekszik, filmgyári szerelésben, a Bartókiána próbájának szabad per­ceiben. Villámgyorsan talpraugrik, megigazítja dróthaját és mosolyog. Végtelenül álmos az arca, szür­ke homály a szeme. Az édesapjától tudom, hogy egész éjjel forgatott. Hirtelen felpislákol a figyelme, ahogy a 16 részes tévé­film, az „Egy óra múlva itt vagyok” főszerepéről kér­dezem : — Nagyon szeretem ezt a srácot, azt a konok elszántságát amivel minde­nen felülkerekedik, minden mély­ségből visszapattan és azt a folyama­tot is, ahogyan a végén kikupálódik. Izgalmas játék ugyanebben a filmben a másik szerepem, a hitleri­ karakte­rű szadista nyomozó, akit a srácra állítanak. A hangszóró recsegve színpadra kéri. A kulisszák mögött már egészen éb­ren, de alig hallhatóan suttog a ké­szülő, új darabról, szerepéről, a fia­tal Kodályról, és általában a szerep­formálás lehetőségeiről. — Azt hiszem, ez a körforgás a lé­nyeg az egészben — mondja, és mu­tatja is a kört a homlokától a bal mellkasáig, s vissza. — Hogy a gon­dolat, ha van — teszi hozzá egy könnyű biggyesztéssel — eljusson ide le, telítődjék melegséggel és visz­­szakerüljön a tudat szűrőjébe. Az ösztönös és tudatos játék legharmo­­nikusabb egységében hiszek. Egyik a másik nélkül nem lehet meg. Az­tán, hogy kinél, melyikből, mennyit? Egyénisége válogatja és a tudás, a tapasztalás foka ... Egy példát arra, hogy az ösztönök mennyire elvihet­nek a dzsungelbe. Azt az első szín­­művészeti felvételi vizsgán elcsúszott Harsányit, az elállófülű kölyköt most hogyan látom? Aki csak az ösztönei­re épít, elbukik. Még a vitt számom­mal is mekkorát tévedtem! „Temet­ni jöttem Caesart, nem dicsérni...” mondtam Antoniusként a súlyos sza­vakat, kiskölykös morcosságommal. Harsányi, a hirtelen befutott színész, értelmiségi gyerek, akinek még a dédöregapja is jogász volt Olyan biztosan hitte, hogy színinövendék lesz, hogy a jogi karra el se ment. „Most aztán edd meg, amit főztél magadnak!” — mondta az apja. — Most is azokból a melósokból épí­tem a szerepeimet, akik közé beke­rültem segédmunkásnak. Mennyi mindent megélhettem ott! Azt is megtanultam, hogy szinte minden csak akaraterő kérdése... Én a fáj­dalom ellen, tudja hogyan szoktam védekezni? Az erősségét hangjegy formájában a kottasorok közé képze­lem, aztán erős önszuggesztióval las­san (módosítójellel) leszállítom egy fél hanggal. Még egy féllel. Még egy­­gyel. Amíg meg nem szűnik. Majd­nem mindig sikerül. A jógik ezt for­dítva csinálják; felfokozzák a fájdal­mat egészen az elviselhetőség hatá­ráig, mivel köztudott, hogy bizonyos határon túl már nem érezhető. Anyjától öröklött „génjei” mellé jó lecke volt bátorságból az a munkás­év. Az egymásrautaltság kollégiali­­tásra nevelte. Nagy készlete van; hitből, derűből, erőből, — bőségesen osztogatja. Szeretetet kap érte. — Hajdani főiskolás­ törekvéseiből mit sikerült megvalósítania és mit nem? — Ne kérdezzen ilyen nehezeket... A szakmát akartam és akarom meg­ismerni. Mindent tudni akarok, ami a színészet, vagy ami kapcsolatos le­het vele. Tehát az életet akarom na­gyon tudni. Amikor összeszalad a függöny, és amíg hallom a tapsot, ad­dig azt hiszem, már sok mindent tu­dok. Még kicsit utána is jólesik a fá­radtság, amíg az a daráló el nem in­dul bennem, ami olyan mint a sze­relemben a kielégítetlenség. Már nem is tetszik egészen, amit a szín­padon csináltam, már azt mérlege­lem, mit, mennyire és hogyan kellett volna másként. Színházi alakításaim után ez mindig bekövetkezik. Csak a verseknél vagy a rövid jelenetnyi szerepeknél nem érzem. — Mi az, amit nem szívesen monda­na el önmagáról? —... Dührohamos vagyok. Emiatt sok bajom volt mindvégig a főisko­lán is. A szakmával kapcsolatos dol­gok könnyen és hamar kiborítanak. Tudja aztán mi a legborzalmasabb? Amikor úgy érzem, biztosan igazam van, de nem ismerik el. Ennél csak az a borzasztóbb, ha mégis bebizo­nyosodik később, hogy nem is volt igazam. Ezt viszont — a kívülállónak úgy tűnik — sportszerűen könnyen beismerem. Csak egyébként azt az égető szégyenérzetet pokoli nehezen viselem el. A frissen befutottak jólápoltsága hiányzik belőle. Egyszerű pamutin­gekben, pulóverekben jár, kopott a nadrágja és a kocsija is agyonhasz­nált. Az eszközöknek, melyek az em­bert minden percében kísérik, nála még kellék­fontossága sincs. Kócos kamaszokat játszik, slágert énekel a rézmozsárról, korosztályát a 25 éve­seket nagyszerűen tipizálja, de az életéveinél sokkal többet megélt. Nem takarékoskodik önmagával, tel­jes lánggal ég, nemzedékének minden bátorságával, őszintén nyilvánul meg, kendőzetlenül. Kérges és cser­zett a lénye, mint a kéz, amit nem kíméltek a munkától. Az a fiatal tehetség, akit most már nem kell félteni, ha eddig nem sike­rült, ezután sem tudjuk elkapatni. Ha a vizsgaelőadás óta szüntelen siker­ben eltelt három év a szerénységre nevelte, ezután sem vesz föl már sztá­­ros allűröket. ÓNODY ÉVA AKAROK SZTÁR LENNI! FOTÓ: RAJNOGEL IMRE

Next