Tükör, 1972. április-június (9. évfolyam, 14-26. szám)
1972-04-04 / 14. szám
FŐSZERKESZTŐ: VETŐ JÓZSEF H. FŐSZERKESZTŐ: BÁCSKAI LÁSZLÓ OLVASÓ SZERKESZTŐ: ZÁGONI FERENC HAZAI TUDÓSÍTÁSOK: BALOG JÁNOS KULTURÁLIS ÉLET: MAJOR OTTÓ FOTÓFŐMUNKATÁRS: REISMANN JÁNOS KARIKATÚRA: KAJÁN SZERKESZTŐSÉG: BUDAPEST VIK., GYULAI PÁL U. 14. TELEFON: 137-660 POSTAFIÓK:BUDAPEST 8. PFG KIADJA: A HÍRLAPKIADÓ VÁLLALAT FELELŐS KIADÓ: CSOLLÁNY FERENC TERJESZTI A MAGYAR POSTA ELŐFIZETHETŐ BÁRMELY POSTAHIVATALNÁL, A KÉZBESÍTŐKNÉL, A POSTA HÍRLAPÜZLETEIBEN ÉS A POSTA KÖZPONTI HÍRLAP IRODÁNÁL BUDAPEST V., JÓZSEF NÁDOR TÉR 1. SZ. ELŐFIZETÉSI DÍJ: EGY HÓNAPRA 16,- FORINT NEGYEDÉVRE 48,- FORINT EGY ÉVRE 192,- FORINT 72.0157 ATHENAEUM NYOMDA BUDAPEST ROTÁCIÓS MÉLYNYOMÁS FELELŐS VEZETŐ: SOPRONI BÉLA VEZÉRIGAZGATÓ INDEX 25817 Meg nem rendelt fényképekért és kéziratokért a szerkesztőség nem vállal felelősséget. A címlapon: A felszabadulási emlékmű Cikkünk: a 3—4. oldalon Fotó: Járai Rudolf (MTI) A hátoldalon: Záhony Az ország keleti kapujáról szóló riportunk a 16—17. oldalon Fotó: Szalay Zoltán KÉPES POLITIKAI ÉS TÁRSADALMI HETILAP A huszonöt éves olajág A kora tavasz fényei öntik el a Gellérthegy szintjén a felszabadulási emlékművet. A lenyűgöző hatású, monumentális művet, amelyet az eltelt negyedszázadban a hazánkban megfordult külföldi milliók is gyönyörködve szemléltek. A művet, amely — a Parlament, a Lánchíd és az Erzsébet-híd, a Vár és a Halászbástya panorámás együtteséhez csatlakozva s abból kiemelkedve — fővárosunk szimbólumává vált, hozzá tartozik Budapesthez, akárcsak a Kreml Moszkvához, az Eiffel-torony Párizshoz. A kora tavasz fényei már kora reggel bevonják az emlékmű alkotójának Népstadion úti, múzeumnak beillő műtermét is. Itt ülünk egy régi-régi súlyhúzós fali óra alatt. Az óra percnyi pontossággal mutatja az időt, ahogy mutatta 88 esztendővel ezelőtt is az alsórajkai falusi tanító otthonában, ahol Kisfaludi Stróbl Zsigmond született. A marsall autóját leállíttatta . Mintha csak tegnap lett volna... Pedig 1945 nyara volt. Az úgy ahogy rendbehozott művészklubban, a Fészekben, Geraszimov orosz festő és Jolán építőművész tiszteletére adott vacsorán a magyar művészek nevében köszöntöttem Geraszimovot, aki válaszának befejezéseképpen elmondta, hogy néhány nappal előbb Vorosilov marsallal autózott a Városligetben. A marsall autóját leállíttatta a Műcsarnok mellett, ahol nagyon megtetszett neki egy bronzszobor, az Íjász. A szobron keresték a készítő nevét, de nem találták. Így Geraszimov a művészektől kért felvilágosítást. Többen felém mutattak, mire ő poharával a kezében hozzám jött, megölelt és bejelentette : műtermemben felkeresnek. Néhány nap múlva Szviridov tábornok, Puskin követ, Nikolajcsuk ezredes és mások társaságában megjelent a műteremben Vorosilov marsall. Kedves közvetlensége és különösen szakértelme és szeretete, a műteremben látott szobrokkal kapcsolatban, meglepett. Érdeklődött munkásságomról, hol tanultam, milyen körülmények között. Rövid idő elteltével — éppen egy szovjet tisztet mintáztam — Vörös János honvédelmi miniszter hívott tárgyalásra. Közölte, a felszabadító szovjet hősök tiszteletére emlékművet kellene terveznem. A megbízást 1945 szeptember elsején kaptam a kormánytól. Több vázlatot készítettem. Helyszíni szemle volt az emlékmű számára kijelölt helyeken, a Vérmezőn, s egy másik, nagy téren, Budán. Egyik sem bizonyult alkalmasnak. Később döntés született: az emlékmű felállításának helye a Gellérthegy ormán legyen. Ez új terv elkészítésére kötelezett, végül is a kilencedik tervet fogadták el, s 1945. szeptember Ma is munkában Turánszki Erzsébet, a felszabadulási emlékmű főalakjának modellje — 25 évvel ezelőtt. Az emlékmű zászlótartó szovjet hősének modellje, Vaszilij Golovcev gárdatiszt, a mester műtermében □ 3