Tükör, 1972. április-június (9. évfolyam, 14-26. szám)

1972-04-04 / 14. szám

FŐSZERKESZTŐ: VETŐ JÓZSEF H. FŐSZERKESZTŐ: BÁCSKAI LÁSZLÓ OLVASÓ SZERKESZTŐ: ZÁGONI FERENC HAZAI TUDÓSÍTÁSOK: BALOG JÁNOS KULTURÁLIS ÉLET: MAJOR OTTÓ FOTÓFŐMUNKATÁRS: REISMANN JÁNOS KARIKATÚRA: KAJÁN SZERKESZTŐSÉG: BUDAPEST VIK­., GYULAI PÁL U. 14. TELEFON: 137-660 POST­AFIÓK:BUD­APEST 8. PFG KIADJA: A HÍRLAPKIADÓ VÁLLALAT FELELŐS KIADÓ: CSOLLÁNY FERENC TERJESZTI A MAGYAR POSTA ELŐFIZETHETŐ BÁRMELY POSTAHIVATALNÁL, A KÉZBESÍTŐKNÉL, A POSTA HÍRLAPÜZLETEIBEN ÉS A POSTA KÖZPONTI HÍRLAP IRODÁNÁL BUDAPEST V., JÓZSEF NÁDOR TÉR 1. SZ. ELŐFIZETÉSI DÍJ: EGY HÓNAPRA 16,- FORINT NEGYEDÉVRE 48,- FORINT EGY ÉVRE 192,- FORINT 72.0157 ATHENAEUM NYOMDA BUDAPEST ROTÁCIÓS MÉLYNYOMÁS FELELŐS VEZETŐ: SOPRONI BÉLA VEZÉRIGAZGATÓ INDEX 25817 Meg nem rendelt fényképe­kért és kéziratokért a szer­kesztőség nem vállal felelős­séget. A címlapon: A felszabadulási emlékmű Cikkünk: a 3—4. oldalon Fotó: Járai Rudolf (MTI) A hátoldalon: Záhony Az ország keleti kapujáról szóló riportunk a 16—17. oldalon Fotó: Szalay Zoltán KÉPES POLITIKAI ÉS TÁRSADALMI HETILAP A huszonöt éves olaj­ág A kora tavasz fényei öntik el a Gellérthegy szintjén a felszabadulási emlékművet. A lenyűgöző hatású, monu­mentális művet, amelyet az eltelt negyedszázadban a hazánkban megfordult kül­földi milliók is gyönyörköd­ve szemléltek. A művet, amely — a Parlament, a Lánchíd és az Erzsébet-híd, a Vár és a Halászbástya pa­norámás együtteséhez csat­lakozva s abból kiemelkedve — fővárosunk szimbólumá­vá vált, hozzá tartozik Bu­dapesthez, akárcsak a Kreml Moszkvához, az Eiffel-to­­rony Párizshoz. A kora tavasz fényei már kora reggel bevonják az em­lékmű alkotójának Népsta­dion úti, múzeumnak beillő műtermét is. Itt ülünk egy régi-régi súlyhúzós fali óra alatt. Az óra percnyi pon­tossággal mutatja az időt, ahogy mutatta 88 esztendővel ezelőtt is az alsórajkai falu­si tanító otthonában, ahol Kisfaludi Stróbl Zsigmond született. A marsall autóját leállíttatta . Mintha csak tegnap lett volna... Pedig 1945 nyara volt. Az úgy ahogy rendbe­­hozott művészklubban, a Fészekben, Geraszimov orosz festő és Jolán építőművész tiszteletére adott vacsorán a magyar művészek nevében köszöntöttem Geraszimovot, aki válaszának befejezése­képpen elmondta, hogy né­hány nappal előbb Vorosilov marsallal autózott a Város­ligetben. A marsall autóját leállíttatta a Műcsarnok mel­lett, ahol nagyon megtetszett neki egy bronzszobor, az Íjász. A szobron keresték a készítő nevét, de nem talál­ták. Így Geraszimov a mű­vészektől kért felvilágosítást. Többen felém mutattak, mi­re ő poharával a kezében hozzám jött, megölelt és be­jelentette : műtermemben felkeresnek. Néhány nap múlva Szviri­­dov tábornok, Puskin követ, Nikolajcsuk ezredes és má­sok társaságában megjelent a műteremben Vorosilov marsall. Kedves közvetlen­sége és különösen szakértel­me és szeretete, a műterem­ben látott szobrokkal kap­csolatban, meglepett. Érdek­lődött munkásságomról, hol tanultam, milyen körülmé­nyek között. Rövid idő el­teltével — éppen egy szov­jet tisztet mintáztam — Vö­rös János honvédelmi mi­niszter hívott tárgyalásra. Közölte, a felszabadító szov­jet hősök tiszteletére emlék­művet kellene terveznem. A megbízást 1945 szeptember elsején kaptam a kormány­tól. Több vázlatot készítettem. Helyszíni szemle volt az em­lékmű számára kijelölt he­lyeken, a Vérmezőn, s egy másik, nagy téren, Budán. Egyik sem bizonyult alkal­masnak. Később döntés szü­letett: az emlékmű felállí­tásának helye a Gellérthegy ormán legyen. Ez új terv el­készítésére kötelezett, végül is a kilencedik tervet fogad­ták el, s 1945. szeptember Ma is munkában Turánszki Erzsébet, a felszabadulási emlékmű főalakjának modellje — 25 évvel ezelőtt. Az emlékmű zászlótartó szovjet hősének modellje, Vaszilij Golovcev gárdatiszt, a mester műtermében □ 3

Next