Tükör, 1973. április-június (10. évfolyam, 14-26. szám)

1973-05-29 / 22. szám

Úr, cvikkerrel Diszkrét kopogás hallat­szott. — Tessék! — kiáltott a fiatal, de már ismert rendező, Edvin Poly­­karpov. Az ajtó kinyílt, s egy cvikkeres úr lépett be a szobába. Régimódi Have­lock (ujjatlan köpeny könyökig érő gallérral) volt rajta, továbbá szé­les karimájú fekete kala­pot viselt, kezében séta­botot tartott. — Jó napot — mondta a választéko­san öltözött férfi, s levette kalapját. A rendező nem válaszolt. Fejét fél­rehajtotta, szemét összehúzta és fi­gyelmesen szemlélte látogatóját. Az­tán felállt, odament az úrhoz, vállá­ra ütött. — Nem rossz, nem rossz. Talán meg­felelne. Mindenesetre a szakállát egy kissé rövidebbre kellene venni. — A szakállamat megstuccolni? Mi­ért? — csodálkozott a csíptetőszem­­üveges úr. (Itt engedtessék meg egy rövid kité­rő a szerző számára. Polykarpov ren­dező ugyanis éppen tévéfilmet for­gatott, Csehov egyik elbeszélése alapján. Az volt a szándéka, hogy a filmjét újszerűen kezdi: Csehov ve­zeti be a nézőt az új alkotásba.­ — Igen — mondta Polykarpov. — Csehovnak rövidebb szakálla volt. A cvikkeres férfi felnevetett: — Ezt honnan veszi? Nem, éppen ilyen szakállat viselt. Most Polykarpov nevetett szórakoz­va: — Honnan jön maga. A színházmű­vészeti főiskoláról? Vagy a filmesek­től? — Nem. Jaltából érkeztem ide. — Jaltából? — ráncolta homlokát a rendező. — Csak néhány napra jöttem Jaltá­ból, mert valami kis dolgom van itt, s közben hallottam, hogy ön filmre viszi az egyik elbeszélésemet. — Elbeszélééééséééét? Csak nem azt akarja állítani, hogy ön Csehov? — De igen. — Miféle vicc ez? — Nem vicc. Csehov vagyok. Anton Pavlovics Csehov. — Engedje meg, de hiszen ... Cse­hov már régen ... S közben Polykarpov bizonytalan, mégsem félreérthető mozdulatot tett, röviden: legyintett. — Ez mind igaz — adott neki igazat Csehov, — de ön, fiatalember, nyil­ván elfelejti, hogy... — azt akarta mondani „klasszikusok”, de aztán le­nyelte ezt a szót, — egyes emberek tovább élnek, még ha meg is ... Ő is legyintett. — Hát ez igazán rejtélyes, — mond­ta Polukarpov. — No jó. Él, hát él. Ez az ön dolga. Bizonyára azért jött, mert a szerzői, illetve, izé, társszer­zői jogról akar tárgyalni? — Társszerző-jogról?! Bocsásson meg, de ezzel csak ön hozakodhat elő. Én vagyok a szerző. — De régen volt az! — mondta Po­lykarpov elutasítóan. — Más kor­szakban élünk, mások a feladatok, mások a követelmények. Nekem, megértheti, az egész elbeszélést újra­értelmeznem kellett. — Az a véleménye, hogy ez szüksé­ges volt? — kérdezte Csehov. — Hol él maga? Az alkonyat éneke­se... Amit írt, ma már nem érthető. Sokak számára! — És önnek? — Nekem? Efelől ne legyen gondja. Én, ne vegye szerénytelenségnek, el­végeztem a főiskolát, tizenkét kul­­túrtanfolyamon voltam, naponta ol­vasom a sajtót, ismerem tehát a mi időnk feladatait és követelményeit. Az alkonyat énekese egy székre ereszkedett. — Csak nem akarja mondani, hogy ön mindent megváltoztatott és átír­ta az elbeszélésemet? — Ugyan, ugyan, nem kell olyan sö­téten nézni a dolgokat. Csak újraér­telmeztem. Ha jól emlékszem, vala­hol ön is írta, hogy a kicsengés néha fontosabb, mint maga a szöveg. Az író hallgatott. — No látja! — diadalmaskodott Po­lykarpov. — Így van, én az ön szö­vegének csak új kicsengést adtam. Az újraértelmezett mű szerzője le­­horgasztott fejjel meredt maga elé. — De ne vegye annyira a szívére, Csehov elvtárs! — vigasztalta a ki­csengés szerzője. — Manapság Oszt­­rovszkijt is újraértelmezzük. Akár Dosztojevszkijt, mégpedig úgy, hogy ez még álmában sem jutott volna az eszébe. És Shakespeare? Nemrég ol­vastam, hogy rendezők milyen bát­ran vitatkoznak Shekespeare-rel! Vitatkoztam én önnel? Nem. Ne ve­­­­szítse hát el kedvét. Gorkij sem úsz­ta meg könnyen. Turgenyevnek és Tolsztojnak is alá kell vetnie magát az újraértelmezésnek, sőt még Ma­jakovszkijnak is! Kétségtelen, Maja­kovszkij már a maga idejében meg­értette a helyzetet, de nem volt ki­fogása az ellen, még kérte is, hogy életművét a kor szellemében, az új követelményeknek megfelelően tel­jesebbé tegyék. Nahát. — De én ezt nem kértem senkitől sem, — mondta az alkonyat énekese halkan és szomorúan. — Mi magunk jöttünk rá erre! Csehov lesújtva állt fel és csendben elhagyta a rendező szobáját. Az utánanézett, s részvevően csóvál­ta a fejét: — Nevetséges. Egy klasszikus, s még a legegyszerűbb dolgokat sem érti. J. S. 28. KÉT FILMRŐL­­„A lányok mind beleömlöttek a Tiszába” — mondja egy ré­ges régi tragédiát elbeszélve az idős parasztember, majd az eseményt megörökítő dalt is elénekli. Ludas Matyi szülőföldjén, Erdőháton ma is megterem a népi bölcsesség, ilyen balladás ízekkel keverten — de ez csak epizódja, nem lényege az ugyanezen a vidéken „termett” író, Végh Antal dokumentumfilmjének. Ő, aki nem mindig próféta szűkebb hazájában (tanúsítja a sokáig kavargott penészleki ügy), szeretettel, de nem elnéző meghatottsággal vezet végig a gya­korta nehéz életű, nemrég árvíz tépázta vidéken, bemutatván az új otthonokat, a szabolcsi alma kanyargós útját, a napi gondokat. Al­kalmi riporterként nem nőtt még olyan képernyő-egyéniséggé, mint Urbán Ernő, de tárgyismerete, lényegre törő faggatózása nem titkolja: ez az elmaradottsága miatt annyiszor szapult tájék kinőtt már a haj­dani reménytelenségből, s most legfőbb gondja a föld termővé vará­zsolása mellett az emberek „megkötése”. Major Sándor szerkesztő je­les szakembere a dokumentumsorozatnak Újlaki Tóth János rendező és Neumann László operatőr szerényen, eredményesen szolgálta az ügyet és a nézőt. A fiatalon elhunyt Aszlányi Károlyt akár „hígított Karinthynak” ne­vezhetnénk. Könnyedsége, fordulatossága, a bizarral is kacérkodó hu­mora s enyhén csípős társadalombírálata sejteti: a közönségszórakoz­tatónak kitűnően bevált író többre juthatott volna, ha megéri. Így is máig értékes mestere a könnyű műfajnak, amelyet a bíráló nemhogy elmarasztalna, hanem egyenesen áhít — csakhogy Aszlányi-szinten. A harmincas években játszódó bűnügyi története, a Sötétkamra sejt­hető fordulatokkal és keserű befejezéssel a valóság irányába torzító portrét ad bizonyos örökségvadász úri rétegekről. Mamcserov Frigyes áldolgozó-rendező gondosan állította elő a korabeliség levegőjét, jobb vegyésznek bizonyulva a darabbelieknél. Nagy segítségére volt ebben Czabarka György operatőri munkája, és a pompás színészgárda, mely­ből legkivált Ráday Imre tohonya bölcsessége és Sinkó Lászlónak a műfajt remekül érző stíluseleganciája tetszett, valamint a kitűnő típusválasztás, a főiskolás Jónás Gabrielláé a női főszerepben. Lehotay-Horváth György KEDD 9.00 és 14.00 Iskola-tv 17.05 Hírek 17.10 „Életet az éveknek” Nyugdíjasok műsora 17.45 A fehér-fekete szivárvány Verses riportfilm Vietnamról 18.00 Ifjúsági Telemagazin 18.50 Játék a betűkkel 19.10 Reklámműsor 19.15 Esti mese 19.30 Tv-Híradó 20.00 PERET LÁZALMAI Spanyol zenés film (Színes) 20.50 ÜNNEPI KÖNYVHÉT 1973 22.00 A festészet kalandja A látás iskolája Képzőművészeti filmsorozat XII. rész: Találkozás a világ művészetével (Színes) 22.30 Tv-Híradó — 2. kiadás KÍSÉRLETI (2.) MŰSOR 20.00 Pogány Egy falu Baranyából (ism.) III. rész: Hogyan élünk? 20.50 A XIV. Miskolci Filmfesztivál díjnyertes filmjeiből TV-ELŐZETES 1973. június 5—10-ig IJúnius 5. kedd: 20.00 Lázadók... tévéjáték, 21.25 Interfórum ’73. A Fer­­tődi-kastélyból. Kísérleti (2.) műsor: 20.00 Latin-amerikai táncverseny — Az Eurovízió műsora Június 6, szerda: 17.20 Lengyelország—Anglia VB selejtező labdarúgó­mérkőzés, 20.00 Egész Spanyolország fölött felhőtlen az ég — NDK filmsorozat I., 21.25 Interfórum ’73. Kísérleti (2.) műsor: Krétarajz Csáth Gézáról Június 7, csütörtök: 16.45 és 21.15 Ökölvívó Európa-bajnokság — elő­döntők közvetítése Belgrádból, 20.00 Egész Spanyolország fölött fel­hőtlen az ég, II. rész Június 8, péntek: 18.25 A forradalmak kora és Magyarország III. 20.00 A fórumon: Nyers Rezső, 21.00 Egész Spanyolország fölött felhőtlen az ég III. (befejező) rész Kísérleti (2.) műsor: Vészi Endre: Ágyak a horizonton. Tv-játék Június 9, szombat: 18.00 és 21.50 Ökölvívó EB-döntők — közvetítése Belgrádból, 20.00 Desirée — amerikai film Június 10, vasárnap: 15.35 Nótaszó, 17.00 Delta, 20.30 Maigret felügyelő, 21.20 Interfórum ’73 VÁLTOZÁS LEHETSÉGES!

Next