Tükör, 1975. július-szeptember (12. évfolyam, 26-39. szám)

1975-07-01 / 26. szám

120­ ­1 KULTURÁLIS TÜKÖR PÉCSI NEMZETI SZÍNHÁZ Shakespeare: A VIHAR NOVELLÁK Ratkó István: MICSODA FIATALOK! MICSODA ÖREGEK! A Nyugalmazó­ Elefánt Úr Birodalma MESEVILÁG Végi­ György: A NYUGALMAZOTT elefánt úr BIRODALMA v.p. trarren .. m RkGENY Robert Penn Warren: VÍZÖZÖN rokonaink földje Észtország A Pécsi Nemzeti Színház sikeres éva­dot zárt A viharral, Shakespeare utolsó drámájának bemutatójával. Sík Ferenc rendezése érdekes, újsze­rű. Elképzelésének megvalósítói: a Prosperót alakító Győry Emil (ké­pünk), Szegváry Menyhért, Vári Ve­ra, Faludy László, Harkányi János, ifj. Kőmíves Sándor, Sir Kati, Dávid Kiss Ferenc és Somody Kálmán. Fe­hér Miklós díszlete és Schaffer Judit jelmezei hatásosan szolgálják a ren­dezői szándékot. Henryk Sienkie­wicz történelmi regé­nyéből több mint ötórás szuperpro­dukció készül. A filmet éveken át forgatták, 180 színész és 40 ezer sta­tiszta szerepel benne. Jerzy Hoffman a film rendezője és a forgatókönyv társszerzője nemcsak látványos fil­met csinált, történelmi hűségre és a lélekábrázolás hitelességére is töre­kedett. A szereplők között találjuk Daniel Qibrychskit és Tadeus Lom­­nickit A virtuóz operatőr: Jerzy Woycic. Képünk: jelenet a filmből. A „Hetedik kavics” Bella István (ké­pünk) új verskötete, szám szerint a harmadik. Kiforrott, megszenvedett költészet: „Jaj, ki eddig magamban voltaim, / hulló eső, magába hulltam / magamból ki- és visszanőttem / ma­gam fölé magam tetőztem; / egy szál ingben, lélekzetemben, / indulnom kell — ahogy születtem — / a fene­ketlen semmi ellen, a fenekedő nin­csen elle­n.” Ez a költészet nincs hí­jával a játékosságnak sem, mint el­ragadó „Balázs-versei” tanúsítják. Hogy valaki vasöntőből lesz író, csakugyan nem érdem. De persze hátrány se. Ratkó Istvánt (képünk) íróvá érlelődésének három évtizede az élet legkülönfélébb szféráiba vit­te és attól a világitól sem szakította el, ahonnan indult. Ezt tükrözte iz­galmas regénye a Vadhajtás, s ezt mutatja most megjelent novelláskö­­tete is. Életismeret, kritikus szemlé­let jellemzi írásait, melyeknek hang­ja néhol könnyedebb, mint az elbe­szélés témája megkívánná. A Nyugalmazott Elefánt Úr Birodal­ma — olvassuk Végh György új me­séskönyvében — „egy nagy-nagy Er­dő, ahol mindenféle állat lakik ... Kicsik és nagyok, szelídek és vadak. De arról, hogy emberek is vannak a világon, még a 7777 éves teknősbéka se álmodott soha ...” Ebben az em­ber nem látta erdőben azonban az állatok nagyon is emberi módon vi­selkednek; a mese báját, költészetét éppen ez adja. A szép mesekönyv illusztrációit Réber László készítette. Fiddlersburg az amerikai Dél jelleg­zetes kisvárosa. Helyén egy erőmű víztárolója épül majd, meg kell hát semmisülnie. A végnapjait élő vá­rosról film készül, s közben feltárul jelene, múltja, sokféle gondja, prob­lémája. Erről szól Robert Penn War­ren regénye, mely a realista próza eszközeivel az utat tévesztett ame­rikai értelmiség tragédiáját írja meg: a városét, mely fölé a Börtön árnya telepedett, s melyet elborít a víz­Igen szép album jelent meg a Cor­vina Kiadónál Észtországról. Beve­zető tanulmányát az ország történel­méről, múltjáról és jelenéről, művé­szetéről és irodalmáról Bereczki Gá­bor írta, művészi fotóit — 131 fekete­fehér képet és színes tábláit — Rácz Endre készítette. Aki járt valaha Észtországban és látta gyönyörű fő­városát Tallinnt, tanúsíthatja, hogy a kép, amit a könyv idéz, csöppet sem eszményített. Észtország ilyen cso­dálatos. LENGYEL FILM ÖZÖNVÍZ VERSKÖTET Bella István: HETEDIK KAVICS o /o­ SZÍNHÁZI LEVÉL Illés Jenő Színházi műhelyek vidéken A szavaknak is van sorsuk. Ebben a szóban, hogy vidéki — volt va­lami sértő, valami szégyellnivaló. Vi­déki színház, amelynek hajdan még krónikása lehettem, örökös műsor­­változásaival, hosszú, moziműsorra emlékeztető plakátjaival, estéről es­tére változó darabcímeivel, valóban nem képviselte a legmagasabb mű­vészetet. Ez a fajta vidékiség­­ teljesen meg­szűnt. Újfajta jelentést is kapott, saj­nos. A vidéki színház megjelölést ugyanis voltak, akik az elmúlt éva­dokban ostornak használták, s né­hány remek kezdeményezés dicsére­tével érvényteleníteni akarták mind­azt, ami a pesti színházi életben tör­tént. Ellenszenvesnek, ostobának, ká­rosnak tartom azt a nézetet, amely Pest és vidék ellentétének kiélezésé­vel kívánja a magyar színházi élet problémáit megoldani. Ha vannak problémák, nem szabad elhallgatni. Ha előadások hordozzák, ki kell mondani. De eszmei, művészi prob­lémákat földrajzi szemlélettel nem lehet megoldani. Annál is inkább, mert nem minden jó, ami vidéken tör­ténik és nem minden rossz, ami Pes­ten. Ugyanez a tétel fordítva is áll. El kellett mondani mindezt, mert ir­tózom a­ttól, hogy évad végi számve­tés ürügyén osztályozgassak. Nem a magyar vidék színjátszását akarom értékelni, hanem néhány jellegzetes, érdekes, értékes tendenciát próbálok leírni, tettenérrni. Ezek a törekvések sem mérhetők egy évad összefüggé­sében, mert ott érlelődtek az előző évadokban, folytatásai és talán kez­detei valami újnak, kifejezői egy biz­tató műhelymunkának. A folyamatra szeretném felhívni a figyelmet, mert egy sikert világszín­házi jelentőségűvé kikiáltani, mindig „mucsai” dolog, legyen akár Pesten, akár vidéken ez az előadás. Ez a ha­zug nagyságmítosz, ez a provinciális öngőz az arányérzék elvesztését je­lentené. V­idéken még egy veszély fenyegeti a színházat. Ha elszakad saját társadalmi közegétől, a várostól, a megyétől, amelyben élnie adatott. Mert alapvető jelentőségűnek érzem, hogy egy színháznak nem elég vala­miféle világszínházi széljárásba be­­lehelyezkednie, hanem a saját váro­sában, a saját társadalmi közegében kell, a világszínház nívóján, monda­nivalóit megfogalmaznia. Igazi, hatékony, folytatható, állandó szellemi műhelyek ott és akkor jöt­tek létre, ahol a színház a saját lehe­tőségeiből, az adott társadalmi közeg igényeiből teremtette meg a műhely­munka kereteit. Mert szellemi rangot jelenet Kocsis István „Magellan” című drámájá­ból (Kecskeméti Katona József Színház) — For­gács Tibor, Fekete Tibor, Lengyel János Illyés Gyula: Dupla vagy semmi— a Pécsi Nemzeti Színházban

Next