Tükör, 1976. január-március (13. évfolyam, 1-13. szám)

1976-03-09 / 10. szám

Régebben torzképnek nevezték a karikatúrát, rajzolóját pedig torz­­képrajzolónak. A szó gyerekkorom­ban izgatta fantáziámat. A mese­­könyvek sárkánypofáira, torzszülött gnómokra és a városligeti plaszti­­kum viaszfiguráira gondoltam. Ijesz­tettek és vonzottak egyszerre. De később is különös kíváncsisággal néztem a középkori templomok víz­köpőit, régi fametszetes bibliák ör­dögfiguráit. Kétségtelen, hogy a ka­rikatúra ősforrása valahol ezen a tá­jon keresendő. Bosch és Brueghel pokol­ világa csodát művelt: az ijesz­­tés művészetté szelídült, a torz fan­tasztikus figurákban már gyönyör­ködni lehet. De nem nevetni — és ez lényeges különbség. A középkori ember talán képes volt a torzat, nyomorékot ki­nevetni. De az értelmes nevetésig, a mosolygásig még hosszú az út. A karikatúra elhagyta a démonikus világot és a valóság felé fordult. Úgy gondolta, ott is talál elég tor­zat. Megtartotta a démonikus világ formai bizarrságait és a vad eszme­­társításokat a nevetésig fokozta, így indult a való igazság feltárására é s ez elsőrendű céljává lett. A rokon démonikus művészet is tovább él, de útjaik elváltak. Picasso több or­rú portréit vagy Ensor lárvaarcú alakjait több joggal nevezhetjük torzképnek, mint Daumier, vagy Major Henrik legvadabb karikatú­ráit. A portré-karikatúra élve boncol, és úgy varrja vissza a felvágott testet, hogy a laza varratokon át a belső jellem látható maradjon. Major Henrik, vagy ahogy kortársai hívták, Sicu a legnagyszerűbb port­ré-karikaturista volt Pesten. Panop­tikum című kis fej­gyűjteményét 1913-ban adta ki Teván, és szecesz­­sziós címlapja ma is felbukkan né­ha az antikváriumok polcain. Kosz­tolányi ezt írja e könyvecske elő­szavában: „Neki semmi se elég csú­nya. Idealizál, azaz csúnyít. A fo­tográfus ellenkezője. Fésűt vesz a kezébe, hogy kissé rendbehozza a frizuránkat, de közben orrunkat a homlokunkra fésüli, a szájunkból egy öreg papucsot csinál, az arcun­kat összekarmizsálja, s végül nem­csak a hajunkat választja ketté, de a frizura alatt szépen kettéválaszt­ja, lesimítja vagy felborzolja az agy­tekercseinket is. Mikor a pogány műveletnek vége, a fésű fokairól csorog a vér”. Major Henrik 1886-ban született Pesten. Az Ernst Múzeum 1915-ben rendezett kiállítást rajzaiból. Mind­egyik portréja egy-egy grafikai lele­mény volt. Hol puha grafitceruzá­val, hol idegvékony tollal, hol meg vastag pemzlivel rajzolt, ahogy a modell jelleme megkívánta. 1921-ben útra kelt, Párizsban dolgo­zott, majd Londonban, a „Graphic” című lapnak, Jorma néven. Amsz­terdam és Hollywood után 1927-ben New Yorkban telepszik le. Portré­kat fest, többek között Chaplint is lefesti. Halálhíre 1948-ben érkezett hozzánk. Ha belenézünk egy autó krómozott lökhárítójába, torzképet látunk. Ennyi volna csak a karikatúra? Hi­szen ehhez rajzolóra sincs szükség. Nem. A karikatúra nem torzkép. Ha együtt tud nevetni velünk a ka­rikatúra-portré modellje, a szívün­ket nyitjuk ki az ábrázolt személy felé. De ha valaki nem enged ma­gáról karikatúrát rajzolni, akkor biztosak lehetünk abban, hogy torz­képpel van dolgunk. KAJÁN TIBOR 30 □ Major Henrik

Next