Új Tükör, 1976. október-december (13. évfolyam, 40-52. szám)

1976-11-16 / 46. szám

Tóth Sándor alezredes, kandidátus, a sorozat hadtörténész szakértője Találkozó a Klessheim-kastélyban. Hitler és Horthy (Dégi István és Somogyvári Rudolf) tett zavart. A cselekményből kimaradt egy mozzanat, ame­lyet az író a novella első felé­ben fontosnak tartott tudatni az olvasóval. A képernyőn jó­val később jöttünk rá, kit várt tulajdonképpen Rábai, a fő­hős. E kihagyás miatt azután az élénkebb fantáziájú nézők, akik nem olvasták az elbeszé­lést, s az alaphelyzet megis­merése után, érthetően, rögtön kombinálni kezdtek, jó ideig egészen más irányba haladtak, mintha olvasták volna a törté­netet. Ezt a fölösleges kanyart meg lehetett volna spórolni. A cím — és nyilván a szándék — szerint is a televízió ebben a műsorban ki akarja nyitni a könyveket a közönség előtt, hogy a maga módján kedvet csináljon a belenézéshez, az ol­vasáshoz. De ha a feldolgozá­sok nem hűen adják vissza a kiválasztott írásokat , akkor az bizony végül is alig több, mintha a televízió ki sem nyi­totta volna a könyvet. Érdek­telen tévéváltozat aligha csi­nál kedvet az olvasáshoz. ÖKRÖS L­­SZLÓ CIGÁNYKERÉK Cigánykerék címmel Csányi Miklós rendező most fejezte be új, színes tévéfilmjét. A 70 perces mű Erdős István elsőkönyves író for­gatókönyve alapján készült. Operatőr Hollós Olivér, akinek szintén ez az első játékfilmje. A HÉT NÉZŐJE VÁLTOZÓ VILÁG □ 33 KULIN GYÖRGY A magyar televíziónak talán legnagyobb jelentőségű vállal­kozása az, amely kitűnő mű­soridőben megkezdődött a természettudományos világkép feltárásával, és folytatódik majd a társadalomtudományi, valamint a művészeti-esztéti­kai szabadegyetemmel. Ha a huszadik századot egy késői utód el akarja majd he­lyezni az emberiség szellem­­történetében, egy mondatban tömören így jellemezheti: az ember és természet viszonyá­ban forradalmian új felisme­rések születtek, amelyek az anyagi világnak — s benne az élet jelenségeinek — megér­téséhez a parányok világának feltárásával nyitottak kaput, de ugyanilyen forradalmian új az is, hogy olyan emberi együttélési formák valósultak meg, amelyek korábban csak utópiákban éltek. A változó világon nem azt ért­jük, hogy Kopernikusz idejé­ben kezdett el tengelye körül forogni és a Nap körül kerin­geni a Föld. Sem azt, hogy az anyagi világ most bomlott atomokra és molekulákra, s benne újfajta erők, elektro­mos és mágneses erőterek lép­tek fel. Nem is azt, hogy az élővilág most hozta létre a ví­rusokat és a ráksejteket. A változó világ egyik megfogal­mazása az, hogy itt a Földön és a Kozmoszban milliárd évek óta meglevő valóság be­jutott az ember tudatvilágába, és megváltoztatta a világról alkotott korábbi képet. Egy másik megfogalmazása az, hogy az öröknek és változatlannak hitt világ­ változik. Hiába keresnénk az ősrobba­nást követő közvetlen idő­szakban a hidrogénnél és hé­liumnál nehezebb elemeket, hiába keresnénk a Napot, a Földet és az élet nyomait,, hi­szen mindezen, az anyagi világ milliárd évekkel ráérhető fej­lődésének eredményei. Hol volt még akkor a víz, a kő, a vas, az arany, s hol voltak az életet felépítő bonyolult szer­ves molekulák? Hol voltak a kémiai kötések törvényei, az elektromosság és mágnesesség kölcsönhatásai? És hol voltak mindezeknek a törvényei? Csak lehetőségeikben, poten­ciálisan voltak benne az anyagot telepítő elemi részek­ben­. A változó v­ilág megnyil­vánulásai, az égitestek kiala­kulása, az egysejtű lény meg­jelenése és a legalább három­ezermillió éves fejlődés végén az ember megjelenése. Vannak a szemünk előtt lefo­lyó eseményei a világ változá­sának: a nappalok és éjszakák s az évszakok. De vannak mil­lió éveket igénylő változásai is: a hegyképződések, a jég­korszakok, a mágneses pólus­váltások és még ennél is na­gyobb időtartamot igénylő események. Ismereteink gyorsabb ütem­ben bűvölnek, minthogy isko­lai tankönyveink tartalmaz­hatnák őket. Ez az egyik fő oka annak, hogy a szabad­­egyetem nagyszabású vállal­kozása a televízióban megszü­letett. Akikben él a tisztelet a tudo­mány iránt, a tudós segítségé­vel szeretnének eligazodni az információk zűrzavarában: mi az igazság a repülő csészeal­jakban, a csillagjóslásban, a Bermuda-háromszög „rejté­lyében”, a világvége meg­megújuló, csillagászati tévis­­meretekből táplálkozó jósla­taiban, a sárkánygyíkokon lo­vagló neandervölgyi ember­ben, a százmillió éves, kőbe karcolt térképekben és ezer más, szenzációként tálalt cso­dában. A tévé szabadegyete­me ha nem is foglalkozik mindezzel, azt a természettu­dományos világképet igyek­szik megfogalmazni, amelyek­től ezek idegenek. Van tehát bőven mondaniva­ló, és vannak sokan, akik várják ezt a műsort. A leg­több az előadókon múlik, akik neves emberek, tudományuk jeles képviselői. Ez esetben azonban nemcsak a szaktudás dönt. Az ismeretek átadása az ismeretterjesztés művészi fo­kát követeli meg. Megtalálni a közlésnek azt a sttlusát, amely egyszerre szól kíváncsi gyerekekhez, érdeklődő fel­nőttekhez és olyanokhoz is, akiknek gondolatvilágától az anyagi világ valósága távol­esik. Ha a tudományos tények köz­lésén felül sikerül kifejezésre juttatni azt, ami a sorozat ve­zértémája: a világban és a megismerésben bekövetkezett változás folyamatát, a siker nem marad el. A szép vállalkozás eredmé­nyességének végső titka itt rejlik. A megoldáshoz jó se­gítséget adhat a sok, népszerű stílusban megírt és ajánlott könyv is.

Next