Új Tükör, 1977. július-szeptember (14. évfolyam, 27-39. szám)

1977-07-03 / 27. szám

csoportosuló fiatal műked­velő zenészek például nagy szolgálatot tesznek azzal, hogy a nehezen hozzáférhető erdélyi hangszeres zenét úgyszólván tökéletes máso­latban juttatják el a közön­séghez. De vajon tudja-e ezt mindenki az eredeti iránti kellő tisztelettel csi­nálni, s milyen határig me­hetünk el a másolatok, ter­jesztésében — eredeti he­lyett? A fesztiválon elhangzott né­hány másolat között olyat is hallottunk, amelynek erede­tije a Magyar népzene című hanglemezkiadványon a kö­zönség számára is hozzáfér­hető. Legközelebb, hasonló esetben, tanulságos volna eredetit és másolatot együtt bemutatni a közönségnek, mely így igazságosan meg­oszthatná elismerését a ha­gyomány eredetisége és a másolat sikerültsége között. Ezúttal is meg lehetett fi­gyelni: már repertoár tekin­tetében is különbség van a népzenét színpadra vivő fa­lusiak és a többnyire értel­miségi körökhöz tartozó vá­rosi fiatalok között. A falu­siak többségben a mikrofon elé is azt viszik, ami kör­nyezetükben az élő emléke­zetből is előszedhető. Ez a repertoár, természetszerűen, népzenénk legkevésbé érté­kesnek tekintett, legújabb, a magyar nótával érintkező rétegét is magába foglalja. A falusiak — ha csak agyon nem tanították őket — elő­adásukban még hiteles né­piek, mert akarva sem tud­nak más stílust utánozni; félig-meddig tudatosság nél­kül, hagyományos önmaguk zenei képét tárják elénk. Legnagyobb erejük az ugyancsak hagyományszerű csoportos szereplés. Csoport­ban egyébként még a nem paraszti együttesek között is könnyebben, objektívebben érvényesül a hagyomány, kevesebb lehetőség van pó­zolásra, érzelgősségre, meg­­játszásra. A fesztiválon a galgamácsai és fedémesi népdalkör, a mezőkeresztesi citerások, a mezőkövesdi és karádi asszonykórus szerep­lése alapján alkothattunk képet a falusiak talán nem eget rengető, de szolid ha­gyományápolásáról. A népzene iránt aktívan ér­deklődő városi fiatalok ter­mészetesen többnyire már csak gyűjteményekre ala­­pozhatnak (bár éppen közöt­tük többen akadnak, akik áldozatok árán is szívesen felkeresik a magyar nyelvte­rület élő zenei hagyomány­ban gazdag helyeit). Elő­nyük, hogy nem köti őket egyetlen kisebb terület ha­gyománya: a teljes magyar népzenekincsben válogathat­nak. Többségük a felfedezők szenvedélyével és mohósá­gával kutatja a még ki nem aknázott lehetőségeket. Siet­ve mutatják fel, ha valami frisset, szokatlant, mások — főleg korábbi generációk és az iskola — által még fel nem használtat találnak. Nem ritkán olyasmit is gyorsan bevisznek a­ köztu­datba, amit terjesztés előtt talán jó volna még érlelni. Nemcsak hagyományápoló buzgalomból tesznek így, hanem azért is, mert érzik: ha hatni akarnak, állniuk kell a versenyt a körülöttük zajló zenei divatokkal. Így, akarva-akaratlanul, alkal­mazkodnak a divat törvé­nyeihez is. Vigyáznak arra, hogy lehetőleg mindig le­gyen valami meglepetés a tarsolyukban. Nemcsak re­pertoárjukat, hanem elő­adásmódjukat, kísérő hang­szereiket, hangszerelésüket is állandóan frissítik. A hagyományban való cse­megekeresés azonban addig vezethet, hogy szélső esetek­ben a hangsúly eltolódik — a hagyományról a csemegé­re ... A mindig újjal ké­nyeztetett közönségnek eset­leg már ideje sincs észre­venni, hogy hellyel-közzel hagyomány helyett csak „csemegét” kap. Nemrég, belga ismerősöm némi meg­botránkozással kérdezte: nem vesszük észre, hogy a magyar folklór-együttes bol­gár típusú dudán terjeszti az eredetinek mondott ma­gyar dudazenét? Észrevesz­­szük (ha nem is sokan), de mire reagálnánk rá, már azon is törhetjük a fejün­ket: mit keres egy másik együttes kezében — azonos pillanatban! — a duda, te­kerő, tambura, köcsögduda, furulya, cselló, hegedű és esetleg még citera és ütőgar­­don. Tudvalevő, hogy szinte minden régi népi hangszer a magyar nyelvterületen be­lül egy-egy jól elhatárolható zenei kultúrát képvisel. Mi lesz a legközelebbi akció a közönség népzenei érdeklő­désének felkeltésére, ha már jelenleg is ilyen tutti­ra — összmagyar keverékre — van szükség? A fiatalos újító és asszimi­láló kedvnek, a mindent bir­tokba venni akarásnak a fesztiválon szerencsére ilyen elburjánzását nem tapasztal­tuk; egyik-másik műsorszám nyomán csupán annyi volt sejthető, hogy nehéz egyen­súlyt tartani a kultúra okos szolgálata és a kötelező di­vatosság között. De ezúttal is nyilvánvalóvá vált, hogy a népzene felkarolásában és terjesztésében a leghatáso­sabban a fiatalok tudnak közreműködni. A hagyományok továbbélé­sének a mai körülmények nem kedveznek. Gyakran kell emlékezetünkbe idéz­nünk, hogy népzenénk a mi mindennapi zenei kenye­rünk, nem egy-két év alatt letarolandó, kimerítendő, el­fogyasztandó divatos műfaj. Okosan kell vele gazdálkod­nunk, mint mindennel, ami­re később is szükségünk lesz. Sárosi Bálint népzenekutató tekerőlanton játszik KÉPERNYŐ TAMÁS ISTVÁN TV-KRÓNIKÁJA A játszó ember A játszó ember — de csúnya így írva. Nem magyartalan éppen, de rendetlen egy kissé, és főleg: esetlen. Ámde nem mertem a címbe fel­írni, hogy homo ludens, latinul, amely nyelvből vétetett, mert mind ke­vesebben értik. A homo ludens dúsabb tartalmú, árnyaltabb és kifejezőbb. Filozófiai élete is van. Meg történelmi, költésze­ti, sokféle. Mindez onnan jut eszem­be, hogy egy minapi te­levíziós vetélkedőn a já­tékvezető megkérdezte a jelenlevő tizenöt-húsz fiataltól, hogy mi a ho­mo ludens és csak hár­man tudták. (Meglehet, a metszet kedvezőtlenebb arányt mutatott a való­ságosnál.) Mindenesetre jólesik arra gondolni, hogy azóta már sokkal többen tudják. Ez is a játék értelme. A magyar televízió húsz­éves múltja bizonyítja, hogy szeret játszani. Amennyire tudom, játék­rendezésben — olyan já­tékban, amely köreibe vonja a nézőket is — a világranglista egyik elő­kelő helyén állunk. („Vi­lágranglista”: már erről is készült. Véletlenül ke­rült a kezembe egy tudo­mányos kiadvány, abban olvastam. Mert egyéb­ként nem töröm magam a tömegkommunikáció­val foglalkozó tudomá­nyos kiadványokért. Okos emberek írják okos embereknek, készséggel elismerem, de nekem elég a képernyő is.­ Már az ötvenes-hatvanas évek fordulóján voltak népsze­rű, szórakoztató és mű­veltséget terjesztő televí­ziós játékformáink. Ez utóbbi tulajdonsága, amiért most szóba hoz­tam. Játszva műveltséget ter­jeszteni, egyetlen kultu­rális fórum sem teheti hatásosabban, mint a te­levízió. Egyszerű oknál fogva, mert nincs — ho­gyan is volna? — akkora közönsége. S nem arról van szó, hogy titokban, lopva, figyelmet elterel­ve nyújt ismereteket, az­az cselekszik jót (mint a fogorvos, amikor húzás közben azt suttogja, fi­gyeljen arra, amit most mondok, vagy amikor a kisgyereknek teában ad­ják be az orvosságot), ha­nem nyíltan, vállalva a játékot, s nem rejtegetve a távolabbi célt. Az em­bernek arra a mélysége­sen emberi tulajdonságá­ra építve, hogy szeret ját­szani. A Játék a betűkkel, a Le­het egy kérdéssel több?, a Soha jobb kor — kivált ez utóbbi — legnagyobb vonzása, hogy az emberi játékszenvedély szellemi részére támaszkodik. Oly­kor — mint például a Soha jobb kor egyik adásában — parányi, de nagy feszültségű drámák zajlanak le a játékosok­ban és a néző szeme előtt, sőt, az hiszem, ben­ne is. A játékosok és a televíziónézők részvéte­lével alakul ki egy-egy játék rendje; a laza keret a legtöbbször megenge­di. A Soha jobb kor kép­ernyő mögötti stábja ügyesen és hajlékonyan gazdálkodik az idővel, a résztvevők képességével és ami a legfőbb: műve­lődéstörténeti anyagával. Azok a játékok élnek igazán, amelyeket jól ta­láltak ki. Ahol nemcsak a szereplők (jelentkezők, résztvevők, zsűri) van je­len, hanem minden fi­gyelmes néző. Az ember, ezeket a játékokat néz­ve, azon veszi észre ma­gát, hogy önvizsgáztatást tart; elméjében ismere­tek után kutat, lexikono­kat, kézikönyveket vesz elő, előre- és utánaol­vas . . . Szórakozik, izgul, mér­gelődik, nyer és veszít. Viteti magát a televíziós játék hullámaival. Nézi — de nemcsak nézi. Részt is vesz benne. S így, eb­ben a szellemi hullámzás­ban, az történik vele, amit a játék kitalálói akartak: gyarapszik, épül. Ha jó a játék. Ezek a mostaniak jó já­tékok. Örömet és él­ményt lehet bennük ta­lálni, a , játszó ember” — s ki nem az? — kedvét lelheti. A Lehet egy kérdéssel több? című játék egyik pillanata MATZ KÁROLY felvétele □ 33

Next