Új Tükör, 1977. október-december (14. évfolyam, 40-52. szám)

1977-10-16 / 42. szám

34 □ BALOG JÁNOS RÁDIÓJEGYZETE Igen, a cím pontos, kerek három­órás „rádiónaplót” szerkeszt Dolgos János. De hát indokolt-e ez a „hát­tér-rádiózás” korában? Általában aligha, így azonban — igen. Bizonyí­ték. Pontban kettőkor a készülék mellett ültem, tűnődve, vajon ki más vállalkozik erre manapság. Nos, az önkéntes rabság könnyűnek, mi több, kellemesnek bizonyult, mert igazán hosszú pórázra eresztettek. Rövid be­szélgetések, kézben tartott, magvas kis viták váltakoztak, megbízható szóvivők — Simonffy Géza, Búzás Andor, Egyed László és rutinos ri­porterek vezetésével —, közben pe­dig pompásan válogatott zene, tény­leg jó számok hagytak időt némi tén­­fergésre, kávézásra, sőt diskurzusra, Salánki Hódi zenei szerkesztő jóvol­tából. Háromszor rövid hírcsokor szakította félbe a riportázst és en­gedte szabadjára a hallgatót. Aki az utolsó szakaszban, élve a lehetőség­gel, kényelmesen lesétálhatott kocsi­jához, hogy egyéb dolga után néz­zen, mert az autórádión sem vesztet­te el a műsor egyébként nagyon is fogva tartó fonalát. (Ment volna ez zsebrádióval is.) Ideje megemlítenem, mi is volt az a fonal. A magyar tudomány, a kuta­tás tucatnyi, mindenki által úton­­útfélen vitatott kérdése. Hogy mi­ként mérhető a kutatásra költött mil­liók haszna? (Erről egyébként saját tudósítók informáltak Moszkvából, Washingtonból, Bonnból is... Igaz, nem ártott volna valamelyik, a mién­kéhez hasonlatos, kisebb országból csakúgy!) Hogy miként és miért lesz valaki kandidátus, docens? Hogy mi­lyen tudományt — „eredeti magyar molekulát'’ — tudunk eladni, és fő­ • • • leg, milyet és mikor vásároljunk? És hogy egyáltalán, mi a kívánatos: itt­hon fejleszteni, vagy külföldi szaba­dalmat venni? A műsor vendége, dr. Márta Ferenc, az Akadémia főtitkára, buzgón köz­­be-közbeszólt. Nemcsak a válaszok­ról, a kérdésekről is volt egyszer tartózkodó, másszor nagyon is hatá­rozott véleménye. (Például arról is, hogy ez a licenc-kérdés, így fogal­mazva, eleve helytelen.) És teret en­gedett a nagyon is húsunkba vágó vitának, ami például a munkacso­portjával kiemelkedő kutatási sikere­ket aratott Pungor Ernő akadémikus, még inkább Hardy Gyula kutatóin­tézeti igazgató és Korányi György minisztériumi főosztályvezető közt bontakozott ki a fenti kérdésekben. Kényes témák is szóba kerültek: eredmények eltulajdonítása, a fiatal és a középnemzedék érvényesülése; s kivált: a személyes érdekeltség és ennek kinövései. Hogy például hová jobb utazni: Olaszországba avagy a Hungária körútra? Egyszóval, nem kellett elbóbiskolni két zeneszám kö­zött sem. És amikor netán ellankadt az ember figyelme, megszólalt Hor­váth Ede, a győri vezérigazgató, az ipar nagyágyúja — az amerikai-ma­gyar óriástraktorról, ami „licenc” is, meg maholnap, újabb típusában, a hazai kutatás-fejlesztés eredménye. Tehát tényleg nem igaz, hogy vagy­­vagy... Aminthogy — íme, a bizonyság — rádióműsorban sem igaz. Háromórás műsor a tudományról! Ki gondolná, hogy ilyen köznapian izgalmas is le­het ... Észre sem vettem, már ötre járt az idő. N­ehéz válasz Remélhetjük-e, hogy az az egyetemre készülő, lány, aki­nek a Témák című filmmel Dömölky János üzent, megér­tette a választ? Az emberi rossztól, a rossz emberektől ha­sonlóan megrettenő, sok más nézővel együtt, akiket nyil­ván jónéhányszor bizonytalanná tett már a kétely. Ha va­lóban ilyenek az emberek, érdemes-e tenni, cselekedni, küszködni? A rendező — válaszul — a mai világ jellemzésére bemuta­tott három kisfilmet. Semmit sem szépítve, igazítva, egy­szerűsítve a zűrzavaros, bonyolult valóságon. Iskolás ma­gyarázatokat, kommentárt sem fűzött hozzájuk. A végső válasz megfogalmazását, az igen vagy a nem megtalálását tehát a vívódó kérdezőre hagyta. S ezzel vált a Témák fe­lelős alkotássá. Nem akarta elhitetni, hogy a döntés köny­­nyű. Hogy erőfeszítés nélkül juthatunk hozzá. Nem akart senkit becsapni. Ám azt sem tagadta, hogy a körülmények ellenére is van lehetőség a jó és rossz közötti tisztességes, becsületes választásra. A döntés felelősségét, persze, válal­­ni kell. Ahogyan naponta vállalják például, okosan és ha­tározottan, hősieskedés nélkül, a csepeli munkásasszo­nyok is. Nehéz kérdés, mondjuk, holott tisztában vagyunk azzal hogy legtöbbször a választ nehéz megfogalmazni. Itt is erről volt szó. Dehát mit tehetünk? Művész — felelősen — nem beszélhet másként. ÖKRÖS LASI 1.0 TAMÁS ISTVÁN TV-KRÓNIKÁJA A Kismester utcai ház A művész, a művészek közül is első­sorban az író felnőttkorban ébredő érdeklődése: kicsoda is ő, honnan jött, miféle ősök adták. Ismerős je­lenség az irodalomban, remekműve­ket hozott létre ez az önkeresés, amikor az író mintegy mögé kerül — vagy eb­be ered? — saját magá­nak és előhozza a múltból emlékeit, tárgyait, boltjait. A mai magyar iro­dalomban is jelenség ez, gondol­junk Déry Tibor, Gyergyai Albert, Tatay Sándor, Vas István (vagy mű­vész és tudós: Bernáth Aurél, Major Máté) és mások családrajzaira. Sza­bó Magda a Régimódi történet­ben a debreceni Kismester utcai ház haj­dani lakóinak életét hozza az olvasó elé. Családregény, családtörténelem, család-„szociográfia’’, vagy visszame­nőleges önéletrajz, mindegy, hogy minek nevezzük, mégis, talán ez utóbbi a legkevésbé tökéletlen meg­határozása, ha ez valamennyire is fontos. De nem fontos, akármi is, a Régimódi történet nagyszerű regény. Mielőtt a Nyitott könyv­ben bemu­tatták volna a részleteit, gondoltam, átlapozom, utána majd elolvasom, de nem lehetett, első kézbevételre végig kellett olvasni; számomra le­­tehetetlen volt. Ez az emlékezés nagyon kemény könyv. Ráncbaszedett líra; az emlékező meg­­indultságának, szeretetének és elfo­gulatlan ítéletének egysége, és kor­rajz is a magyar századelőről, Deb­­recen városa felől nézve, a történel­met, szigorúan. És érzékelve, ábrá­zolva ezt az életérzést, amelyet tudo­mányosan a monarchia „Untergang­­probalémájának” is neveznek —, a süllyedő hajót, amelytől még távol volt ugyan az elsüllyesztés történel­mi cselekedete, de ingadozó fedélzete tele volt megfúrt illúziókkal, elve­szett tehetségekkel, gőgös és remény­telen életekkel. Szabó Magda Jablon­­czay családja s annak felmenő és ol­dal-elágazásai mint egy gyűjtőlencse, a századelő idején bomló gentry, vagy félgentry-világ növendékei és aggjai. A filmmetszet, amely a Régimódi történet-ből készült, csak jelezhette, miről szól ez a regény. Amelynek egy nagyobb, igazi filmváltozatát el nem készíteni majd egyszer mulasz­tás lenne, szinte kínálja magát, deb­receni Halálfiai. De ez három záró­jelben kiemelt rész is olyan érdekes volt, hogy a néző nem szívesen vette a hamar véget, szívesen látta volna tovább. Lengyel György rendező megtalálta azokat a szülészeket, akik nélkül — gondolom utólag, persze, valószínűleg nem egészen így van — lehetetlen lett volna életre kelteni a Régimódi történet alakjait, Sulyok Máriát, Tolnay Klárit, Almási Évát; tökéletes hármas egység volt a játé­kuk. A költőiség, és a családfenntar­tó mord kötelességtudat összeütközé­sének szikrázásai. A terek rendje, a polgárszoba bútorai és arányai s a szereplők mozgása benne, Márk Iván operatőr kamerája előtt. A debreceni Kismester utcai ház, boldogtalan élei­vel, titkaival, szárnyszegettségeivel, fizikai és szellemi létezésével. És­ különös: mindez sokszor megírva, ábrázolva, eljátszva, filmre téve — mégis izgalommal várta az ember minden szavukat, mozdulatukat. Ahogy a Régimódi történet írója éle­tet lehelt a rég megszűnt életekbe, úgy követte ezt a sajátságos művészi teremtést a film, nagyszerű színészei­vel, a regény hangulatának, gondo­latainak hatásos közvetítésével. Almási Éva Schütz Ila és Sulyok Mária VÖRÖS ILONA felvételei

Next