Új Tükör, 1978. január-március (15. évfolyam, 1-13. szám)

1978-01-08 / 2. szám

HETI AJÁNLAT Mert, ha túlzás is, amit egyik olasz kritikusa írt („Gábor Marianne a magyar festészet egyik legjelentéke­nyebb alakja”), kétségtelenül igaz, hogy a festő a maga kicsiny világát egységesen és tiszta eszközökkel épí­tette fel. „Kicsi kunyhó, de én hoz­tam létre.” mondta Csók a saját mű­vészetéről. Ez a mondat lehetne Gá­bor Marianne festészetének mottója is. (Képünkön a Dalmát halászok cí­mű festmény látható.) Székely András Ez a három művész — három gene­ráció képviselője — érzékeltette szá­momra leginkább, hogy van olyan modern lengyel művészet, amely nem csupán a 70-es évek nemzetközi ártalmainak tehetséggel és ízléssel megformált helyi változata, hanem szerves része a modern művészet vi­lágtörténetének. Több és igazabb, mint a nagy nemzetek sok-sok szá­­montartott középszerű modernje, és valószínűleg sohasem fogja megkap­ni méltó értékelését a nemzetközi irodalomban — annál az egyszerű oknál fogva, hogy nem angol, fran­cia, olasz vagy az Egyesült Államok­ban élő friss bevándorolt, hanem Lengyelországban élő lengyel. Mi, akik tudjuk, mit jelent kelet­­(vagy ahogy szépíteni szoktuk: ke­let-közép-­ európaiaknak lenni, fi­gyeljünk oda tiszta és igaz művésze­tükre. (Képünkön: Jan Dobkowski örvény című rajza.) ~ . MODERN LENGYEL FESTÉSZET Magyar Nemzeti Galéria Akik a „festészet” fogalmát vászon­ra, kartonra vagy fára festett olaj­­vagy temperaképekkel azonosítják, nem árt előre felkészíteni a mai len­gyel művészet pop art-vonulatának néhány képviselőjére, például Józef Lubomski Elmúlására, mely fekete csatornákba torkolló vedlett bőrka­bátokból áll, vagy Magdalena Abakanowicz Változataira, amelyen nyolc zsákvászonfigura üldögél egy­más mellett, leginkább az oszlás kü­lönböző fázisában levő holttestekre emlékeztetve. (Kéretik tudomásul venni: a művészi szándék éppen a sokkhatás volt, és meg kell hagyni, a szándék kivitelezése teljes mértékben sikerült.) E két mű mellett valósággal konzer­vatívnak tetszik Jonasz Stern lerá­gott csontocskákkal teleragasztott képe — a festő ugyanis itt a XX. szá­zadi művészet szépségeszményeit kö­vetve festette meg a csontok elmosó­dó hátterét. Szépek és döbbenetesek ezek a képek, és mély tragédiák igaz­sága érződik mögöttük. (Stern 1904- ben született és azt hiszem, a krak­kói gettóban élte át a háborút. A „Dobson” néven alkotó, bravúrosan ügyes Jan Dobkowski viszont kisgye­rek volt a felszabaduláskor; grafiká­ja kiváló példája annak, hogyan le­het a nemzeti művészet modern ha­gyományát folytatni. A szecesszió lengyel zsenijének, a költő-festő Sta­nislaw Wyspianskinak egyenes utó­da ez a fiatal művész. Wladislaw Ha­­sior ötvenéves, s ahogy a katalógus írja, „a festészet, szobrászat, szcenog­­ráfia, happening és environment te­rületén fejt ki tevékenységet”. Itt ki­állított „templomi zászlói” az első pillanatban indokolatlanul felnagyí­tott kollázsként hatnak, ám szemlél­ve egyre inkább meggyőznek igazuk­ról. 4. FOLYÓIRAT muzsika Vannak­­ főképpen akadémiai fo­lyóiratok, amelyek rendszerint jóko­ra késéssel jelennek meg a rajtuk föl­tüntetett dátumhoz képest; van azonkívül néhány olyan is, amelyik többnyire a címlapján jelzett hónap végén. Úgy látszik, valami okból a Muzsika is ezek közé sorolódik. Maróthy János A FORRADALOM ZENÉJE ÉS A ZENE FORRADAL­MA című cikke miatt tartom érde­mesnek még januárban is fölhívni némelyek figyelmét a folyóirat no­vemberi számára. Roppant izgalmas kérdést tárgyal, rendkívül tömören: a szocializmus és az avantgarde viszonyát a zenében. Maróthy cikkének címe Adornóra utal, a nagy német esztéta volt az, aki szögesen szembeállította egymás­sal „a forradalom zenéjét” és „a zene forradalmát”, vagyis a XX. századi zene újító törekvéseit. Maróthy ki­mutatja, hogy mennyire történel­­­­mietlen ez a szembeállítás, amely­nek ma is, nálunk is, igen sok a híve. Hiszen, amint írja: „a szocia­lista társadalmi átalakulás és a ze­nei avantgarde közti viszonynak nem , egyetlen, változatlan képlete van. 1917-től fogva négy jellegzetes kor­szak határolódik el, sőt az utóbbi évek már egy ötödik korszak kez­detét jelzik”. És tényekkel bizonyít­ja, hogy eme öt korszak közül négy­ben karöltve járt a zenei újító tö­rekvés a szocialista társadalmi tö­rekvésekkel, s csupán egyetlen idő­szakban kerültek élesen szembe, a hidegháború éveiben, amikor „a szo­cialista országok elmerevedő, dog­­matizálódó hagyományőrzésével szemben ezúttal ,jobbról­, reakciós­polgári oldalról újult föl az avant­garde”. Nagyon sokan pontosan ennek az egy korszaknak — mára túlhaladott — tapasztalata alapján ítélik meg az újítás és a haladó társadalmiság kapcsolatát a zenében (s nemcsak abban). Maróthy cikke helyén­ és idejénvaló figyelmeztetés az általá­nosításokhoz mellőzhetetlenül szük­séges történeti szemlélet fontossá­­ gára- Csala Károly MARSALLBOT A TARSOLYBAN ÚJ TÜKÖR Képes kulturális hetilap Főszerkesztő: CSANÁDI IMRE Szerkesztőség: Budapest Vill., Gyulai Pál u. 14. Telefon: 137-660. Postai levélcímünk: 1982 Budapest 8., PF 6. Kiadja: A LAPKIADÓ VÁLLALAT Budapest VII., Lenin krt. 9—11. Felelős kiadó: SIKLÓSI NORBERT HU ISSN 0133-1361 Szerkesztő bizottság: BENJAMIN LÁSZLÓ elnök CSANÁDI IMRE FEKETE SÁNDOR KALMÁR GYÖRGY Terjeszti: a Magyar Posta. Előfizethető a helyi (Budapesten a kerületi) kézbe­sítő postahivataloknál és a kézbesítőknél. Előfizetési díj: havi 22,- Ft, ne­gyedévre 66,— Ft, 1/2 évre: 132,— Ft, 1 évre 264,— Ft. Előfizetés külföldről: a Kultúra Könyv- és Hírlap Külkereskedelmi Vállalatnál (1389 Budapest 62. Pf. 149), vagy a Kultúra külföldi képviseleténél. 1­77.3747 Athenaeum Nyomda Kozma utcai üzeme. Budapest, rotációs mélynyomás. Felelős vezető: SOPRONI BÉLA vezérigazgató. INDEX: 25 817. Meg nem rendelt fényképekért és kéziratokért a szerkesztőség nem vállal felelősséget.

Next