Új Tükör, 1978. január-március (15. évfolyam, 1-13. szám)

1978-03-19 / 12. szám

Dráma a szorítóban­­ és környé­ ki MAGYAR FILM, K. O. A boksz alantas ösztönöket elsza­badító, civilizált emberhez méltat­lan, brutális sportág — mondják szenvedélyes ellenzői, s olyan ese­teket idéznek, amilyenről nem­rég is tudósított a világsajtó (ha­lálos baleset a szorítóban), illet­ve fölemlegetik a híres Gassman­­film jelenetét, amelyben két sze­nilis hajdani öklöző püfölte egy­mást a teljes elhülyülésig. Az ökölvívás egész embert kí­vánó, férfias, jellemet próbáló és fejlesztő, nemes és tiszta sport — állítják legalább ilyen szenvedé­lyesen hívei, s igazuk mellett egyebek között azzal érvelnek, hogy a boksz — különböző for­máiban — nagyjából egyidős az emberi civilizációval. Ebben a régi vitában igazságot tenni nyilván nem a filmkritikus dolga (aki, őszintén megvallva, eddig csupán a televízióban látott bokszmeccset, s azon többnyire szívből izgult, lelkesen szurkolva egyik vagy másik versenyzőnek). Müller Péter, a K. O. című új magyar film forgatókönyvírója és Rényi Tamás, a rendezője nyil­vánvalóan a sportág hívei közé tartoznak; valahogy olyasformán vélekedhetnek, hogy a bokszmeccs nagyjából éppolyan férfias küz­delem, mint maga az élet, s rá­adásul ott is előfordul, hogy a pontozóbírók néha nem figyelnek oda a döntő találatoknál, így oly­kor győztesnek minősítik­­ a vesztest. Merthogy minden olyan sportágban, ahol nincsenek abszo­lút objektív, csalhatatlan mércéi a teljesítménynek, gyakori a bí­rák tévedése; működhetnek a be­­idegzett reflexek (hogy aki már sokszor győzött, az biztosan jobb — akkor is, ha pillanatnyilag ép­pen rosszabb); olykor mérkőzé­sek sorsáról dönthetnek az úgy­nevezett „egyéb szempontok”, „sajátos megfontolások”. Valami ilyesmi történik a K. O. című film hősével, Csungival is. Ő a megbízható, örök második, a vidéki csapat büszkesége, lévén a nagy hírű és tekintélyes, dédel­getett olimpiai bajnok egyetlen méltó hazai ellenfele, de győznie ellene már nem lehet, mert tiszta találatainál a bírák másfelé néz­nek: az új lakással is éppen most jutalmazott kedvenc bajnok nem maradhat vesztes a kis vidéki el­lenféllel szemben... A szorítók körüli mikrovilágba kalauzoló film — ha szabad jós­lásokra merészkedni — alighanem nagy siker lesz a mozikban, s te­gyük mindjárt hozzá: megérde­melt, tartalmas siker. Rényi Ta­más filmje a szó legjobb értel­mében vett színvonalas, profi munka; Müller Péter dialógusai elevenek, maiak. Nem próbál va­lami soha nem ismert filozófiai mélységekbe hatolni, s merőben új formanyelvi fölfedezésekre sem vállalkozik, de imponáló biz­tonsággal mozog a választott em­beri közegben, s hatásosan közve­títi a maga u­tán ismert, ám va­lóságos — kis igazságait. A bokszmeccs, a film csúcspont­ja: körömrágtatóan izgalmas, éles küzdelem; ilyet olimpiai közvetí­téseken is ritkán látni. A két fő­szereplő , Cserhalmi György és Juhász Jácint itt nemcsak színész­ként remekel, hanem — ameny­­nyire laikus ezt megítélheti — öklözőként is; mindenesetre sike­rül elhitetniük a nagy tétre menő küzdelem valódiságát. De a többi szereplő alakításai is arra utal­nak, hogy Rényi Tamás kitűnő színészvezető. Inke Lászlót pél­dául rég láttuk olyan megnyerően hitelesnek, mint itt Kaja bácsi, az edző figurájában: még közismert színészi manírjai is a megformált alak saját modorává szervesül­nek. Bencze Ferenc, Kiss Mari, Pásztor Erzsi, Szabó Gyula és a többiek elmélyült epizódalakítá­sainak, s Zsombolyai János ezút­tal is példaszerűen dinamikus, he­lyenként bravúros operatőri mun­kájának együttes érdeme, hogy valóságosnak érezzük a szorítót körülvevő sajátos kis világ lég­körét, hangulatait. Rényi Tamás új filmje, a K. O. remélhetőleg sikeres lépésnek bi­zonyul azon a lassanként újra­épülő hídon, amely a magyar film és közönsége közötti szakadékon átívelhet. ZSUGÁN ISTVÁN Az edző a vesztessel: Inke László és Cserhalmi György E heti filmkalauzunk VÖRÖS KÁNYAFA Dosztojevszkij, Hermann Hesse, Albert Camus után a bűn megjelent a szocializ­musban is, Suksin gyönyörű filmjében, mint az individu­ális lét és a művészet meta­forája. Igaz, megelőzte az irodalomban Bulgakov, aki csodálnivaló bátorsággal kü­lönböztette meg a nagy, fel­szabadító bűnöket azoknak a kicsinyes „emberi”, „meg­bocsátható” bűnöknek a tö­megétől, amelyek Jézust a keresztre feszítették. Igaz, megelőzte a filmben Wajda Hamu és gyémánt­ja, ott azonban még nem volt „iga­zi szocializmus”, csak hábo­rú utáni káosz, temetkezés és születés. Van-e a szocializmusban egyáltalán bűn? Mint tud­juk, legalábbis ügyészség, bírák, rendőrök és börtönök vannak. De hol vannak a bűnösök? Az irodalomból, színházból, a filmről színre teljesen hiányzanak. Még „krimi” sincs, vagy ha van, a bűnös import­ egérként kí­vülről rágcsálja a szocializ­mus bástyáját, míg a jósá­gos kandúr állkapcsa ketté nem roppantja a gerincét. Volt idő, mikor a bűnt egy­értelműen a múlt társadal­mak csökevényének tekin­tették, amelynek nincs talaja a mi világunkban. Valóban, nehéz lenne választ találni arra, hogy egy kizsákmányo­lás nélküli, igazságos társa­dalomban, ahol a tulajdon és a munka közös, és egyen­lő perspektívák nyílnak az emberek előtt, hogyan vete­medhet valaki bűnre? És erre megjelenik Suksin filmjében a „szocialista bű­nöző” élettől duzzadó, ro­konszenves típusa. Igaz, a film éppen azt ábrázolja, ho­gyan igyekszik megszabadul­ni a bűntől, hogyan térne meg, hogyan illeszkedne vissza az „egyszerű, bűnte­­len” emberek világába. De alig hihető, hogy Suksin a „rehabilitáció problémájá­nak” elemzésére törekedett volna. Bár a film elején a szabadulásukra váró rabok zenés búcsúünnepélyén a következő feliratot látjuk a színpadon: „Az eltévelyedett a szocializmusban ismét hasznos tagjává válhat a tár­sadalomnak.” Mégis, a bör­tönből autóstoppal hazatérő hős (Suksin nemcsak írta, rendezte, hanem játssza is a főszerepet) a volán mellett ülő „modern külsejű”, de feltűnően konszolidált fia­talembernek ezt a meglepő vallomást teszi: „Hogyha há­rom életem lenne, egyet a börtönben töltenék, egyet ne­ked adnék, egyet úgy élnék, ahogy akarok.” Ki ez a homályos filozófiá­­jú bűnöző? Hajdani bűntár­sai, akiket otthagy, egyszerű­en csak „búvalbélelt”-nek nevezik, ő pedig túláradó boldogsággal ölelgeti a nyír­fákat, akiket egyszerűen menyasszonyainak és húgai­nak szólít. Minden alkalmat megragad, hogy kifejtse: örömre van szüksége a lélek­nek, ünnepre. Ennek érde­ BÓDY GÁBOR filmrendező­ jében hajlandó Remy Mar­­tin-es, csokoládés házibulikat szervezni lenge nőkkel, ott azonban elégedetlen és szo­morú. Ugyanez a kettősség a falusi családnál, ahova „nő­­csábászni” megy, s ottragad. „Én egyszerűen vidám em­ber vagyok” — így mutatko­zik be az előzetesen megfé­lemlített öregeknek. Az el­vált asszony, ki magához fo­gadja őt, viszont így védel­mezi szülei előtt: „Érzem, hogy rendes ember, a szeme olyan szomorú.” S az embe­rek érzelmei mind ilyen fur­csán ellentmondásosak irán­­­ta: tartanak tőle, mint bű­nözőtől, de aztán megszere­tik, mert érzik, hogy náluk mélyebben, végletesebben és teljesebben éli át az életet. A normális emberek nem ölelgetik a nyírfákat, hanem szenvtelenül munkába men­nek mellettük, és nem átkoz­zák az éjszakát csak azért mert „ez a ribanc hold is süt!”. A bűn távlatot ad a mindennapoknak azt a táv­latot, amelyből a bűnös meg­térni kíván a „normális em­berek” közé, amelyből kívá­natossá válnak a puszta min­dennapok. És az ő személyén keresztül egyszer­ csak meg­szépülnek, fényesebbé vál­nak ezek a mindennapok a normális ember számára is. Ettől fogva már nem egysze­rűen szeretik őt, hanem szí­vükbe zárják, már csak vele érzik jól magukat. Világos: a bűn és a szeretet is össze­függ. Ha nincs bűnös, nincs kit szeressünk, hiszen a nor­mális emberek úgyis szere­tik egymást — vagy nem? De a bűnösnek vesznie kell. Suksin filmjében a haj­­­dani bűnözőtársak pusztítják el — oktalanul. Nem is az ok a lényeg: a bűnhődés A va­rázslat nem tarthat örökké, el kell pattannia, a filmben éppúgy, mint az életben, hogy emlékezhessenek rá.

Next