Új Tükör, 1978. április-június (15. évfolyam, 14-26. szám)

1978-05-07 / 19. szám

s­tern A HÚSVÉT-SZIGET KÖGIGÁSZAI A Húsvét-sziget őslakosai hazájukat Te Pito Te Henuának, a föld középpontjának nevezték. A vulkanikus eredetű szigetecske, amely a Csendes-óceán keleti részén terül el, ma a világ egyik legcsodálatosabb szabadtéri múzeuma. Az emberiség számára a XVIII. század elején fedezték fel hol­land hajósok, akiket már ekkor megdöbbentett a földből kiálló óriási, kőből faragott emberfejek sokasága. De csak 1956-ban tárta fel Thor Heyerdahl, hogy a fejekhez földbe süllyedt hatalmas törzsek tartoznak. Ekkor kezdték meg ki­ásásukat és restaurálva néhányat közülük felállítottak a tengerparton. A tudósok csak annyit tudtak megállapítani, hogy a gigászi méretű­­ húsz méter magas, nyolcvan ton­na súlyú szobrokat­­ i. e. mintegy háromezer évvel farag­ták primitív kőszerszámokkal. Tudósok tanulmányozzák az egyik szobrot Kőgigászok a tengerparton Az egyik szobor feje Mit akarnak a portugál tanárok? Komor szenzációk közepette nem csoda, hogy elő­ször meg sem akadt rajta a szemem. Neutronbomba, Aldo Moro, az Amoco Cadiz tankhajó. . . Ezekhez képest miféle hír az, hogy Portugália százezer ta­nára a minap figyelmeztető sztrájkot tartott? A dolog akkor vált érdekessé, amikor a Guardian­­ben azt is elolvastam, hogy a portugál tanárok — bár a legrosszabbul fizetett alkamazottak közé tartoznak az országban — nem magasabb bérekért sztrájkol­tak. Több más nyugati újság is hírt adott a sztrájk­ról, pártállásának megfelelően más-más magyará­zatot fűzve az eseményhez. A hivatalos portugál vál­tozat: szélsőbaloldali tanárok politikai csapást akar­tak mérni a szociáldemokrata kormányra. A portu­gál pedagógusok szakszervezete szerint az akció egyetlen célja: kifejezést adni a tanártársadalom mélységes elkeseredettségének, hogy négy évvel a forradalom győzelme után sem történt lényeges elő­relépés az oktatás portugál rendszerében. Honnan indult az új Portugália? A fasiszta kor­szak végén az analfabéták arányát tekintve Európá­ban ezé az országé az elsőség: minden harmadik ember írástudatlan. A meglevő iskolák sem­ állnak a hivatás magaslatán. Sok kisdiák pár év után félanal­fabétaként hagyja abba a tanulást. Egyszerűen nem léteznek megfelelő pedagógiai ismereteket nyújtó ta­nárképző főiskolák. A tanárok kevesebb mint fe­lének van felsőfokú végzettsége, a többiek képesítés nélküli nevelők. A forradalom első évei gyökeresen megváltoztat­­ták az iskolák szellemét. Sok fasiszta meggyőződésű igazgatót leváltottak, a portugál gyarmatok felsza­badulásával egyidőben a régi, birodalmi térképek is eltűntek az iskolák faláról. A hallgatás és a féle­lem évtizedei után egy tanéven át a lázas politikai aktivitás időszaka következett. Tanárok és diákok egyaránt forradalmi bizottságokat alakítottak, gyűlé­sek, tüntetések követték egymást. Érthető, hogy a fellélegzés hónapjaiban minden fontosabbnak tet­szett, mint az órarend szerinti tanítás. Az oktatási minisztérium döntése értelmében az első szabad tanév végén nem tartottak vizsgákat. A továbbiakban a szociáldemokrata kormányzat a svéd oktatási modellt tekintette követendőnek. Meg­történtek az első lépések a gyakorlatiasabb, techni­kai ismereteket is nyújtó iskolatípus felé. A tanárok nagyjából szabad kezet kaptak, hogy saját ideoló­giai, politikai meggyőződésüknek megfelelően ok­tassák az ifjúságot. Az első nagy csalód­ás akkor érte őket, amikor sok konzervatív felfogású, tanulatlan szülő kivette gyerekét az iskolából, és még azt sem engedte, hogy az államilag biztosított, ingyenes, hat elemis népiskolát elvégezze. „Szükség van a gye­rekre a gazdaságban, a műhelyben” — mondták ezek a szülők, s egyelőre nincs mit tenni, mert rend­szabály híján dönthetnek így is. Az oktatási kormányzat is szolgált kellemetlen meglepetésekkel és csalódásokkal. Például bevezet­te a tanárok gyakori áthelyezésének rendszerét. Év­ről évre egy komputer vak játéka dönti el, hogy a pedagógus eredeti lakóhelyétől milyen távoli iskolá­ba kerül. Ugyanakkor a tanárok hiába várták az is­kolák számának és minőségének emelkedését. külö­nösen hiányolják az óvodákat. Az iskolák túlzsúfol­tak, és a színvonal olyan alacsony, hogy tavaly a végzősöknek csak 42 százaléka tett érettségit. Ismeretes a portugál jobboldal ellentámadása az ipar, a mezőgazdaság és a pénzügyek területén. Lehet-e csodálkozni, ha ebben a helyzetben a prog­resszív tanárok tízezrei végképp elkeserítőnek talál­ják azt a jobboldali törekvést, hogy nyújtsanak álla­mi pénzügyi támogatást azoknak a drága, egyházi vezetés alatt álló magániskoláknak, amelyek már év­századok óta sikeresen végzik az uralkodó osztály újratermelését? KÖRÖSPATAKI KISS SÁNDOR □ 35

Next