Új Tükör, 1979. január-március (16. évfolyam, 1-12. szám)

1979-03-11 / 10. szám

Interbalett '79 A táncművészet, ha korszerű, szól­hat múltról, jövőről is akár. A fő, hogy a jelen emberéhez szóljon. Feldolgozhat tehát legendát és nép­balladát, Jézus szenvedéseit vagy Lorca drámáját, ha megtalálja hoz­zá azt a sajátlagos formát, azt a táncszínpadi megjelenítésmódot, amelyben nincs egyetlen felesleges, másikkal helyettesíthető lépés, stí­lustalan póz, vagy gesztus, zeneiet­­len mozdulat. A táncművészet kor­szerűsége csak a nekünk szóló mi és a korunkból táplálkozó hogyan egységében és kölcsönhatásában lé­tezik, mint minden más művészeté. A szocialista országok első kor­társ balettművészeti találkozóját is az így értelmezett korszerűség je­gyében rendezte meg a Táncszövet­ség. A nyolc vendégegyüttes húsz produkciója egyöntetűen azt a szán­dékot tükrözte, hogy az alkotók tisztelik a színpadot, a nézőt sem provokálják szélsőséges kísérletek­kel, de műveikben minden érdekes mozdulatelemet, nyelvet, stílusje­gyet felhasználnak, amit külföldi tanulmányútjaik során alkalmuk volt elsajátítani. Ám ha eközben az eredetiséget is keressük, bizony, gyakran kiderül, hogy a „legkorsze­rűbb” eszközök halmozása (tánc­­vers-szöveg montázsa, tánc csend­re, tánc lihegéssel, világítási fogá­sok, egyszerre több érett koreográ­fustól ellesett „táncmorzsák” össze­­öntése) még nem pótolja a tehet­séget. Ha a vendég koreográfusok között ki kellene osztani a kritikusok dí­ját, a magam részéről hármukra szavaznék. A színpadi bemutatko­zás sorrendjében elsőként Pavel Smokra, a prágai Rokokó Színház koreográfusára, az Amerikai kvar­tett (Dvorák) című szimfonikus ka­marabalettért. Másodikként a póz­náim Konrad Drzewieckire, aki hi­hetetlenül gazdag fantáziával és ze­nei érzékkel fogalmazta monumen­tális tánckompozícióvá Penderecki Stabat Materét. Végül pedig a ku­bai Alberto Mendezre (valószínűleg neki adnám a fődíjat), Rara­ Avis (Furcsa madarak) című koreográ­fiájáért, amelyben a modern ba­lett nyelvén zseniális egyszerűség­gel és költőiséggel festi meg a pá­va, a kolibri és a sas karakterét, hogy közben ember és természet fenséges harmóniáját és a tánc va­rázslatos szépségét hirdesse. Az Interbalett ’79 tanulságait le­szűri majd az elméleti konferencia. Egyet azonban máris tudunk: sze­rénytelenség nélkül lehetünk büsz­kék a magyar táncművészet ered­ményeire. KAÁN ZSUZSA Pietà — a Stabat Mater egyik kulcsjelenete. Anna Staszak és Emil Wesolowski Részlet Penderecki— Drzewiecki Stabat Mater című kompozíció­jából A tall­inni Estonia Balett szólistái: Eliza Erkina és Till Härm. A megszállott Johanna főszereplői '7 Mai Murdman A megszállott Jo­hanna című ba­lettjét E. Tamberg zenéjére készítette 34 □

Next