Új Tükör, 1979. április-június (16. évfolyam, 13-25. szám)

1979-04-15 / 15. szám

Egy évforduló ürügyén HÁTUKON A HÁZUK Errefelé már lankák sincsenek. Fa, bokor is alig. Magányos szekérnyo­mok szeldelik a földeket. Mezőbe­­rény után csámpás korlátú híd, az országút alatt hömpölyög át az olva­dástól megduzzadt Körös. Békés vályogházakkal kezdődik, majd kicsi, háromszögű főtér, né­hány modern ház, üzletsorok. A Vi­harsarok szíve ez a 22 ezres lélek­számú kisváros, ahol 1949-ben — 30 éve ennek — felavatták hazánk első művelődési házát. Békés tősgyökeres magyarlakta vidék, tőle 15 kilomé­terre Békéscsaba vagy Mezőberény már három nemzetiségnek ad ott­hont. Úgy tartják, a békési embert megkeményítette a szegénység. Ki­szívta erejét az agyagos föld, elvette szavát a munka. Nehezen oldódó, csöndes, de szívós akaratú az itteni nép. A békési tanács hosszú folyosóján fali vitrinek, a helyi szakszövetkeze­tek és a művelődési ház szakkörei­nek kiállított munkái. Karcsú, negy­venes nő siet elénk: László Imréné, a művelődési ház vezetője. Örömmel újságolja, várnak ránk a régi szín­játszók. Azok, akik ezelőtt 30 évvel felvállalták a kultúra terjesztését, az adott kornak megfelelő színvonalon. És most? Milyen most a művelődési ház? Járnak-e a fiatalok? Van-e iro­dalmi színpad? László Imréné megütődve néz rám: — Nem tudta? Kizsuppoltak min­ket, mert életveszélyes. Hogy miért? Hát a földrengés! Nem emlékszik? Megígértetem Lászlónéval: meg­nézzük a házat. Stráfkocsi és vendégoldal Pethő Mátyás jelenleg a Viharsarok Tsz párttitkára, de fél évszázados életútja során volt kubikos, napszá­mos, dolgozott a Külügyminiszté­riumban és Bulgáriában diplomata­ként. Matematika-fizika szakot és külügyi főiskolát végzett, de ifjúkora óta a történelem vonzotta. „Vas ék vagyok én — mondta magáról —, oda állítottak, ahol szükség volt rám.” — A két világháború között itt, a Viharsarokban alakultak meg az első olvasókörök. Ezek mindegyikének volt színpada is, persze amolyan „házi” színpadok, a maguk szórakoz­tatására. Amikor azután felavatták a házat, központilag is szervezni kezdtük a színjátszó mozgalmat. Na­gyon szegény emberek éltek erre, a színészeink kivétel nélkül zsellérek meg kubikosok gyerekei voltak. A vezetőink meg néptanítók. Emlék­szem én, jártunk zenélni parasztsze­kéren. Vendégoldalt tettek fel, úgy utaztunk. Játszottam én mindenféle hangszeren, klarinét, oboa, pozon, mindegy volt nekem. A művelődési ház „előéletéről” kérdezem, Pethő Mátyás eltűnődik: — Hogy miért éppen itt? Talán adottság volt. A házat a község épít­tette 1885-ben, bérháznak. De még itt élt akkoriban Csurka Péter (Csur­­ka István író édesapja), ő szervezte a szellemi életet. Parasztpárti volt, de nagyon hatott ránk, kommunista fiatalokra is. Emlékszem, nem volt zászlója a kommunista pártnak. Pénz kellett, hát elmentünk zenélni. És a bevételből lecsíptük a zászló árát... Az érces férfihang furcsán elvé­konyodik ... S bennem felrémlik: nem az elmúlt 30 év számsorokba, statisztikákba szigorítható adatai hoztak ide Békésre. Annak a láznak nyomában járok, amely nagyszülei­­met, s még anyámat is a munkás­színpadok dobogójára lódította. A közös játéknak, az örömszerzés vá­gyának azt a szédítő lendületét ke­resem, amely az én korosztályom számára már ismeretlen, s — félek — megérthetetlen is egy cseppet. A szomszéd szobában fényképek halmaza közt hárman várakoznak. Nagy Mihály, Molnár Lajos és Ko­vács Lajosné, „Julcsi néni”. — Nem volt akkor még jármű, stráfkocsival jártunk „tájolni”, meg szikvizes szekérrel. Emlékszem, egy­szer csengős szánt küldött értünk a tsz. Nagy hó volt, alig tudtunk kive­rekedni belőle. — És amikor a szekér beragadt a sárba?­ És lánctalpassal vontattak be minket. — Dehogy volt még igazi jelmez! Magunk varrtuk, meg összekérincsel­­tük a faluban. Egy-egy pipa, kajla kalap akadt minden háznál. Más meg nemigen kellett, mert népszín­műveket játsztunk, főként eleinte. Később már esztrádműsorokkal lép­tünk föl, meg irodalmiasabb dara­bokkal. Úgy a hatvanas évektől kezdve. — Jaj, te! Amikor Badacsonyban leszállt a társulat a vonatról — em­lékszel-e rá, Lajos? — elkiáltja ma­gát a bakter: „Itt jön az a hosszú ember meg a kis csalogány. Me­gyünk ám este!” Ez volt a fizetsé­günk. Az öröm, amit okozhattunk. Meg néha megvacsoráztattak. Friss tejet, kenyeret adtak. — Hajnalban, ha nem tudtunk hazamenni, sátorban aludtunk. Ki­tömtünk szalmazsákokat. — Mindennap próbáltunk, gyak­ran az éjszakába. Az volt a szórako­zásunk is egyben Tudtuk: ünnep, ha jön a társulat. Mi voltunk a szín­ház meg a mozi is. A tanyán rádió meg villany sem igen volt. Mi vit­tünk gázlámpát meg petróleumot. Azzal világítottunk ... Hármójuk közül ketten hűek ma­radtak a népműveléshez. Molnár La­jos lediplomázott, s évekig a ház művészeti előadója volt, Julcsi néni pedig 25 éve intézi a művelődési ott­hon gazdasági ügyeit. Meddig tartanak ki ? László Imréné kabátban vár a kapu előtt. Elkísér a művelődési házba. Szigorúan kulcsra zárva minden. Elvben nekünk sem szabadna be­lépnünk. A homlokzat látszólag ép, de az emeleti folyosó ... Mintha ha­jón volnék. Meggyűrődött a padló. Ujjnyi repedések pókhálói a fala­kon. A nagyterem színpadának füg­gönyén elárvult Lenin-kép, össze­söpört törmelékhalmok, zárt ajtajú, üres szekrények. — 43 kis csoportunk működött itt. Most szétszórtuk őket a város külön­böző részeibe. Lakásokban, iskolák­ban működnek. Ha működnek egy­általán ... Egy darabig még talán ki­tartunk, a közös emlékek sokat szá­mítanak. Hogy azután mi lesz? Az ifjúsági klub jelenleg az ötödik hely­re költözött, illetve egy hét múlva hurcolkodunk a hatodikra. A cigány­klubnak nincs otthona, mint eddig, hanem ők kirándulnak a megye tőb­ Utólag kideríthetetlen szerző népszínművének egyik jelenete A lopott csók. Részlet a „Cigány” című népszínműből Vonatra vár a társulat egy balatoni tájelőadás és 10 kilométeres gyalogút után r vU 1 jaj i *SJW'| l'v ' fc. I.: IiJ­­I. npu r t m 34 □

Next