Új Tükör, 1979. július-szeptember (16. évfolyam, 26-39. szám)

1979-08-12 / 32. szám

álruhás, igazságtevő király. Csak rábökök az ablak mögül egy lé­cekből ácsolt területfoglaló bari­kádra, csíkos kocsink lefékez mel­lette, és az építményit, a mögötte megbújó üzlet készséges dolgozói öt perc alatt eltüntetik. Odébb el­viszik azokat a székeket is, ame­lyeket egyszer önhatalmúlag me­részeltem eltávolítani, de most nincs tükörelcsavarás, nincs fe­nyegető cédula, csupán bocsánat­kérő mosolyok. Elhűlve hallom: a póznákra szerelt, hivatalos rakodóhelyeket jelölő táblákon kívül minden más tábla érvénytelen, öt évvel eze­lőtt ugyan adtak ki ilyenekre en­gedélyeket, de hat hónap múlva mindet be is vonták: a táblács­kák az úttesten ácsingóztak egész nap, megbénult a forgalom. Kü­lön rakodóhelyet ma már csak néhány üzlet foglalhat, különle­ges engedéllyel, szigorúan az áru­­szállítás idejére. Egy belvárosi közért elől is el­vitetjük a hosszú engedélyszám­mal ékes táblát. Két fizető parko­lóhelyet foglalt el, a helyére nyomban betüremkednek az au­tók. — Mi lesz ebből?! — Sirán­kozik a boltvezető. — Hogy ka­pom így meg az árut? — A rend­őr csitítja. — A szállítás idejére a parkolóőr majd eltávolítja in­nen a kocsikat. — Én?! — Hör­dül fel az eddig némán fülelő, vén parkolóőr. — Énnekem, tisztelet­tel, nem hiányzik, hogy megbol­dogult édesanyámat szidalmazzák! öttonnás teherautóban ülök, bútorokat viszünk bi­zományi áruházaknak. A Dohány utcában, csodával hatá­ros módon, szabályosan meg tud­tunk állni, a Margit-híd pesti híd­fője közelében már csak parkoló autók mellett. Nagydarab, vidám sofőröm a vállát vonja: — A bel­ső kerületekben szabálysértések nélkül nem lehet ám dolgozni. No hiszen! Ha elkapnának minden járdán, zebrán, meg utca közepén szobrozó kollégát, holnapra üre­sek lennének a városban a bol­tok. Az IFA teherautó a Belkeres­kedelmi Szállítási Vállalaté. Tu­catnyi kocsijukkal találkozunk út­közben , ki kenyeret visz, ki cipőt, tüzelőt, a legutolsó egy hatodik kerületi Ravill üzletbe hozott mo­sógépeket, bojlereket. — Már majdnem visszavettük az árut a raktárba — törülgeti iz­zadt homlokát a bikanyakú ravil­­los sofőr. — Pedig kijelölt rako­dó van a sarkon, de szokás sze­rint feliálltak a maszekok. Leug­ras­ztottam a rakodómat, kérjen meg egy-két kocsit, hogy adjanak helyet — addig kerültem egyet. Mire visszaérek, a rakodóm nagy­ban veszekszik két pasassal. De nem ám azokkal, akiket korábban ott láttam, m­ert a kérésire azok kiálltak szépen. Hanem ez a ket­tő puff, lecsapott a fölszabadult helyekre és most védték, köröm­­szakadtáig. A fővárosban több száz, szabá­lyos táblával védett rakodóhely van. A Fővárosi Szállítási Tanács jelölte ki őket, 15-20-40, vagy még több métereseket, attól függően, hány bolt, raktár üzemel a kör­nyéken. Láttam náluk egypár fényképes kimutatást belvárosi rakodóhelyeik foglaltságáról. Reg­gel nyolctól délután háromig nyolc fotó készült például az Ok­tóber 6. utcai, 37. számú helyről, öt alkalommal teljes hosszában személyautók álltak. Három al­kalommal 85 százalékát foglalták el. A BSZV sofőrjei jó idegzetű emberek. Aki nem az, hamar más munka után néz. Némelyik az ál­landó harcot nem bírja, a folyto­nos dudálást a háta mögött, a sér­tegetéseket ... — A Corvinnál beszólok egy­szer egy Ladásnak, ne pont a sar­kon álljon, mert nem tudok be­fordulni — meséli a ravillos. — Erre kiugrik, és se szó, se beszéd, pofon vág. Hát tudja, ha én hirte­len haragú ember volnék!... Mások azért hagyják abba a te­herszállítást, mert ilyen körülmé­nyek között nem lehet keresni. Ha a sofőr nem elég szívós és ügyes, néha naponta a kocsiján marad egy-egy szállítmány, kép­telen lerakni. Akkor pedig se tel­jesítménybér, se mázsapénz a ci­­pelésért, és másnap viheti újra, különben nincs a boltban bojler, cipő, kenyér. Éjszakai fuvarozás, időzített szállítás! Létezik ilyesmi is per­sze, néhány kerületben, mutató­ban. És majd minden illetékes iro­da, vállalat ötéves terveiben. Hogy addig mi lesz? A teherautósok in­dulatosak. — Parkolóórákat kéne szereltetni mindenhová, akkor meggondolnák, meddig ácsorog­­nak! És elszállítani az összes ti­losban parkolót! Tegnap láttam, amint egy ra­kodóhelyről a rendőrök három ko­csit vittek el egyszerre. Félóra múlva újra arra jártunk. Négy kocsi á­llt a tilosban. A sárga Wartburgban ülök, sietnék haza. Cam­mog a kocsisor a Lánchíd torkolatánál, szorosan egymás mö­gé sorolunk, fogcsdikorga­tó udvari­assággal. Már majdnem feljutok a hídra, mikor a külső, má­sfelé vezető sávból egy taxi vágja be az orrát villámgyorsan a két, előt­tem araszoló autó közé. Dudálás, fékezés, káromkodás — a manő­ver sikerült. Érzem, hogy megy föl a pumpa. R. SZÉKELY JULIANNA

Next