Új Tükör, 1979. július-szeptember (16. évfolyam, 26-39. szám)

1979-08-19 / 33. szám

Egy legendás orvos GRUBY DÁVID PÁRIZSBAN A montmartre-i Saint-Vincent te­mető mogorva őre, miután meg­tudta, hogy magyar vagyok s egy honfitársam sírja után kutatva csöppentem Európa távoli szegle­téből Párizsba, személyese­n kala­uzolt végig birodalmán. Gruby doktor gránitból faragott síremlé­kéhez érve a nyelve is megeredt, és nem tágított, amíg töviről he­gyire el nem meséltem, hogyan élt e — Korányi szavával — „talen­­tomdús” magyar a Szajna partján. A döcögős franciiasággal kikerekí­tett életrajz bizonyára megnyerte a zord cerberus tetszését, mert amikor a párizsi temetőkből szám­űzött fényképezőgép előkerült, csak erőtlenül tiltakozott. ZSENI VAGY SARLATÁN? Ki is volt valójában Gruby Dávid, aki immár 80 éve pihen a kicsiny párizsi temető bronzszoborral ékes sírjában? — kérdezheti az olvasó a kíváncsi őrrel együtt. Zseni, „a bőrbetegséget okozó gombák vi­lághírű szakértője, a véglények tanának egyik zseniális felfedező­je, a mikroszkópos fényképezés megteremtője” — állítja dr. Csil­lag István orvostörténész, aki azon fáradozik, hogy a Gruby életmű­vét megtisztítsa a feledés rárakó­dott porától. Kuruzsló — kardos­kodtak a féltékeny ikertá­rsak —, aki különös hókuszpókuszokkal és bizarr javallatokkal orvosolta em­bertársai nyavalyáit. Kinek van igaza? Gruby, aki 1810. aug. 10-én szü­letett Kiskéren, szegény család nyolcadik gyermekeként, har­mincéves korában már az orvos­társadalom elismert szaktekinté­lye volt. Amikor 1840-ben az anti­szemitizmustól terhes levegőjű, Bécset a szabadabb, polgárosult Párizsra cserélte fel, számottevő felfedezések álltak mögötte. Elő­adásait neves európai orvosok lá­togatták, kutatási eredményeit vi­lágszerte alkalmazták és tovább fejlesztették. Jelentős sikereket ért el a klo­roform és az éter altató hatásának vizsgálatában, és ugyancsak az ő nevéhez fűződik az olajos sebkö­töző vatta alkalmazásának­­beve­zetése. E vázlatos pályakép után bízvást állíthatjuk, hogy történé­szeink nem értékelték túl Gruby jelentőségét s joggal jelölték ki helyét a magyar orvostörténet panteonjában. VÁDAK ÉS ANEKDOTÁK Most lássuk, mi a helyzet a kor­társak vádjával. Gruby, miután 1852-ben felhagyott kutatómun­kájával, haláláig a gyógyításnak szentelte életét. Párizs egyik leg­csodáltabb és legirigyeltebb orvo­sa volt, akit III. Napóleon udvara mellett az angol királyi családhoz és Németországba is gyakran hív­ták konzíliumra. Hírneveit való­ban szokatlan gyógymódjai ala­pozták meg. Kollégáival ellentét­ben csak kevés gyógyszert alkal­mazott, inkább az étrendes keze­lést helyezte előtérbe. Elsősorban a vérszegénységben,, emésztési za­varokban és ideggyengeségben szenvedőket istápolta. Amikor például a túlfeszített munkától már-már összeroppanó idősebb Dumas felkereste, Gruby napi három alma elfogyasztását írta elő neki, mégpedig Párizs egymástól távoleső három pont­ján. A kiadós sétákkal tetézett al­makúra két hét alatt rendbehozta a betegeskedő írót. Chopin álmat­lansága ellen ugyancsak szokat­lan gyógymódot írt elő: addig utaztatta a kimerült zeneszerzőt Párizs és Versailles között, amíg a vonat egyhangú döcögőse álom­ba nem ringatta. A francia anekdotagyűjtemé­nyek kiapadhatatlan forrása Gru­by receptúrája. Nem csoda, hiszen a többi közt Heine, Lamartine, Gambetta, George Sand, Daudet, Liszt, Munkácsy a páciensei. Bár várószobája mindig tele volt, a hét egy napján ingyen gyógyította a szegényeket. A magyar emig­ránsok is gyakran keresték fel pa­naszaikkal: Gruby kezelte a bör­tönből kiszabadult nagybeteg Te­leki Biankát, és ugyancsak ő taná­csolta Aix-les-Bains híres fürdőhe­lyét a reuma kínozta Kossuthnak. A KOMMÜN ORVOSA Kutató és gyógyító tevékenysége mellett jelentősek voltak Gruby csillagászati és meteorológiai meg­figyelései is. A Montmartre-ra fel­kapaszkodó Lepic utca 100 számú házban rendezte be híres obszer­vatóriumát, ahol két léghajózásii szakembert foglalkoztatott és ahol havi rendszerességgel köz­lönyt is kibocsátott. A ház udva­rában kísérleti állatok egzotikus csoportja sütkérezett a füvön, a könyvtárban 8000 kötet könyv, mikroszkópok, villanygépek és színes mikrofotográfiák kápráz­tatták el a belépőt. De az igazi lát­ványosságot a kupola jelentette: ércfényű asztalára a tető különbö­ző oldalairól behatoló fénysugarak Párizs egy-egy részletét vetítették ki egy camera clara (különleges tükröző lencserendszer) segítségé­vel. Ez a valóságos elvarázsolt kas­tély, amely minden ellenkező hí­resztelés ellenére — amint arról magam is meggyőződtem — ma is áll, az 1870/71-es porosz-francia háború során, majd a kom­mün alatt újabb megbecsülést szerzett különc gazdájának. Gruby ugyan­is e helyen rendezte be saját költségén 40 ágyas kórházát, míg obszervatóriumát tüzérségi meg­figyelővé alakította át. Kis­koro­dája és az Olasz Emberbaráti Tár­saság ambulanciája között pend­lizve szakadatlan, operált, és még arra is jutott ideje, hogy a francia hadsereg elavult térképei helyett a saját pénzéből újakat készíttes­sen, ,a sebesültek számára pedig egy elmés szállítókocsit szerkesz­­szen. Demokratikus érzelmeihez híven, a kommün alatt 3000 frank támogatást nyújtott a munkáslak­ta XVIII. kerületnek és egy kis nemzetőrcsapat felruházásáról is gondoskodott. Amikor felmerült a Francia Vöröskereszt létrehozá­sának gondolata, elsőként csatla­kozott a törekvéshez. Gruby Dávid kiemelkedő tudo­mányos eredményeinek, rendha­gyó gyógyító munkájának és em­berbaráti tevékenységének mono­grafikus feldolgozása könyvkiadá­sunk adóssága. Franciaországban és Amerikában könyvet, továbbá vaskos tanulmányokat szenteltek Gruby munkásságának, amelynek kapcsán — Gruby 1898. nov. 14- én bekövetkezett halála után — Korányi Frigyes a következőket írta: „Grubyban egy tudományos alapon álló, mély gondolkodású, élesen, megfigyelő, a legjobb gya­korló orvost, ha úgy tetszik, egy hippokratikus alapon­­álló klini­kust ismertem meg. Tulajdonai­nak összessége egy kimagasló ész­tehetségű, teljesen gyakorlati irá­nyú orvossá avatta, a­ki a tudo­mányt mívelte, szerette és előbb­re vitte.” NAGY CSABA A 85 éves Gruby Dávid Lossonczy Tamást — hetvenötödik születésnapjáig legalábbis — nem kényeztette el a sors. Negyven felé közeledett, mikor szobrászművész feleségével megrendezhette első ki­állítását — szerény műteremkiállí­tást természetesen. Míg a képek várták a látogatókat — nemcsak szakmabelieket, Lossonczy a szocia­lista művészcsoport tagja volt —, a történelem mindennap előállt egy szalagcímbe kívánkozó eseménnyel: Teleki Pál agyonlőtte magát, Rom­mel elfogadta Benyházit, Bárdossy lett a miniszterelnök, a németek bombázták Belgrádot s átlépték a jugoszláv határt. „... minden haj­szálon függ, csak egy szakadás s a dolgok alámerülnek” — írta Kállay Ernő a Pester Lloydban nem a helyzetről, hanem Lossonczy festé­szetének formavilágáról, kompozí­­ciós megoldásairól. Ha hihetünk a leírásoknak, a többnyire fekete-fe­hér reprodukcióknak — festményei 1944-ben néhány kivételével el­pusztultak a Regenit-i ház lebombá­zásakor —, Lossonczy prófétikusan érzékeny és bátor tanú volt: pusz­tító erő forgatja, fordítja egymás ellen a formáikat, nincs parányi hely a vásznon, ahol ne dúlna a harc. Egyiken-másikon aprócska fényfoltok támadnak és növeksze­nek mind erőteljesebbé, terjedel­mesebbé a kompozíció erővonalai mentén s szembeszállnak a fenye­getést megtestesítő grafikai jelek­kel. 1943-ba­n, második kiállításáról szóló beszámolójában Kállay meg­különböztetetten elemzi Világégés című festményét: „a romboló len­dülettel szemben, balról jobbfelé is fekete kontúrokkal jelzett, hatal­mas, magasba rontó lángok szán­tanak végig a képen.” A remény jele, jelképeként, ahogy Lossonczy Önarckép helyett című vallomásá­ban írta: „a kép­­ alkotója világ­nézetének hordozója.” A felszabadulás után az Európai Iskola, majd az iskolából kivált nonfiguratív művészek csoportjának egyik szervezője, ott van minden jelentősebb kiállításon, a Kommu­nista Művészek kongresszusi tárla­tán csakúgy, mint a magyar művé­szet java értékeit felvonultató lon­doni bemutatón. Képei egyre sze­mélyesebbek, az övéi eltéveszthetet­­lenü­l, valóságosan, és valóságon tú­lin, kicsin és nagyon egyaránt me­ditálni kész szellem megragadóan festői önvallomásai. 1948 után, jó ideig nem szerepel a nyilvánosság előtt, a magány évei a vívódás, út­keresés, a gazdagodás esztendei is. 1971-ben a Fényes Adolf Teremben rendezett önálló kiállítása teljes érettségében és mutatja művészetét: tomások s­peöres „rongyszőnye­­gei”-nek festői változatai nyűgözik le a nézőt. Egyik közülük itt függ a szobám falán. Fehér téglalap pi­­rossipkás fekete négyzettel játszik rajta valami nevenincs játékot, el­­mélyülten, mint a gyerekek, ironi­kus mosollyal, mint a bölcsek. Ahogy Lossonczy is dolgozik szű­kös műtermében, a maga kedvére s tisztelői örömére. SÍK CSABA kiteljesedésében kozmikus Iá- MINT A GYEREKEK ÉS A BÖLCSEK Lossonczy Tamás köszöntése 34.

Next