Új Tükör, 1980. január-március (17. évfolyam, 1-13. szám)

1980-01-06 / 1. szám

dekorálásától a tévé elhelyezéséig és a világítás megoldásáig. Óriási pél­datár, de nem lehet akkora, hogy ne emlékeztessünk rá: „az ötleteket, ja­vaslatokat és gondolatokat minden­ki csak a saját lakásának és ízlésé­nek megfelelően alkalmazhatja”. Ezt tíz éve megjelent kisebb kötetében ajánlotta a szerző. Máig helyesen. (Műszaki) Balog János Színház KAZIMIR ÉS KARDÉNI Debreceni Csokonai Színház Hiszen ezekkel az emberekkel bár­mi megtörténhet. Ezek az emberek képtelenek a védekezésre, mert nem tudják, hogyan kell, sőt nem tudják, hogy kell-e egyáltalán védekezni. Ezek az emberek­ alig képesek az akarásra, mert nem tudják, hogy mit lehet akarni. Ha úgy hozza, ki­tartottá lesznek, ha úgy, megvesz­tegetetté. Ezek az emberek világtala­nok, mert nincsenek összefüggő fo­galmaik és értelmes szavaik a világ­ra. Csak bizonytalan érzelmeik van­nak önmaguk számára, és ezekkel kormányozzák életüket a fagylaltos­­bódé, a hullámvasút, a munkanélkü­liség és a fasizmus között — kiszá­míthatatlan, esetleges irányban. A színhely a müncheni októberi nép­ünnepély, 1931-ben, de lehetne más is, máskor. A kulisszák változhat­nak, de a tájékozódásra való alkal­matlanság megmarad. „Szememre hányják, hogy túl nyers vagyok, túl undorító, túl bor­zasztó, túl cinikus, meg még sok más derék tulajdonságot is.” Így a szer­ző, Ödön von Horváth. Valóban, meglehetősen nyers az igazmondás­ban. Meglehetősen borzasztó, amint antihősei dialógusból dialógusba kó­vályognak, száztizenhét jeleneten ke­resztül. Itt azonban nem a szerző a borzasztó, hanem azok, akik saját te­hetetlenségükbe kövesedve mintául szolgáltak neki, vagyis mi, csaknem mindannyian. Hegyi Árpád Jutocsa főiskolai hallgató rendezésében min­den ízt megkapott ez a „közönséges színdarab”. Talán többet is a kelle­ténél, mert nemcsak keményen al­pári volt, hanem időnként egysze­rűen gusztustalan, s ez nem harmo­nizált az előadás egyéb „elborzasz­­tó” ízeivel. Bármilyen direkt ábrá­zolásnál, illusztrálásnál többet je­­lentett ebben a rémes világban üdén és öntudatlanul fuldokló Takács Ka­talin mint Karolin, és több volt Cseke Péter Kazimirként és Köti Árpád Szemes Franzként. Iván Gábor manipulációkat, vagy esetleg ejtsen néhány könnyet a törvényesség ál­dozataiért. Játsszanak nyers, sza­badszájú férfiak, nem kell szépnek lenniük, a nőknek sem, inkább olyan érdekes, különleges egyénisé­gek legyenek. Barangolják be fél Amerikát, közben csak történik ve­lük valami. Ebben magának amúgy is gyakorlata van, meg aztán ami­óta ez­ek a fiatal hollywoodi rende­zők újra felfedezték az utazásos filmeket, a műfaj önmagában is siker. Sam Peckinpah megfogadja a jó tanácsot. A forgatókönyvben a cow­­boyokat behelyettesíti kamionsofő­rökkel, a lovakat kamionokkal, a kocsmákat országúti bisztrókkal (ott is össze lehet­­törni a berendezést). A seriff marad a helyén, csak szi­rénázó rendőrautó kerül alája. Peckinpahnak szerencséje van. Amerikában a kamionosok és a rendőrök nem túlságosan kedvelik egymást — a harci helyzet tehát máris adott. És elkészült a konvoj. Székely Gabriella ! KONVOJ Színes, amerikai film Talán így kezdődött. Hollywoodban az United Artists stúdióvezetője visszaadja Sam Peckinpahnak leg­újabb westernfilmjének forgató­­könyvét, és azt mondja: Hagyjon már fel ezekkel a történelmi té­mákkal! Kit érdekel ez manapság?! Csináljon egy jó kis mai témájú filmet. Ez kell az amerikaiaknak meg az európaiaknak. Látni akar­ják, hogyan élünk. Legyen benne kevés kis politizálás, haladó persze, kritizálja, mondjuk, a választási Hanglemez VIVALDI GITÁRVERSENYEI Szendrey Karper László előadásában Vivaldi három gitárra átírt ver­senyműve és a szólóhangszerekre, valamint vonószenekarra írt D-moll concerto grosso szólal meg a hang­lemezen. Az előadó, a neves gitár­művész és zenepedagógus Szendrey Karper László az iskolateremtő hangszerjátékosok közé tartozik, s világszerte a legelső szólisták közt tartják számon. Ausztráliától New Yorkig és Japántól Norvégiáig is­merik utánozhatatlan előadóművé­szetét. Mindhárom — egymástól oly lényegesen különböző — Vivaldi­­műben egyszerre csodálhatjuk a ze­neszerző korát meghaladó zenei gondolkozásmódját és az előadó ér­zékeny azonosulását, hangszíneinek árnyalatos gazdagságát. Az A-dúr versenymű visszafogott tónusai, szí­neken túli színgazdasága, a C-dúr koncert csapongó játékossága és a D-dúr verseny színpampája lehető­séget biztosít az előadóművésznek arra, hogy — mindig a zene egészét szolgálva — bizonyítsa sokoldalúsá­gát. Szerencsésen egészíti ki a Szend­rey Karper László gitárjátékának szentelt hanglemezt a vonásokra írt D-moll concerto grosso, mely Vi­valdi népszerű sorozatát, a L’Estro armonicót (A harmónia találékony­sága) képviseli a gitárversenyek mellett. Hangszeres szólistaként — a gitárművész társaságában — gor­donkán Szilvásy Lászlót, hegedűn Tátrai Vilmost és Kármán Verát, mélyhegedűn Mauthner Annát és csembalón Szabó Anikót hallhatjuk játszani. Közreműködik a Magyar Kamarazenekar Tátrai Vilmos ve­zetésével. (Hungaroton) Szepesi Attila SCHMAL KÁROLY KIÁLLÍTÁSA Helikon Galéria A Műcsarnok közelmúltban rende­zett egyik kiállítására emlékeztető fényviszonyok­ fogadják a látogatót a Helikon Galériában. De csakis a fényviszonyok hasonlóak: Gustav Zemla tárlatán heroizált figurák bontakoztak ki a sötétből, Schmal Károly grafikusművészen — akit kitűnő plakáttervezőként tartunk számon — homokos, kavicsos felü­letek jelennek meg a fekete háttér előtti, egy-egy fénysugárral megvi­lágított fotókon. Ott nagyzenekar, itt kamaramuzsika. Kavicsszonáta, Finom, lírai játék az elemi részecs­kékkel , de következetesen végig­vitt, a különböző variációk kipró­bálása után új lehetőségeket sejtető kísérlet is. A homok, a sóderszemcsék finom­ságában, a kavicsdarabok durva vagy sima felületében rejlő elemi szépség a kiindulópont — ily mó­don önmagában is befejezett, eszté­tikus alkotás egy-egy mű. A tech­nikai fogások: bizonyos sávok be­­sötétítése, kifehérítése, a különböző felületek egymás mellé komponá­lása, a fotó ritmikus tagolása segít­ségével azonban a grafikus új, ösz­­szetett képi szerkezetet alakít ki. De nem csupán szerkezeti változásokról van szó. Az amorfnak tűnő s mégis apott ajánlat tökéletes természeti formák és a geometrikus (néhány lapon pedig ol­dott körvonalú) részletek találkozá­sa új minőségeket, érzelmileg, gon­dolatilag követhető , illetve behe­lyettesíthető „történést” eredmé­nyez. S megjelennek a felületen a konkrét emberi beavatkozásra uta­ló változások is, hogy végül egy tökéletes forma, a kör rajzolódjon ki az utolsó lapon, s a körív, amit az elmozduló kavics nyoma formál. A grafikus a rend természetét vizs­gálja — izgalmas feladat követni a változásokat. (Képünkön Schmal Károly fotógrafikája.) P. Szabó Ernő PEDAGÓGUS KÉPZŐMŰVÉSZEK MUNKÁI Vízivárosi Pincegaléria A Fáklya Pedagógus Képzőművész Stúdió 3+2 elnevezésű (3 festőmű­vészből, 2 grafikusból álló) csoport­jának műveiből láthatunk néhányat a Kapás utcai galériában. Szamosi-Horváth Tamás az erdélyi telet idézi fel puritán, mégis sokat­mondó eszközeivel. Három színnel dolgozik: kékkel, feketével és fehér­rel, de ezekkel bravúrokra képes. Nem egyszerűsít, ellenkezőleg: a táj lényege teljes pompájában tárul fel, érzékelteti a havas világ fenséges egyszerűségét. Csörgei Gábor szürrealistának in­dult (ezt az irányzatot képviseli Ika­­ruszi küldetés című képe, melyen sa­játos szimbólumrendszerben megje­lennek az életében lényeges szerepet játszó személyek), de ma inkább va­lamilyen dinamikus realizmust vall magáénak. Bolyki Lajos színvilága harsány, bár talán a szolidabb Vízivándorok lenne számára a legmegfelelőbb stí­lus. Dékány Éva témája az emberi lé­lek misztikumhoz való viszonya (Lá­tomás, Imádás): tussal, pontozó tech­nikával dolgozik. A Solaris alkotása jó szimbólumalkotó képességéről tesz bizonyságot. Farkas Bea inkább grafikus, erős rajztudással rendelkezik. Témája az ember és az emberi viszonylatok: Barátok, A házasságról, Szeretetről, Szerelemről, Nővérek, Csáb. A nem­zedékek viszonyát kutatja Alku és Nagypapa mesél című rajza. Horváth László nem volt tagja a csoportnak, de ez a kiállítás számá­ra is otthont adott. A szakmai elis­merés későn — halála előtt — érte. Pedig a színek könnyed kezű meste­re hunyt el vele: ezt legjobban A tó című képe bizonyítja. Csendéletei vi­szont hiába kidolgozottak, tárgyi vi­láguk némileg anakronisztikus. E kiállítás érdeme maga a kiállí­tás: lehetőség arra, hogy a ritka nyitvatartás időpontjaiban betévedő közönség ismerkedjen a festői kul­túra lehetséges útjaival. Póter Magdolna Folyóirat új írás A gyermekvilágba hívogatja a fel­nőtt olvasót a folyóirat decemberi száma. Közöl gyermekverseket, me­séket kicsiknek s nagyoknak, tanul­mányokat rekekről és gyermek­ □ 3

Next